Paard trapt (uit onzekerheid?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Paard trapt (uit onzekerheid?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 02:22

Hallo,

Voordat ik echt met deze merrie aan de gang ga wil ik toch wat ideeën van jullie te horen krijgen over dit paard.
Het betreft Emma, een 2,5 jarige merrie van bijna 1.80m die heel snel gericht naar je uithaalt. We hebben Emma al vanaf veulens af aan en
ze heeft eigenlijk altijd al geslagen naar mensen. Ze is ontzettend 'blijf van mijn lijf' en poetsen gaat absoluut niet verder dan haar hals en
voorkant van de schouder. De hoefsmid heeft vroeger 1x haar achterbenen weten te bekappen (vraag niet hoe) maar daarna nooit meer want ze slaat
je het licht uit de ogen.

Emma staat momenteel met een andere 2,5 jarige op de wei en er wordt vrij weinig mee gedaan, misschien dat ze 1x per week een keertje naar voren
worden gehaald maar poetsen e.d. is er niet zo bij en ook niet zo veilig. Ze is in de kudde duidelijk de rang laagste, zodra er een vreemd paard in de buurt
komt gaat direct haar mond open en schikt ze zichzelf geheel in. In mijn ogen slaat Emma dus vooral uit onzekerheid, punt is dat ze wel slaat en dat is
gewoon gevaarlijk zeker met zo'n joekel van een paard.

Nu wil ik dus wat grondwerk met Emma gaan beginnen zodat er over een jaartje misschien een zadel op kan zonder dat je direct knock out wordt geslagen..
Ik heb momenteel alleen echt geen idee waar ik moet beginnen, ze is giga en ze slaat en ik heb weinig zin mezelf het ziekenhuis in te laten meppen. Duidelijk
is denk ik dus inmiddels dat ik ook niet zo zeker ben met Emma in de buurt, je ziet wel wanneer ze gaat slaan maar dit is gewoon al heel erg snel.

Zijn er mensen met goede ideeën om Emma wat beter te handlen te krijgen zonder dat ik daar zelf veel gevaar bij loop? Ik zie hier wel een uitdaging in en wil
hier ook echt wel tijd in steken (dat heb ik momenteel genoeg dat scheelt) maar voordat ik begin wil ik een concreter plan van aanpak hebben.
Ik sta echt voor alles open, van clicker training tot grondwerk tot.. nouja alles waarmee jullie op de proppen komen (dat niet uitdraait op slaan).

Als afsluiter een fotootjes van Emma (de fewspot) in de wei met haar 2,5 jarige maatje.
Afbeelding

MaaikeMo

Re: Paard trapt (uit onzekerheid?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:53

Ik denk, zoals ik lees uit je verhaal dat ze het slaan echt aangeleerd heeft. Je zegt al, ze doet dit als veulen, en blijft het doen.
Grote kans dat ze paar keer heeft uitgehaald, en jij deinst terug(zeer begrijpelijk want je wil natuurlijk geen mep) ze zichzelf heeft geleerd: ik trap -> baasje weg.

Misschien als idee om dit te doorbreken, door iig van een afstand te werken. Probeer haar dus aan te raken met iets op afstand (een lange zweep ofzo(en nee niet mee gaan meppen, maar gewoon om het paard op een afstand te kunnen aanraken, en jij veilig blijft)). Dat als ze mept, jij zorgt dat ze de aanraking blijft houden, en leert dat schoppen niet meer ervoor zorgt dat baasje/aanraking weggaat. En als ze dan stopt met meppen, haal jij de aanraking weer weg --> druk weg = beloning

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:51

Lekker bazige merrie :) Ze heeft het wel lekker voor elkaar want zij doet precies wat ze wil en jij hebt ontzag voor haar in plaats van andersom :))

Dit paard heeft geen goede opvoeding genoten.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:00

Ik kan je echt van harte Petra van Twomoons aanraden:

Hierbij een linkje van mijn paard met problemen:
http://www.2moons.nl/Venga.html

Sinds Petra is geweest heb ik nergens meer problemen mee gehad. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:07

Ik heb ooit ook een merrie gehad.
In mijn bezit vanaf 4 mnd uit, direct bij de fokker gehaald.
Fokker liet nog zien hoe goed ze achterhoefjes gaf, ik dacht nog wat raar, maar laat hem maar. Van mijn hoeft een veulen dat nl. helemaal nog niet te kunnen.
later begreep ik, merrie trapte en gericht om niets. Volle zus deed hetzelfde. Dit zat hem dus echt in de foklijn en niet in de opvoeding (dacht ik ook altijd dat het aan lag).
Ik heb haar uiteindelijk naar de slager gebracht, te laat (omdat ze hoefsmid al te pakken had gehad en mij twee tanden uit mijn mond heeft geslagen) maar aan de andere kant ook op tijd (vorodat ze iemand ongelukkig of nog erger dood had geslagen).

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:32

jury schreef:
Fokker liet nog zien hoe goed ze achterhoefjes gaf, ik dacht nog wat raar, maar laat hem maar. Van mijn hoeft een veulen dat nl. helemaal nog niet te kunnen.
later begreep ik, merrie trapte en gericht om niets. Volle zus deed hetzelfde. Dit zat hem dus echt in de foklijn en niet in de opvoeding (dacht ik ook altijd dat het aan lag).
Ik heb haar uiteindelijk naar de slager gebracht, te laat (omdat ze hoefsmid al te pakken had gehad en mij twee tanden uit mijn mond heeft geslagen) maar aan de andere kant ook op tijd (vorodat ze iemand ongelukkig of nog erger dood had geslagen).

Dat is eigenlijk de oplossing voor elk paardenprobleem _O-

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:19

jury schreef:

wat triest. Het is idd zo dat sommige lijnen niet zulke prettige krakters vererven maar ik schreef in een ander topic het volgende:

Citaat:
In al die jaren dat ik al rondloop tussen de paarden heb ik nog nooit een paard met een steekje los meegemaakt. Ik ken wel heel veel mensen die roepen dat ze een paard hebben of hebben gehad met een steekje los, maar mijn mening is dat dat altijd aan het baasje lag.

Er zijn wel paarden die extreem dominant sensibel, ril of vlug en sterk zijn. Zo was de onlangs overleden Horse La Loi echt een horse from hell en ook Gribaldi was ik zijn jonge jaren een draak. Maar met de juiste ruiter komt dat altijd goed. Het gaat ook heel erg om de match, een geniaal paard stelt ook hele hoge eisen aan zijn berijder, deze moet het paard kunnen laten gehoorzamen zonder het te knechten of beledigen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:49

jury schreef:

als je wel met het veulen had geoefend was dat probleem er waarschijnlijk helemaal niet geweest.
een veulen hoeft dat nog niet te kunnen? wat een onzin.
nu is het paardenworst geworden.
nee joh wat een goede oplossing was dat zeg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:56

En waarom is dit paard niet eens flink gecorrigeerd toen het jong was? Hier hadden we ook een veulen dat maar al te graag gebruik maakte van de achterbenen.... Toen heeft de boer haar eens in het uithalen een keiharde schop voor de andere bil gegeven. Sinds dien heeft dit paard nooit meer uitgehaald. Imo is een paard dat je niet aan de voeten kan komen onmogelijk om mee verder te werken, dat is een cruciaal probleem dat opgelost moet worden. Dat naast het feit dat het een flink paard is dat een mens met een gerichte trap makkelijk in levensgevaar of zelfs dood kan trappen. Imo een flink gapend gat in de opvoeding.....

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:58

Kimbaie schreef:
Ik kan je echt van harte Petra van Twomoons aanraden:

Hierbij een linkje van mijn paard met problemen:
http://www.2moons.nl/Venga.html

Sinds Petra is geweest heb ik nergens meer problemen mee gehad. ;)

Heb een keer een stuk over haar gelezen in de Horsimo, Zag er goed uit. Dus zou je haar ook wel aanraden

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:03

Heeft ook iemand oplossing ervoor om achter op te laten tillen?
bij onze merrie blijven ze stijf op de grond staan namelijk.

iemand een tip?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:05

@Haentje: Normaal zul je daarvoor je eigen topic moeten openen, het is niet gebruikelijk eigen vragen te stellen in het topic van iemand anders. :)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:05

Haentje schreef:
Heeft ook iemand oplossing ervoor om achter op te laten tillen?
bij onze merrie blijven ze stijf op de grond staan namelijk.

iemand een tip?

zelfde tip.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:32

paddy schreef:
jury schreef:

als je wel met het veulen had geoefend was dat probleem er waarschijnlijk helemaal niet geweest.
een veulen hoeft dat nog niet te kunnen? wat een onzin.
nu is het paardenworst geworden.
nee joh wat een goede oplossing was dat zeg.

Dat dacht ik dus ook altijd totdat ik deze merrie tegekwam.
a. ik heb geoefend (ook als veulen), ik zeg alleen dat ik het op dat moment niet belangrijk vond
b. hoe verklaar je dan dat een volle zus precies hetzelfde deed? (niet in mijn bezig geweest overigens)
c. neem nu in gedachte je meest dierbare persoon en stel eens voor dat die door mijn paard was doodgeslagen omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet zou nemen. Op wie zou je dan boos zijn? Niet op het paard hoop ik want dat beestje kon er ook niets aan doen dat ze kortsluiting had. Er is nu eenmaal niet altijd een gewenste oplossing voor elk probleem.
Ik had haar ook de handel in kunnen doen maar dat leek me voor dit paard geen wenselijk traject om uiteindelijk toch uit te komen waar het nu geeindigd is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:27

MaaikeMo: Dankjewel voor je reactie, in die richting zit ik zelf inderdaad ook te denken. Moet alleen nog even nadenken hoe ik deze
situatie kan creëren zonder dat ze weg loopt maar dat ik er wel goed bij kan zonder dat ze mij kan raken.

Ik geloof overigens niet dat er 'een steekje los zit' bij Emma, ze heeft gewoon door dat dit gedrag werkt en nu zoek ik een manier om het te
doorbreken zonder dat ik daar zelf bij in gevaar loop.
Ik heb er weinig aan dat ze als veulen niets goed is opgevoed, dat snap ik zelf ook wel maar toen was ik nog niet op stal dus daar kan
ik weinig aan veranderen. Punt is dat deze merrie nu is zoals ze is en daarmee wil ik aan de slag, slager is uiteraard geen optie.
Dit jaar is er een broertje van haar geboren en die was in het begin wat angstig naar mensen maar is nu echt een leuk hengstje dat
graag naar je toe komt om wat aandacht te halen, het heerlijk vind om gepoetst te worden en braaf aan het halster loopt en z'n voetjes geeft.

Kimbaie: Ik heb even op de site rond gekeken maar ik zie dat ze geen aan huis lessen/sessies meer doet dus daar heb ik weinig aan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:45

Zou eerst een een been omhoog zien te krijgen,een mep uitdelen op 3 benen gaat minder handig.Verder zou je kunnen kijken of ze een bandage om haar lichaam accepteerd.Sommige zijn zich niet echt bewust van hun lichaam en worden daardoor onzeker wat zich kan uiten in slaan.
Moeilijk om zo te beoordelen of het narrigheid is of onzekerheid.

Hier ook wel een veulen gehad die een been uit durfde te steken toen ze maand of 6 was,helaas resulteerde dat in een onprettige aanvaring met mijn schoen...maat 40 en stalen neus :o
Was ook meteen over...durfde nog wel te dreigen maar uithalen niet meer.

Als ik dit zo hoor zou ik zeker hulp gaan zoeken bij mensen die ervaring hebben met probleempaarden.Zoiets is gewoon levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.Zet iig een cap op als je met haar aan de slag gaat,is iets.

Sterkte.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:52

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met Eddy Modde, voormalig Parelli instructeur. Ik weet alleen niet zeker of hij dit werk nog doet.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:59

Dit gaat over voetjes geven: [BEH] jong paard voetjes geven
Is natuurlijk wel een heel ander onderwerp maar er staan toch leuke tips in. Ik weet niet hoe dichtbij de achterhand je kan komen maar misschien zit er iets tussen waar je mee kan oefenen. Succes!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:00

Wij hebben een Welsh-Arabier die ook wel eens gericht wil trappen.
Het liefst bij nieuwe mensen die haar niet kennen, bv. nieuwe hoefsmid, destijds bij ons als nieuwe eigenaar, etc.
Geef je haar direct een beste mep terug doet ze het bij die persoon niet weer, al deed ze het laatst bij onze hoefsmid nog een keer weer, al een hele poos niet meer gedaan, maar ze schopte naar een vlieg en (je zag haar bijna denken oh nu ik mijn been toch al omhoog heb) toen nog even de hoefsmid.
Maar onze merrie is maar 1m35, die is wat makkelijker te corrigeren, dat scheelt natuurlijk.

Wel een mooi paard trouwens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:11

Pak een bezemsteel/stevige tyleenslang en maak aan het uiteinde een paar handschoenen/sokken zodat het een beetje zacht aanvoelt als je huid en ga daarmee oefenen zodat je het met die zachte stok het paard overal kan aanraken. Als je dit lukt kan je gaan oefenen met benen optillen zonder er zelf veel gevaar bij op te lopen.
Gewoon blijven doorgaan met aanraken ook al slaat het paard of dreigt daarmee. Ze heeft maar te tollereren dat er aan haar gezeten wordt. Pas stoppen als jij het genoeg vindt en niet als het paard het zat is. Jij bepaalt de grens.

Beter een paar bezemstelen aan gort dan botten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:19

Anne_GTI schreef:
Pas stoppen als jij het genoeg vindt en niet als het paard het zat is. Jij bepaalt de grens.

Op zich een goede methode, maar ik zou stoppen op het moment dat het goed / beter gaat, anders wordt het een frusterende boel voor het paard.