Voordat ik echt met deze merrie aan de gang ga wil ik toch wat ideeën van jullie te horen krijgen over dit paard.
Het betreft Emma, een 2,5 jarige merrie van bijna 1.80m die heel snel gericht naar je uithaalt. We hebben Emma al vanaf veulens af aan en
ze heeft eigenlijk altijd al geslagen naar mensen. Ze is ontzettend 'blijf van mijn lijf' en poetsen gaat absoluut niet verder dan haar hals en
voorkant van de schouder. De hoefsmid heeft vroeger 1x haar achterbenen weten te bekappen (vraag niet hoe) maar daarna nooit meer want ze slaat
je het licht uit de ogen.
Emma staat momenteel met een andere 2,5 jarige op de wei en er wordt vrij weinig mee gedaan, misschien dat ze 1x per week een keertje naar voren
worden gehaald maar poetsen e.d. is er niet zo bij en ook niet zo veilig. Ze is in de kudde duidelijk de rang laagste, zodra er een vreemd paard in de buurt
komt gaat direct haar mond open en schikt ze zichzelf geheel in. In mijn ogen slaat Emma dus vooral uit onzekerheid, punt is dat ze wel slaat en dat is
gewoon gevaarlijk zeker met zo'n joekel van een paard.
Nu wil ik dus wat grondwerk met Emma gaan beginnen zodat er over een jaartje misschien een zadel op kan zonder dat je direct knock out wordt geslagen..
Ik heb momenteel alleen echt geen idee waar ik moet beginnen, ze is giga en ze slaat en ik heb weinig zin mezelf het ziekenhuis in te laten meppen. Duidelijk
is denk ik dus inmiddels dat ik ook niet zo zeker ben met Emma in de buurt, je ziet wel wanneer ze gaat slaan maar dit is gewoon al heel erg snel.
Zijn er mensen met goede ideeën om Emma wat beter te handlen te krijgen zonder dat ik daar zelf veel gevaar bij loop? Ik zie hier wel een uitdaging in en wil
hier ook echt wel tijd in steken (dat heb ik momenteel genoeg dat scheelt) maar voordat ik begin wil ik een concreter plan van aanpak hebben.
Ik sta echt voor alles open, van clicker training tot grondwerk tot.. nouja alles waarmee jullie op de proppen komen (dat niet uitdraait op slaan).
Als afsluiter een fotootjes van Emma (de fewspot) in de wei met haar 2,5 jarige maatje.
Ze heeft het wel lekker voor elkaar want zij doet precies wat ze wil en jij hebt ontzag voor haar in plaats van andersom