superbrave ruin gaat er plotseling steeds vandoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doerak51

superbrave ruin gaat er plotseling steeds vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 23:21

Hallo allemaal. Ik ben Jeannette en ben 53 jaar oud. Heb al jaren paarden maar ben er door omstandigheden nooit aan toe gekomen om erop te gaan rijden. Tot deze zomer. Heb speciaal voor deze gelegenheid een superbrave friese ruin aangeschaft van 15 jaar oud. Heeft in het verleden ingespannen gelopen en is bij de 2 vorige eigenaren vooral recreatief gebruikt. Dit waren ook geen goede ruiters. Ze betitelden hem als een goedig sulletje: niet heel erg voorwaarts en schrikt/schrok nergens van. Het paard kent ook alle oefeningen tot en met M2.
Hij is 19 juli bij ons gekomen en staat naast de 3 paarden die we al hadden. 2 friese merries en een d pony. Hij kan al wel in de kudde maar vooral voor eigen gemak staat hij in de wei ernaast. Je kunt hem dan makkelijker even apart nemen zonder dat de super leidende merrie steeds in je vaarwater zit.
In het begin ging het supergoed. Ging makkelijk mee over straat. Schrok nergens van. Zowel met als zonder hoofdstel. Laat zich keurig verzorgen en alles wat je maar wil. Met rijden inderdaad wat moeilijk in draf te houden; zeker als je pas 8 lessen hebt gehad en 0 balans hebt! Maar dat vond ik eigenlijk wel prettig.
De laatste week schrok hij plotseling in de bak van ??? en sloeg compleet op hol. Inmiddels zo'n les of 15 gehad was ik zowat blij met mijn bokriempje want anders had ik echt wel in het stof gehapt. Hij kan dus echt wel supersnel galopperen. Van die ene keer schrok ik niet echt. Had meer zoiets van; tja kan gebeuren. Ieder paard schrikt weleens.
Een paar dagen later ben ik weer met hem naar de bak gelopen. Best een eind nog, over de weg. Sta je daar in je eentje met paard in een hand de elastische touwtjes uit een bosje te vissen om de bak af te sluiten... :n ...eigenlijk nog geen idee wat er gebeurde maar ik knalde echt tegen de grond en zag het paard over me heen komen. Eigenlijk geen tijd om te schrikken of wat dan ook. Ben hem direct achternagerend al hopend dat hij het baantje naar onze grond in zou lopen en niet rechtdoor richting doorgaande straat waar veel verkeer overheen raast. Gelukkig ging dit goed. Hij sloeg linksaf en ging voor de poort staan wachten.
Behalve blauw en beurs met mij ook niks aan de hand maar zijn gedrag snappen? Nou niet dus! :?
Daarna nog een paar keer in de bak gereden. Van dat schrikproof merk ik weinig. Springt zeer regelmatig weg.
Ook buiten aan zijn halstertouw hetzelfde euvel. Loopt goed mee; stopt als je dat vraagt; maar, schrikt weer net zo snel van niks en rent ervandoor. Gelukkig steeds terug naar de poort. Niet verder. Houden kun je hem natuurlijk nooit. Hij is erg sterk.
Om de situatie een beetje te schetsen: ons stukje grond ligt midden tussen de boerenlanderijen. Is een volledig omheind stukje grond in het agrarisch gebied. Om een stukje met hem te wandelen hoef ik dus niet de straat op maar loop ik gewoon in het baantje dat tussen de velden in ligt. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Binnen het hek is hij nog steeds superbraaf en lief. Ook met rijden niks van verzet of iets dergelijks. Komt zelfs naar je toe als hij je aan ziet komen met het zadel. Alleen die schrikreactie die dus wel voor gevaarlijke taferelen kan zorgen baart me behoorlijk zorgen.
Kan het iets te maken hebben met mijn andere paarden? Of doe ik iets heel erg fout? Ieder hint of hulp is welkom. Het zou me zeer aan het hart gaan als ik het paard om deze reden weg zou moeten doen.
Heb overigens net zijn vorige eigenaar gebeld om te vragen of ze iets herkent in dit gedrag: nee dus. Goedige, slome sul.
Help!?

Mindfields

Re: superbrave ruin gaat er plotseling steeds vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:24

Ik denk dat hij nog niet voldoende vertrouwen in jouw heeft als zijn nieuwe leider. Hoe consequent ben je met hem in de omgang? Ben je soms nog onzeker(kan ik namelijk begrijpen als je zolang niet gereden hebt)? Ik zie dit niet als uittesten, maar als teken dat hij de boel niet vertrouwt en daarom dus zelf alles in de gaten gaat houden en bij twijfel gaat hij maar meteen rennen zodat hem niks overkomt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:27

Het kan liggen aan het feit dat je paard ander voer krijgt dan dat hij gewend is, hierdoor kan die energie te veel hebben en dus gaan schrikken.
Het kan ook komen doordat hij het gezellig vind bij de rest van de groep paarden die er staan en dat hij daarom een beetje rillerig wordt als hij in zijn uppie van het erf moet.

Probeer hem anders is op ander voer te zetten?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:43

Tis dazenperiode, zou het kunnen dat hij gestoken wordt en gewoon heel heftig reageert?
Anders komt het op mij over als een paardje dat gewoon lekker aan het uitproberen is, maar wil daarnaast toch voor de zekerheid aanvullen dat het misschien een idee is om je paard eens te laten onderzoeken. Gewoon voor de zekerheid.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:09

Dit topic hoort niet op WWW thuis, daarom verplaats ik het naar RT-P.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:14

k denk dat hij nog niet voldoende vertrouwen in jouw heeft als zijn nieuwe leider. Hoe consequent ben je met hem in de omgang? Ben je soms nog onzeker(kan ik namelijk begrijpen als je zolang niet gereden hebt)? Ik zie dit niet als uittesten, maar als teken dat hij de boel niet vertrouwt en daarom dus zelf alles in de gaten gaat houden en bij twijfel gaat hij maar meteen rennen zodat hem niks overkomt.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:15

Ik denk dat hij gewoon door heeft dat jij niet ervaren genoeg bent en daar maakt hij gebruik van.
Ben je ook onzeker of "bang" nu voor hem? Want dat merkt hij meteen. Hij neemt gewoon een loopje met je zo te horen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:16

-> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:17

Mindfields schreef:
Ik denk dat hij nog niet voldoende vertrouwen in jouw heeft als zijn nieuwe leider. Hoe consequent ben je met hem in de omgang? Ben je soms nog onzeker(kan ik namelijk begrijpen als je zolang niet gereden hebt)? Ik zie dit niet als uittesten, maar als teken dat hij de boel niet vertrouwt en daarom dus zelf alles in de gaten gaat houden en bij twijfel gaat hij maar meteen rennen zodat hem niks overkomt.

Hier ga ik in mee. Het klinkt als vluchtgedrag. Hoe is het paard in de kudde? Doet hij onzeker aan? Vaak aan het kuddegedrag kun je zien hoe zelfverzekerd een paard is.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:18

Joolien schreef:
Hier ga ik in mee. Het klinkt als vluchtgedrag. Hoe is het paard in de kudde? Doet hij onzeker aan? Vaak aan het kuddegedrag kun je zien hoe zelfverzekerd een paard is.

Hij staat alleen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:22

Je paard speelt met je volgens mij. Aan jou de schone taak om hem duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Erg leuk en vooral ook razend nuttig is het om een paar lessen grondwerk te nemen, bijv parelli. Je leert je paard beter lezen (want dikke kans dat je paard je van alles probeert te vertellen maar dat jij dat nu gewoon nog niet oppikt) en je paard leert meer respect voor jou te hebben.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:24

Ik denk idd ook een 'wie is de leider' probleem. Zou gaan grondwerken. Eventueel de vorige eigenaars bellen, en vragen wat voor woorden ze gebruiken voor opdrachten aan het paard. Als jij een hek dicht moet doen, geef je bv ook de opdracht dat hij wachten moet, en houdt in de gaten dat hij dat doet. Denk je dat hij dat doet, hek dicht doen, maar wees erop bedacht, en herhaal de opdracht als je denkt, dat hij weg wil.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:28

nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik de friezen van tegenwoordig snel vind schrikken, ze zijn niet meer de koele friezen van vroeger,
ik ben een aantal jaar geleden ook flink hard van een fries gevallen maar dat kwam door het opstappen met een deken op de kont en die zakte af waardoor het paard ging bokken maar ik zat nog niet goed erop. daarna ben ik flink bang geworden, maar door op friezen te rijden ging mijn angst niet echt weg, nu rijd ik zelf op een tinker en die is gewoon bomproof, daar heb ik mijn vertrouwen weer op terug gevonde,
ik zou zeggen zet iemand met een dosis zelfvertrouwen erop om hem een paar keer goed te rijden, maar je moet ook duidelijke leiding kunnen geven, dat hebben paarden ook nodig.
succes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:29

Ik sluit me aan bij grondwerklessen! Heeft mij ook goed geholpen met mijn eerste eigen paard (ook Fries). Hij weet nu wie de leider is en heeft zoveel vertrouwen dat hij na ruim 2 jaar geen trailer van binnen gezien te hebben (en die vind hij supertjes spannend) mij gewoon donderdag zo hoppa erop gevolgd is.

Een superbraaf paard kan bij een ansgtige baas volledige veranderen. Hij heeft van jou uit leiding nodig en zekerheid. Niet andersom. En hij is nu wrs of de kluts kwijt en echt angstig (wrs bij gebrek aan juist leiderschap, passend bij hem) OF je aan het uitproberen of je wel een goede leider bent. Een goede grondwerkinstructeur kan je daar verder bij helpen dat je dit gaan begijpen en inzien hoe het werkt (zou nu anders een lang verhaal worden)

Succes!

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:36

Hij zit er idd gewoon mee te spelen heb zelf ook twee friezen en ze zijn echt wel braaf maar eens je zelf een dagje minder hebt en onzeker profiteren ze er van zowel die van 23 als die van 14 jaar. Ze weten dat ze idd sterker zijn. Grondwerk zou idd kunnen helpen.
groeten

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:41

Als je paard altijd super braaf is geweest en je dit zelf hebt geconstateerd dan is er dus inderdaad iets anders aan de hand. Je moet alleen proberen te achterhalen wat dat is.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn:
- Je paard kan je inderdaad aan het uitproberen zijn, zoals hier al vaker wordt gezegd.
- Voer kan inderdaad ook een "frisheid" probleem veroorzaken. Zijn hierin wijzigingen opgetreden ten opzichte van vorige eigenaar.
- Zijn er geen lichamelijke problemen? Misschien dat een wervel fout zit, die pijn gaat doen als er op een andere/ondeskundige manier (niet onaardig bedoelt maar je geeft zelf aan beginnend amazone te zijn) op wordt gereden bijvoorbeeld niet na-gevelijk? (dat hadden wij ooit eens met een pony). Eenmaal zo'n beknelde zenuw kan ook onder andere omstandigheden dan rijden ineens opspelen. Of misschien ergens anders een lichamelijk probleem?
- Zadel? Is het zadel goed?
et cetera.

Het is een heel gedoe om achter het plotselinge afwijkende gedrag van een paard te komen. Je moet van alles uitproberen om de oorzaak te achterhalen. Maar het is de enige manier om te beoordelen waar dit "ineens" vandaag kan komen.
Heel veel succes toegewenst.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:45

Een paard ontleent zijn status en zelfvertrouwen grotendeels aan de leider. Die leider ben jij in deze relatie. Waarschijnlijk spiegelt je paard je eigen onzekerheid en twijfel.

Is er geen optie voor jou om tijdelijk wat intensiever te gaan lessen, bijv 4 keer per week of je trainer 2 kee rper week laten rijden?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:57

Winddancer schreef:
Ik denk dat hij gewoon door heeft dat jij niet ervaren genoeg bent en daar maakt hij gebruik van.
Ben je ook onzeker of "bang" nu voor hem? Want dat merkt hij meteen. Hij neemt gewoon een loopje met je zo te horen.

Dat denk ik ook.
Een echt geschrokken paard staat niet braaf aan het hek te wachten.
Ook met rijden kan hij zo zijn eigen gang gaan.
Pak hem eens streng aan.
Met uit de wei halen een hengst ketting aan.
1 pas te snel is al aanpakken. Dus echt de kleine ongehoorzaamheid al aanpakken. Dat kleine geeft namelijk al de ruimte voor meer.

Met rijden laat je instructtrice hem af en toe rijden.
Bijspijkeren kan genoeg zijn.

Zet hem ook bij de rest.
Kan hij daar zijn energie kwijt.
Dominante merrie ook aanpakken.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:48

Ik heb al even een PB gestuurd. Je zou er in eerste instantie helemaal niet aan denken maar het kan ook heel goed liggen aan het feit dat het paard nu alleen staat. Zo heb ik het makkelijkste paard van de wereld een draak zien worden omdat hij vanuit een kudde naar een privéweitje ging en alleen nog over het hek mocht snuffelen. Weer in de kudde gezet en hele probleem over. Wat voor een mens niet zo van belang lijkt kan voor een paard een wereld van verschil maken.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:02

Hoe reageert hij als je juist samen met een ander paard gaat?

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:06

Ewan schreef:
Hoe reageert hij als je juist samen met een ander paard gaat?

Dat heb ik nog niet kunnen proberen helaas. Iedereen had nog vakantie. Wilde van de week juist gaan informeren of er iemand eens met me mee wilde gaan om dat te checken.
Het is in ieder geval het proberen waard. Kreeg net ook het advies hem juist wel in de kudde te zetten. Daar begin ik morgen direct mee. Bedankt voor het meedenken. Ik laat je weten hoe hij reageert op een soortgenoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:56

In de kudde zetten is heel goed. Kan nooit kwaad, alleen zetten druist tegen de natuur in. Wellicht knapt ie daar al van op.

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 20:00

schrikdraad schreef:
Winddancer schreef:

Dat denk ik ook.
Een echt geschrokken paard staat niet braaf aan het hek te wachten.
Ook met rijden kan hij zo zijn eigen gang gaan.
Pak hem eens streng aan.
Met uit de wei halen een hengst ketting aan.
1 pas te snel is al aanpakken. Dus echt de kleine ongehoorzaamheid al aanpakken. Dat kleine geeft namelijk al de ruimte voor meer.

Met rijden laat je instructtrice hem af en toe rijden.
Bijspijkeren kan genoeg zijn.

Zet hem ook bij de rest.
Kan hij daar zijn energie kwijt.
Dominante merrie ook aanpakken.

Ik zei al: hij is superbraaf. Loopt gewoon naast me zonder touw aan zijn halster. Stopt direct als ik stop. Gaat opzij als ik dat wil enz, enz. Daar heb ik geen ketting of wat dan ook bij nodig.
Mijn instructrice rijdt hem ook. Ook bij haar springt hij plotseling weg en wil ervandoor gaan. Haar technisch niveau is uiteraard zo dat ze hem zo weer onder controle heeft. Maar toch.
Heb net even wat getest: op stal schrok hij nog niet als je met een knallend vuurwerkpakket naast hem stond. Nu gaf ik net een harde klop tegen de wand van buiten af zodat hij het niet kon zien en hij sprong zowat met 4 benen van de grond af. Het lijkt er eerder op dat iemand op ons perceel is geweest en er iets om van te schrikken is gebeurd toen de paarden daar alleen stonden. Wij wonen daar niet dus dat zijn heel wat uren per etmaal.
Het toeval wil dat we vorige week aan de achterkant van ons perceel, in een omboste hoek waar we bijna nooit komen, lappen losgeknipte gaas vonden; alsof iemand of de gaas mee wilde nemen of iets met de paarden wilde. We hebben daar ook aangifte van gedaan. Toevallig stond mijn probleempaard in die achterste wei. Vind het raadselachtig hoor.
En dat bestraffen op harde wijze...daar ben ik niet zo van.
Overigens mijn dominante merrie is dat in de wei. Niet tegen mij.

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:34

Als je inderdaad vermoedt dat er iets van buitenaf is gebeurt (wat wel enorm zonde is voor je paard!), dan zul je weer moeten werken aan het vertrouwen van je paard in jou onder het zadel. Tijd en geduld waarschijnlijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:54