Hij is 19 juli bij ons gekomen en staat naast de 3 paarden die we al hadden. 2 friese merries en een d pony. Hij kan al wel in de kudde maar vooral voor eigen gemak staat hij in de wei ernaast. Je kunt hem dan makkelijker even apart nemen zonder dat de super leidende merrie steeds in je vaarwater zit.
In het begin ging het supergoed. Ging makkelijk mee over straat. Schrok nergens van. Zowel met als zonder hoofdstel. Laat zich keurig verzorgen en alles wat je maar wil. Met rijden inderdaad wat moeilijk in draf te houden; zeker als je pas 8 lessen hebt gehad en 0 balans hebt! Maar dat vond ik eigenlijk wel prettig.
De laatste week schrok hij plotseling in de bak van ??? en sloeg compleet op hol. Inmiddels zo'n les of 15 gehad was ik zowat blij met mijn bokriempje want anders had ik echt wel in het stof gehapt. Hij kan dus echt wel supersnel galopperen. Van die ene keer schrok ik niet echt. Had meer zoiets van; tja kan gebeuren. Ieder paard schrikt weleens.
Een paar dagen later ben ik weer met hem naar de bak gelopen. Best een eind nog, over de weg. Sta je daar in je eentje met paard in een hand de elastische touwtjes uit een bosje te vissen om de bak af te sluiten...

Behalve blauw en beurs met mij ook niks aan de hand maar zijn gedrag snappen? Nou niet dus!

Daarna nog een paar keer in de bak gereden. Van dat schrikproof merk ik weinig. Springt zeer regelmatig weg.
Ook buiten aan zijn halstertouw hetzelfde euvel. Loopt goed mee; stopt als je dat vraagt; maar, schrikt weer net zo snel van niks en rent ervandoor. Gelukkig steeds terug naar de poort. Niet verder. Houden kun je hem natuurlijk nooit. Hij is erg sterk.
Om de situatie een beetje te schetsen: ons stukje grond ligt midden tussen de boerenlanderijen. Is een volledig omheind stukje grond in het agrarisch gebied. Om een stukje met hem te wandelen hoef ik dus niet de straat op maar loop ik gewoon in het baantje dat tussen de velden in ligt. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Binnen het hek is hij nog steeds superbraaf en lief. Ook met rijden niks van verzet of iets dergelijks. Komt zelfs naar je toe als hij je aan ziet komen met het zadel. Alleen die schrikreactie die dus wel voor gevaarlijke taferelen kan zorgen baart me behoorlijk zorgen.
Kan het iets te maken hebben met mijn andere paarden? Of doe ik iets heel erg fout? Ieder hint of hulp is welkom. Het zou me zeer aan het hart gaan als ik het paard om deze reden weg zou moeten doen.
Heb overigens net zijn vorige eigenaar gebeld om te vragen of ze iets herkent in dit gedrag: nee dus. Goedige, slome sul.
Help!?