Brutale pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anonimo12

Brutale pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:02

Lieve medebokkers,

aan jullie een dringende vraag om advies. Mijn verzorg pony (ik verzorg haar nu 1,5 jaar) van 20 is echt ontzettend brutaal. Ik heb niet de kans om veel met haar te werken, maar nadat het gedrag een stuk verbeterd was begint ze nu weer steeds respectlozer te doen.
Wat ze doet is het volgende: veel bijten, gewoon over me heen lopen, draaien als het poetsen haar niet bevalt. Vandaag beet ze me bijna in mijn gezicht, en niet zachtjes!!! Ik heb verschillende dingen geprobeerd, van goed gedrag belonen tot haar een flinke tik geven als ze me weer eens beet. Toen ze vandaag zo hard beet heb ik haar nog net op tijd een klap op haar neus kunnen verkopen, anders had ik nu een kapot gezicht had... Het wordt gewoon gevaarlijk, de eigenaar doet heel weinig met haar en laat haar gedrag ook ongestraft gaan.
Ik ben helemaal niet zo van het slaan, ik probeer haar respect te krijgen door met haar te wandelen en buitenritjes te maken, waarbij ik veel op mijn houding let en probeer de leiding te nemen. Zelfs met wandelen gaat ze gewoon stilstaan, ze heeft totaal geen respect voor me.
Het probleem zou grotendeels bij mij kunnen liggen, ik weet het niet, maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar. De lol in de verzorging gaat er ook behoorlijk vanaf zo. Ik ben echt niet bang aangelegd en ook niet gestresst in de omgang met haar, haar gedrag komt echt 'verwend' over op de een of andere manier.
Dus, bij deze graag tips of kritiek? Als ik het fout doe hoop ik hier van te kunnen leren. Ik zou graag een band willen opbouwen in plaats van het gevoel hebben dat ik continu moet straffen...
Laatst bijgewerkt door Anonimo12 op 28-08-11 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jabbie

Re: Brutale Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:04

Hoe reageert je verzorgpaard bij andere mensen? Is ze dan net zo agressief?

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:05

Ze is niet echt agressief... Eerder gewoon erg chagerijnig ofzo. De kleine meisjes die de shetjes verzorgden noemden haar wel 'de duivel'. Ze heeft gewoon geen respect.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:08

Ik vrees dat je haar dat gebrek aan respect moeilijk tot niet meer bijgebracht krijgt!(spreek uit ervaring met fjord van 17)

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:09

Ik vrees het ook... Maar het is gewoon niet leuk meer!

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:09

Nou een paard dat zo in je gezicht wil happen noem ik toch wel agressief hoor... en ik denk dat je haar heel consequent moet aanpakken. Misschien kan iemand je een keer helpen (weet niet hoe ervaren je bent) ?

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:13

biancaroze schreef:
Nou een paard dat zo in je gezicht wil happen noem ik toch wel agressief hoor... en ik denk dat je haar heel consequent moet aanpakken. Misschien kan iemand je een keer helpen (weet niet hoe ervaren je bent) ?

Nou, ik rij al 11 jaar paard en heb toch wel wat verschillende paardjes achter de gordel. Maar ik weet het hier ook niet goed mee. Eerlijk gezegd trek ik mijn handen er liever wat vanaf, ik ga ook studeren dus heb ook minder tijd. Ik probeer ook consequent te zijn, maar het wordt echt gewoon een soort ruzie waarbij ik sta te meppen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:18

Heb je wel eens grondwerk gedaan? Dat kan helpen om leiderschap te krijgen of te bevestigen. Misschien kun je iemand in de buurt vinden die hier les in geeft. Succes

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:21

Vestlandhest schreef:
biancaroze schreef:

Nou, ik rij al 11 jaar paard en heb toch wel wat verschillende paardjes achter de gordel. Maar ik weet het hier ook niet goed mee. Eerlijk gezegd trek ik mijn handen er liever wat vanaf, ik ga ook studeren dus heb ook minder tijd. Ik probeer ook consequent te zijn, maar het wordt echt gewoon een soort ruzie waarbij ik sta te meppen.

Veiligheid voor alles!! Als je het niet meer vertrouwd om veilig bij het paard te zijn en het telkens een 'gevecht' wordt, dan is het misschien beter om er afscheid van te nemen.. hoe moeilijk dat ook kan zijn..
Misschien dat iemand anders, met bijv. ervaring in het grondwerken, er wel wat mee kan..

Happie

Re: Brutale pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:36

Wat doe je aan grondwerk met haar? Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je bijten af wilt leren inplaats van een mep verkopen beter haar lip even een paar seconde vast kan pakken meeste paarden vindt dit geen prettig gevoel. Staat ze ook echt wel eens tegen je aan of het liefst op je of dat niet?

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:02

laat haar weten dat je de baas bent, en zodra dat echt goed gaat kun je ook tegelijkertijd een band opbouwen zodat zij respect voor jou krijgt. Als het echt niet lukt misschien iemand erbij halen?
succes!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:06

Wooow respect dat het nog je verzorgpony is... Pff in je gezicht bijten etc dat gaat echt ver... :S
Ik denk ook dat je er iemand bij moet halen die ervaring met zulke paarden heeft want dit wordt gewoon gevaarlijk en voor jouw ook niet leuk.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:07

Waar woon je, er zijn vast genoeg mensen die je met grondwerk/leiderschap kunnen helpen!

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:37

Omdat dit gedrag er al langer is zou ik zelf sneller hulp vragen om iemand met meer ervaring mee te laten kijken welke oplossingen er zijn om dit gedrag te veranderen. succes

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:17

Het klinkt alsof ze gewoon geen zin heeft in iemand die met haar bezig is. Je moet niet proberen de leiding te nemen, maar voor jezelf duidelijk maken wat mag & wat niet. Als ze te ver in jouw ruimte komt mag je gerust een mep verkopen om haar daar weer uit te krijgen. Zij niet lief, jij niet lief.
Probeer niet te lang te tutten etc, niet ieder paard houdt daarvan. Geef haar met het werken genoeg afwisseling: buitenritjes (?), dressuur, springen, longeren & grondwerk. Er zijn genoeg boeken te koop waar oefeningen in staan om haar uit te dagen.

Mijn merrie kan ook zo'n trut zijn & heeft een hele duidelijke leider nodig, dan gaat het goed.