Kan oren niet/nauwlijks aanraken+Voorpluk niet in te vlechte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Kan oren niet/nauwlijks aanraken+Voorpluk niet in te vlechte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:49

Hallo Bokkers,

Ik heb een super lieve 5jarige ruin.
Maar...
Van veulen af aan mag je al niet of nauwelijks aan zijn oren komen, ik mag ze nu wel soms aaien,
ik moet en heb hier veel geduld voor, het gaat al stukken beter.

Alleen... ik heb 4 sep een onderling wedstijdje op een andere manege, en het leek mij toch wel
fatsoenlijk om te lange plukjes bij zijn oren weg te halen/knippen. Maar hoe rustig ook doe hij vind het eng.
Logies een schaar bij je oor, rot geluid. Na een tijdje geef ik het ook op dan aai ik hem over zijn oren dat
ik er nog wel aan mag komen.

En... Ik mag zijn voorpluk niet invlechten...
Eerste paar minuten aai ik hem over zijn hoofd dat hij zijn hoofd laat zakken kwa ontspanning, maar zodra
ik heel rustig met mijn handen naar boven ga om in te vlechten schikt hij op gooit zijn hoofd weer omhoog...
ik heb dan wel weer langer de tijd nodig om hem te kalmeren...

Ik hoopte dat een aantal bokkers konden helpen?

a.u.b geen reltopic.
Op de zoek functie kon ik over kopschuw dingen vinden maar niet hier speciaal over.

deeva

Re: Kan oren niet/nauwlijks aanraken+Voorpluk niet in te vlechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:46

Het kan zijn dat dit een medische oorzaak heeft hoeft natuurlijk niet.
Als je twijfelt dan zou ik hem een keer door een DA na laten kijken en evt. een foto laten maken.
Misschien dat hij als veulen een keer gevallen is maar dat weet ik natuurlijk niet.
succes

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:12

Hij heeft dit al van dat hij net geboren is...
De DA heeft nooit wat gevonden... dus vandaar mijn vraag hier op bokt...
wel bedankt voor uw reactie!

Ik zie mensen ook wel eens een handdoek over het paarden hoofd doen maar dit vind ik niet zo'n fijn idee... dat zou dan echt mijn uiterste optie zijn... en dan nog liever niet.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:18

Nou dan is er duidelijk niks medisch aan de hand ,gelukkig maar.
En met een halster of hoofdstel om doen doet hij dan wel normaal of vind hij dit ook niet prettig.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:23

Ik zou zeggen laat z'n oren lekker zitten, ik vind oren uitknippen vaak een beetje overbodig. De jury ziet het vanuit de auto en vanaf zo'n afstand echt niet! En persoonlijk vind ik een losse voorpluk veel mooier ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:26

Mavelle schreef:
Ik zou zeggen laat z'n oren lekker zitten, ik vind oren uitknippen vaak een beetje overbodig. De jury ziet het vanuit de auto en vanaf zo'n afstand echt niet! En persoonlijk vind ik een losse voorpluk veel mooier ;)

ik dacht ook idd lekker oortjes lekker wol laten,
Maar hij heeft al zo'n dunnen voorpluk dus ik denk dat het mooier is om het intevlechten, het komt ook mooier uit met zijn hoofdstel en zijn kol.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:28

Dat is dus vrij simpel.
Voorpluk gewoon los laten en pluisjes lekker aan de oren laten zitten.
Vind het oorlos voeren met mijn paard vanwege die dingen niet echt noodzakelijk,
zou het wel gaan oefenen, maar meer om als er een keer medische reden is dat je wat met
zijn oren of hoofd moet.

Heb vaak zat gereden met pluisjes uit oren, ik knip hoogstens de uitstekende dons plukken eraf,
maar beken meteen die ook wel eens te vergeten.
Voorpluk invlechten deed ik nooit of zelden.
Maar dan heb ik wel weer paarden die echt aanzienlijke voorpluk hebben, dus dan vind ik het zonde om
die in te vlechten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:30

Dat wordt met veel geduld desensibiliseren.
Streel met je handen zachtjes in de richting waar de problemen liggen.
Steeds als je het punt bereikt waarop je hem ziet beginnen te reageren, en streel er weer van weg.
Zo ga je steeds iets verder.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:31

Met dunne pluk kan invlechten wel mooier zijn inderdaad. Wat misschien wel helpt is als hij aan het eten aan zijn voorplukje friemelen en kroelen.
Maar ja, dat moet je maar net willen. Ik laat zelf mn paard tijdens het eten liever met rust.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:33

Mijn merrie was vroeger ook énorm kopschuw.. Haar oren werden geknipt als de tandarts kwam, want dan was ze verdoofd :P.. Maar met de jaren is dat gebeterd door onderling vertrouwen.
Nu kan ik haar oren knippen zonder halster of iets.. T enige advies dat ik kan geven is 'geduld hebben'..
Wat die voorpluk betreft, ik laat die altijd los op wedstrijd. Vind dat mooier dan zo'n knotje bovenop het hoofd; Bij sommigen lijkt hun hoofd dan zo lang :j .. Maar das ieder zijn smaak natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door BSSK op 27-08-11 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:33

Sjolvir@ ik voer geen oorlog met mijn paard, ik doe juist heel rustig en heb er geduld voor... ik zeg ook niet dat u zegt dat ik oorlog voer hoor ;)

Maar ik vraag niet wat is makkelijk... ja alles laten zitten :P
maar ik zou graag willen weten hoe ik mijn paard zou kunnen helpen en me zelf om dit te overwinnen samen met mijn paard... dus geen oorlog voeren.

Mijn paard heeft dus bijna geen voorpluk het ziet er dan ook slordig uit als ik het laat hangen.

F_Orumster@ okey dank u wel, ik doe dat inderdaad al heel vaak, ik ben er al ong een jaar mee bezig en het gaat ook telkens beter! maar nu zit ik op dat punt van vlechten en knippen evt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:34

Mavelle@ ook al geprobeerd maar dit vind ik geen fijn idee ivm eten=vlechten
dat lijkt mij niet gunstig om aan te leren.

LunnS_ mijn paard word nooit verdoofd bij de tandarts helaas geen optie :P
ja veel geduld idd, ik ben al trots op hem dat ik zijn oren al wel mag aanraken enzo.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:35

Die van mij is ook gevoellig als ik boven zijn ooglijn kom.
Kan ook zijn dat die het naar vind dat hij je handen niet meer kan zien.
Die van mij kijkt naar me als ik iets bij hem doe, zoals poetsen en zijn staart kammen kijkt hij altijd. Als ik via zijn hals naar zijn oren ga dan kan die mijn handen ook niet zien en dat vind die ook eng.

Ik vlecht zijn voorpluk ook niet in en oren knippen heb ik opgegeven.
toen ik hem kreeg anderhalf jaar geleden kreeg waren zijn oren wel uitgeschoren en als veulen ook, hoe ze dat hebben gedaan is me nog steeds een raadsel

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:39

Mijn paard had dat ook toen ik m net had..

Elke keer als ik ging rijden ging ik veel poetsen op de nek, proberen dat dat al normaal word, lekker met zachte wollen handschoen over zn hoofd, en uiteindelijk mag ik nu gewoon rustig de voorpluk invlechten en zn oren aanraken en uitknippen ed. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:39

JamieShanin schreef:
Sjolvir@ ik voer geen oorlog met mijn paard, ik doe juist heel rustig en heb er geduld voor... ik zeg ook niet dat u zegt dat ik oorlog voer hoor ;)

Maar ik vraag niet wat is makkelijk... ja alles laten zitten :P
maar ik zou graag willen weten hoe ik mijn paard zou kunnen helpen en me zelf om dit te overwinnen samen met mijn paard... dus geen oorlog voeren.

Mijn paard heeft dus bijna geen voorpluk het ziet er dan ook slordig uit als ik het laat hangen.

F_Orumster@ okey dank u wel, ik doe dat inderdaad al heel vaak, ik ben er al ong een jaar mee bezig en het gaat ook telkens beter! maar nu zit ik op dat punt van vlechten en knippen evt

Ook al voer je geen oorlog, als je er nu geen vlechtje in krijgt zou ik er nu ook geen punt van maken
en voorlopig gewoon zonder starten.
Ondertussen wel gaan oefenen om het wel aan te kunnen raken, maar niet de grens overschrijden,
van wat nog wel leuk is naar niet leuk en dat zo langzaam opbouwen.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:40

vervelend probleem !
maar zou lekker losse pluk en beren oortjes laten voor een onderlinge wedstrijdje..

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:43

Ik vroeg me af hoe het dan gaat om het hoofdstel aan te doen, is hij daarbij ook lastig?

Ik zou het gewoon laten, een losse voorpluk is best leuk. Volgens mij is het ook een kwestie van vertrouwen, dat komt wel. :j

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:06

bedankt voor jullie reacties heel erg fijn dat jullie mee denken!

Bij het hoofdstel niet, eerst wel.
Ik heb hem op comando geleer zijn mond te openen zo dat ik hem niet pijnig met het bit in doen, daarna heb ik hem geleer automatisch zijn hoofdje naar beneden te brengen zo dat ik het hoofdstel over zijn oren mag doen. Dat mag ik weer wel.

met die wolle handschoen vind ik echt een hele handige tip, ik heb er een maar ik gebruik hem nooit :o

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:11

Ok nou dan zal dit ook wel goed komen met geduld en oefening kom je al een heel eind. succes

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 00:38

dank u wel!

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:30

Het fijnste om dit probleem op te lossen is door desensibilisatie. Het is verstandig om steeds maar iets van 10 minuten bezig te zijn en langzaam op te bouwen.
Eerst paard op zijn hals aaien bij de schoft. laat hij dit toe en blijft hij rustig stil staan dan loop je weg. Weglopen is de beloning, omdat je laat zien dat enge dingen (zoals jouw handen die naar de oren en voorpluk komen) weggaan als hij braaf stil blijft staan. Haal je handen niet weg op het moment dat je paard weg loopt, maar probeer je handen op zijn lichaam te houden op de plek waar je bezig was. Maar staat hij dan stil dan haal ook direct je handen weg, zodat hij weet dat stilstaan de bedoeling is.
Nadat je op de hals steeds een stukje omhoog naar zijn oren mag komen ga je ook op zijn hoofd aaien. Steeds een stukje hoger richten voorpluk en oren. Laat hij het toe loop je weg en begin je daarna opnieuw tot je zijn oren, en voorpluk mag aaien. Steeds bij een nieuwe sessie rustig opbouwen richting de oren en voorpluk en niet meteen daar naar toe gaan als je opnieuw aan een sessie begint. Begin steeds op een plek die hij goed toestaat, zonder wegtrekken.
Daarna hetzelfde met de schaar. Eerst laten wennen aan het geluid. Dit doe je door je paard te aaien over zijn hele lichaam terwijl je in je andere hand de schaar vasthoudt en de knipbeweging maakt, zodat je paard het geluid goed kan horen. Wanneer je hem overal mag aaien (dus ook oren) met de schaar in de andere hand die geluid maakt dan kun je ook steeds dichterbij komen met de hand met de schaar erin. Zodat hij hem ook beter kan zien. Ook bij de schaar geldt: doet je paard het goed, blijft hij stil staan, dan loop je weg.
Het knippen zelf bereid je voor door ook te trainen dat je de oren mag vastpakken en dichtknijpen.

Wat betreft het vlechten van de voorpluk. Eerst het mogen aaien en vastpakken, doet je paard het goed loop je weer weg. Daarna plukjes maken en 1 slag vlechten. doet je paard het goed weer weglopen. Daarna weer een stukje verder vlechten tot het erin zit!

Heel veel succes en als ik je verder nog moet komen helpen hoor ik het graag!
groetjes,
Milou

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:11

Heel erg bedankt voor uw reactie, dit is heel interesant om te leren!
Als ik ergens tegen aan kom of hulp nodig heb dan zal ik het zeker vragen!!!
dit vind ik een goede manier!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:15

Ik zou ook niet weten wat het is, maar bij ons op de manege staat ook een paard die ontzettend kopschuw is.
Als wij met ons carrouselteam NK hebben dan doen we gewoon een praam om en dan is het prima in te vlechten ed.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe jij over een praam denkt.

succes!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:54

geen praam aub :P

ik los het graag op zonder hulp middelen gewoon paard en mens ;)

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:57

Ik zou proberen rustig steeds wat op te bouwen qua vertrouwen. Net als wat Milou_Ginger zegt