verzorgpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_candy_1

verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:19

hallo allemaal mijn verzorgpony is nu 5 en heeft nooit geleerd om een bit in haar mond te hebben, is dit een probleem met rijden? ( in het bijzonder buitenrijden) en ze heeft nooit een zadel op haar rug gehad, dus ik rij zonder zadel op haar
ze heeft nog niet geleerd om aan de hulpen te wennen (been geven, teugelhulpen etc.)
iemand tips heoe ik het haar kan leren?

o ja ben ik te zwaar voor haar? ze is 1m, heeft heel stevige benen een brede rug en is hartstikke sterk

ik weeg 54 kilo en ik ben 1.67, maar ik rij niet vaak op haar, hoogstens 1x per maand de rest van de tijd rijdt de kleindochter van de eigenaar erop, die weegt in de 30 kilo dus dat is zoieso geen probleem

Leinearthur

Re: verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:23

Je bent sowieso veel te lang voor de pony, dus als je het beste wilt voor het beestje moet je er ECHT niet meer op stappen.
Voor de klein dochter van de eigenaar kan je natuurlijk nog wel zadelmak maken en leren een bitje in de mond te hebben. Dan kan jij de klein dochter van de eigenaar misschien een beetje begeleiden en zo samen de pony goed doorrijden?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:10

Ja je bent (veel) te zwaar en te groot! Stop alsjeblieft met rijden op die pony :)

Misschien is het handig als jij de pony gaat leren wennen aan zadel en hoofdstel, en dan de kleindochter erop laten rijden :)

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:30

Ik heb zelf mijn shetje verkocht ik ben dan wel iets kleiner 1.65 en wat ligter 50 kilo , maar dat was ook de reden omdat ik er niet meer op kon rijden en ze simpel weg te moeilijk was te berijden voor kinderen van de leeftijd catogerie met de goede lengte en gewicht. En ik kon er niet altijd bij zijn. Maar jij wel, dus als ik jou was zou ik dat kleindochtertje erop laten rijden, en dan kan jij de shet misschien wel zadelmak maken aan de longé. :D

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:18

je bent idd te groot en te zwaar voor de pony, als de eigenaren willen dat de pony aan het zadel en bit gaat wennen zou je daar bij kunnen helpen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:24

Eventjes tussendoor: Een shetlander kan dus 2x zijn eigen gewicht dragen .. Je bent te groot, maar aangezien je dus geen 300 kilo weegt, ben je volgens mij niet te zwaar. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:35

_Babettee_ schreef:
Eventjes tussendoor: Een shetlander kan dus 2x zijn eigen gewicht dragen .. Je bent te groot, maar aangezien je dus geen 300 kilo weegt, ben je volgens mij niet te zwaar. :)

Dus een shetlander kan volgens jou 300kg dragen? 8)7

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:37

_Babettee_ schreef:

Das dus niet waar. Een shet kan zijn eigen gewicht Trekken niet dragen ;)

Je bent te zwaar voor hem, ts :) Ga lekker andere dingen met hem doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:38

Babbette, ik denk dat iemand een grapje met je heeft uitgehaald. Een shet kan echt niet twee keer zijn eigen gewicht dragen. :n
En met dragen bedoel ik vooral: Een ruiter fatsoenlijk dragen, zonder daarvan hinder of ongemak op het moment zelf te ondervinden, en zonder slijtage die het dier achteraf fataal word.

Ts, het bit zou ik me niet zo druk om maken. Een halstertje met teugeltjes aan de zijkanten vastgemaakt is waarschijnlijk veel beter te begrijpen voor deze pony. Zadel kun je rustig mee beginnen, eerst een dekje erop, is de pony rustig dan haal je het dekje weg en mag hij terug de wei op. Positief afsluiten. Zelfde met het zadel, eerste keer alleen rustig op het dekje leggen, niet de singel vastmaken, rustig terug de wei op. Pas daarna eens de singel rustig vast maken, niet te strak, en ook hier, is de pony braaf, terug de wei op. Zo leren ze in een paar dagen dat opzadelen helemaal niet erg is. :)

Dan kun je ook eens verder gaan kijken naar andere dingen dan rijden. Mennen bijvoorbeeld zou je volop kunnen doen! Gewoon een kleine sulky erachter en genieten maar.
(Uiteraard wel een volwassene met ervaring in het beleren voor de kar om hulp vragen. Heb ik ook gedaan, en die pony was binnen no time beleerd en genoot met volle teugen van het mennen.)
Dan is er ook nog grondwerk, vrijheidsdressuur, lange lijnen... Je gaat je heus niet vervelen!

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:41

hihi.. Het idee om de kleindochter te helpen en het beestje zadelmak te maken en aan het bit te laten wennen vindt ik een super idee. Het is lijkt me heel leuk om te doen. Een uitdaging! :)
enne.. een shettie kan echt niet 2 keer zijn eigen gewicht dragen. Een shettie kan zijn eigen gewicht trekken, ( volgens mij ) en afhankelijk van grootte en bouw ongeveer 50 kilootjes dragen. Dat is dan toch wel de max geloof ik. Het ligt natuurlijk ook maar net aan de rijkunsten van de ruiter. Een ruiter van 50 kilo kan lichter zijn voor het beestje dan een ruitertje van 30 kilootjes :)
Succes er mee!!

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:44

_Babettee_ schreef:

3x zijn eigen gewicht trekken, maar 'slechts' 18% van z'n eigen gewicht dragen.
En anders zou ze toch niet op die pony kunnen rijden, want ze is veel te lang en dat brengt de pony uit balans onder het rijden ;)

Áls de pony een zadeltje heeft kan je 'm best zadelmak maken, als je dat wilt. Luistert de pony verder gewoon goed en hoeft met niemand anders te rijden hoef je niet het bitje te leren. Als de pony niet beter kent als een halster met touw (je kan ook een touwhalster voor buitenritten evt. gebruiken als pony daar moeilijk is) zal het toch niet irritanter gaan doen...?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:48

Je kunt als richtlijn aanhouden dat een pony 20% van zijn eigen gewicht gezond kan tillen. Een gemiddelde shet weegt 200 kg, dus dat zou dan op 40 kg komen inclusief tuigage enz. Te groot vind ik je sowieso. Als een shet zijn eigen gewicht 2x zou kunnen tillen zou er dus iemand van 400 kg op kunnen gaan zitten, dat trekt zelfs een belg niet denk ik :Y)

Een shet die geen zadel en bit kent zou je eigenlijk vanaf de basis weer op moeten pakken als er echt mensen op willen gaan rijden. Je begint met longeren, zodat de pony de stemcommando's leert (halt, stap, draf, galop). Je kunt dan ook het zadel en bit introduceren, zodat de pony er aan went. Eventueel (als je er ervaring mee hebt of goede begeleiding kunt vinden) kun je met de dubbele longe oefenen, je kunt dan het sturen al beter leren. Daarna ga je met de lange lijnen achter de pony lopen om het sturen en halthouden te bevestigen. Als dit allemaal goed gaat kan je er een klein ruitertje opzetten (in het begin doe ik dat altijd aan de longeerlijn. Het ruitertje geeft de beenhulp en jij tergelijk de stemhulp en eventueel gebruik je je longeerzweep als de pony het echt niet snapt. En dan goed belonen als hij gaat stappen. De meeste pony's hebben dan snel door dat been lopen is. Dit kun je verder uitbouwen naar de draf en galop en de zijgangen.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:56

capopjekop schreef:
... (halt, stap, draf, galop). ...

Niet halt, dat lijkt te veel op 'stap' en 'draf', maar eerder 'hooooo' ;) Ik vind het toch wel een belangrijk commando dat een paard goed moet kennen.
Muhaha ik ben streng }:)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:59

Oh ok, had effe fout begrepen .. Was dus trekken, niet dragen :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:59

Zeg ook niet dat het dat moet zijn, maar dat ze daar op moet oefenen. Ik zeg zelf altijd whoo (of halt, maar halt daar gebruik ik weer een andere klemtoon voor dan bij stap), stap, drrrrraf, Gaalop en een kusgeluidje. Het is maar net wat je zelf fijne commando's vindt en of ze duidelijk genoeg zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:03

Hier word er eigenlijk ook braaf naar halt geluisterd.
Ik gebruik het voor het opstappen, beter dan al dat gesjor. :)