Pony bang voor opstappen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bit

Pony bang voor opstappen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:35

Ik ben vandaag gaan kijken voor een bijrijdpony. Was een heel lief ding van 4 jaar. Uit te wei halen ging makkelijk. Met poetsen was ze ook braaf, al hield ze me wel goed in de gaten. Maar al snel besloot ze dat poetsen wel leuk was. Ook opzadelen en longeren ging heel goed. Toen ik erop wilde stappen, begon ze te dribbelen. De eigenaar hield jaar vast en toen ze even stil stond, ben ik opgestapt. Nou ja, dat probeerde ik.

Nog voor ik in het zadel zat, kreeg ik een boksalvo. Omdat ik nog niet goed zat, kon ik maar een paar bokken uitzitten en toen lag ik ernaast. De eigenaar werd letterlijk omver getrokken. Mevrouw gaf nog een paar flinke bokken en vertrok toen richting stal. We hebben haar daarna nog wel gelongeerd maar ben niet meer opgestapt. Zodra ik of de eigenaar aan het zadel kwam, begon ze weer te dribbelen. Heb later nog haar rug gevoeld en daar reageerde ze niet op. Denk daarom niet dat ze last van haar rug had.

De pony is echter al een jaar onder het zadel. Ze heeft ook al wedstrijden gereden. De vaste bijrijder is een tijdje geleden gestopt. Die heeft haar ook ingereden. De eigenaar vertelde dat de pony bij haar in het begin ook moeilijk deed met opstappen. Maar goed, toen werd ze ingereden. Na deze ruiter heeft er een paar weken een andere ruiter op gereden. Nu stond ze 3 weken stil.

Heeft iemand enig idee waarom ze zo doet? Is ze (weer) bang voor het opstappen? Is ze heel eenkennig? Is het simpelweg teveel energie? Heeft ze gewoon geen zin om te werken? Of misschien een combinatie van bovenstaande?

44Myrthe44

Re: Pony bang voor opstappen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:39

Hoe weet je dat het verhaal van de eigenaar waar is?
Is de pony écht ingereden?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:40

Is ze weer bang voor het opstappen;
Nee, paarden zijn niet snel bang voor als iemand opstapt, wel als het paard pijn is gedaan tijdens het opstappen...

Is ze heel eenkennig?
Ze moet waarschijnlijk eerst vertrouwen in je krijgen, diertje is pas 4. Jij komt en wilt meteen op der rug klimmen... Als ik paard was, zou ik diegene ook van me rug trappen.. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat grondwerk

Is het simpelweg teveel energie?
Staat het diertje 24/7 op stal??

Heeft ze gewoon geen zin om te werken?
Een paard heeft het besef niet; geen zin te hebben in werken. Een paard beleeft alles vanuit 1 moment.
Hij of zei zal het niet begrijpen dat als ze jou eraf bokt dat ze dan niet meer hoeft te werken.. Paarden zijn niet slim genoeg daarvoor.

Heb je al naar het zadel gekeken of naar het hoofdstel?

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:50

Dank voor je reactie. Ik was voorzichtig met het opstappen maar weet natuurlijk niet hoe mijn voorgangers dat deden.

Zelf had ik wel het idee dat ze wat eenkennig was. Ik ben zeker niet direct opgestapt. Ben ongeveer een uur met haar bezig geweest voordat ik opstapte. Heb echt ruim de tijd genomen voor het poetsen en zo (en knuffelen :o ) Maar misschien dat ik bij deze pony wel eerst 2 weken grondwerk moet doen, voordat ik er uberhaubt mee ga rijden. Ik snap alleen niet waarom de eigenaar ook niet aan het zadel mocht komen...

Ze staat 24 uur per dag op de wei met een andere pony. Het zadel is voor haar op maat gemaakt en aan het hoofdstel zag ik ook niets raars.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:00

Is ze niet toevallig in de wei uitgegleden ofzo? Bokken is toch vaak een reactie dat er iets niet goed zit in de rug, misschien werveltje of bekken scheef? Hier hoeft ze niet bij aanraking van de rug reactie op te geven, je moet maar net op de goede plekken drukken....

bit

Re: Pony bang voor opstappen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:07

Geen idee. Ze stond er in de wei heerlijk ontspannen bij. Kwam ons ook gelijk begroeten. Ben met mijn vingers langs haar ruggenwervel gegaan en daar reageerde ze niet op. Gisteren probeerde de dochter van de eigenaar haar te longeren en kreeg het niet voor elkaar. Bij mij was ze heel braaf met longeren. Volgens de eigenaar vond ze het opstappen heel eng toen ze werd ingereden maar dat deed ze al een tijd niet meer.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:34

Het kan best zijn dat je pony het opstappen gewoon een beetje eng vind er hoeft niet altijd lichamelijk iets mis te zijn.
Wat ik meestal doe met paarden die dit eng vinden is ernaast gaan staan en dan begin je eerst met alleen maar op en neer te springen als ze hier niet op reageert dan ga je op en neer springen en onder tussen trek je een klein beetje aan het zadel,als ze hier niet op reageert dan ga je proberen op te stappen en over de rug van het paard hangen als dit goed gaat dan ga je rustig in het zadel zitten.
Op deze manier went je pony aan het feit dat er iemand omhoog komt en druk op het zadel voelt.
Dit gaat goed komen, succes.

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:01

Bedankt voor de tip! Ga ik proberen.