Happen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_amica

Happen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:19

Heeei allemaal! :D

Mijn paard bijt soms een beetje. Niet echt dat ze wil doorbijten. Maar het is toch vervelend. :(
Ik dacht; misschien komt het, omdat ze brokjes wil.
Maar weten jullie iets, om het haar af te leren? :o

Daks

Re: Happen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:20

Geef je haar brokjes uit de hand?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:21

Als ze hapt direct een tik op de neus geven. En nee, hier wordt ze niet kopschuw van. En geen brokjes of andere lekkere dingen uit de hand gaan voeren.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:26

Ik gaf mijn hengstje eerst ook tikken op zn neus, hierdoor bleef hij happen.. Ik ben t gaan negeren, en dat heeft geholpen, hij hapt niet meer.

Hij zag het tik-op-zn-neus als een spelletje, waardoor hij door bleef gaan.. Hij heeft me een keer gehapt in mn vinger, hij schok hier zelf van, en ik zei niks.. Hij heeft nooit meer gehapt!

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:27

Daks schreef:
Geef je haar brokjes uit de hand?

ja, meestal na het rijden.

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:27

peppert schreef:
Ik gaf mijn hengstje eerst ook tikken op zn neus, hierdoor bleef hij happen.. Ik ben t gaan negeren, en dat heeft geholpen, hij hapt niet meer.

Hij zag het tik-op-zn-neus als een spelletje, waardoor hij door bleef gaan.. Hij heeft me een keer gehapt in mn vinger, hij schok hier zelf van, en ik zei niks.. Hij heeft nooit meer gehapt!

Ik ben dan zelf bang dat ze minder respect voor me krijgt. :o
Had jij hier geen last van?

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:32

Citaat:
Ik ben dan zelf bang dat ze minder respect voor me krijgt. :o
Had jij hier geen last van?

Nee hoor, maar ieder paardje is anders.. sommige hebben baat bij afstraffen, andere juist weer bij negeren zoals mn draakje.
Je moet er zelf achterkomen wat het beste werkt. Een vriendin van mij had ook een bijterig paardje, zij beet een keer terug in zn oor (hoe gruwelijk het ook mag klinken :') ) maar dit werkte wel voor haar paardje, haha.

Succes ermee!

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:34

peppert schreef:
Citaat:

Nee hoor, maar ieder paardje is anders.. sommige hebben baat bij afstraffen, andere juist weer bij negeren zoals mn draakje.
Je moet er zelf achterkomen wat het beste werkt. Een vriendin van mij had ook een bijterig paardje, zij beet een keer terug in zn oor (hoe gruwelijk het ook mag klinken :') ) maar dit werkte wel voor haar paardje, haha.

Succes ermee!

Haha!
Wat stoer dat ze dat deed!
Ik zal het eens proberen om te negeren! :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:36

of geen voer (brokjes, snoepjes) uit de hand geven of strikte voorwaarden hanteren zoals geen broekzakken besnuffelen, hals niet reiken, pasje achteruit bij het aannemen van een snoepje,...

paard pony moet ten alle tijde uit jou persoonlijke ruimte blijven tenzij jij hier anders over beslist. Negeren kan een optie zijn, maar als ze al geen respect hebben voor je persoonlijke ruimte ben je hier weinig mee, want ze staan al "boven jou"
Afstraffen kan van alles zijn: en tik, een kneep in de neus of hals, wegsturen, roepen, laten schrikken,... kortom alles wat eveneens de afstand tussen jou en je pony terug herstelt.

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:39

petitparis schreef:
of geen voer (brokjes, snoepjes) uit de hand geven of strikte voorwaarden hanteren zoals geen broekzakken besnuffelen, hals niet reiken, pasje achteruit bij het aannemen van een snoepje,...

paard pony moet ten alle tijde uit jou persoonlijke ruimte blijven tenzij jij hier anders over beslist. Negeren kan een optie zijn, maar als ze al geen respect hebben voor je persoonlijke ruimte ben je hier weinig mee, want ze staan al "boven jou"
Afstraffen kan van alles zijn: en tik, een kneep in de neus of hals, wegsturen, roepen, laten schrikken,... kortom alles wat eveneens de afstand tussen jou en je pony terug herstelt.

Ik heb dus een kneep in de hals al geprobeerd, maar hier reageerde ze niet op.
Weet iemand ook hoe ik meer respect van mijn paard kan krijgen? :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:40

Een hengst of een merrie/ruin het happen afleren zijn 2 verschillende dingen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Mijn hengst zag die tik op zn neus elke keer ook als een machtig mooi spelletje, hoe ver kunnen we gaan en hoe goed kunnen we die tik ontwijken? Ook ik ben verder gekomen met het uiteindelijk te negeren. (plus rustigere stalling, beter hooi en beter naar hem luisteren maar das weer een ander verhaal).

Met een merrie zou ik niet zo gauw aanraden het te negeren. Het is wel iets wat je kunt proberen if all else fails, maar merries zijn toch totaal anders dan hengsten. Gewoon inderdaad consequent een tik geven als ze hapt en als je lekkers uit de hand voert, iig een tijd (en echt even volhouden hoor!) niet meer doen.

Ook happen mag niet, want vandaag of morgen zal ze zich ofwel vergissen in de afstand tot jouw lijf (das mij ook al eens gebeurd, ponybeest schrok zich lam dat ineens mijn jas tussen zn tanden zat :') ) ofwel ze gaat bewust een stapje verder en dat moet je ook niet willen..

Succes iig :) Oor bijten is ook zo'n slechte nog niet hoor ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:42

Happen heb ik altijd als 1 van de weinihe Bokkers genegeerd.De personnen die het niet negeerde bleven gebeten worden en ik niet meer.

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:45

amyz schreef:
Een hengst of een merrie/ruin het happen afleren zijn 2 verschillende dingen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Mijn hengst zag die tik op zn neus elke keer ook als een machtig mooi spelletje, hoe ver kunnen we gaan en hoe goed kunnen we die tik ontwijken? Ook ik ben verder gekomen met het uiteindelijk te negeren. (plus rustigere stalling, beter hooi en beter naar hem luisteren maar das weer een ander verhaal).

Met een merrie zou ik niet zo gauw aanraden het te negeren. Het is wel iets wat je kunt proberen if all else fails, maar merries zijn toch totaal anders dan hengsten. Gewoon inderdaad consequent een tik geven als ze hapt en als je lekkers uit de hand voert, iig een tijd (en echt even volhouden hoor!) niet meer doen.

Ook happen mag niet, want vandaag of morgen zal ze zich ofwel vergissen in de afstand tot jouw lijf (das mij ook al eens gebeurd, ponybeest schrok zich lam dat ineens mijn jas tussen zn tanden zat :') ) ofwel ze gaat bewust een stapje verder en dat moet je ook niet willen..

Succes iig :) Oor bijten is ook zo'n slechte nog niet hoor ;)

Ja, ik heb dus een merrie. En ook nog 1 die nogal een eigen willetje heeft. :P
Ik geef haar dus al een tijdje lang telkens een tik op haar neus, maar ze blijft het maar door doen :(
In de neus knijpen een optie?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:49

Als je net op tijd ziet dat ze wil happen kan je een keer je elleboog achteruit steken, als ze daarin hapt zal ze misschien wel haar lesje leren, ik doe dit zelf met men merrie en werkt toch ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:53

Begin in elk geval met stoppen met uit de hand lekkers geven, kon al wel eens een hoop schelen ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:08

Stoppen met brokjes geven.
En mocht ze happen gewoon haar hoofd hard wegduwen en pas terug laten komen als jij dat wilt.

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:10

Ik zal het allemaal eens gaan proberen! :D
Heel erg bedankt allemaal! :D

lizzy238

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:34

Ik zou niet gaan slaan
Ivm kopschuw wordend zou wel zeg maar zelf de baas worden zodat je pony weet dat hij niet de baas is.
Je kunt eerst onderzoeken waar het bijten vandaan komt.
Niets gevonden? Geef dan geen brokjes meer uit de hand.
Niet geholpen?probeer dan je vertrouwen voor hem te winnen.
Heb al zijn vertrouwen en weet je dat ie nergens pij. Heeft?
Doe dan als je pony nog een keer (probeert) te bijten zelf heeeeeeel hard in je pony's oor terug bijten
Als dit allemaal niet helpt zou ik het niet meer weten

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:38

peppert schreef:
Citaat:

Succes ermee!

hahaha dat klinkt herkenbaar, mijn leaspony beet me een keer hee erg hard bij aansingelen ik werd me toch een partij booos en beet hem superhard terug in znoor,nou dat heeft die nooooit meer gedaan :D

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:05

Inderdaad stoppen met brokje en of snoepjes uit de hand geven. Wat ook wel eens wil helpen is als je het ziet aankomen, je stem verheven en "euh" roepen of pas op he... Of is het ondertussen al verbeterd?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:08

als een pony dat mij mij doet is dat eren ( redelijk harde ) tik op de neus :=
werkt wel trouwens :D

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:13

romyloverrr schreef:

Maar dat werkt niet voor elk paardje of pony ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:31

marleen_usar schreef:
Happen heb ik altijd als 1 van de weinihe Bokkers genegeerd.De personnen die het niet negeerde bleven gebeten worden en ik niet meer.

Ojajoh? Ik heb het happen niet genegeerd en het is keurig afgeleerd....... }>

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:32

Mary1971 schreef:
romyloverrr schreef:

Maar dat werkt niet voor elk paardje of pony ;)

Voor de meeste paarden of pony's werkt dat wel. ;)

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:33

T kan voernijd zijn of jaloezie