Een paard dat niet loopt in de buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoWgLi_GiZmO

Een paard dat niet loopt in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:11

Sinds enkele weken rijd ik af en toe het paardje van een ander. Het is een al wat oudere dame (22), maar er schijnt nog voldoende pit in te zitten. In het bos rijden is dan ook geen enkel probleem en gaat ze als een speer het bos door. Ze is dan bijna niet te houden. Mijn probleem is echter dat ze het vertikt om in de buitenbak te lopen en aangezien ik haar ook wel eens dressuurmatig wil rijden, is dit toch wel vervelend. Zodra ik de bak in kom en opstijg, loopt ze welgeteld 30 seconden en vervolgens doet ze helemaal niets meer. Ze gaat gewoon stilstaan en vertikt het om nog een stap te zetten. Ik heb haar met een zweep geprobeerd te rijden, maar dat heeft alleen tot gevolg dat ze achteruit gaat lopen en naar de zweep gaat slaan. Sporen hebben ook geen enkel effect, zodra ik deze gebruik, bokt en steigert ze, maar lopen doet ze nog steeds niet. Laatst heb ik haar met heel veel pijn en moeite aan het stappen gekregen, maar meer dan dit kreeg ik er niet uit. Ik heb ook wel een geprobeerd iemand aan de hand mee te laten rennen. Dan draaft en galoppeert ze wel, maar zodra diegene loslaat, stopt ze abrupt en slaat met haar achterhand richting de persoon die ernaast loopt. Het enige wat ik binnenkort nog wil proberen om aan de longe te rijden met haar, maar voor als dit niet mocht lukken, zou ik graag van jullie wat adviezen hebben. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of ideeën over wat ik nog meer kan proberen?

Alvast bedankt!

Caira

Re: Een paard dat niet loopt in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:12

Wat doet ze bij grondwerk/loswerk/ werken aan de hand in de bak?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:14

Ik wilde inderdaad ook vragen wat ze bij longeren doet? Weigert ze dan ook te werken?
(Zit ze eventueel misschien vast in de spieren? Dat bakwerk eigenlijk teveel voor haar is? Rechte stukken buiten is ook wel een stuk makkelijker natuurlijk).

MoWgLi_GiZmO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:18

Zolang ik haar aan de hand meeneem, gaat het prima. Dan loopt ze braaf mee en als ik even met haar aan de hand draaf of galoppeer levert dit ook geen problemen op. Maar zodra ik haar los in de bak gooi, blijft ze gerust een uur op 1 plek staan. Daarom hoop ik ook dat ze aan de longe wel wil lopen...

MoWgLi_GiZmO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:19

Logeren had ik inderdaad nog niet geprobeerd, omdat ik eigenlijk altijd alleen ben, en het dus niet kan testen terwijl ik erop zit. Maar als het goed is, kan ik dinsdag een vriendin meenemen en dan dus proberen te longeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:23

begin je dan niet met grondwerk/loswerk met een nieuw paard in een bak?

MoWgLi_GiZmO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:32

Nou, volgens de eigenaar kon ik haar gewoon in de bak rijden. De eerste keer was hij er ook bij en toen liep ze ook gewoon. Hij zei toen al dat ze minder goed luistert naar vrouwen. Ik had alleen gehoopt dat ik met een paar weken toch wel iets meer reactie zou krijgen. Ik denk ook niet dat dat het probleem is, aangezien ze in het bos wel erg hard haar best doet. Het lijkt er inderdaad op dat ze gewoon niet in de bak wil lopen. Ik zou er alleen graag achter willen komen wat de achterliggende reden is, zodat ik er dan misschien iets aan kan doen.

MoWgLi_GiZmO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:34

Het is geen ramp als het niet wordt opgelost, dan rijd ik haar gewoon in het bos. Maar het is een erg leuk paardje dat dressuurmatig ook veel schijnt te kunnen. Maar als ze niet in de bak wil lopen, wordt het erg lastig om dit te testen ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:00

Als je dressuurmatig wilt werken, en dat vermoed ik, zul je toch het dier wat soepeler moeten maken. Je gaat in de bak waarschijnlijk wat meer aanleuning vragen en daar moet een paard, wat altijd op buitenritten gaat met waarschijnlijk minder aanleuning, ook eerst klaar voor gemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:06

Mijn merrie vertikte het ook een hele fikse tijd met dezelfde reacties als jouw verzorgpaard. En hoe meer je probeerde door te drijven, hoe harder het protest.

Ik ben dan gewoon veel gaan stappen aan de hand, buiten gaan rijden en lol gaan trappen met het paard. Ook grondwerk in de bak en daar laten loslopen + hooi eten overdag.
Nu kan ik ze best weer rijden in de bak, maar ik moet echt opletten dat ik niet overdrijf en enorm veel blijf afwisselen en belonen.

Paard is een tijdje enorm hardhandig gereden zonder mijn medeweten toen ik ze liet doorrijden door iemand omdat ikzelf out was na zware blessure. daarbij is ze 1x omhoog gegaan en omdat de ruiter viel is ze mee omgeklapt. Daarbij heeft ze spierblokkages gehad maar het heeft even geduurd eer we daar achter zijn gekomen, omdat ze buiten wel vlot bleef gaan.
Maw, paard heeft toen bakwerk een tijdlang gelinkt aan pijnlijk en negatief. Nu ze weet dat rijden weer fun is en dat er regelmatig afwisseling in zit werkt ze weer gewoon netjes mee.
Longeren heb ik nooit problemen mee gehad.

Probeer eens om imand in het midden van de bak te laten staan met de longeerzweep. Als ze gaat staken, dan gaat die gelijk met jou bijdrijven. Loopt ze weer, dan beloon je en gaat de zweep weg tot ze weer staakt. Na 3x had dit bij mij al best veel effect :)