Beleren pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:42

Allereerst geen idee of ik hier goed sta..

Mijn pony is 2,5 jaar jong het is een vrolijke en speelse pony.
De laatste tijd merk ik aan haar dat ze veel te veel energie krijgt en ze is ook tonnetje rond van al het lekkere gras haha..
Ik doe al wat grondoefeningen met haar en om haar zwaar aan het werk te zetten vind ik nog veel te vroeg.

Ik merk gewoon dat ze het losgooien enz wel een beetje zat is en wil toch wel wat met haar gaan doen.
Hebben jullie wat tips voor mij? misschien dat ik haar wel wat aan de lange lijnen kan zetten. Heb een hoofdstel gekregen van mijn vriend en daar reageerd ze prima op..

Ik weet dat ze NOG MAAR 2,5 is maar ik wil graag gewoon wat tips om met voorzichtig met haar aan de slag te gaan..
(VOOR DE DUIDELIJKHEID INRIJDEN WACHT IK ECHT TOT ZE 3 is!!!)

Ik heb geen ervaring met parelli etc.

Hoor graag jullie tips!

Groetjes Naomi *\o/*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:26

Ik zou toch grondwerk met haar doen, en ook al heb je geen ervaring met Parelli, ik zou je willen adviseren om dat met je paard te gaan doen. Maar neem les, want vooral met een jonge pony die nog niets kan, zijn de verkeerde dingen net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar afleren is veel lastiger.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:11

Je kan ook lange teugels doen (piet bakker) dit kan op een halster. Wat ook leuke oefeningen zijn is het paard je los laten volgen veel figuren maken om aandacht te houden. Steeds belonen bij goed en verkeerd negeren en opnieuw vragen. Je kan gelijk het commando stap en halt leren, en bij eigen goede conditie kan je dit ook in draf doen.

Longeren zonder lijn op een grote ronde/ halve bak is ook leuk gewoon spelende wijs aan de gang, plaats eens wat tonnen probeer met een handbeweging je paard te laten zigzaggen. Een balkje op de grond en ze erover heen laten stappen. Nog niet laten springen dat vraagt teveel voor het lijf maar ze leren wel kijken waar ze de voeten kwijt moeten.

Eigenlijk allemaal dingen die nog weinig vragen op aandacht na. Je zult zelf even moeten kijken hoe lang je de tijd hebt hiervoor dit verschilt per dier. En soms vinden ze het alleen al lol om samen met een ander te staan om te spelen dit kan ook best een wat ouder dier zijn.

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:21

Wat ik als ik jou was sowieso zou doen is eens kijken voor t boek van Inge Teblick, Grondwerk met paarden :) Staat veel algemenere informatie in waar je enorm veel mee kunt, echt ontzettend leerzaam :) Ik heb daaruit ook veel kunnen gebruiken als voorbereiding op het beleren, dus heb er echt goede ervaringen mee. Je kunt altijd nog kijken voor een specifieke methode.

Verder lekker wandelen, doe je dat al? Mijn 2,5-jarige vindt t echt prachtig (ok, wij wandelen al van half jaartje oud af :P ), voor hem ultiem genieten en ze steken er ontzettend veel van op natuurlijk. Biedt ook altijd uitdaging (al loop je alleen maar een andere route is t alweer leuk) en biedt mooi de gelegenheid om goed te werken aan gehoorzaamheid (dus netjes halthouden, pasje draven, enz enz. Allemaal toch wat moeilijker dan in de bak omdat t vreemde omgeving is).

En misschien iets van vrijheidsdressuur oid? Bis vindt dat altijd heel leuk om te doen :j

T is lastig hoor, ik ken het.. Die van mij heeft ook constant uitdaging nodig en wil graag bezig zijn en pleasen (en horen dat ie mooi is :') ) maar 2,5 is net een rotleeftijd.. Basis zit er dan al in maar ze zijn net nog te jong om alvast een stapje verder te gaan..

Hoop iig dat je hier iets mee kunt :)

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:00

Bedankt voor de reacties @ amyz ja wandelen vind ze geweldig en dat doe ik ook veel met er
Ze is erg op me gericht en ik heb een hele mooie klik met haar merk alleen met figuurtjes lopen etc
Dat ze los achter me aan moet ze snel afgeleid is terwijl ze dat buiten dus totaal niet heeft daar is ze erg gefoccust op me..
Ik ga het wel eens proberen met die tonnen een voetbal vind ze ook leuk maar na 10 min is dat spel ook weer
Klaar haha..

Ja 2,5 is echt een rot leeftijd je moet nog zo voorzichtig zijn want je wilt vaak te snel!

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:52

Als ik met Bis vd doe of grondwerk is dat eigenlijk ook nooit erg veel langer dan 10, 15 minuutjes hoor :) Maar al met al ben ik soms toch best lang met m in de weer.. Eerst lekker poetsen (tegenwoordig los, hij kan sindsdien ook een stuk netter stilstaan overal), dan ga ik ff bij m in de paddock een peukie roken en wat kroelen, intussen bedenken in wat voor bui we zijn... Dan gaan we iets doen (zij het vd, zij het wandelen, zij het grondwerk) en soms daarna buiten ''uitstappen''. Afwisseling is juist heel goed voor zo'n jonkie, erg veel langer dan tien minuten vinden ze iets ook gewoon niet boeiend :+ Alleen wandelen vindt iig die van mij prachtig, die gaat het liefst nooit meer naar huis :+ (gaat straks ook een hele fijne menpony worden heb ik zo'n flauw vermoeden).

Gewoon even zoeken hoe je het een uitdaging houdt zonder te gaan overvragen :)

En idd, is enorm lastig... Weet niet hoe het bij jou zit maar mijn uk is dan ook nog eens erg volwassen in zn manier van doen, kent en kan zowat alles al (laatst skippybal op zn rug gelegd, kijkt ie niet eens naar), daarbij vraagt hij echt om uitdaging dus moet altijd blijven relativeren en niet vergeten dat ie pas 2,5 is.. Weet er iig alles van hoe lastig t is :+

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:53

Een 2,5 jarige is nog maar een puppie. Tien minuten aan een oefening is eigenlijk te lang. Urenlang staan emmeren dito...

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:56

Denk dat je dat per paard moet bekijken... Die van mij is fris en vrolijk in zn bovenkamer en heeft altijd erg veel plezier in wat we ondernemen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:02

Ben jij echt 10 minuten met een en dezelfde oefening bezig of wissel je af?

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:15

Nja ligt eraan wat voor oefening het is natuurlijk... Als ik hem een buiging oid vraag (let wel; ik doe light-versies :P ) ga ik dat natuurlijk geen 10 minuten achtereen vragen.. Kan wel gedurende 10 minuutjes een aantal oefeningen aan hem vragen. Zijn we aan het grondwerken of doen we iets van Chase the Tiger, ja, dan ben ik daar wel eens 10 minuten mee bezig :) Hangt gewoon erg van de oefening af.. Losse oefeningen moet je nooit een kwartier lang achter elkaar blijven vragen natuurlijk, dat lijkt me duidelijk :+ Een 10-jarige wordt er evenmin blij van om een kwartier lang gevraagd te worden zich te concentreren op 1 dingetje. Ik denk dus meer in pakketjes. 10 minuten, kwartiertje vd-en (en dan dus verschillende oefeningen), of grondwerken (dito met een sterretje), wandelen doen we vaak wel een stuk langer. Poetsen hangt af van hem. Issie ongeduldig trek ik er een borstel over en klaar maar tegenwoordig staat ie er heerlijk van te genieten, dus neem ik mn tijd :)

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:06

Ik wandel op dit moment erg veel met er buiten daarin zie ik gewoon dat ze plezier heb..
Los gooien doe ik mezelf geen plezier mee mijn vorige paard heb ik moeten slapen vanwege een gebroken been en Bon kan soms zoo hard gaan dat ik me hard vast houd haha.. Bon is zelf ook al best volwassen in haar doen en laten dus ik kijk het ook per keer aan en et gebeurd soms ook zomaar dat ik niet meer doe als alleen maar poetsen.. De meiden van stal zeggen het ook tjee wat is ze toch mak joh en daar moet ik dan mee uit kijken want dan wil je algauw te snel.. Ik denk dat het geen kwaad kan als je lekker met je 2 jarige uk bezig ben ten als ze er plezier in hebben waarom zou je dan niks met ze kunnen doen.. ik zal er voor haar 3e zeker nog niet op gaan dat vind ik veel te vroeg maar wil wel lekker met haar bezig zijn..

Anoniem

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:13

Waarom "gooi je haar los"?
Loopt je paardje niet buiten met kuddemaatjes?

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:15

Ja zeker wel! maar als het erg slecht weer is gaat ze lekker naar binnen dan heeft ze een grote opfok box waar ze met 1 anders paard in staat in en uit loop stal maar waar wel de deur snachts dicht kan.. Ze slopen het land zo vreselijk erg dus vandaar de opfokstal.. als ze dan een dagje binnen staat moet ze toch even lekker haar benen kunnen strekken natuurlijk...

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:16

Nja, ik deed ook wel eens losgooien.. = uit t land halen, poetsen, in de bak zetten (vaak met vriendje als zijn eigenaresse er ook was) en maar zien wat er gebeurt... Meestal niks :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:20

barriChelloO schreef:
Ja zeker wel! maar als het erg slecht weer is gaat ze lekker naar binnen dan heeft ze een grote opfok box waar ze met 1 anders paard in staat in en uit loop stal maar waar wel de deur snachts dicht kan.. Ze slopen het land zo vreselijk erg dus vandaar de opfokstal.. als ze dan een dagje binnen staat moet ze toch even lekker haar benen kunnen strekken natuurlijk...

Als het om zo nu en dan een dagje gaat dat ze binnen moet staan (en dat ze verder gewoon altijd buiten loopt in een kudde), dan lijkt het mij heel sterk dat je paardje te veel energie heeft en dat ze op die paar dagen het "losgooien" zat is.
Mijn advies is lekker buiten laten, in een kudde, en een begin maken met grondwerk icm lessen daarin.

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 03:05

Het is niet zo dat je het losgooien zat is.. Ze doet mij er echt geen plezier mee ze gaat zo hard en maakt
Zukke gekke sleidings dat ik echt met handen voor me ogen naar deer kijk..
Ik heb er zo'n grote angst aan over gehouden dat ik me er gewoon niet over heen kan zetten dat het bij deze
Als het goed is niet gebeurd..
Op het land rennen ze ook wel maar voor me gevoel toch minder of ik ben er minder vaak bij zeg maar..
Ik heb in de zomermaanden gewoon een opfokboks waar ik voor betaal en mag daar gebruik van maken zodra ik wil
Ze staat op het land met de 'paarden' jaarlingers.. Ze zijn een jaartje jongen maar wel net zo groot en bon vind dat prachtig
Want die is de oudste en de baas van het stel..

denkers
Berichten: 27
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 03:36

Mijn paard heb ik met 4 pas ingereden puur omdat hij nog niet was uitgegroeid (183cm nu)
Ook hij leek rond 2,5 onwijs veel energie te hebben terwijl hij 24/7 buitenstaat met een inloopstal en 2 weidemaatjes.
Ik heb veel spelenderwijs hem kleine dingetjes geleerd zoals netjes naast je lopen, zonder longeerlijn in een afgezet stuk weide (bak heb ik helaas niet) en zo een kwartiertje 'los' longeren om zo de hulpen te leren.
Mijn instructrice zei dat het een soort pubertijd was waar hij doorheen ging en daarom zo lekker gek en energiek deed.
Succes met BonBon! (vriendin van brenda:P)

Shenavallie
Berichten: 11597
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:09

Zelf heb ik indertijd veel gehad aan het boek "Van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell. Daarin wordt per leeftijd (in maanden) aangegeven wat je met je paard/pony zou kunnen doen. Het blijft uiteraard per paard/pony verschillen, maar in grote lijnen zou je hier aardig mee uit de voeten kunnen. Daarnaast heb ik veel hulp van doorgewinterde deskundigen gevraagd. ;)

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:36

@denker leuk dat je reageerd! Doe je de groeten even aan bren?
Ja als bon op haar 3e voor mijn idee nog niet is uitgegroeid ga ik er ook
Zeker nog niet op dan wacht ik lekker tot ik wel het idee heb
En nu is ze er klaar voor maar ik denk dat dat voor ieder ook verschild
Van mens tot mens! De 1 rijd hem al op 2,5 in zet hem daarna aantal maanden stil
De ander wacht tot ie 4/5 is.. Ik kijk gewoon tot wanneer ik denk dat ze er echt
Klaar voor is.. Ze heeft nu nog een best hoog kruis dus zolang ze daarin nog niet
Tot 1 geheel is zeg maar (haha) komt er ook nog geen longeer ling etc. Omheen

@shennavallie bedankt voor je reactie ik ga eens op zoek naar dat boek op internet
Vind het gewoon erg interesand om van verschillende mensenn hun ervaring en mening te lezen

denkers
Berichten: 27
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:44

doe ik zeker :D
leuk leuk :D ben heel benieuwd als het zover :D
Weet zeker dat het goed gaat haha Bon is zon lieverd :D
Zat ff terug te denken toen ik mijn kanjer ging beleren, toen hij 3 was (ong)
een shabrak op zn rug met een dekensingel eromheen, gewoon het feit van
een elastieken singel en iets op zn rug was al heel wat voor hem :D
Weet natuurlijk niet hoe Bon hier op reageerd maar hier kon ik echt wel weer maanden
mee vooruit :P (terwijl hij nu bijna nergens meer van opkijkt behalve van kabouters in de struiken nl:P)
succes met Bon!

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:57

Haha van bon denk je afentoe echt dat ze al 30 is die is egt werkelijk nergens bang voor shabrakjes dekens
We kunnen alles opleggen je kan het chabrak zelfs over de hoofd gooien nog geeft ze geen kick
This echt een apart paard de stal eigenaresse zei ook al pffff hoe is het toch mogelijk 2,5 en zo mak haha
Maar ja je weet maar nooit kan altijd nog veranderen maar ik verwacht geen moeilijkheden
Met dit dametje misschien dat ze een beetje koppig is maarja zo baas zo paard pff haha

Haentje
Berichten: 39
Geregistreerd: 24-08-11

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:46

Misschien kan je aan de hand buiten gaan lopen! helpt voor verkeersmak maken.

appelxkiwi

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Breda

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:22

Wandelen is indd een erg goede tip (:
Heb met mijn pony, die toen ook 2 - 2,5 jaar was, zó enorm veel gewandeld.
Pony vond het leuk, is enorm verkeersmak geworden en was gelijk aan veel dingen gewend :)

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:08

Zoals hierboven al eerder berichten van mij wandel ik idd erg veel met haar;)
Dit vind ze erg leuk en geniet ze enorm van! Dit doe ik dan ook erg veel
Maar als het regent of op een doordeweekse dag is het nogal druk op de dijk
Ze reageerd inpricipe nergens op maar goed het is en blijft een jong paard je weet maar nooit
Als ze zou schrikken kan ze maar 1 kant op dat is de dijk afrollen en de sloot in..
Vandaar dat ik ook graag nog andere tips wou..

Bedankt voor de reacties :)

BE_STABLE
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:44

Ik weet niet of je al aan de slag bent geslagen, maar je kunt met je jonge paard ontzettend veel leuke oefeningen en trainingen doen. Je kunt rustig wat aan de hand of de longe beginnen (zonder bijzet bit of andere forcerende middelen waardoor je je paard kunt hinderen in de beweging) Je kunt ook rustig wat werken en vrijheid of grondwerk op pakken of paarden yoga :) Drie vind ik persoonlijk ook nog erg klein dus kijk of je de belasting op je paard rustig op kunt bouwen bijvoorbeeld een keer in de week of af en toe twintig minuutjes <3


Groetjes Michelle