mijn merrie kan niet samen staan?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cYn

mijn merrie kan niet samen staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:01

Hallo,

Na jaren op een pensionstal te hebben gestaan heb ik nu mijn 'eigen' weide met stallen.
Nu de mogelijkheid daar was, heb ik mijn andere droom gelijk waargemaakt!
Een fjorden ruintje van 2,5 jaar!

Nu staan ze ruim 2 weken samen, en elke keer probeer ik die 2 bij elkaar te zetten in het weiland. Nu is dit de eerste dag even 'fout' gegaan en heeft mijn merrie het fjordje flink in elkaar getrapt (hij was overigens niet op zijn mondje gevallen en trapte flink terug). Nu ben ik hier zo van geschrokken dat ik ze uit elkaar heb gehaald.
Nu probeer ik elke keer opnieuw om ze bij elkaar te doen, maar zodra ik mijn merrie maar een misstap (lees kont direct naar hem toedraaien en gericht weer uithalen, hem in een hoek drijven en gelijk erop los trappen) naar mijn fjordje zie doen krijg ik helemaal de zenuwen en trek ik ze weer snel uit elkaar om ze vervolgens weer (naast elkaar) in hun aparte weide te zetten....

'snachts staan de 2 ook naast elkaar in stal (kunnen elkaar zien en ruiken). Heb expres 2 hooinetten gehaald en die hang ik naast elkaar zodat ze samen 'delen'. (mijn merrie heeft ook nogal last van voerneid....goh, is er iets nog wel leuk aan mijn merrie :+ haha).
Voorheen heeft zij ook altijd in een kudde gestaan en dit is vrijwel altijd goed gegaan..

Ben ik nu echt een miep, en moet ik ze flink uit laten vechten tot het 'over' is, of doe ik er slim aan om ze (voorlopig zoiezo) uit elkaar te laten?
Ik heb een uitloop stal, welke ik van de winter graag zou willen gebruiken. Maar dit kan natuurlijk alleen als mijn merrie mijn fjordje niet wil vermoorden.......
Laatst bijgewerkt door cYn op 22-08-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:03

Ik zou ze als ik jou was gewoon even hun gang laten gaan.
Ze moeten nog even de rangorde uitvinden en aan elkaar wennen. Dat komt wel goed!
Mijn verzorgpony was ook 2 weken heel trapperig en dominant naar de nieuwe merrie, en nu zijn ze na 2/3 weken aan elkaar gewend.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:04

Zou ze een tijdje weiden met een draadje er tussen.

Maar kort gezegd zal de rangorde toch bepaald moeten worden en het fjordje zich moeten overgeven aan jou vrij dominante (?) merrie. (Wellicht de volgende keer beenscherming om doen for safe)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:04

mijn haflinger is enorm dominant, maar ik heb haar gewoon bij mijn kleine welsh gezet, eerst ook vechten, maar nu gaat het goed, ze zullen nooit elkaars beste vriendinnen worden, maar ze laten elkaar met rust.
meestal kan je ze gewoon even laten vechten, er zal duidelijk gemaakt worden wie de baas is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:05

zorg dat ze de ruimte hebben, echt goed de ruimte, met voldoende voedsel, liefst goed gras. Vraag een stalgenoot erbij te blijven en ga zelf een rondje fietsen.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:06

mijn merrie is inderdaad (nogal) dominant... Ze is overal de baas geweest, maar ik heb nog nooit zo heftig meegemaakt met haar dat ze echt door bleef trappen en constant achter een ander paard aan bleef 'jagen'.
Het is geen echte 'haat', want ze staan net zo goed samen hoofd aan hoofd te grazen, totdat mijn merrie zich ineens weer omdraait en hoppa daar heeft hij er weer 1 te pakken.

Caira

Re: mijn merrie kan niet samen staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:08

loslaten, ik heb er hier de laatste maand 5 aan elkaar gekoppeld, waarbij er maar 2 elkaar kenden. En ja ook daar is wel eens een trap gevallen, maar als ze eenmaal de rangorde weten is er niets meer aan de hand. Ze zullen het toch ooit moeten leren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:09

Lastig!
Die van mij heb ik eerst laten vechten met de kudde met als gevolg dat hij de leider werd en niemand de kudde meer kon naderen :=
Een paar jaar later stond hij met een nieuw paardje (had er al een tijdje naast gestaan op stal) en voor dat paardje kon de dierenarts komen omdat mijn pony hem zo erg had verwond. (gelukkig uiteindelijk wel genezen!)
Dusse, die van mij mag echt alleen maar staan met het meest sullige paard (want meer dan 1 als weidegenoot trekt hij ook niet :+) die absoluut niet zal vechten en zich gelijk overgeeft. En ja: het gaat al jaren goed nu met die lieve sul erbij :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:13

Caira schreef:
zorg dat ze de ruimte hebben, echt goed de ruimte, met voldoende voedsel, liefst goed gras. Vraag een stalgenoot erbij te blijven en ga zelf een rondje fietsen.

Dit vond ik de mooiste oplossing! Die beesten moeten het toch even "uitvechten" en als jij iedere keer zodra er een klap word uitgedeelt ze weer uit elkaar trekt dan zul je ze nooit bij elkaar kunnen zetten :(:) Hier zet ik ze er altijd een paar dagen naast elkaar zodat ze aan elkaar kunnen wennen en dan gaan ze de kudde in... Er zijn wel eens wat trappen uitgedeelt, maar dan is het meteen duidelijk wie er de baas is :o Pas als er bijv een uur achter elkaar aan word gejaagd en er 1tje niet opgeeft zou ik ze uit elkaar halen... Maar dit heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt en heb al heel wat dieren bij elkaar gezet...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:14

Hoe groot is de weide?

Als die groot genoeg is en ze hebben de ruimte om bij elkaar weg te komen, laat ze het maar zelf even regelen.
Even rangorde bepalen en klaar........

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:14

Ik heb hetzelfde dilemma gehad met de fjorden merrie van mijn vriendin die bij mijn paard zou komen te staan en misschien kun je er wat mee.

Eerst heb ik ze een week gescheiden laten staan en daarna rustig bij elkaar gelaten op de grote wei, fjord is nogal bazig (en had ijzers) en dreef mijn ruin steeds in een hoek klem om hem in elkaar te meppen en mijn sulletje deed niets terug. Na een een dikke nek (door een trap) bij mijn ruin heb ik ze weer uit elkaar gehaald.

Paarden weer apart gezet totdat de ijzers eraf waren en weer opnieuw geprobeerd, een weekje ging het redelijk goed totdat hij een heel dik achterbeen had waar ze hem flink te grazen had genomen (was een flinke snee) en hij op zijn voorbeen een heel stuk huid miste door weer een trap.Mijn ruin voelde zich ook niet happy om samen met haar te staan, hij viel af en durfde niet te komen als zij in de buurt stond.

Dit was voor mij de reden om ze definitief apart te laten staan, ik heb een stukje schuilstal erbij gemaakt voor de fjord en ze kunnen beiden in hun eigen helft droog staan en hebben nu ieder hun eigen weide.
Soms moet je kiezen voor je paard zijn welzijn.

De merrie bleef ook achter mijn ruin aan jagen net wat jij zegt

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:16

Ach...altijd lastig.
Mijn Friese merrie heeft nu na zeven jaar nog steeds dat gedrag naar mijn Jazzmerrie toe. Het ene moment staan ze samen te kroelen...het andere moment haalt ze hard uit naar mijn Jazzje. Die heel goed geworden is in het op tijd ontwijken hiervan.
In de zeven jaar dat ik ze samen heb eigenlijk nooit iets ernstigs van gekomen. Mijn Friese merrie is ook een ongelofelijk dominant portret. Als ik eens met anderen samen buiten rijd, gaat ieder paard in de weerstand om er naast te lopen. Zegt wel iets over de uitstraling die ze heeft op andere paarden. Het weerhoudt mij er echter niet van om ze gewoon samen in het land te zetten...

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:19

Ik heb mijn weide nu in 3 delen, totaal opp is 3500m2 ong. Dus ik heb ruimte zat!
Ik ga toch maar inderdaad eens aan een vriendin van mij vragen of zij ze bij elkaar wil zetten, dan ga ik lekker een uurtje weg. En kijken hoe het dan zou gaan.
Ze voelen mijn spanning natuurlijk ook, en mijn merrie voelt mij precies aan! Ze neemt mijn gevoel over, en dat is ook fout. Ik probeer elke keer weer zo rustig mogelijk te blijven en wat anders doen (stal mesten of vegen ofzo), maar toch blijf ik gespannen.
Iemand die hier buiten staat en geen 'gevoel' heeft bij de paarden (overigens kent zij mijn beide paarden hor!, ze heeft ook jarenlange ervaring met paarden, dus ik laat niet zomaar iemand dan het beheer doen).

Bedankt voor die tip. Ik had hier eigenlijk zelf nog niet aan gedacht omdat ik er toch graag zelf bij was.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:23

Bij de koppeling van mijn ruinen was het probleem voor mijn haflinger dat ik eigenaar/verzorger/ruiter ben van beiden. Hij was dus stikke jaloers. Nog steeds komt mijn nieuwe ruin zo nu en dan met schrammen binnen, maar zolang ik mijn haf voorkeursbehandeling geef houdt hij het vrij rustig.

Merrie's zijn wat, paarden met ego ook:P

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:32

linda_arnold schreef:
Bij de koppeling van mijn ruinen was het probleem voor mijn haflinger dat ik eigenaar/verzorger/ruiter ben van beiden. Hij was dus stikke jaloers. Nog steeds komt mijn nieuwe ruin zo nu en dan met schrammen binnen, maar zolang ik mijn haf voorkeursbehandeling geef houdt hij het vrij rustig.

Merrie's zijn wat, paarden met ego ook:P

Jaloers.... die kan ook nog in het rijtje :+ Ik geef mijn merrie ook wel een voorkeursbehandeling nog. Als ik eerst mijn fjordje een aai geef; ooo dan draait ze zich om en kijkt ze mij niet meer aan.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:48

Ik denk dat zolang je 2,5 jarige geen respect toont voor je volwassen merrie, je merrie het zal blijven afdwingen door hem een pak rammel te geven.
Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten of je het aandurft want ze kunnen elkaar ook lelijk verwonden.
Sommige paarden gaan gewoon niet bij elkaar, net als sommige mensen echt niet samen kunnen ;)
Het blijft voor jou natuurlijk een hele vervelnde situatie.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:59

Tijn schreef:
Ik denk dat zolang je 2,5 jarige geen respect toont voor je volwassen merrie, je merrie het zal blijven afdwingen door hem een pak rammel te geven.
Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten of je het aandurft want ze kunnen elkaar ook lelijk verwonden.
Sommige paarden gaan gewoon niet bij elkaar, net als sommige mensen echt niet samen kunnen ;)
Het blijft voor jou natuurlijk een hele vervelnde situatie.

Hij loopt wel voor haar weg hor, maar zodra hij 2 of meer trappen heeft gekregen laat hij zijn beentjes ook even wapperen.
Ik ben gewoon als de dood dat ze elkaar (erg) verwonden. Misschien dat het nu meespeelt dat het beide MIJN paarden zijn, en dus niet in een kudde met diverse paarden.... klinkt stom I know.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:06

Als je ze naast elkaar op stal hebt staan, doen ze dan wel sociaal tegen elkaar?
Ik hoop voor je dat het tijd nodig heeft en dat het dan, op dem duur, wel goed gaat.
In een kudde kunnen ze makkelijker uit zoeken wie ze wel en niet leuk vinden en meer paarden om hun aandacht op te vestigen, dat werkt gewoon anders dus klinkt niet stom :)
Ik kan me je bezorgheid goed voorstellen!

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:15

vervelende situatie
tja , zoals al vaak in dit forum werd gezegt gewoon samen in wei laten staan
ze moeten zelf hun ranorde bepalen , wie wint is de baas !
en als je echt heel ongerust bent indd bandages aan doen , dan kan dat al niet fout lopen

succes !

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:37

Ik zou als ik jou was ze eerst een paar weken laten lopen met een goed draad e rtussen.
Je hebt er niks aan als jou merrie de fjord helemaal fijn trapt. Zo kunnen ze wel aan elkaar wennen, maar voorkom je dus ongelukken of verwondingen. En zorgen dat ze weg kunnen komen als ze wel bij elkaar staan, dus geen hoekjes of nauwe paadjes.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:40

Dat vechten is heel normaal hoor. Ze moeten even de rangorde bepalen.

Mijn merrie, Violet, was ook een klein drama. Wij deden haar gelijk bij de andere paarden & ze liep met de oren plat in de nek achter alle paarden aan te vangen. Die anderen dachten echt van: 'Wat doet die nou dan raar?' en gingen op een kluitje staan. Na een paar uur was dat ook wel klaar & nu zijn het allemaal dikke maten van elkaar.

Zorg dat ze genoeg ruimte hebben en blijf er, in jou geval, niet zelf bij, maar ga even erbij weg. Laat wel een stalgenoot een oogje in het zeil houden ;)