Vastzetten is een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Vastzetten is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:52

Hoii,

Mijn haf heeft een soort angst of gewoon eigenwijzigheid voor vastzetten.
Als ik haar vastzet gaat dat de eerste 5 minuten goed, dan blijft ze netjes stilstaan.
Maar zodra ze zin heeft om gras te gaan eten begint ze te rukken.
En wat overleeft nou paardenkracht?

Zo heeft ze pas al haar halster en halstertouw kapotgetrokken.
Maar het probleem is, ik heb haar de laatste tijd niet meer vastgezet omdat ik bang was dat ze weer ging trekken,
en dat het dan misschien voor háár niet goed zou aflopen.
Ik heb haar tijdens het poetsen gewoon laten grazen, haar opgezadeld tijdens het grazen e.d.
Nou wordt ze erg opdringerig daarvan, als ik haar hoofd even omhoog doe voor het hoofdstel.
Ze begint dan te schudden net zolang tot ze weer mag eten.

De beste oplossing zou dus zijn om haar normaal te leren vastzetten.
Maar hoe kan ik dat het beste doen??

M_EL_ISSA

Re: Vastzetten is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:17

Er is een amerikaans hulpmiddel op de markt die dit probleem aanpakt. Het is verkrijgbaar in de ruitersportzaken. Ik weet het fijne er ook niet van maar wel dat het paard zich zelf los kan trekken. Je kan het halstertouw steeds strakker zetten en op die manier leert het paard dat vast staan niet eng is.

Ik weet zo gauw niet hoe het heet en kan het ook niet op zoeken voor je want ik internet vanaf mijn telefoon.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:23

M_EL_ISSA schreef:
Er is een amerikaans hulpmiddel op de markt die dit probleem aanpakt. Het is verkrijgbaar in de ruitersportzaken. Ik weet het fijne er ook niet van maar wel dat het paard zich zelf los kan trekken. Je kan het halstertouw steeds strakker zetten en op die manier leert het paard dat vast staan niet eng is.

Ik weet zo gauw niet hoe het heet en kan het ook niet op zoeken voor je want ik internet vanaf mijn telefoon.

Dankje voor je reactie, heb even gegoogle´d maar niks kunnen vinden..
Hopelijk kan jij nog iets vinden..?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:34

Ik zou je paard sowieso niet vast zetten, maar gewoon het touw een keer om de paal heen halen. Dus wanneer ze begint te trekken, dat ze wel los kan komen. Als je het paard namelijk vast hebt staan en hij gaat dan hangen, dan komt er een enorme druk achter zijn oren en dat is nogal gevoelig voor je paard.

Jou paard moet gewoon leren dat als jij hem daar neer zet om te poetsen en te zadelen, dat hij dan gewoon moet blijven staan. Dus zodra hij een stap zet, zet je hem weer terug/naar voren. Misschien kun je het beter eerst oefenen op een plek waar geen gras in de buurt is?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:37

idd wat amaretto zegt dat je hem beter aan een paal kunt knopen,
misschien helpt het als je wat hooi neerzet??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:39

safe -T clip !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:41

Zet haar in een afgesloten ruimte met een paardenknoop vast ;)

En dan eens naar buiten en haar daar vastzetten. Langzaam opbouwen. Blijf er zelf bij en corrigeer direct zodra ze gaat trekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:47

TS in de eerste plaats heel consequent en streng worden. Of je wil niet dat je haf eet aan de hand en/of terwijl je opzadeld of het maakt je niks uit. Iets tussen de 2 zal nooit gaan met een vraatzuchtig en dominant type pony/paard.

Mijn paard heeft geleerd dat eenmaal een halster of hoofdstel aan er "gewerkt" wordt en niet gegeten. Uitzonderlijk kan het voorvallen, maar dan is dit op mijn initiatief en commando. Initiatief van paardliefs kant wordt "afgestrafd". Ik kan mijn paard gebonden zetten met een emmer voer binnen bereik, zonder dat ze ervan eet. Uiteraard moet ik dit wel regelmatig met mijn stem verbieden :+
Eerst niet vastzetten met een knoop, maar bv een lang touw door een ring zodat jij het uiteinde kan vasthouden. Zo kan je haf nooit iets over trekken en leert die dat het niet uithaalt te gaan rukken/hangen aan het touw. bij hangen altijd proberen langs achteren om te gaan en naar voren te jagen of eventueel 1x te "meppen" Door het naar voren gaan beloond het paard zichzelf, want de druk van het halster valt weg. na een tijd je touw meermaals door de ring steken zodat het touw bij hangen langzaam los rijst en jij voldoende tijd hebt om je haf weer vooruit te jagen of te vangen...
na een tijd kan je je haf terug vastbinden of gewoon los laten staan
Heel belangrijk is dat je altijd consequent bent. jij beslist wanneer er gegeten wordt.
succes!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:53

spicegirl schreef:
safe -T clip !

Ja.. na even googlen, die is het inderdaad :+
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is wel op de markt en misschien wel de moeite waard ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:02

En anders heb je nog de Aussie tie ring. Maar een bezem tegen zijn bips prikken (met de haren dus) als hij gaat hangen, wil ook nog wel eens helpen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:19

Gebruik eens een halstertouw met paniekhaak ipv musketonhaak, deze zal in het algemeen eerder openen dan dat er iets kapot getrokken wordt. Misschien handig om de eerste keren even met 2 personen te zijn, de ene kan bij het hoofd blijven staan met touwtje in de hand (dus niet vastbinden) en jij kan de gewone dingen doen. Zo als ik het lees is het geen angst maar meer ongeduld dus kan je best wat strenger optreden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:08

Je kunt ook even de zoekfunctie gebruiken, er is over dit probleem al heel vaak een topic geopend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:51