probleemen met gedrag jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoushka

probleemen met gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:22

Hallo,
ik ben benieuwd of iemand mij tips kan geven, ik heb een jong paard van nu 3 jaar en heb hem al sinds hij 6 maanden was, hij heeft bijna de hele tijd goed gedrag gehad, paar keer uitbroperen maar niet te erg. Nu sinds een tijdje is hij er achter dat hij sterker is dan ik, hij is niet agresief en heb het gevoel dat het dominante speelsigheid is, maar hij moet er vanaf. Als ik heb leid en ik even niet oplet schiet hij er vandoor, en dan kan ik hem echt niet houden, heb mn handen al een paar keer opengebrand. Het ging de laatste weken weer beter sinds ik hem longeer met een longeerhalster, maar vandaag ging het weer mis. Dus meshien weet iemand nog oplossingen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:56

Gaat hij er vandoor omdat hij daar naar toe wil, of schikt hij ergens van.

Akke_sSpring

Re: probleemen met gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:21

Wat ons erg goed geholpen heeft is los longeren in een afgezette bak en dan meer op lichaamshouding werken. Je let daarbij dan op de positie van je handen maar ook je houding (schouders bijv) en plaats is erg belangrijk.

Daarnaast wandel ik buiten het erf altijd met hoofdstel. Dit kent ze goed en ze loopt tegen het bit aan als ze bijvoorbeeld schrikt en vooruit spurt. Daarnaast altijd aan de leadrope (of longeerlijn) zodat je net wat meer ruimte hebt en handschoenen aan.

Ik weet niet of de jouwe al gewend is aan het bit maar dat is wel belangrijk natuurlijk voor je er uitgebreidt mee gaat wandelen.

Veel succes!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:43

Sinds ik met touwhlster en leadrope loop ken ik dit probleem eigenlijk niet meer. Als je paard je voorbij dreigt te gaan is het een kwestie van zwaaien met het uiteinde van de leadrope voor zijn neus. Daardoor maak je het paard verantwoordelijk voor zijn keuze. Hij kan kiezen om erachter te blijven en dan gebeurt er niks, of hij kan kiezen om erin/erdoor te lopen en dan krijgt hij vanzelf een pets mee van het rondzwaaiende touw. Na 1 of 2 keer weten ze het en zullen ze vrijwel altijd kiezen voor erachter blijven.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 21:26

hij gaat er vandoor omdat hij wil, hij is niet echt schrikachtig, meestal rent hij weg en komt haast gelijk weer terug, darom denk ik dat het speelsigheid is maar het mag niet.
het zwaaien met het uienden van de leadrope helpt niet, dan krijg hij de knal en dan is er helemaal geen houden meer aan.
hij is nog niet genoeg aan het bit gewend, hij kent het maar kent nog geen druk. Los longeeren in een afgezete bak is geen optie, hij springt over de afzetting heen of hij drukt erdoor, ik heb de ingang van de bak moeten afsluiten met electriciteits draad twee keer zodat hij er daar niet meer uit zou gaan.

Ik heb hem vandaag even uit de wei gehaald en een paar rondjes door de bak gewandeld en dat ging goed dus snel beloond en weer terug gezet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:30

Tsja, dus niet even niet opletten :+ Houd je hoofd erbij, kijk naar de signalen en wees hem voor... Als je in de bak wandelt, gaat ie dan ook klieren? Zo ja, laat m die pets dan maar krijgen... Kan er ook niet veel misgaan als ie uit zn plaat gaat. Die van mij heeft wel eens een blauwe maandag bedacht dat steigeren errug hengst-achtig is, heb toen uren door de bak gewandeld en zodra ik m zag verzamelen (jij hebt jouwe ook al een tijdje dus die ken je ook door en door) pets. Hij heeft t ook nooit meer in zn hoofd gehaald :+

Dus hoofd erbij houden en aanpakken, hij moet niet zo zeuren :+

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:34

Ik luiste, Ik luister...
Ik ben mijn 5-jarige dame aan het beleren maar ze is echt tot ze bij mij kwam (nu bijna 4 maand geleden) 'het veulentje van de stal' geweest. Ze heeft altijd mogen doen wat ze wilde en alles werd schattig gevonden. Nu is ze zich er van bewust dat je als klein mensje vrij weinig te vertellen hebt als zij links wil en ik rechts! Het is idd geen valsigheid denk ik. Bij de jouwe ook niet denk ik. Maar ze willen gewoon stoeien, hun plaats bepalen en een beetje uitdagen! Het kan grappig zijn, maar als je iets van ze gedaan wilt krijgen is het erg frustrerend als ze zo gaan etteren!

De jouwe doet dus ook niet constant dwars?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:34

fjordnina schreef:
Sinds ik met touwhlster en leadrope loop ken ik dit probleem eigenlijk niet meer. Als je paard je voorbij dreigt te gaan is het een kwestie van zwaaien met het uiteinde van de leadrope voor zijn neus. Daardoor maak je het paard verantwoordelijk voor zijn keuze. Hij kan kiezen om erachter te blijven en dan gebeurt er niks, of hij kan kiezen om erin/erdoor te lopen en dan krijgt hij vanzelf een pets mee van het rondzwaaiende touw. Na 1 of 2 keer weten ze het en zullen ze vrijwel altijd kiezen voor erachter blijven.

Hier ook zo, hij heeft het geleerd bij Janet Bos. Nu reageer ik alleen nog met stem of een tikje met de touw op de borst. Maar eigenlijk hoeft dat nooit meer.
Ik kan nu met hem draven en wanneer ik stop, staat hij gelijk op de rem en komt me niet meer voorbij.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:57

Dat is een probleem wat vaker voorkomt bij jonge paarden, best een leuk spelletje :D . Veel grondwerk gaan doen is de oplossing, train je paard als een hondje wat moet volgen en hou zo zn aandacht bij jou en niet bij de wei. Vooral niet vergeten uitgebreid te belonen als ie bij je blijft, je moet het wel leuk maken om met je mee te gaan, anders is hij zo weer vertrokken!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:07

My_Chimanga schreef:
Ik luiste, Ik luister...
Ik ben mijn 5-jarige dame aan het beleren maar ze is echt tot ze bij mij kwam (nu bijna 4 maand geleden) 'het veulentje van de stal' geweest. Ze heeft altijd mogen doen wat ze wilde en alles werd schattig gevonden. Nu is ze zich er van bewust dat je als klein mensje vrij weinig te vertellen hebt als zij links wil en ik rechts! Het is idd geen valsigheid denk ik. Bij de jouwe ook niet denk ik. Maar ze willen gewoon stoeien, hun plaats bepalen en een beetje uitdagen! Het kan grappig zijn, maar als je iets van ze gedaan wilt krijgen is het erg frustrerend als ze zo gaan etteren!

De jouwe doet dus ook niet constant dwars?

nee, hij doet het niet constant, hij is in het algemeen echt een schat met omgang, het is voraal als ik iets van hem verlang waar hij geen zin in heeft, achter mij blijven lopen in mijn tempo bijvorbeel. Hij kan ook goed klieren bij de groep.

Ik ben niet vanplan om de volgende tijd met hem buiten te gaan wandelen nu hij dit doet, en voor ik verder ga met het beleeren, wat erg goed ging wil ik eerst dat hij zijn plek weer duidelijk heeft

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:10

Ik heb dit gehad met een jong paard. Die draaide in 1 x om buiten langs en weg was ze. Vasthouden kon niet meer. Ik heb dit toen opgelost de lijn door de binneste bit ring heen te doen, dan achter de oren langs en het bit aan de andere kant vast maken. Het wegdraaien en dan weg rennen was hierna over. Ik had ook de optie niet om in een afgesloten bak te longeren

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:15

Ik lees ook ffe mee. Mijn jong 3jarige Noordzweed heeft ook kuren.
Die hoef ik niet aan een halster te longeren in de bak want dan trekt hij zich ook los. Als hij naast mij loopt is er niks aan de han maar zodra er meer ruimte tussen ons komt trekt ie zich los. En daar is inderdaad geen houden meer aan. Ik doe veel longeerwerk (met kneveltrensje in) en grondwerk met hem.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:46

Als je problemen hebt met longeren kun je a. de bak verkleinen met lint en paaltjes
b. aan de dubbellonge zetten, dan kun je ze aan de buitenkant een flinke ophouding geven en zo begrenzen, en beter sturen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:52

zoals ik al zij kent hij nog niet genoeg het bit, dus die wil ik niet gebruiken bij het oplosen, en de bak verkleinen heeft geen zin want als hij ontsnapt spring hij erover.
ik heb bij het longeren uiteindelijk een oplossing gevonden, dat doe ik nu met een longeerhalster(met ringen op de neus) en leeren werk handschoenen en dan kan ik hem aan als hij ervandoor gaat want dan moet hij zijn hoofd wel naar mij toe draaien, als hij dit probeert word ik meestal wel een stukje meegesleept maar hij ontsnapt niet het is bij mij met aan de hand lopen, ook met dit halster, en dan voral buiten, in de bak met dit halster heb ik geen probleem, darom ben ik nu aan het werk met een touwhalster want ik wil hem kunnen leiden zonder dat ik vanales eraan moet hangen

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:56

Ik zou het ook zoals hierboven vernoemd aanpakken:
Veel wandelen in de bak en corrigeren VOOR het gedrag tot uiting komt (dus voor hij er vandoor schiet).
Doet hij wat er verwacht wordt: belonen
Ook misschien een tip: een touwhalster werkt nu eenmaal iets scherper in dan een simpel stalhalster.
En natuurlijk is grondwerk de oplossing: hij moet weten wat zijn plaats is en wie de leider is,want momenteel is dit zo te horen niet helemaal bevestigd. Beginnen met kleine stapjes die misschien voor jou al een hele vooruitgang zullen zijn.
Zoals: korte stukjes wandelen, jij stopt=hij stopt => belonen,hierdoor wordt het voor hem leuk en interessant om met jou te werken en zal de aandacht op jou gericht zijn en niet op wat komt: weide,soortgenoten,....

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan,maar oefening baart kunst.
Op mijn vorige stal hadden wij een paardje als die de weide zag was er geen houden meer aan.
Normale reactie vd mens: bitje instoppen en "gevecht" aangaan die meestal toch door het paard gewonnen wordt en de mens achterblijft met brandwonden en een teleurgesteld gevoel.
Op dit moment is het paard totaal ongefocust op zijn leider en wordt er enkel aan 1 ding gedacht: gaan met je banaan.
Door het paard "af te leiden" focust hij zich op iets anders waardoor meestal het gedrag verholpen wordt.

In dit geval was dit: ipv voorwaarts uit stal te stormen,werd dit paard achteruit begeleid,waardoor hij moest nadenken en zijn hersenen gebruiken met wat of hoe en niet zich kon focussen op 1 ding: wegstormen.
Dit werd opgebouwd met enkele meters achteruit: belonen daarna paar stappen vooruit: belonen en terug achterwaarts.
Het zag er heel stom uit,maar het was super doeltreffend.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:12

Als je met een kaptoom (of longeerhalster zoals jij het noemt) werkt kun je daar ook een dubbellonge aanzetten hoor

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:20

Ik heb ook een tijd gewandeld met touwhalster, werkte bij ons helaas niet echt super (had dit wel graag gewild) Het zwaaien met de leadrope voor de neus werkt bij ons ook goed, neem van mij aan dat je het zwiepende uiteinde echt niet tegen je neus of hoofd wil hebben.

Ik heb mijn paard ook beleerd met behulp van clickertraining. Ze bedelt niet omdat ik altijd op verschillende momenten beloon en daar heel consequent in ben. Ze let nu wel heel goed op mij en als er een situatie ontstaat waarbij ze normaliter was gaan springen en ze loopt nu netjes in stap mee en houdt halt op commando dan wordt hierop geclickerd. En niet alleen de moeilijke dingen clicker ik, soms ook gewoon het netjes geven van alle voeten of het moeiteloos indoen van het bit. (deze dingen gingen niet soepel in het verleden maar inmiddels vlekkeloos)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:58

Akke_sSpring schreef:
Ik heb ook een tijd gewandeld met touwhalster, werkte bij ons helaas niet echt super (had dit wel graag gewild) Het zwaaien met de leadrope voor de neus werkt bij ons ook goed, neem van mij aan dat je het zwiepende uiteinde echt niet tegen je neus of hoofd wil hebben.

Ik heb mijn paard ook beleerd met behulp van clickertraining. Ze bedelt niet omdat ik altijd op verschillende momenten beloon en daar heel consequent in ben. Ze let nu wel heel goed op mij en als er een situatie ontstaat waarbij ze normaliter was gaan springen en ze loopt nu netjes in stap mee en houdt halt op commando dan wordt hierop geclickerd. En niet alleen de moeilijke dingen clicker ik, soms ook gewoon het netjes geven van alle voeten of het moeiteloos indoen van het bit. (deze dingen gingen niet soepel in het verleden maar inmiddels vlekkeloos)

Kun je denk je op latere leeftijd van het paard nog met dat systeem beginnen? Dus niet van jongs af aan omdat ik bijv. niet de eerste eigenaar ben?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:17

het is vandaag tog gelukt met het slingeren, hij heeft jammergenoeg wel een klap met het touw gekregen, maar darnaa was hij wel vorzichtig.
Ik wou ook met clickertraining beginnen met hem maar ben mij clickers kwijt en hier verkopen ze ze niet :s hopelijk binnekort

My_Chimanga je kan voor zover ik weet ook op latere leeftijd mee beginnen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:20

Nja, die klap, die zoekt ie zelf op.... Ik heb tijden terug pony afgeleerd om consequent in mn zak te kruipen, ook door met een leadrope te zwieperen als ie in mn ruimte wilde komen. Je wilt écht niet weten hoe vaak hij dat touwtje tegen zn hoofd heeft gehad. Vond het ergens wel zielig mja, hem boeide het zo weinig dat ie keer op keer zn hoofd naar voren stak.

Goed iig dat het daarna al beter ging :D

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:47

Hmm dan ga ik daar ook maar eens naar kijken.

Maar idd, als ze een keer een tik krijgen dan zoeken ze dat zelf op hoor... Ik heb gisteren voor het eerst toch de zweep er met t rijden bij gepakt. Gewoon vasthouden hielp al een heel stuk om haar aandacht er ineens WEL bij te kunnen houden! Dus ze kan het wel...!! Toen ze echt weer heel erg ging lopen klooien heeft ze 1 hele lichte tik gehad, ik kreeg een bok terug maar daarna wist ze wel dat ze zich op MIJ moest richten. Ik heb werkelijk Heeerlijk op haar gereden! En zelf liep ze ook veel minder stug en dat is voor haar ook fijner.