Misschien iemand tips? Pony erg onrustig na trailerrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Misschien iemand tips? Pony erg onrustig na trailerrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 18:44

Op zich is het niet problematisch en leidt het niet tot gevaarlijke situaties maar af en toe kan ik er best moe van worden...

Het probleem doet zich voornamelijk voor als we weg zijn geweest met de trailer. Pony lijkt dan een tijd helemaal uit z'n doen te zijn en alle
geduld lijkt te zijn verdwenen. Zolang ie in het land staat is er niets aan de hand, maar op de poetsplaats is hij tegen het neurotische
aan, staat hij de héle tijd te trappelen, laatst voor de grap een topic geopend maar het gaat om dit gebaar (alleen dan erg druk en snel):
[ITP] Pony bedenkt nieuwe dressuuroefening: de Stiaffe!

Dit gaat samen met heen en weer lopen, schrapen, hoewel het dus niet problematisch is, vind ik het sneu om 'm zo uit z'n doen te zien.
Meestal na 'n week of 2, 3 lijkt de rust weer terug te keren en kan hij weer normaal staan, soms doet hij het nog beetje na het eten na
het rijden, maar dan doet ie 't rustig net als in het filmpje. Op dit soort momenten valt er ook weinig contact met 'm te maken, behalve
als je echt bij 'm staat en 'm veel aanhaalt en tegen 'm praat kan hij even stilstaan, maar ook dan is hij erg afgeleid.
Ik zit echt beetje met de handen in het haar, zelf rustig blijven heeft geen resultaat (boos worden al helemaal niet), ik weet gewoon niet
hoe ik hem kan helpen de rust tussen z'n oren terug te laten vinden als we weg zijn geweest met de trailer. Negeren werkt ook niet, hij
blijft net zo lang doortrappelen totdat hij weer in het land staat.

Onder het zadel is het beter te hanteren, hij is dan wat drukker en sneller afgeleid maar wel fijn de baan door te sturen. Het probleem is
dus echt alleen op de poetsplek.

Hierbij dan de vraag of iemand hier ervaring mee heeft, tips heeft hoe ik hiermee om kan gaan. Met dit soort dagen probeer ik hem zo snel
mogelijk te poetsen om hem zo kort mogelijk te laten staan, vind ik op zich niet erg maar zoals ik al zei vind ik het gewoon erg sneu om 'm
zo te zien. We zijn onlangs 1 dagje weggeweest, maar ik vraag me af hoe hij zich houdt als we straks 4 dagen naar de Veluwe gaan.....

Myour

Re: Misschien iemand tips? Pony erg onrustig na trailerrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 12:06

Helemaal niemand die iets weet? .. Evt iets wat ik kan geven op de trailer ofzo... Anything will do..

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:21

GEEF je hooi op de trailer?
of misschien hooi geven tijdens het poetsen dat hij zich daar wat mee bezig houd.
Maar naarmate je meer met de trailer rijd zal dit wel betere
grtjes

p.s je kunt oefeningen doen op de trailer, zodat de trailer juist een leuke ervaring word.
Je zet hem op de trailer --> een snoepje
en haal hem er direct terug af.
dan laat je hem steeds wat langer en langer staan.(als de trailer stil staat natuurlijk)
of geef hem zijn avond- smorgens- smiddagsvoer op de trailer.
vertroetel hem op de trailer, en maak kleine ritjes van 1-5 min.
Dit bouw je dan zo op

ik wens je alvast veel geluk ;-)

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:04

hee,

staat je pony alleen op de trailer? want mn paard die heeft er ook een tijd last van gehad maar wij hebben een vrachtwagen dus het is niet echt met elkaar te vergelijken. In de eerste weken dat ik dr had zetten we dr meestal als eerste in de vrachtwagen, daardoor had ze het idee dat alleen stond en werd helemaal gek, maar ook al stonden er andere pony's bij ze vond het helemaal niks, pas na een paar weken liep ze rustig en gemakkelijk de vrachtwagen in. Het heeft haar wel heel erg geholpen dat ze niet alleen dr in stond. Ik weet niet of je hier wat aan hebt hoor.

en wat de gene boven mij zegt is inderdaad ook te proberen, het moet inderdaad een leuke ervaring worden oor je pony.

liefs & heel veel geluk

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:18

Het is echt niet normaal dat hij dit gedrag toont.. Je schrijft dat het na een aantal WEKEN weer goed is.. Uren zou normaal zijn. Als ik jou was zou ik heel snel hulp met m zoeken. Begin bij de da, misschien een fysio/ gedragstherapeut/ etc. Wie weet wat m dwars zit... Misschien valt t mee, maar het kan natuurlijk dat hij echt ergens pijn heeft wat door een trailerrit erger wordt..
Succes!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 16:41

Ik zit nu ff op mn mobiel maar zal proberen zoveel mogelijk neer te zetten.
Hij wordt al druk als ie de trailer ziet maar loopt er wel heel makkelijk op. Vaak zetten we m als laatste erop zodat ie zo kort mogelijk stilstaat, hij trappelt namelijk ook erg op de trailer. Rijdend gaat t goed maar hij zweet bv ook erg. Pure stress dus.
Hij krijgt altijd hooi op de trailer.
We gaan vrijdag m alleen laden kijken of dat verschil geeft, het is een vrij dominante pony in de kudde en vindt het ook niet zo fijn als er een andere pony ongevraagd dichtbij komt, dit moeten we dus ff afwachten.
Het leek mij idd ook niet normaal maar hij is echt van slag. We zijn donderdag op pad geweest en het begint nu nog erger te worden dan vrijdag en zaterdag. Als het goed is heeft hij geen pijn ofzo, osteo komt 1 september hij heeft wel verleden van zeer vaste rug vandaar weer de controle na de veluwe. Gedragstherapeute is zeker een optie maar ik heb totaal geen ervaring op dat gebied, misschien weet iemand een aanrader? Het gaat me echt aan t hart om m zo te zien dus ben alles bereid te proberen. Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:19

Op de website van Tinley kun je zoeken naar Tinley gedragstherapeuten bij jou in de buurt. Heb je zeker weten iemand die gediplomeerd is.
Sneu als je van alles probeert maar hij zo blijft. Hopelijk gaat t over!

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:27

go best heftig, goed dat je er mee bezig bent. hoop dat er snel iemand is die jullie kan helpen.
evt iemand met je pony laten praten ?? wie weet

hou je ons op de hoogte ??

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:00

Paar daagjes later, het lijkt nu op zich wel goed te gaan, waardoor het komt weet ik niet precies, ben Bach Rescue druppels gaan geven, tijdelijk even gestopt met het krachtvoer en de training ohz even stopgezet. Heb een Tinley therapeute het verhaal gemaild voor de zekerheid maar ga eerst dit weekend afwachten om te kijken hoe het gaat. Ik wil ook eerst nog even met m'n instructrice overleggen, wellicht heeft die nog paar ideeën. Ik zal verslag doen als het weekendje voorbij is :) hopelijk met positief nieuws, weinig vervelender dan je paard te zien stressen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:08

Super om te lezen dat je er echt mee bezig bent. Ben benieuwd!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:46

Dit deed mijn Jazzmerrie ook toen ik haar pas had. Dat dier had van allerlei negatieve toestanden meegemaakt. Als ik met een zadel in de buurt kwam bijvoorbeeld, liet ze zich vallen.
En ook het gebeuren rondom de trailer herken ik. Het ging zelfs zo ver dat ze in de tweede week dat ik haar had met een achterbeen over de klep van de trailer raakte en muurvast zat (haar knie lag op de klep en het achterbeen stak naar buiten). Gelukkig liep dat met een sisser af.
Wat ik gedaan heb heet "flooding".
Dat betekent totale onderdompeling. Dus elke dag weg met de trailer. Eerst kleine stukjes en bij thuiskomst wachten totdat ze heel even niet trappelde...en dan de klep open en er af halen.
Dus het gewenste gedrag meteen belonen. Ook zette ik haar ieder uur vast op de poetsplaats. Bij mijn Jazz hielp het wel om even een tik te geven met de vlakke hand tegen haar buik. Klinkt misschien gek, maar het leek alsof het paard zichzelf in een soort trance bracht en helemaal afgesloten van de wereld in het getrappel zat.
Ik verhief dan mijn stem en zei: Hé! in combinatie met een tik met de vlakke hand op de plek waar je normaal drijft (niet echt heel hard, maar wel duidelijk). Op dat moment had ze een fractie dat ze even stopte, zuchtte en heel even stil stond. Dan maakte ik haar onmiddellijk los en bracht haar terug naar de wei. Verder ook geen woord aan vuil maken, geen beloning met snoep of zo...nee de beloning was dat ze rustig de wei in mocht.
een uur later haalde ik haar weer op en ging het weer opnieuw. Ergens daar tussenin plande ik dan een hele korte trailerrit, die ik gaandeweg steeds langer maakte en op een gegeven moment was het zo dat "Hé" genoeg was om haar stil te laten staan (zowel op de trailer als op de poetsplaats). En dat beloonde ik dan hetzij met het van de trailer afhalen, hetzij van de poetsplaats afhalen.
Gaandeweg daagde ik het een beetje uit. Als ze stilstond wachtte ik even een paar minuten. Zodra ik zag dat ze de neiging had om weer te beginnen, riep ik al weer "Hé"... en als ze daar dan op reageerde met te ontspannen...hup...terug naar de wei.
En zo bouwde ik dat uit.
Het is heel intensief. Ik ben drie weken elke dag zo bezig geweest, maar het resultaat mocht er zijn: een paard wat rustig staat te pitten op de poetsplaats....(en in de trailer)
Dit is zeven jaar geleden wat ik nu beschrijf en als ik nu naar mijn paard kijk, kan ik me bijna niet meer voorstellen dat het toen zo'n zenuwpees was.

Kunst in dit hele verhaal is, dat je niet gaat lopen "tutten" en knuffelen met het paard om hem rustig te krijgen. Dat werkt niet (beschrijf je ook). je moet het zakelijk aanpakken, consequent en vooral veel herhalen. En je eigen emoties er vooral buiten laten (ergernis, ongeduld, blijdschap omdat het goed gaat...allemaal weglaten, je bent neutraal...je bent steeds dezelfde in je uitstraling, dat is heel belangrijk).

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:11

_Hyperion_ schreef:
Kunst in dit hele verhaal is, dat je niet gaat lopen "tutten" en knuffelen met het paard om hem rustig te krijgen. Dat werkt niet (beschrijf je ook). je moet het zakelijk aanpakken, consequent en vooral veel herhalen. En je eigen emoties er vooral buiten laten (ergernis, ongeduld, blijdschap omdat het goed gaat...allemaal weglaten, je bent neutraal...je bent steeds dezelfde in je uitstraling, dat is heel belangrijk).

Hier ben ik het inderdaad mee eens. Als je gaat tutten, is er blijkbaar ook daadwerkelijk iets om bang voor te zijn, want baasje 'troost' mij (oke, zo letterlijk denkt een paard niet, maar je snapt het vast wel :D ).
Heb jij hier hulp voor gekregen? Want ik geloof wel dat hulp heel belangrijk is voordat je onbewust iets doet wat het tegenovergestelde effect kan hebben.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:23

Kan wel vragen of de trailer op het erf wordt gezet, maar er kort op uit trekken gaat helaas echt niet..

_Hyperion_ schreef:
Klinkt misschien gek, maar het leek alsof het paard zichzelf in een soort trance bracht en helemaal afgesloten van de wereld in het getrappel zat..

Precies mooi omschreven, zo is het ook met Mexx, die lijkt even helemaal van de wereld te zijn verdwenen, dan moet je 'm echt even zetje opzij geven om 'm even op te laten houden.
Tutten doe ik idd niet meer, probeer het voor zover te negeren, heb 'm gisteren gewoon in het begin niet vastgezet. Dit leek wel te helpen, hij ging niet trappelen maar wel proberen weg te lopen, maar had 't touw gewoon vast en ben 't negerend gaan poetsen. Op gegeven moment bleef hij wel staan en toen heb 'm nog ff vastgezet en nog doorgegaan met poetsen. Gelukkig geen getrappel meer daardoor +:)+
Mja kern van het probleem is hiermee nog niet opgelost, maar voor zover gaat het in elk geval even goed. Morgen ga ik kijken of ie de rust ook weer onder het zadel terug heeft, en daarna komt het weekend alweer dus ik houd jullie op de hoogte, top voor het meedenken +:)+

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:49

Fem_daf schreef:
_Hyperion_ schreef:

Hier ben ik het inderdaad mee eens. Als je gaat tutten, is er blijkbaar ook daadwerkelijk iets om bang voor te zijn, want baasje 'troost' mij (oke, zo letterlijk denkt een paard niet, maar je snapt het vast wel :D ).
Heb jij hier hulp voor gekregen? Want ik geloof wel dat hulp heel belangrijk is voordat je onbewust iets doet wat het tegenovergestelde effect kan hebben.

Nee...daar heb ik geen hulp bij gehad. Tenminste niet bij dit paard, ik heb natuurlijk wel voorbeelden gehad en geoefend, maar dat is een historie van jaren... Het is mijn eigen opgebouwde ervaring waarmee ik met paarden omga en paarden met gedragsproblemen help.
Van kinds af zo ingegroeid, door mee te kijken en te werken met een echte paardenman met veel ervaring met problemen bij paarden. Met ontelbaar veel paarden (en honden) gewerkt. Voeg daarbij het feit dat ik psycholoog ben en dus ook de theorie later heb kunnen verbinden met de praktijk die ik al eerder leerde, waardoor ik weet hoe mensen en dieren leren (leerprincipes, conditionering etc.).
Ik ben daardoor dus "door de wol geverfd" en breng een leerproces van meer dan 35 jaar lang mee.