Shetlander bijt soms

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Shetlander bijt soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 17:29

Hallo

Sinds een week hebben we een Shetland pony op de kinderboerderij. We doen hem op elke dag op een vast tijdstip verzorgen. Dit is al 6 keer goed gegaan, tot gisteren. Gisteren beet hij mij opeens in mijn been toen iemand anders hem aan het borstelen was. Niet echt hard, maar ik heb wel een blauwe plek waar zijn tanden stonden :P
Ik heb hem binnen de 10 seconde een tik op zijn neus gegeven.

Het is toch de bedoeling dat de kinderen hem over een maandje mee mogen poetsen.

Hoe leren we dit bijterige gedrag af ? Met een tik op de neus? Of is er een betere manier als 'straf'?

Anoniem

Re: Shetlander bijt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:32

Je moet al binnen 3 seconden een tik geven maargoed.
Corrigeren met een harde EH! werkt goed, en een kneep in zn borst.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:34

je moet de pony niet al te veel aandacht geven
en heeft de pony ook een vriendje of een vriendintje
want mijn pony bijt ook vroeger en geef hem niet meer zoveel andacht en we hebben een vriendin voor hem gekocht
en bijten doet die niet meer

en straf geven helpt niet veel volgende doet die het gewoon weer bij mij teminste ;)

zo heb ik dat gedaan toen mijn pony beet

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 17:48

Dus elke dag borstelen is teveel aandacht geven?

Hij staat trouwens samen met drie geiten. Daar is hij al zijn hele leventje bij (3 jaar). Hij volgt de geiten overal en zij volgen hem. Binnenkort krijgen we nog een ezelmerrie erbij als gezelschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:51

Geiten spreken geen 'ponytaal' he..

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:08

Laptopmuis schreef:
Dus elke dag borstelen is teveel aandacht geven?

Hij staat trouwens samen met drie geiten. Daar is hij al zijn hele leventje bij (3 jaar). Hij volgt de geiten overal en zij volgen hem. Binnenkort krijgen we nog een ezelmerrie erbij als gezelschap.

ik borstelde mijn pony ook elke dag vroeger maar daar was die zat van dat hij mij in me hand ging bijten of in me arm

en ik geef hem nu niet zo heel veel aandacht meer het resultaat wil sneller gepakt worden en komt hinikt naar je toe

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:13

Bijten heeft niet zo gek veel met aandacht geven te maken maar met de manier waarop je aandacht geeft. Als jij je onbewust als lagere in rang opstelt tijdens het borstelen, bijvoorbeeld door telkens een stap opzij te doen voor hem, dan zal hij vrij snel concluderen dat hij blijkbaar de baas is, dat heb je hem immers in paardentaal verteld. Hoe voorkom je dit, wel door paardentaal te leren en dat doe je door grondwerkles te nemen van iemand die hier erg veel vanaf weet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:07

We gaan zeker niet voor hem opzij. We hebben ons voorgenomen om hem nooit zijn zin te geven. Wij zijn de baas. Bijvoorbeeld hoeven uitkrabben is ook een groot probleem. Als het langer dan 10 seconde duurt word die ongeduldig en gaat die terugtrekken. We hebben dus overlegt dat we de hoef nooit loslaten en gewoon doorgaan tot wij klaar zijn.

Misschien heeft het ook wel met zijn vorige adres te maken. Daar kreeg hij wel altijd zijn zin.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:51

Laptopmuis schreef:
We gaan zeker niet voor hem opzij. We hebben ons voorgenomen om hem nooit zijn zin te geven. Wij zijn de baas. Bijvoorbeeld hoeven uitkrabben is ook een groot probleem. Als het langer dan 10 seconde duurt word die ongeduldig en gaat die terugtrekken. We hebben dus overlegt dat we de hoef nooit loslaten en gewoon doorgaan tot wij klaar zijn.

Misschien heeft het ook wel met zijn vorige adres te maken. Daar kreeg hij wel altijd zijn zin.

Ja, dat doe ik ook altijd. Je moet gewoon duidelijk zijn. Als de kinderen gaan borstelen, zorg dat er iemand zoals jij bij is ofzo.

SanneRb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:27

het kan ook zijn dat de pony speels is en dus bijt omdat ie wil spelen mijn pony deed het ook heel vaak en toen heb ik een jolly bal voor der gekocht bijten doed ze nu veel minder! misschien helpt het ? btw mijne was best duur..

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:18

Consequent een tik geven als hij bijt. En als die kindjes hem gaan borstelen er dan maar een tijdje zelf bijbliujven..

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:35

Misschien is een grasmuilkorf in ieder geval een idee als kinder hem gaan borstelen.
Dit hadden ze ook bij een paard dat ik ken dat bijt. Dit was een soort muilkorf die aan het halster vast zat.
Zo kon hij in ieder geval niet bijten als je hem aan het poetsen of aan het opzadelen bent.
En heb je straks geen probleem met boze moeders omdat hun kind is gebeten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:46

Dus t gaat om een 3-jarige ruin (?) die alleen met geiten staat en nooit erg opgevoed is... En die moet door kindertjes gepoetst worden over een maandje...

Hmm. Mag ik mijn vraagtekens hierbij hebben? Waarom niet voor 2 leuke, kindvriendelijke Shetjes gekozen?

Ok, mijn idee: zet er in de eerste plaats een pony bij want inderdaad, geiten spreken geen paardentaal. Ik heb met mn eigen ogen helaas moeten aanschouwen wat er gebeurt als een paard ineens alleen komt te staan (want ook jullie pony heeft bij mams gelopen en weet dus dondersgoed het verschil tussen een paard en een geit), and it ain't pretty :n Dan goed gaan opvoeden. Consequent zijn, elke keer tikje op de neus geven als ie bijt. Als hij sikkeneurig wordt van veel aandacht heb je er een miskoop aan gedaan voor op de kinderboerderij....

Ik vraag me iig af of hij (nu al) geschikt is voor het werk waarvoor je hem hebt gekocht. Niet elk paard maakt een goede kinder/knuffelpony..

Succes iig. Consequent en snel corrigeren, dan zou het al een stuk beter moeten worden :)

carlijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:56

kan het zijn dat de shet wondjes ofzo had?
de ander die borstelde kon daaroverheen gegaan zijn. daar is hij dan boos om geworden, of hijs chrok, daardoor beet hij(miss.)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:05

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:39

Stoppen met slaan en de pony bij zijn lip paar seconde vast houden. Pony in elk geval niet uit je hand laten eten.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:27

Donderdag heeft een ervaren vrouw de pony eens goed de les gelezen. Zij kneep hem in zijn oor iedere keer als hij probeerde te bijten.
Ze werkt zelf bij opvangen zoals paard in nood en op maneges.

Zij zegt dat de pony op zijn vorige adres te vaak zijn zin gekregen heeft. Als hij iets verkeerd doet weet hij dat dondersgoed (zie je aan zijn bewegingen).

Volgens haar reageert hij best goed voor een pony van drie. Hij geniet van aandacht. Als je gewoon in zijn wei gaat zitten komt hij naar je toe en blijft hij bij je staan.

Maar als we hem van de geiten scheiden om bijvoorbeeld eens een stukje met hem over de kinderboerderij te wandelen word die helemaal gek. Hij wil dan terug naar die geiten. Enkel als we de geiten met hem mee laten lopen loopt hij rustig mee.
Hij is dus heel erg gehecht aan die drie geitjes en zij aan hem. We weten niet of scheiden wel zo'n goede oplossing is. Wel zijn we dus aan het kijken voor een ezel.

Maar kinderpony's (zoals ze genoemd worden) zijn echt heel erg duur. Op marktplaats staan er een aantal hier in de buurt. ééntje kost 600 euro, de andere 850 euro. Dat vinden we vrij duur voor een shetlander.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:03

Maar, waarom een ezel erbij en geen pony? Ik zie vaak zat pony's te koop staan die lief zijn voor kinderen. Dat je er geen 1000 euro aan wil uitgeven snap ik, maar gezien het doel zou ik toch zeker wat geld vrijmaken..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:24

Volgens velen kunnen pony's en ezels goed samenleven. Omdat ezels vrij rustig zijn en over het algemeen lief wilde we al een tijdje een ezel.
We willen graag een ezel overkopen van een zorgboerderij. Die ezels zijn al gewend om kunnen op hun rug te hebben en wandelingen te maken.

We willen dan wel een mini ezel. Dus een ezel die ongeveer even groot is al onze pony.

Dus eigenlijk is het niet verstandig een ezel als gezelschap erbij te zetten, maar beter nog een pony ? Of gaat het wel ? Want een ezel en een pony lijkt ons het leukste.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:10

Tja, wat vindt je belangrijker? Je pony plezier doen of jezelf plezier doen? Als je je pony een plezier wilt doen geef je hem een echt vriendje maar als je je eigen plezier belangrijker vindt dat geef je jezelf een ezel...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:51

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:56

Wilde hij niet gewoon likken ? mss heeft ie mineralen te kort ? geef m anders een zoutsteen om op te likken..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:15

troi schreef:
Bijten heeft niet zo gek veel met aandacht geven te maken maar met de manier waarop je aandacht geeft. Als jij je onbewust als lagere in rang opstelt tijdens het borstelen, bijvoorbeeld door telkens een stap opzij te doen voor hem, dan zal hij vrij snel concluderen dat hij blijkbaar de baas is, dat heb je hem immers in paardentaal verteld. Hoe voorkom je dit, wel door paardentaal te leren en dat doe je door grondwerkles te nemen van iemand die hier erg veel vanaf weet.

:j Helemaal mee eens

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:31

Hallo

Ondertussen gaat het al veel beter met Sonic. We hebben voet bij stuk gehouden en hem laten merken dat wij de baas zijn.
Bijten doet hij nog eens af en toe om te laten merken dat hij het er niet mee eens is. Het hoeven uitkrabben gaat ook al een stuk beter, hij blijft nu geduldig staan.

We zijn nu bezig met het longeren. Dit doen we ook steeds voordat we hem gaan verzorgen. Hij is nog een beetje koppig en draait zich af en toe om tijdens het longeren.

Bedankt voor de tip met het knijpen als hij wil bijten. Dit helpt echt.

Het enige wat we hem nu nog proberen af te leren is op onze voeten gaan staan. Iemand nog een tip hoe je een pony dat het beste afleert ? Ik duw hem nu steeds van mij voet af. Hij is eigenlijk best wel lomp als het hierom gaat. Hij heeft ook al 2 kippen en een jonge kalkoen doodgetrapt omdat hij er perongeluk op ging staan.

Iemand tips ?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:04

Fijn dat het al wat beter gaat en dat je ook echt iets aan dit tips hebt gehad. betreft het op je voet staan moet je je pony aanleren dat hij niet in jou persoonlijke cirkel mag komen. Dit kan je doen door middel van grondwerk. Je kan bijvoorbeeld als je naast je pony staat iets afstand van hem nemen en dan met je armen wijd een rondje draaien. Zodra de pony in je buurt komt geef je hem een zacht tikje met je arm. Een andere manier is om afstand te nemen van je pony en als hij in de buurt komt met het uiteinde van je halstertouw een rondje te draaien. Blijft hij staan stop je komt hij dichterbij geef je hem een tik. Ik hoop dat je er wat aan hebt