merrie laat zich niet pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindatexel

merrie laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:57

We hebben een heel brave 4 jarige shet merrie, onbeleerd gekocht , lastig te pakken in de wei, maar loopt wel makkelijk mee met shet ruin naar de stal, dus pakken we haar op deze manier. Ging heel goed, beleren ook, is een makkelijk en vriendelijke pony om te beleren, trapt niet, doet niet moeilijk.Loopt aan de hand ook heel braaf mee. Nu komt ze niet meer mee met de ruin naar de stal, maar keert om en holt weg de wei in. We kunnen haar dan niet meer te pakken krijgen, er achteraan jagen doen we liever niet. Lokken met voer ging eerst wel, nu ook niet meer.
Als we haar wel hebben gepakt geeft ze zich onmiddelijk over en is heel braaf, het is geen dominante pony. Ze loopt in de wei altijd achter de ruin aan en is helemaal in paniek als ze hem kwijt is, onzeker?
Aan de lange lijn oefenen om hier te komen gaat zeer goed, dan komt ze braaf, probeert niet te vluchten. Laat ik haar los komt ze meteen niet meer maar gaat er vandoor. Ook al blijft de ruin bij mij staan, gek genoeg holt ze dan weg naar een andere wei zo ver mogelijk bij mij vandaan. Ruin is dominant ( te vroeg bij zijn moeder weg gehaald?gestorven moeder?) is zeer op mij gefixeerd. Ruin is erg vriendelijk voor merrie.Merrie gedraagd zich heel angstig naar ons toe los in de wei, maar als we haar aan het halster hebben of voor de kar is zij heel lief en aanhalig, is zij nu bang van ons of niet?
Wie weet raad?

Sassol

Re: merrie laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:10

Lijkt me niet dat ze echt bang van jullie is, dan zou je dat met de rest ook moeten merken.

Wat ik doe is er gewoon in een rustig tempo er achteraan blijven lopen (hoe ritmischer, hoe meer je lopen op dat van een paard lijkt, beetje door je knieën gaan bij het lopen) ook al galoppeert het paard weg.
Zodra ik de aandacht (een oor, oog, lichaam naar me toe gedraaid) heb zet ik 2 passen achteruit en nodig uit. Zodra de aandacht verslapt loop ik weer richting paard. Nooit met je lichaam recht op het paard af lopen, dan jaag je hem juist weg. Een beetje zijdelings benaderen.

Dit blijf ik net zolang herhalen tot het paard naar me toekomt.

Dan zou ik het halster omdoen, en weer weglopen.

Even later op die dag hetzelfde, maar dan alleen het halster af komen doen.

Dag daarna pas weer een keer pakken om echt te werken (je wilt haar natuurlijk ook niet ineens stilzetten). Kom tussendoor gewoon een paar keer langs in de wei om een hoefje op te tillen, een been te checken etc.

Succes!

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:45

Ik zou een kleiner stukje wei voor haar afzetten en kijken of je ze daar wel in kan pakken. Wil soms wel eens helpen. Wel bij die van mij.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 16:48

@ Sassol: dit heb ik gedaan aan de lange lijn, grappig is dat ze dan rustig naar me toe loopt, naast me blijft staan en het lekker vind dat ik haar achter de oren kriebel, ik loop van haar weg, achterwaarts en als ik haar roep te komen, komt ze rustig aanwandelen en gaat weer naast me staan enz, als ik haar los doe gaat ze er als een speer vandoor..
@ Romeo98: Ook gedaan, in het eerste geval begint ze als een gek heel en weer te vliegen, doet net of ze over het hek heen wil springen, ik blijf rustig staan, dan plotseling geeft ze het over en kan ik haar pakken.
Ik heb er ook over gedacht om haar maar in een zeer kleine padock te zetten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:13

Dit dus ook doen als ze los is in de wei. En vooral niet opgeven! Dit kan best een tijd duren de eerste paar keren. Zij wordt wel moe van het wegrennen, jij blijft rustig lopen.

Ze moet nog altijd naar jou komen. Als je haar wilt pakken, gaat de prooidier-modus aan zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:13

Ik denk dat je misschien wel soms alleen de wei in moet lopen om een knuffel te geven, ect.
Dan gaat ze het misschien wel heel leuk vinden dat je komt! :)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:04

haal je ze alleen de dagen uit de wei als ze moeten werken of haal je ze ook uit de wei om alleen eens te poetsen/ knuffelen of lekkers te geven ? als het het eerste is dan kan het zijn dat ze denk uit de wei gaan betekend werken, ik ga er toch maar weer vandoor ?? dan zou ik de pony vaker naar stal proberen te halen om lekker te poetsen of wat lekkers te geven klein stukje wandelen en weer terug naar de wei.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:07

Ik herken hierin mijn verkochte verzorgShet...
Is het toevallig een zweetvosmerrie? Zie onderschrift.

Ze lijkt me niet echt bang, misschien een beetje wantrouwig.
Ik bleef achter deze merrie aanlopen, op een gelijkmatig tempo. Niet opjagen, maar ook niet laten stilstaan/grazen.
In het begin kan het wel een uur duren, maar op een gegeven moment worden ze het zat...

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 19:14

bedankt voor jullie reacties.
Het lijkt me toch wel moeilijk om haar te knuffelen of aan te raken als ze de afstand minimaal op 25 mtr houd. Heb de ruin maar eens op stal gezet met de boxdeur wijd open en ja hoor, na enkele aarzeling kwam mevrouw de box in en ging bij de ruin staan. Dan kan ik haar wel weer pakken.
Ik heb haar en de ruin op een klein weitje gezet, ze hadden eerst zo'n 2500 nu net an 500 M2. Ik begin te denken dat het streken zijn. Ik begin er ook aan te denken dat ze te weelderig is geworden, en ( te) goed doorvoede paarden worden wel een lastpakken.
@EskeGirl: nee het is een zwarte grote maat stamboek shet van 4 jr, ik heb haar gekocht in Amsterdam ( ponyplezier) van ene Mandy, bekend?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:15

Oké, die naam komt me niet bekend voor nee...