Wegschieten in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Wegschieten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:49

Als je mijn paard loslaat in de wei, draait ze om en schiet ze weg.
Best wel oppassen dus.

Voor de rest super lief dier in de omgang.
Ook aan het halster erg braaf.

Iemand tips hoe je dit wegschieten kan afleren?

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:51

Paard van m'n vriendin deed dat ook. Wij deden het hoofd bij ons houden als hij weg wou draaien strenge stem NEE en dat is
bij ons wel goed gegaan. Er zijn wel andere methodes denk ik maar zo hadden wij dat gedaan :)

01San

Re: Wegschieten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:00

En een snoepje geven voordat je zegt dat je pony mag gaan...
Voordat je de wei in gaat een snoepje voor de neus houden en als ze bij je blijft touw los maken en dan geven...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:15

paard in de hoek parkeren met hoofd naar de omheining, hoofd naar beneden vragen en dan pas het halster los. Dan kost het wat tijd voordat hij hoofd omhoog heeft gedaan, zich heeft gekeerd en kan wegspurten. Geeft jou de tijd om een paar stappen naar achteren te doen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 10:26

Met snoepje en appeltje heb ik al geprobeert.
Zolang ze vast staat, is ze zo mak als een lammetje.
Maar als je haar halster los gaat maken, gaat ze op scherp :D !

In de hoek lijkt me juist een beetje link, kan je geen kant op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:21

Dan met hoofd naar de omheining in elk geval, je wilt dat het paard zich eerst moet omdraaien en jouw daarmee tijd geeft ook aan de kant te gaan.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:16

troi schreef:
Dan met hoofd naar de omheining in elk geval, je wilt dat het paard zich eerst moet omdraaien en jouw daarmee tijd geeft ook aan de kant te gaan.

Ja inderdaad

_Sarahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:18

troi schreef:

Ja idd. Zo hebben we dat bij iemand die wel kennen ook gedaan. Het helpt wel een stuk hoor :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:28

ik vrees dat je er weinig kan aan doen. de mijne doet het ook tnzij ik haar eerst gereden heb, dan stapt ze langzaam de weide op. het loslaten langer rekken levert alleen op dat ze "ongeduldig" staat te wachten als nog wanneer je ze loslaat wegschiet.
In mijn geval is het het veiligst om ze al met der neus richting de anderen te zetten en enkele passen mee te stappen, anders draait ze op der achterhand naar mij toe en riskeer ik geraakt te worden bij de eerst bok

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:13

Mijn paard wil dit ook vaak doen, en dan alleen met mij. Als bv. mijn man 'm in de wei zet is ie superbraaf. Hij probeert mij gewoon uit (heb 'm net zo'n 2 maanden) en weet inmiddels dat hij bij mij succes heeft met wegsprinten. Echt vervelend, maar met lage stem praten en goed z'n oren in de gaten houden kom je al een stuk verder.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:19

wij hebben er ook zo een opstal dus blijf even mee lezen voor een oplossing.
Ik snap alleen van de tip 'met het hoofd naar de omheining niet' ik zou dan bang zijn dat ik geraakt wordt tijdens het omdraaien die vast wel gepaard gaat met een bok.
Ik probeer altijd zo veel mogelijk ruimte om me heen te hebben, om de bokken te kunnen ontwijken ( nog nooit fout gegaan hoor) maar als er dan een omheining staat lijkt me dit niet zo handig.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:03

Helemaal mee eens!
Ik stap gelijk achteruit als ik haar loslaat, als je tegen een omheining staat, gaat dit niet!

lindar1985 schreef:
wij hebben er ook zo een opstal dus blijf even mee lezen voor een oplossing.
Ik snap alleen van de tip 'met het hoofd naar de omheining niet' ik zou dan bang zijn dat ik geraakt wordt tijdens het omdraaien die vast wel gepaard gaat met een bok.
Ik probeer altijd zo veel mogelijk ruimte om me heen te hebben, om de bokken te kunnen ontwijken ( nog nooit fout gegaan hoor) maar als er dan een omheining staat lijkt me dit niet zo handig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:08

land inlopen
hek dichtdoen
Paard richting uitgang houden.
Voor je paard zijn hoofd gaan staan en niet het paard het halster af laten doen maar jij.
Jij geeft aan wanneer het mag gaan niet het paard.