Probleem! Zeer ernstige voernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

Probleem! Zeer ernstige voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:13

Hoi,

Ik plaats dit even voor een vriendin, die ten einde raad is.

2 maanden geleden hebben we een merrie binnengekregen(nieuwe verzorgpony), die is komen te staan bij die vriendin haar andere verzorgpony's.
Dit ging helemaal goed, tot een paar dagen geleden.
Vriendin was een van haar verzorgpony's aan het uitstappen, en liep langs de nieuwste pony(ze heeft alleen maar 1 wei, de andere pony had koliek, dus die liep gelijk mee aan de hand).
en de pony trap ineens tegen de pony die aan het rijden was.
Ze was gewoon gras aan het eten, en trapte flink raak op zijn hals.

Nu vandaag had die vriendin een appel in haar hand, en ze wou die pony een halster aandoen, en er kwam nog een, en ze liep weg, en trapte gericht naar haar, gevolg tegen haar hand, hand nu flink bont en blauw.

Ik heb al tegen haar gezegd, dat zodra ze op "stal" komt te staan, er een draadje tussen te doen, zodat de andere pony's niet bij haar kunnen, aangezien ze 2 inloopstallen hebben.
Hooi krijgen ze in de nacht onbeperkt(lig altijd nog over), en overdag staan ze heel de dag op de wei( stal met uitloop, en wei grenst eraan).
Maar nu is haar vraag wat ze nog meer kan doen.

Ze is hier flink van geschrokken, ik ben al met de pony bezig, aangezien ze een verleden heb(is verwaarloosd geweest, is nu waarschijnlijk ook de voernijd door gekomen, en is heel schuw naar mensen).
Het is al een stuk beter, maar nu door die voernijd is het weer erger geworden.

troi

Re: Probleem! Zeer ernstige voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:44

Paardje heeft geen voernijd (want dan zou ze het vanaf het begin hebben) maar is dominant..

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:13

Ja hij is inderdaad dominant. Heeft mijn paard ook last van. Ze begint te trappen als ze staat te eten maar ook normaal. Maar het wordt erger als ze eet. JE moet heel streng voor haar zijn. Als ze trapt geef je er gewoon een klap anders blijft ze het doen en heeft ze het eten als beloning. En gewoon het eten dus weg halen als ze het doet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:43

Hmmm zo te lezen weet ik al wie de baas is in de wei en dat is iemand met 4 benen ;) Aanpakken die hap,niets pikken van zulk dominant gedrag.Ze moeten respect voor je hebben,jij bent de baas als je in de wei bent...de rest van de tijd mogen ze het zelf uitzoeken.

Zorg iig dat je hulp zoekt van iemand met verstand van zaken zodat het probleem op een goede manier wordt opgelost.

Deze pony is al erg hoog opgeklommen en die moet op zijn plek gezet worden,grondwerk is een goede daarvoor.In de tussentijd zou ik deze pony achter een draadje zetten als je met een andere in de wei bezig bent,voor de veiligheid.
Wacht niet te lang mee,als dit gedrag doorzet wordt het straks gevaarlijk om de wei in te gaan.

Succes hoor.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:45

Ja het is al de bedoeling dat ik er grondwerk mee.
Ze is vroeger verwaasloosd, en ook bijna tot geen voer te hebben gehad.
Tevens heb ze het al eerder geprobeerd toen mijn vriendin dus een hersenschudding krijg.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:53

voor iemand die 22 is verwacht ik toch eigenlijk dat je op zn minst weet wanneer heb heeft is en wanneer krijg kreeg is...of op zn minst je zinnen afmaakt ;)

Maar goed buiten dat... Ik denk zelf ook eerder aan dominantie anders zou ze t altijd gedaan hebben. Een nieuw paardje wilt soms nogwel eens eerst even alles aankijken en nog "lief" ogen. Maar als ze zich langzaam thuis gaan voelen, of in jullie geval zekerder word hun echte karakter tonen.
Ik heb een draver gehad die dit deed bij de eigenaar, bij mij heeft hij t 1x geprobeerd toen ik dr de eerste dag was, vervolgens had hij toch al snel door dat ik de baas was, kon gewoon achter hem gaan staan en zou echt geen been verkeerd naar me uitsteken.

Denk idd dat grondwerk en laten zien dat zij de baas is en hij dit niet te doen heeft al veel zullen helpen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:04

Ja, maar als je nooit voer heb gehad, en dan wel.
Ik heb haar al verteld, dat ze ook al dominant is, aangezien ze ook niet veel van die vriendin van mij pik.

Maar ik wou het even zeker weten met meerdere mensen.
Het is al wat ik zeg, het is namens een vriendin van mij.

en dat van dat de zinsopbouw niet goed is, is omdat ik even gauw op mijn telefoon zat, en hij wou niet meewerken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:47

Voernijd of niet...aanvallen is "not done" als jij/je vriendin met een andere pony bezig bent.Klaar punt uit...verder geen discussie,dat is de houding die je moet aannemen.
Heb er ook een op stal gehad die de 1e 3 levensjaren bijna geen eten heeft gehad,hij had ook flinke voernijd.In zijn stal verdedigde hij zijn voerbak fanatiek tegen zijn maat,alhoewel er een scheidingswand tussen zat.
Bij hooi brengen op het land wilde hij in het begin ook in de aanval gaan,hij heeft toen zo'n enorme oplawaai gehad...nooit meer gedaan.Keurig netjes wachten totdat hooi op zijn plek ligt,hij moest minimaal 2 meter afstand houden.Als ik weg ben zoekt hij het maar uit... :o

Heb er nu een die ook enorm dominant is,hij heeft in het begin heel wat geprobeerd.Tijdens het hooi uitplukken op het land voelde ik zijn bil tegen de mijne duwen.Hij probeerde mij weg te krijgen...helaas voor hem kreeg hij te maken met mijn stalen neus tegen zijn bil,ondersteund door vocale begeleiding. :o Probleem opgelost...hij wacht nu nog steeds netjes totdat ik toesta dat hij mag gaan eten.
Hij probeerde in het begin ook steeds mijn andere pony weg te jagen als ik die aandacht gaf (eczeem behandeling),right...ook dan kon hij een oplawaai en een brul verwachten.Mijn wei...ik bepaal en niet hij.Daar zitten geen tussenvarianten in,nu niet en nooit niet.

Ik kan dan ook veilig de wei inlopen zonder aangevallen te worden,overhoop gelopen te worden of bang zijn om een knauw of trap te krijgen.Van een dominante sodemieter moet je niets pikken,geen millimeter speling geven.

Korte metten mee maken hoor,je moet veilig in de wei kunnen lopen.

Mijn andere pony is wat dat betreft heel netjes,heel ander type.Krijgt ook een heel andere benadering,die zou dat soort fratsen ook nooit in zijn hoofd halen.
Elk paard appart beoordelen,voor jezelf bepalen wat je wel en niet wil toestaan in gedrag.Consequent zijn en vooral niet iets zielig vinden wat in het verleden is gebeurd.
Slaan,bijten,duwen en dreigen staan bij mij in het zwarte boek...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:04

En vergeet ook niet, een paard denkt anders dan wij. Wij blijven vaak in het verleden hangen maar een paard niet. Hij staat nu ergens anders en krijgt netjes te eten, daar heeft hij nu mee te maken en daar moet hij mee omgaan. Zielig vinden is iets dat jullie denken, het paard niet. Ik vindt het trouwens erg lief van jullie dat jullie rekening met hem willen houden maar als je dat bij dit paard doet krijg je dus gevaarlijke situaties met als resultaat dat hij steeds gevaarlijker wordt en het straks de keuze wordt ofwel een kind zwaargewond ofwel paard naar de slacht.. En dat wil je natuurlijk voorkomen, dat doe je door nu erg streng te zijn.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:50

Jullie spreken wel over jullie, maar het is alleen mijn vriendin die die pony verzorgt.
Ik geef haar af en toe les, en nu ik dit zag en hoorde, weet ik dat ik dat ik haar flink moet helpen en de paard flink moet aanpakken.
Mijn vriendin wou het alleen zeker weten, dat het het juiste is, aangezien zij denk dat het voernijd is

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:35

Nou ja...kun je dit iig aan haar doorgeven,ook bij voernijd kun je niet tolereren dat je wordt aangevallen.Zeker niet in een open veld ;)
Staan ze bij een voerbak dan moet je ze met rust laten maar dat geld voor elk paard wat aan het eten is.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:14

Nou ik ben vandaag bezig geweest, en het ging iets beter

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:34

+:)+ Goedzo,nu volhouden ;)