Ik zit er even helemaal doorheen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Ik zit er even helemaal doorheen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:58

Waarschuwing: geen zin in een Wat-moet-ik-doen-topic,stop dan nu met lezen.

Sinds 13 augustus heb ik een leuke welshpony van ongeveer 130 hoog,ik ben natuurlijk superblij maar toch ben ik soms zo verdrietig dat ik niet weet wat ik moet doen.

Ze is gekocht als betrouwbaar,beleerd maar een tijd stil gestaan. Super natuurlijk maar ik kan het halster niet eens omdoen,ze komt lief bij je staan maar halster omdoen of touw eraan vast lukt totaal niet. Tja,hoe kan een pony goed beleerd zijn als je amper een halster kan omdoen.Of zou dat de reden zijn dat ze lang heeft stil gestaan???? Maar als je die eenmal om hebt of het touw eraan is ze zo makkelijk,ook in de wei is ze al vaak geschrokken,ik wil haar graag houden maar als dit zo doorgaat willen mijn moeder en haar vriend denk ik haar weg doen.

Ja,we moeten nog aan elkaar wennen.Oja ze is 9 jaar

Wat moet ik doen?! Behalve de tijd nemen,niet boos worden,consequent zijn en aan elkaar wennen. Dit hoeven jullie dus ook niet te zeggen
Helaas weet ik ook niks van haar verleden waardoor het kan zijn dat ze dat niet fijn vind, wel vind ze t eng al je bij dr oren zit en ook vind ze mannen eng..

Als dit verkeerd staat sorry

Alvast bedankt

Peppertree

Re: Ik zit er even helemaal doorheen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:02

Heb je haar voor je haar kocht alleen van een afstand in de wei bekeken?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:04

Peppertree schreef:
Heb je haar voor je haar kocht alleen van een afstand in de wei bekeken?

Nee,ik heb met haar aan touw gelopen,gestapt en gedraaft en er was toen niks mis mee,ik kon toen zelfs het halster omdoen en dr uit de wei halen,dus waarom ze dit nu doet... Ik weet ook zeker dat ze niks heeft toegediend gekregen...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:04

Oh ik ga dit volgen ik heb er namelijk ook 1 staan.

Laat zich niet vangen, bekappen, poetsen ect ect....

Heb je foto's? Weet je de afstamming? Heb zelf namelijk ook Welshjes

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:07

afstamming is:
moeder horsegate linnet
vader den bramel's rio

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:10

Ik denk dat het toch met wennen te maken heeft. Het is voor die ponie natuurlijk ook niet niets om bij iemand anders terecht te komen. Nieuwe omgeveing, nieuwe mensen etc. Miss kun je haar beter een paar dagen met rust laten. Alleen eten geven en beetje aaien en zo rustig het vertrouwen beginnen op te bouwen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:10

Hoe weet je zeker dat ze niks toegediend heeft gekregen?

Maar uiteindelijk lukt het dus wel om het halster om te krijgen begrijp ik? Dan zou ik de eerste tijd het halster omlaten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:12

Ik denk dat de pony gewoon een loopje met je neemt. Ze staat in een nieuwe wei met nieuwe vriendjes en vindt het wel best zo ;) Vraag een ervaren persoon om je te helpen met je boefje en blijf volhouden. Dit komt helemaal goed :j

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:13

is het geen idee om les te nemen met je paardje? en dus dan niet alleen in rijden maar ook grondwerken enzo. gewoon een uur incl. opzadelen longeren en lekker rijden

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:13

mirka1994 schreef:
Ik denk dat het toch met wennen te maken heeft. Het is voor die ponie natuurlijk ook niet niets om bij iemand anders terecht te komen. Nieuwe omgeveing, nieuwe mensen etc. Miss kun je haar beter een paar dagen met rust laten. Alleen eten geven en beetje aaien en zo rustig het vertrouwen beginnen op te bouwen?

Ben ik nu ook mee bezig,ze staat nu lekker in de wei en gaat vanaovond op stal,maarja ik wil dr ook wel borstelen en dat wil ook prima als ze eenmaal het halster om heeft en het touw vast zit. Vertrouwen opbouwen ben ik druk mee bezig,en ik zal er deze vakantie(tot 5 septemeber) op zitten misschien ooit in september maar dat is ook maar af te wachten...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:14

Kan idd het wennen zijn, maar hoeft niet. Wij hebben die van ons al van maart en zijn nog geen stap vooruit gekomen.

TS, afstamming is mij niet bekend maar zag dat het een B is. Waar heb je ze gekocht? En hebben ze toen jij ging kijken niet gereden/betuigd?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:16

Peppertree schreef:
Hoe weet je zeker dat ze niks toegediend heeft gekregen?

Maar uiteindelijk lukt het dus wel om het halster om te krijgen begrijp ik? Dan zou ik de eerste tijd het halster omlaten.

Uiteindelijk lukt het dus wel ja..
Toegediend kan ze niet hebben gekregen,zou geen goede reclame zijn aangezien die bij iemand wegkomt die veel welshjes heeft en er wel vaker 1 wilt verkopen..

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:17

o0eefje0o schreef:
is het geen idee om les te nemen met je paardje? en dus dan niet alleen in rijden maar ook grondwerken enzo. gewoon een uur incl. opzadelen longeren en lekker rijden

Rijden doe ik de eerste tijd nog niet,met opzadelen redt ik me wel en longeren heb ik al zoooo vakk gedaan dat ik me thuis daar ok wel mee redt
Laatst bijgewerkt door Fennee op 16-08-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:17

Kan voor een groot deel vertrouwen zijn. Mijn paard was verkeersmak maar kon ik het bos niet mee in, ging hij staken.
Een jaar verder, vertrouwen is veel beter, is het een geweldig bospaard, alleen onzeker.

Dus ik kan alleen maar zeggen, laat iemand met paardenverstand eens meekijken of het probleem wennen is (sommige paarden hebben lang nodig).
Poets je pony elke dag, en als je niet durft/wilt rijden, longeer hem dan (dagelijkse beweging maakt paarden zoveel braver).

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:18

Pentax schreef:
Kan voor een groot deel vertrouwen zijn. Mijn paard was verkeersmak maar kon ik het bos niet mee in, ging hij staken.
Een jaar verder, vertrouwen is veel beter, is het een geweldig bospaard, alleen onzeker.

Dus ik kan alleen maar zeggen, laat iemand met paardenverstand eens meekijken of het probleem wennen is (sommige paarden hebben lang nodig).
Poets je pony elke dag, en als je niet durft/wilt rijden, longeer hem dan (dagelijkse beweging maakt paarden zoveel braver).

Rijden zou ik maar wat graag willen doen,longeren ga ik in de loop van deze week mee bezig...

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:20

chocobroodje schreef:
Ik denk dat de pony gewoon een loopje met je neemt. Ze staat in een nieuwe wei met nieuwe vriendjes en vindt het wel best zo ;) Vraag een ervaren persoon om je te helpen met je boefje en blijf volhouden. Dit komt helemaal goed :j

Daar dacht ik ook al aan,aangezien ze de eerste dag direct toeliet dat ik dr paktte....

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:24

de pony doet exact wat jij denkt dat zij gaat doen nl geen halster omdoen.
jij denkt, ow het halster wil ze niet om, en zij doet exact wat jij onbewust vraagt.

ga er eens heen met de gedachte dat pony wel het halster om wil, en zie de pony ook al voor je met het halster aan.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:24

Je hebt je pony dus pas 3 dagen? Geef het wat tijd! Je pony moet waarschijnlijk nog heel erg wennen, en net zoals chocobroodje al zegt: ze vind het waarschijnlijk wel best lekker op de wei met vriendjes ;)
Gewoon rustig aan doen, maar wel consequent blijven, dan komt het vast wel goed :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:33

mylene32 schreef:
de pony doet exact wat jij denkt dat zij gaat doen nl geen halster omdoen.
jij denkt, ow het halster wil ze niet om, en zij doet exact wat jij onbewust vraagt.

ga er eens heen met de gedachte dat pony wel het halster om wil, en zie de pony ook al voor je met het halster aan.

IK ben er net heen gegaan met de gedachte van: het zal best dat ze het touw niet wil maar ze moet het touw aan want ze gaat NU op stal,na een aantal pogingen lukte het dan ook en beloonde ik,liep nog wat rondjes op t erf en zette dr op stal,waar ze een paar brokjes kreeg,krijgt ze trouwens ook met pakken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:54

TS hoe oud ben je zelf en hoe handig ben je met ponies/paarden?
Ongemerkt kun jij wel een houding hebben waar de pony bang van wordt.
Als het je niet lukt, ga dan niet prutsen maar schakel dan (deskundige) hulp in. Als jij geen leider voor hem bent, dan zal hij dat zelf moeten doen.

Succes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:10

Welshjes kunnen soms een beetje .... eigenwijs zijn en zijn ook zeer slim O:) We hebben er zelf ook zoeen :+

Ze hebben je dus zo in de gaten. En als je bang of onrustig of onzeker bent, heeft een wat meer ervaren pony dat helemaal in de gaten.
Maar geef het wel de tijd. Een paar dagen wennen is echt niet zo gek als je een pony hebt gekocht. Ze kent je totaal niet, waarom zou ze iets met je willen doen? Neem boterhammetje/brokjes mee als je de wei in gaat. Zorg dat je die niet direct geeft, ze moet eerst een paar passen achter je aan lopen :+ probeer zelf rust en zekerheid uit te stralen zijn ze erg gevoelig voor.

Vind het wel vreemd dat je een pony koopt om op te rijden, en er dus niet op hebt gereden toen je haar kocht...
Zorg dat als je erop gaat je even iemand erbij hebt die je helpt met opzadelen, vasthouden met opstijgen enz.

Hoop dat het goed komt, Welshjes zijn ontzettend leuk en als het een beetje klikt heb je er wereldpony's aan.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:24

VanHuisUit schreef:
Vind het wel vreemd dat je een pony koopt om op te rijden, en er dus niet op hebt gereden toen je haar kocht...
Hoop dat het goed komt, Welshjes zijn ontzettend leuk en als het een beetje klikt heb je er wereldpony's aan.

Toen ik ooit bij dr ging kijken,halfjaar geleden stond ze nog niet te koop,wel zei ik toen dat ik het een lieve pony vind/vond. Me moeders(R.) vriend (J.) heeft een melkveebedrijf en daar stond dus ook mijn lievelingskoe Jeltje. Toen J. zij dat Jeltje weg moest ,zei ik direct: Oke maar dan wil ik een eigen pony.
Dat vond hij goed en zo stond ineens zaterdag Linnetta op stal bij ons. Het is dus heel lang geleden dat ik dr ooit gezien heb,maar hij heeft onthouden dat ik haar wel leuk vind!

Alani: Ik ben zelf 13 jaar heb bij me opa op veel ponys gereden en verzorgd,en heb een verzorgpony gehad(2) 1 welsh en een nrps. Oja me opas ponys zijn ook nrps-ers...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:15

OK maakt het verhaal wat anders, ik begrijp het.

Neem in ieder geval de tijd om wat aan elkaar te wennen en vraag of iemand je kan helpen zo af en toe.
Moet trouwens zeggen toen ik zelf 13 was moest ik ook alles alleen doen hoor, had nooit hulp en het kwam toch meer of minder goed, maar kan ook zwaar toeval geweest zijn :=

Elke dag naar haar toe gaan, elke dag aandacht geven, niet teveel perse willen en er de tijd voor nemen. Vroeger zat ik uuuuuuren bij mijn pony's. Tegenwoordig zou ik dat ook graag nog willen trouwens :+

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:35

Hey,
ik heb laatst ook een welshje bij gehaald liet haar eerst ook niet vangen na een paar dagen enkele uren door te brengen kwam ze zelf en werd ze beloond. Denk toch dat het eerder een kwestie van tijd en vertrouwen is. na 2 weken kan ik ze het halster zonder problemen aandoen en nu word het belonen met koekjes achterwegen gelaten.
Gaat prima zo.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 19:54

sayenti schreef:
Hey,
ik heb laatst ook een welshje bij gehaald liet haar eerst ook niet vangen na een paar dagen enkele uren door te brengen kwam ze zelf en werd ze beloond. Denk toch dat het eerder een kwestie van tijd en vertrouwen is. na 2 weken kan ik ze het halster zonder problemen aandoen en nu word het belonen met koekjes achterwegen gelaten.
Gaat prima zo.

Ze komt altijd met de oortjes naar voren naar me toegelopen,enkele uren doorbrengen lukt wel aangezien ze bij de vriend van me moeder staat,waar wij dan ook veeeeel zijn vooral nu in de vakantie...