Paard wil de laatste tijd de trailer niet meer op...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Paard wil de laatste tijd de trailer niet meer op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:14

Paard lief wil soort van niet meer de trailer op... :') Erg lastig want hij kent zijn krachten.

Zo'n 3 maanden geleden was hij altijd super braaf stapte hij overal in.
Laatst was ik dus een paar weken op vakantie geweest met mijn paard en daarna zijn we nog een aantal weken naar mijn vader gegaan.
Die hebben paarden aan huis staan en daar staat ie in een heerlijk rustig koppeltjes.
Naja na een tijd moet hij natuurlijk ook weer terug naar zijn ''eigen'' stal.
Ik wou hem dus op de trailer zetten en net voor de klep draaide hij zich om en rende hij richting de bak, weides en daar stond ie stil.
Ik had natuurlijk gelijk los gehouden, want zo'n beest hou ik niet tegen. :')
Toen heeft mijn vader het nog 3x geprobeerd en steeds rende hij weg.
Op een geven momment liep hij zo dwars door het hek de voor tuin in... Hekje kapot. niet normaal lijkt mij
Hij had geen schaafwonden of iets. Dus stiefma erbij gehaalt en daar heeft ie het nog 1x geflikt toen het hoofdstel in gedaan en jahoor hij ging gewoon vrolijk door.
Toen hebben we hem op stal gezet en de trail ervoor gepakkeerd zodat hij geen kant uit kon en toen liep hij er zo in.

Wat kan ik hier aan doen?
Hij heeft dit wel eens eerder geflikt.
Hij is net 5 geworden zou het de puberteit zijn?...

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:30

mijn ervaring is dat veel paarden wel eens staak periodes hebben wat betreft het op de trailer gaan. mijn eigen paard heeft het ook wel. moet je vaak met de trailer weg ?? ik heb altijd een longeerlijn mee, deze maak ik aan de trailer vast bij de klep, als ik met mijn paard aan kom lopen, houd iemand anders de longe strak zodat ze niet langs de trailer kan lopen en evt kan deze pers nog even de lijn achter haar kont langs doen als ze nog staakt voor de trailer. als je weinig met de trailer op pad gaat zou ik mij niet druk maken het kan dan zijn dat je paard er dan zo op loopt. ik neem ook nog altijd een emmertje biks mee om haar daar mee te lokken als het echt niet wil. aangezien je paard zijn krachten nogal gebruikt adviseer ik je ook om altijd een reserve halster mee te nemen als jullie weg gaan.

Melissa_101

Re: Paard wil de laatste tijd de trailer niet meer op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:34

wat wij doen als we een nieuwe op stal hebben, de eerste weken hun biks op de trailer geven, zodra ze het ophebben eruit halen, na 2/3x weten ze echt wel dat ze eten krijgen en dat het dus 'leuk'is om op de trailer te gaan! ook als ze er braaf inlopen nog een tijdje volhouden, en het resultaat, het liefst rennen ze erin!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:05

nijntjes schreef:
mijn ervaring is dat veel paarden wel eens staak periodes hebben wat betreft het op de trailer gaan. mijn eigen paard heeft het ook wel. moet je vaak met de trailer weg ?? ik heb altijd een longeerlijn mee, deze maak ik aan de trailer vast bij de klep, als ik met mijn paard aan kom lopen, houd iemand anders de longe strak zodat ze niet langs de trailer kan lopen en evt kan deze pers nog even de lijn achter haar kont langs doen als ze nog staakt voor de trailer. als je weinig met de trailer op pad gaat zou ik mij niet druk maken het kan dan zijn dat je paard er dan zo op loopt. ik neem ook nog altijd een emmertje biks mee om haar daar mee te lokken als het echt niet wil. aangezien je paard zijn krachten nogal gebruikt adviseer ik je ook om altijd een reserve halster mee te nemen als jullie weg gaan.

Mijn ouders zijn gescheiden en in de vakantie's ga ik altijd naar mijn vader en dan gaat paard lief mee.
Ook afentoe wil ik wel eens naar een bos toe en dat is hier ook niet om de hoek.

Weet jij hoelang zo'n staak periode ong. duurt? :')

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:06

Melissa_101 schreef:
wat wij doen als we een nieuwe op stal hebben, de eerste weken hun biks op de trailer geven, zodra ze het ophebben eruit halen, na 2/3x weten ze echt wel dat ze eten krijgen en dat het dus 'leuk'is om op de trailer te gaan! ook als ze er braaf inlopen nog een tijdje volhouden, en het resultaat, het liefst rennen ze erin!

Dankje voor de tip, maar hij hebben geen eigen trailer, wij worden steeds door mijn vader gebracht en die woont niet om de hoek :P

bredla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:35

jja een longeerlijn vind ik een goede tip, paarden zijn net kinderen

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:42

helaas kan ik je niet vertellen hoelang je paard van plan is te staken. heb je niet nog buren met een trailer waar je misschien mag oefenen. :)
en anders gewoon voor je volgende rit zorgen dat je vader je ruim op tijd ophaald zodat je de tijd hebt om rustig te kunnen laden, op de trailer staan is eigenlijk al een rare bezigheid voor een paard dus zorg ervoor dat het laden niet als vreselijke bezigheid word ervaren. het voeren op de trailer vind ik ook een goede tip. misschien loopt je paard wel zo de trailer op met jou en een emmertje brok ??? *\o/*

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:28

Inderdaad brokken en longeerlijn zijn de oplossing. Mijn paard loopt er alleen in als er iemand achter loopt, misschien ook nog een optie?

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:37

Longeerlijn wordt (op den duur) geassocieerd met dwang, dat is zonde. Mijn paard heeft ook een vervelende trailerlaadperiode achter de rug. Ik heb in de wei veel leiderschapsoefeningen met haar gedaan (ze wilde mij nogal eens omver proberen te lopen met trailerladen). Vooral ook: aan het werk zetten buiten de trailer (voltes draven, etc). Vervolgens naar de trailer lopen: daar krijg ze rust. Dan weer aan het werk, vice versa. Trailer met rust laten associeren werkte bij mijn paard er goed. Steeds een stapje verder. Staakt ze? Direct weer aan het werk zetten! En in de trailer krijgt ze ook een brokje van me.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:17

ben het eens met marieke1983. dit is de eddy modde methode. min paard van 4 had ineens ook een staakprobleem, heb deze methode gedownload en ben ermee aan de slag gegaan. die van mij loopt nu uit zichzelf de trailer op. probeer het zoveel mogelijk zonder dwang te doen en laat idd het paard de trailer associeren met rust en comfort.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 11:21

Maar als de mijne staakt draait hij zich opeens om en rent hij weg en hoe meer je trekt hoe harder hij wegrent. Dus ik kan hem dan ook niet opeens aan het werken zetten, en je kan ook niet zien of die wil wegrennen. Het is altijd zo onverwachts.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:32

marieke1983 schreef:
Longeerlijn wordt (op den duur) geassocieerd met dwang, dat is zonde. Mijn paard heeft ook een vervelende trailerlaadperiode achter de rug. Ik heb in de wei veel leiderschapsoefeningen met haar gedaan (ze wilde mij nogal eens omver proberen te lopen met trailerladen). Vooral ook: aan het werk zetten buiten de trailer (voltes draven, etc). Vervolgens naar de trailer lopen: daar krijg ze rust. Dan weer aan het werk, vice versa. Trailer met rust laten associeren werkte bij mijn paard er goed. Steeds een stapje verder. Staakt ze? Direct weer aan het werk zetten! En in de trailer krijgt ze ook een brokje van me.

Bovenstaande is een hele goede aanpak. Je kunt in het begin, omdat hij het kunstje "omdraaien en wegrennen" al zo goed kent, een hengstenbit ( http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/m ... 397778.jpg ) indoen en daaraan het halstertouw.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 21-08-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:33

miss om het wegrennen te stoppen een beugel kopen? een stalen ring om de neus, de klip van je touw zit bovenop. als hij dan weg wil rennen, doet het pijn aangezien je dan het touw blijft vasthouden. vriendelijk is anders, maar hij is ook niet zo vriendelijk tegen jou dan. zo kan je hem de baas blijfen in deze situatie.
paard bij mij op stal is net zon etter! de beugel is de beste uitvinding bij hem.
http://www.equicenter.nl/contents/nl/d2 ... delen.html

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:06

Tipje 2: schaf een monty robberts halster aan. Daarmee is mijn paard afgelopen weekend in alle rust in 10 minuten de trailer op gestapt. Werkt súper! Even naar de trailer laten stappen en voordat ze stil komt te staan terugzetten, zo steeds dichter naar de trailer toe en weer van de trailer af. Het halster geeft enorme druk op de neus, maar zodra ze in de richting van de trailer komt direct de druk loslaten. Vervolgens liep ze er zo in, ze had geen zin meer in de druk op haar neus. Dit werkte echt perfect!!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:18

Dit verhaal ken ik precies!
Mijn paard heeft er ook zo'n 1x per jaar last van, dan wil je naar de trailer lopen met hem, dan draait hij zijn hoofd naar rechts en daar gaat hij! Niks geen houden aan.
Wat ik dan doe is mijn sterke buurman opbellen! :P
Hij pakt hem dan weer, dan begint hij meestal nog te steigeren en gek te doen, maar hij houd hem dan goed vast, dan is hij weer bij de trailer, longeerlijn aan de trailer maken, en de zweep in je hand houden!
Zodra hij achteruit wil lopen/weg wil rennen, gelijk hard met de zweep erop!
Bij mij helpt dit echt heel goed, want als ik hem de volgende dag dan weer helemaal alleen in de trailer wil stoppen is er niks meer aan de hand.
Joun paard moet ook even weten wie de baas is, en dan heb je er ook plezier aan, en is het niet meer gevaarlijk.
Mijn paard probeert het meestal met een jaar weer eens uit (heb het nu 4x gehad) dan gewoon weer ff vooraan beginnen, longeerlijn en zweep pakken en dan kent hij het weer!
Succes ermee!
p.s. we hebben er wel eens aangedacht hem een strakke ketting om te doen(kun je hem beter houden) maar stel dat je hem niet kunt houden, dan vliegt hij weg, en trapt hij misschien met zijn voorbeen op die ketting en dan heb je kans dat hij zijn neus breekt, dus houdt het veilig ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:45

Niet ieder paard kun je imponeren met een zweep. Kijk daar wel mee uit TS. Het kan ook tegen je werken. Het kan ook in je nadeel werken en het laden er alleen maar minder fijn door maken. Maar dat kun je voor jouzelf en jouw paard het beste zelf bepalen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 20:43

Ik zelf probeer niks ik ben 15, en ik heb kippenkracht :')
Mijn stiefmoeder heeft ervaring met paarden en me pa helpt ook altijd.
We hebben de zweep 1x gebruikt maar het hielp niet... We hebben zelfs het hoofdstel ingedaan maar dat hielp ook niks kop ging alleen hoger de lucht in.
Even later een hengstenketting eraan gedaan maar dat hielp ook niet uit eindelijk hebben we hem opgesloten opstal en toen de trailer ervoor geparkeerd en dat hielp wel omdat ie geen 1 kant op kon.
Maar ik ben zo bang als ik op wedstrijd ga dat ie dit ook flikt en dan heb je niet zo 1,2,3 een stal :')

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:19

wat ik al eerder zij, zon beugel zou goed kunnen helpen, dan ben je meer de baas, want hij kan geen loopje met je nemen

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:20

Ja naar zo'n beugel moeten we eerst ff kijken, want voorlopig ga ik nog niet met de trailer weg.
En het gekke is hij doet het alleen als hij van me vader weer naar hier moet waar die altijd al staat.

wannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:53

Wij hebben het een keer op wedstrijd gehad, na een lange vermoeinde dag wilden we weer naar huis maar het paard vertikte het om de trailer op te gaan, ze keerde zich gewoon helemaal in zichzelf. Longeerlijn erbij hielp niet, steeds weer rustig opnieuw proberen, biks erbij in een emmer, niets hielp. Wij werden al verkleumder en wanhopiger, we wisselden elkaar af, lasten een pauze in, het hielp maar niet.
Op een gegeven moment kwamen er een paar amazones aan gelopen die aanboden het even van ons over te nemen en toen liep ze er tot onze grote verbazing en opluchting in een keer in !!!
En zo hebben wij leden van de bereden politie een keer geholpen om een politie paard in de trailer te krijgen. Vreemde ogen dwingen ?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:56

Wat fijn dat iedereen zo meedenk, ik heb in iedergeval genoeg tips gekregen. Dus bij deze mag er een slotje op!

Bedankt iedereen! :)