waarom......?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

waarom......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:07

heeft het ene paard het schuim, haast op zijn oren zitten en schuimt het ander paard echt helemaal nooit?

gekke vraag en met misschien wel een simpel antwoord....alleen weet ik `m niet :+
Mijn vorige paard schuimde nooit en te nimmer, wie haar ook reed.
Maar mijn huidige ruin verliest vlokken onderweg........

vandaar mijn vraag :D

Jespri

Re: waarom......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:11

stipje ben ook erg benieuwd :p

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:23

hihihi nu maar hopen dat er iemand is die het wel weet :')

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:34

volgens mij ligt dat aan het 'spelen' met het bit, maar echt uitleggen kan ik het niet :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:35

Volgens mij heeft het te maken met het speeksel.
Het ene paard heeft meer speeksel dan het andere.
En als ze ontspannen lopen schijnen ze weer meer speeksel te produceren dus meer schuim.

Maar als ze in een echte dressuurhouding lopen, helemaal aan de teugel, sluit het strottenhoofd wat af, zodat ze niet meer goed kunnen slikken. Daarom gaan ze dan ook weer meer schuimen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 01:11

Maar hoe kan het dan dat mijn vorige paard helemaal niet nagefelijk liep en die schuimde als een gek.
en me pony die ik nu heb loopt altijd netjes nageefelijk en die doet het helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 01:14

@ Jespri, Dit werkt hetzelfde als paarden die kauwen op een bit. Je hebt 2 manieren van kauwen.. 1 is het ontspannen en meewerkende kauwen en het andere kauwen is spanning en verzet. Dus dat jouw vorige paard wel schuimde, kan hier erg veel mee te maken hebben. Paarden die druk worden in de mond die maken vaker meer speeksel aan en schuimen hierdoor vaker.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 01:18

Aha dus schuimen is niet altijd goed? me vorige paard was een engels volbloed die inderdaad erg snel op der teentjes getrapt was en dan inderdaad erg kon stressen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 01:22

Volgens mij ligt het aan zoveel factoren dat je er geen duidelijk antwoord op kunt geven.

Het ene paard is heel actief met zijn mond, de andere niet. De een heeft veel speeksel, de ander niet.
Dat kan al veel verschillende beelden geven.
Dan heb je ook paarden die alle speeksel en schuim wegslikken terwijl anderen het gewoon laten lopen en waarbij dus de klodders om je oren vliegen.

En dan hebben we het nog niet eens over het rijtechnische deel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 07:39

mja....mijn vorige merrie was echt nooit meewerkend....stressig en had rijtechnisch het licht ook niet uitgevonden :+
Zij schuimde echt nooit, kauwde ook nooit op het bit eigendlijk als ik er zo over nadenk.

Mijn huidige ruin kauwt wel veel, kent zijn oefeningen (beter als ik nog) is redelijk meewerkend en cool tussen de oren.
Hij schuimt altijd......hij word western gereden en loopt dus niet in "de krul"
Dat sluit het afsluiten van het strottenhoofd dan weer wat uit.

Het speeksel verhaal trekt mij dan meer moet ik zeggen :o

zijn er nog meer ideeën over?

Lonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:33

Mijn pony schuimt ook altijd, als ik thuis rijd doet ze het,
en als ik ergens anders ga rijden met meerdere paarden dan is
ze heel erg druk en dan doet ze het ook.
Alleen als ik bitloos ga rijden dan doet ze het bijna niet.
Ik vroeg het me ook al af wat dit was.
Maar als ik het aan mensen vraag die wel verstand van paarden
hebben dan zeggen ze dat het niet erg is. /3

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:36

Ja want schiet me in 1x te binnen dat paarden die bitloos gereden worden ook wel is schuimen.

hm.. ik heb echt geen idee :')

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:55

vandaag hoorde ik weer dat het bij sommige paarden met stress te maken heeft en bij andere paarden juist weer met ontspanning.
Ook het kluiven op het bit kwam weer voorbij

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:08

wat ik weet is dat een beetje schuimen niet verkeerd is, maar teveel schuimen wel. een paard schuimd omdat hij geconcentreed bezig is, waardoor hij minder gaat slikken. een paard wat dus veel schuimd zou te weinig slikken, of dit prettig is voor het paard ?? maar dit is wat ik eens heb gehoord mijn paard schuimt zowel met al zonder bit een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:11

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:15

Het heeft inderdaad met de speeksel klieren te maken, bij het ene paard zijn die gewoon meer ontwikkelt dan bij een ander en daarom schuimt het ene paard meer dan de ander.
Ook kan het dat het bit b.v te groot is voor de mond van het paard, de ruiter te veel trekt aan de teugels en/of het paard schuim maakt omdat hij juist fijn word gereden....... dus maak een keus!
Het is nog steeds niet achterhaald waar het vandaan komt, alleen maar zoals ik al zei, het ene paard heeft gewoon meer speeksel dan de ander..... eigenlijk net als bij mensen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:18

mika11 schreef:
En als ze ontspannen lopen schijnen ze weer meer speeksel te produceren dus meer schuim.

Maar als ze in een echte dressuurhouding lopen, helemaal aan de teugel, sluit het strottenhoofd wat af, zodat ze niet meer goed kunnen slikken. Daarom gaan ze dan ook weer meer schuimen.

Als dat gebeurd moet je eens goed kijken hoe dressuur matig jouw paard eigenlijk loopt. Dat hoort namelijk alles behalve.. Paard moet altijd die lengte in de hals hebben!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:23

ZusJacops..ze heeft wel gelijk hoor, ze kunnen inderdaad het speeksel niet meer door slikken!
En kijk eens naar de top ruiters............... daar schuimen toch heel wat paarden af en die lopen dressuur matig niet zo slecht lijkt mij!
In de verzameling vragen we de hals meer op te richten en dan gaat de lengte wel minder worden, anders ga je je punten niet rijden!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:43

ik blijf inderdaad richting de speekselproductie denken.
Er zijn n.l. ook mensen die hun paard een pepermuntje geven voor hun proef omdat ie dan zo lekker gaat schuimen......
Inderdaad in de topsport schuimen ze ook wat af.....tot heel het paard onder zit.....
Persoonlijk vind ik dat er nogal naar uit zien eigenlijk.

Vandaag merkte ik bij mijn ruin ook dat hij stopte met schuimen toen hij vond dat hij genoeg gedaan had :+
Hij had al 3 rondjes galop gedaan en was er klaar mee :')
Maar daar krijgt hij geen conditie van dus moest hij door.......en het schuim was direct weg :')
Misschien dat ik daar zijn ergenis aan peilen kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:58

quartel schreef:
ik blijf inderdaad richting de speekselproductie denken.
Er zijn n.l. ook mensen die hun paard een pepermuntje geven voor hun proef omdat ie dan zo lekker gaat schuimen......
Inderdaad in de topsport schuimen ze ook wat af.....tot heel het paard onder zit.....
Persoonlijk vind ik dat er nogal naar uit zien eigenlijk.

De speekselproductie gebeurt niet spontaan, daar is altijd een aanleiding toe.
Stukje uit het artikel dat ik zojuist gepost heb:

Schuim in en rond de paardenmond toont aan dat het paard zijn kaken beweegt, terwijl hij niet aan het eten is. Het speeksel wordt deels doorgeslikt en deels "opgeklopt".
Speeksel bestaat grotendeels uit eiwit. Eiwit stolt door het kauwen op dezelfde manier als door opkloppen, wat we doen als we een toetje maken met opgeklopt eiwit. Door het roeren en kloppen wordt het eiwit stijf: het wordt witter en gaat schuimen.
Het bit alleen al zet een paard aan tot kauwen en daarmee tot schuimen. Daarvoor hoeft het niet eens "aan de teugel" te lopen. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Dit is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloos hoofdstel. Daarnaast zijn veel paarden geneigd om op het bit te gaan kauwen, bijten of sabbelen, wat ook weer extra speekselvorming tot gevolg heeft (het "opkloppen").

en deze:

Op het moment dat je slikt, stop je even met ademhalen. Je kunt het niet tegelijkertijd, probeer het maar eens. Het is òf slikken òf ademhalen.
Een paard kan ook niet tegelijkertijd ademen en slikken. Als een paard ademhaalt onder het lopen, wordt de slokdarm afgesloten en de luchtpijp helemaal opengezet. Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel mòet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.

Daaronder staat een illustratie dat laat zien hoe dat ademhalen en slikken bij een paard in z'n werk gaat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:09

aerdenhout1 schreef:
ZusJacops..ze heeft wel gelijk hoor, ze kunnen inderdaad het speeksel niet meer door slikken!
En kijk eens naar de top ruiters............... daar schuimen toch heel wat paarden af en die lopen dressuur matig niet zo slecht lijkt mij!
In de verzameling vragen we de hals meer op te richten en dan gaat de lengte wel minder worden, anders ga je je punten niet rijden!

Uuh ja moet je eens het verschil zien tussen de klassiek geschoolde paarden van vroega en de paarden van nu in de topsport.. Ik kan je zo 10 verschillen aanwijzen :D

Daarbij is het schuimen niet alleen door het afknellen van de luchtpijp/strottenhoofd what ever, het kan ook gewoon door stressen komen :D (en neuh hoor die paarden in die grote stadions hebben echt geen stres..).. Bluuh word er moe van..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 19:17

tuurlijk hebben die ook stress.
Anky was er niet voor de lol afgebokt :')

JoviBan.......interessant die stukjes :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:21

Ik heb hier trouwens alleen een schuim mondje wanneer ik hem iets hard aan het werk zet om eventjes net wat meer te bereiken (lange lijnen, oefenen van schouderbinnen tot levade). Al met al werk ik mijn paarden niet vaak in het zweet (alleen met mennen of buiten rijden) en hebben ze ook nooit zo erg geschuimt als je veel paarden hoog in de sport ziet doen. Terwijl (vooral mijn shetlander) ze best presteren (al is dat -nog- niet in de sport..).

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:26

JoviBan, mijn merrie is het levende bewijs van de stukjes tekst :j
Ze schuimt helemaal niet meer sinds ze bitloos bereden wordt.
(nouja behalve als ze iets heeeel lekkers krijgt dan gaat ze bij voorbaat al speeksel aanmaken :P )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:02

ZusJacobs schreef:
mika11 schreef:

Als dat gebeurd moet je eens goed kijken hoe dressuur matig jouw paard eigenlijk loopt. Dat hoort namelijk alles behalve.. Paard moet altijd die lengte in de hals hebben!

Ik had het niet over mijn paard.