De rust in het paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

De rust in het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:51

Ik krijg steeds vaker het idee dat paarden braver zijn dan bij mijn les genoten. Een paard bijv. dat er om bekent staat te bokken als je toch een tik geeft is bij heel braaf en loopt lekker. Dit zelfde paard kan ik ook zonder zadel rijden en stabiel blijven zitten als deze alsnog een bok geeft. Ook als er weer eens een paardje teveel energie heeft of heet is, dan ruil ik standaard met die persoon. Negen van de tien keer dat ik op zo'n paard ga word het al direct een stuk rustiger. Komt dit nou omdat ik met meer rust zit? Zo gaat dit al 2 jaar lang en het word steeds beter. Ik doe ook ontvangsten maar dingen waar de één een zweep voor nodig heeft kan ik met de kuiten doen. En ook de volgens vele 'slome' paarden zijn bij mij lekker vlot. Ik heb met het uitstappen ook wel eens geruild met iemand zodat die kon voelen hoe het paard bij mij liep. En die gaf dan ook toe dat het een groot verschil was. Ook doe ik dan soms graag weddenschapjes met mijn instructrice als bijv. bij een paard dat vaak bokt maar bij mij in de les lekker loopt, dat ik daar zonder zadel nog even op rijd en als ik er dan wel af glijd dat ik dan trakteer. Maar dit is mij nog nooit gebeurd, en nu vraag ik mij af, hoe kan dit nou? Hoe kan het dat paarden zich onder mij(en naast mij), zich anders gedragen.

DearLove

Re: De rust in het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:38

niemand?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:45

Is niet zo raar. Een paard gedraagt zich naar wat hij opgedragen krijgt, ook als dat onbewust gebeurt. Hij spiegelt ook gedrag, dit hoort bij kuddedieren.
Als je dus met een positieve instelling op een paard gaat zitten, krijg je een positief resultaat, zelfs in negatief gedrag. Een paard kan bv best nog wat proberen, maar dit escaleert niet, omdat je er nauwelijks op reageert en al helemaal niet boos wordt, wat dingen accuut verergert.
Zo zie je ook dat paarden bij nerveuse mensen nerveuser worden en bij ongeduldige mensen koppiger. Ze lokken dat gewoon uit.

Hetzelfde heb je in de omgang. Er zijn mensen die latijd "last" van hun paard hebben omdat ze dan zogenaamd dominant zijn, maar zelfde paard kan in andermans handen makkelijk zijn.

Ik ben ook iemand waarbij paarden niet of nauwelijks lastig doen, omdat ik zelf makkelijk en geduldig ben.

achteraf typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-08-11 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:46

het ligt er idd wie op een paard rijdt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:48

Vaak is de manier waarop je een paard benaderd een groot deel van het probleem, en dus ook de oplossing.
Als je uit gewoonte of angst grof met je paard bezig bent, zal die waarschijnlijk in protest komen. Gaat er dan iemand op zitten die zo'n dier gewoon lekker laat lopen en pas ingrijpt als er iets fout dreigt te gaan zal dat protest ook snel afgelopen zijn. :)

En de een heeft ook gewoon meer gevoel voor dieren dan de ander. Waar een bok of staken bij de een uit het niets lijkt te komen, heeft de ander al lang voordat er echt wat gebeurd door wat er aan zit te komen, wat je dan kunt verhinderen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:53

Hoe moet ik dit dan aan mijn vrienden uitleggen? Want ik erger er me wel aan omdat ze vaak zeggen dat het paard dan een goede bui heeft of moe is, ik heb namelijk geen vast lesspaard door het gedrag van de paard :). Heel erg bedankt voor de reacties

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:38

Gewoon uitleggen dat het paard oppikt hoe je je voelt en dat ze dus uit moeten gaan van het best mogelijke resultaat omdat je een en ander dan positief beinvloed, en niet van "het zal wel weer niet gaan" omdat dat een en ander negatief beinvloed, en opgewekt en uitgerust te paard moeten gaan en niet hun dagelijkse stress op moeten kroppen tot ze gaan rijden!!!