halster niet over d'r hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helmab

halster niet over d'r hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:07

Hoi bokkers,

Ik heb een jaaring en kan het halster niet over haar hoofd krijgen.

Elke dag oefen ik er mee maar weten jullie misschien goede oplossing of heb je tips?

Iedergeval heel erg bedankt

Eske_B

Re: halster niet over d'r hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:38

Laat haar maar lekker jong zijn.
Niet iedere oefenen.
Is ze kopschuw?
Je kan helemaal vanaf het begin beginnen. Wat ik bij veulens doe ik zachtjes aaien over het hoofd. Als ze dat gewend zijn een beetje drukken op de neus(waar de neusriem ligt) en achter de oren. Daarna aan het halster laten ruiken en alles, en daarna omdoen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:40

EskeGirl schreef:
Laat haar maar lekker jong zijn.
Niet iedere oefenen.
Is ze kopschuw?
Je kan helemaal vanaf het begin beginnen. Wat ik bij veulens doe ik zachtjes aaien over het hoofd. Als ze dat gewend zijn een beetje drukken op de neus(waar de neusriem ligt) en achter de oren. Daarna aan het halster laten ruiken en alles, en daarna omdoen.

ik zou toch echt wel oefenen! als Bijv. de DA komt dan, en het halster kan niet om heb je een aardig probleem

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:41

Wel oefenen, maar niet iedere dag, 3-4x in de week is genoeg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:42

je kan in plaats van de klip losmaken ook de gesp los maken en zo het halster zachtjes achter de oren laten glijden.
Als je kleine dat accepteerd kan je gaan proberen de gesp vast te maken.
Aan een halster laten wennen vind ik juist heel erg goed, ook op deze leeftijd, juist op deze leeftijd!!

Ga dan niet voor haar maar naast haar staan, dan zie je er zelf minder bedrijgend uit in haar ogen.
Doe dit alles terwijl je haar aait.
Geef haar vertrouwen en je krijgt het echt terug.

er zijn meer paarden die het vreselijk vinden iets over hun oren heen getrokken te krijgen.
Gelukkig zijn daar oplossingen voor.

succes

Laura_x_

Niet elke dag gaan lopen prutsen met het halster. Het is wel belangrijk dat ze het kennen, bijvoorbeeld voor het hierboven genoemde voorbeeld (veearts). Ga er gewoon eens bij in de wei zitten bijvoorbeeld. Eerst op de plekken waar het halster zit aaien.

Heeft ze al eerder een halster omgehad?

Sjors

EskeGirl schreef:
Wel oefenen, maar niet iedere dag, 3-4x in de week is genoeg.

da's waar

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:43

Misschien kan je proberen om met een touw een halster te maken. Eerst het touw om de nek, langzaam naar voren schuiven en dan het touw dat aan de andere kant zit, onderdoor naar de kant waar je staat en dan over de neus. Dan hoef je niet iets over de oren te schuiven en kan ze er misschien wat makkelijker aan wennen. Niet omlaten natuurlijk, want dat blijft niet zitten!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:49

Ik zal dit even aanvullen als TS het niet vervelend vindt, aangezien ik hier tips voorbij zie komen die er vanuit gaan dat het om een paard gaat dat als veulen niet in de hand geweest is :). Het probleem ligt hier iets complexer.

Het betreffende paard had als veulen al een gruwelijke hekel aan het over haar oren schuiven van het halster. De veulenhalsters hebben een gesp aan de zijkant en dat was ze gewend. Voor ze naar de opfok ging was ze uit maatje veulen gegroeid en moest ze over naar een normaal halster. Hierbij ging het halster ineens over haar oren en dat kon ze niet waarderen, het ging wel maar ze vond het beslist niet leuk. Ze kon dus gewoon een halster om (ging sinds ze een week oud was dagelijks aan het halster+touw naar de wei), maar was eraan gewend dat het halster achter haar oren langs vast gemaakt werd. Bij de opfokstal waar de toenmalige eigenaar haar naartoe bracht, heeft ze nauwelijks nog een halster omgehad.

Ze kan het wel ;) :
Afbeelding

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:52

maar halster die je achter de oren langs met de gesp vast moet maken zijn zeker ook in een full maat verkrijgbaar hoor.
En dus in een cobje ook volgens mij.
Wij hebben ze op stal ook voor bepaalde paarden :j

dus kan ze met een halster aan de gang zoals het veulen het gewent was.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:52

bij ons gaan ze vanaf de 5e dag (eerst wat uit rusten) gelijk met halster en touw naar buiten. scheelt op de duur een hoop geknoei.... wij gebruikte ook die ''veulen'' halsters maar nu ook die gewoon over de oren gaan.

ze zijn nu 3 maanden (bijde hengst) en lopen braaf mee met mams aan het touw iedere dag naar t land en weer naar stal

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:58

quartel schreef:
maar halster die je achter de oren langs met de gesp vast moet maken zijn zeker ook in een full maat verkrijgbaar hoor.

Zou ik inderdaad ook doen...geen problemen maken waar niet nodig is...als ze ouder word en vaker een halster aanmoet went ze vanzelf aan de druk en zal waarschijnlijk uiteindelijk ook het 'normale' aandoen geen probleem meer zijn. Ik denk dat hoe meer aandacht je er nu aan besteed, hoe langer het blijft hangen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:10

quartel schreef:

epplejeck heeft er 1 (maar is met schuif) http://www.ej.nl/category.aspx?id=10000032 (halster bovenste rij van 4,95)

Maar daarnaast, bij een gewoon halster kan je meestal het stuk wat achter de oren zit ook verstellen. Is het dan geen optie om dus met een normaal halster (wat dus eigenlijk over de oren gaat) de gesp los te maken en de klip vast te laten? En dan steeds meer dat stuk dichter bij de oren brengt alsof het het normaal om doet? Tot ze dat een keer toelaat en dan vervolgens met de klip vast gaat maken.

Daarnaast zou ik echt proberen haar hieraan te laten wennen. Tuurlijk kan je wel de rest van haar leven op het veulenhaster manier blijven doen, maar hoe ga je dat dan ooit met een hoofdstel doen?(weet niet wat je plannen zijn maar ik ga er even vanuit dat ze wel ooit een hoofdstel om krijgt. Correct me if im wrong).

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:46

HindaFree schreef:
bij ons gaan ze vanaf de 5e dag (eerst wat uit rusten) gelijk met halster en touw naar buiten. scheelt op de duur een hoop geknoei.... wij gebruikte ook die ''veulen'' halsters maar nu ook die gewoon over de oren gaan.

ze zijn nu 3 maanden (bijde hengst) en lopen braaf mee met mams aan het touw iedere dag naar t land en weer naar stal

zo hoort het ook, jong geleerd is oud gedaan.
een veulen die van het begin af aan geen halster is gewend, kun je veel problemen krijgen.
en een hoop ergenis.
als ze net geboren zijn kennen ze nog niet echt het gevaar en vinden ze alles nog wel leuk.
en ze zijn dan ook nog niet zo heel sterk.
ik zet de veulens ook al vast op stal voor 5 minuten en dat een 2 x per week, je moet er wel bij blijven natuurlijk.
dan weten ze ook al wat druk achter de oren is en ze blijven dan over het algemeen niet zo lang vechten.
daar kun je op oudere leeftijd heel veel profijt van hebben.
ik heb het altijd al zo gedaan en nooit geen problemen gehad, ik zal het nooit meer anders doen.
ook met de hoefsmid, 1 maand oud direkt naar de hoefsmid, ook al hoef er niets te gebeuren, even voetjes optillen en even
zogenaamd vijlen even met een hamertje er op tikken.
ik til ook altijd elke dag de voetjes op, alle 4 en dat ook al met 1 week oud.
maar hier zijn de meningen ook wel over verdeeld denk ik.
ik vind dat het prima werkt.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:08

@Paddy & Hindafree zie antwoord van ziolette ;)

Als ze niet persé elke dag halster om hoeft om naar de wei te kunnen zou ik het idd ook niet ZO vaak oefenen dat maakt het alleen maar een extra vervelende ervaring voor haar :o en zeker als t dan niet lukt is dat hetgeen ze onthouden waardoor het vaak ook niet makkelijker wordt...

Maar élk halster kan toch gewoon los achter de oren? dus idd gewoon zo blijven oefenen met vastmaken over de hals en verder oefenen dat je met handen aan oren mag zitten enzo en evt als ze dat oké vindt het halster dan op de normale manier/ over der oren weer afdoen, zodat ze eraan kan wennen aan het over de oren gaan en dat denk ik 1st ff vaker oefenen en als ze dat dan prima vind dan weer oefenen om het ook gewoon over de oren aan te doen :)

Ik ben bij mijn veulen nu ook vrij snel begonnen met halster over oren doen omdat ik dat over hals vastdoen echt zo irri vond :o dus zo gauw ie een andere paste was ik blij 8-)
In begin moest ie daar ook aan wennen maar omdat ie nog jong was kon ik hem van achter nog makkelijk tegenhouden en verder zorgde ik dat ie bij de neus goed los was zodat ik hem wat hoger kon trekken waardoor ie ruim over z'n oren ging zonder dat z'n oren helemaal plat moeten/ in de knel komen en dan deed ik daarna neus evt iets strakker omdat dat fijner is met lopen :)
en nu vind ie het allemaal prima.

Dus ik zou zeggen Lekker af en toe oefenen (met rust & geduld) :) en het is evt handig om als je weer gaat oefenen met over der oren doen je achter der billen een muur te hebt, zodat ze niet makkelijk in achteruit kan als je het over der oren wil doen. Je hebt dan wel meer kans dat ze omhoog komen :o maar soms is dat gewoon net ff dat handigheidje om het halster om te krijgen :)

Succes!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:14

idd wat hierboven word gezecht, lekker het halster bij de gesp vast maken.
maar om te oefenen zou je bijvoorbeeld tijdens het aaien veel langs haar oren gaan, zodat ze daar aan kan wennen, op een speelse manier.

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:26

Wij deden altijd het halster losmaken, daar waar je hem groter of kleiner kunt maken.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 02:02

Op het moment dat een veulen het halster omheeft, zal het, net als dat wij een polshorloge niet meer voelen, ook een halster niet meer voelen.
Spannend wordt het op het moment dat je het halster op en af doet. En op momenten dat je met dat halster bezig bent, kun het niet te vaak op en afdoen. Ze mag er op dat moment gewoon niet meer van staan te kijken. Al moet je tijdens een trainingssessie -tig keer dat halster op en afdoen, doe dat dan. Gaan ze het geleidelijk aan gewoon vinden. En dat hoeft idd maar een paar keer per week.

Verder is het ook belangrijk hoe je een veulen benaderd. Maak de gesp los, grijp over de hals heen, pak de lus vast terwijl je de clip in je andere hand hebt, laat het neusje in het halster glijden en maak dan de gesp vast.
Dit is voorlopig de manier van halster omdoen bij een jong veulen. Verder dien je idd zo veel mogelijk de oren aan te raken, en als dat in eerste instantie niet lukt, de advance and retreat methode toe te passen.

Kijk maar even naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Lk3l4vIO ... re=related

Parelli verdeelt een paard in verschillende zones. De zone waar de oren in vallen, is de gevoelige zone. Kijk naar volgend filmpje hoe Parelli dit probleem aan zou pakken.

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvL ... re=related

Parelli die het touwhalster omdoet

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... xfxuIlR3mY

Linda met wat tips

http://www.youtube.com/watch?v=dYPKwncyk6c