Pony van 3 verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Pony van 3 verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:26

Hoe maak je een pony eigenlijk nou verkeersmak? Een pony op het oog van 3 jaar, maar kan nog niks. Ik heb alleen ervaring met al verkeersmakke ponys. Iemand tips hoe je dit het beste kan doen? Hij staat hier in de buurt en komt per 1 november pas richting hier. Tot die tijd zou ik er paar keer naar toe kunnen gaan. Laten wennen aan halstertje en touw en dergelijke. Ik wil erg graag mee wandelen, maar zal die toch echt verkeersmak voor moeten zijn!

troi

Re: Pony van 3 verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:45

Ik zou beginnen goed meelopen in de bak, stap en draf. Dan een aantal schriktrainingen in de bak, probeer in de bak alles na te bootsen dat je buiten kan tegenkomen, dus gekke oppervlakken (zeiltje!) lawaai (vraag iemand om te komen trommelen of zoiets), springende mensen, zoek een kennis met een motor en laat die langs de bak rijden/gassen steeds een beetje meer herrie, langsvliegende plastic zakken (aan een stokje bijv) enzovoorts. Vindt paardlief dit allemaal helemaal prima? Dan zou ik met een ander paard eens een klein stukje naar buiten gaan, dat steeds langer maken en als dat super gaat eens een keertje alleen. Duurt even maar dan heb je ook wat..

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:57

xxMaxx schreef:
Hoe maak je een pony eigenlijk nou verkeersmak? Een pony op het oog van 3 jaar, maar kan nog niks. Ik heb alleen ervaring met al verkeersmakke ponys. Iemand tips hoe je dit het beste kan doen? Hij staat hier in de buurt en komt per 1 november pas richting hier. Tot die tijd zou ik er paar keer naar toe kunnen gaan. Laten wennen aan halstertje en touw en dergelijke. Ik wil erg graag mee wandelen, maar zal die toch echt verkeersmak voor moeten zijn!

Dat wordt hij door het wandelen en door de ervaring op te doen. De schriktraining is leuk en zal zeker helpen om goed voorbereid op pad te gaan, maar dan nog is het geen garantie. Bij die van ons kon je een zeil over hun rug trekken, ernaast wapperen en wat nog meer, maar de schijtluis was zodra we van het erf af gingen nog steeds bang omdat dingen gewoonweg nieuw zijn...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 00:33

Die schriktraining is idd een goed idee! Ik had geen idee hoe ik er aan moest beginnen en ik was toch echt niet van plan zomaar de straat op te gaan lopen :=

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:35

Samen met een ervaren paard, die nergens meer van schrikt. Die kan, samen met jou, het goede voorbeeld geven.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:40

Zorg dat je pony een hoofdstel aan heeft zodat je iets te vertellen hebt en neem een pony mee die wel verkeersmak is. Gewoon met je pony achter de andere pony aan lopen en mocht je groot verkeer tegenkomen kun je altijd in een inrit je pony naar het 'grote verkeer' toedraaien zodat ie ziet wat er gebeurd.
Zorg dat je zelf overtuigend naar je pony overkomt zodat hij je vertrouwt en niet angstig wordt door je eigen onzekerheid.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 00:42

Oke, heel erg bedankt :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:44

Hoofdstel zou misschien zin hebben als pony dat al kent, maar zoals TS het schrijft kent pony niks.
Maar eigenlijk als je een pony of paard niet gewoon aan een (touw)halster kan meenemen schort er ernstig iets aan de basisopvoeding en moet je het erf niet afwillen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:45

Je gaat nu al veel te snel. Om ermee te kunnen wandelen moet hij al braaf in de hand zijn, moet je overal aan kunnen zitten zonder angst en moet hij netjes mee kunnen lopen, een pas achterwaarts of zijwaarts gaan.
Pas als dat helemaal goed gaat kun je beginnen met wandelen, verstandig is om eerst in het weiland wat dingen te proberen zodat je weet watvoor reactie je kunt verwachten. Dus een paraplu meenemen, plastic zakjes, ballonnen ed. Die leg je ergens neer en loop vervolgens met hem erheen, zet hem een pas achterwaarts, weer vooruit tot hij ernaast staat en dan een pasje zijwaarts ed. Waar je ook staat ten opzichte van het enge ding, hij moet gewoon controleerbaar zijn.

Pas als dat allemaal goed gaat, dus de pony's is controleerbaar, kun je het weiland uit gaan en andere dingen opzoeken. Maar daar kun je gerust mee wachten tot hij bij jullie thuis is, dat is ook weer een nieuwe omgeving, daar kun je hem weer veel vreemde dingen laten zien in een gecontroleerde omgeving waar jullie beide van leren. Dat is veiliger dan met een groene pony het verkeer in gaan.

Edit; hoofdstel heeft geen zin als je pony dat nog niet kent, dan maak je hem alleen onnodig bang.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 00:45

Er is gewoon niks mee gedaan..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 00:46

anneliesdj schreef:
Je gaat nu al veel te snel. Om ermee te kunnen wandelen moet hij al braaf in de hand zijn, moet je overal aan kunnen zitten zonder angst en moet hij netjes mee kunnen lopen, een pas achterwaarts of zijwaarts gaan.
Pas als dat helemaal goed gaat kun je beginnen met wandelen, verstandig is om eerst in het weiland wat dingen te proberen zodat je weet watvoor reactie je kunt verwachten. Dus een paraplu meenemen, plastic zakjes, ballonnen ed. Die leg je ergens neer en loop vervolgens met hem erheen, zet hem een pas achterwaarts, weer vooruit tot hij ernaast staat en dan een pasje zijwaarts ed. Waar je ook staat ten opzichte van het enge ding, hij moet gewoon controleerbaar zijn.

Pas als dat allemaal goed gaat, dus de pony's is controleerbaar, kun je het weiland uit gaan en andere dingen opzoeken. Maar daar kun je gerust mee wachten tot hij bij jullie thuis is, dat is ook weer een nieuwe omgeving, daar kun je hem weer veel vreemde dingen laten zien in een gecontroleerde omgeving waar jullie beide van leren. Dat is veiliger dan met een groene pony het verkeer in gaan.

Edit; hoofdstel heeft geen zin als je pony dat nog niet kent, dan maak je hem alleen onnodig bang.

Ben ook niet van plan om dit meteen te doen, ik vroeg me alleen of hoe je dit doet ;)

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:46

Vraag iemand die lawaai maakt als je met hem (in de wei!) oefent.
Je moet misschien een beetje geduld hebben, maar dan kan je wel lekker wandelen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 00:48

Ik heb zeker wel geduld! En ga ook niet dagen hetzelfde doen. Ik wil veel afwisseling doen

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 03:35

eerst en vooral, leer je pony geborsteld te worden enz. op die manier bouw je een band op met hem. maak hem duidelijk dat je te vertrouwen bent en dat hij veilig is bij je.
dan is het een goed idee de commando's halt, stap en draf aan te leren aan de hand.
dan leg je wat enge dingen in de piste waar je voorbij moet. dit helpt je pony zelf waarschijnlijk niets, want op wandeling zijn alle dingen anders, maar je leert er zelf wel rustig bij te blijven, en hoe je met je pony moet omgaan als hij schrikt. probeer zelf zo weinig mogelijk aandacht aan het object te schenken, zo leert je pony als jij er niet op reageert dus dat het waarschijnlijk niet gevaarlijk is. hierin moet je vooral jezelf leren kennen, en rustig blijven. misschien kan dat je wel helpen?

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:18

Hoihoi,
Het is ook goed om een band op te bouwen met de pony. Laat hem lekker aan je wennen en leer hem dat het bij jou goed is. Probeer er ook achter te komen wat de pony zijn reactie is op nieuwe dingen. Sommige pony`s willen direct weg rennen, andere willen er aan ruiken of gaan stil staan. Doordat de pony weet dat het bij jou goed is kan hij leren om bij jou te blijven. Je pony veel ervaring op laten doen vanuit deze situatie zal hem mak maken. Het is goed om in te spelen op zijn karakter. Ik vind het een van de leukste onderdelen van het hebben van een pony. ik heb er ook meerdere verkeersmak gemaakt. Succes ermee.
Groetjes Lydia

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:06

Ik heb momenteel een 3 jarige die nog erg onzeker is. Ben er een paar keer mee wezen wandelen nu maar ze is enorm zenuwachtig en schrikt nog van ieder blaadje of paaltje dat er staat haha.

We zijn momenteel bezig met netjes meelopen in de bak en uit mijn ruimte blijven. Hierdoor hoop ik dat ze netjes op afstand bij mij blijft lopen als ze iets eng vind. Daarnaast wil ik haar op vertrouwd gebied, dus stal erf laten wennen aan dingen als paraplus, zeiltjes e.d. Daarnaast blijf ik gewoon toch maar naar buiten gaan en kleine stukjes wandelen. Blijft toch een kwestie van doen! Maar pas als zij/hij geleerd heeft netjes naast je te lopen op veilige afstand is het veilig genoeg op pad te gaan.

Succes ermee!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:32

Heel erg bedankt!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:43

Heb je mogelijkheid om m in een weide naast een openbare weg te zetten? Dan wennen ze al aan verkeer. Zal het heel erg veel makkelijker maken.
Verder zou ik eerst aan het hoofdstel (bit) laten wennen, zorgen dat ie stopt als jij stil gaat staan, oefenen aan de hand met schriktraining in de bak en dan met ervaren pony mee naar buiten. Kies een moment waarop zo min mogelijk grote voertuigen rondrijden (zondagochtend?, niet in de bietencampagne, niet als iedereen mest-rijdt, etc) en bouw het rustig op. Geen smalle weggetjes in het begin waar het verkeer vlak langs je moet, kies iets met een fietspad of ruime berm. Blijf dicht bij huis, loop in het begin steeds hetzelfde rondje zodat het vertrouwd wordt en als het echt lekker gaat nieuwe stukjes in de ronde opnemen. Blijf praten als pony zenuwachtig doet en dan zoveel mogelijk gewoon doorlopen. Succes!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:47

ik denk ook dat je het lekker spelender wijs op moet bouwen ! Kan ie al gewoon aan een halster met je mee lopen en stilstaan als jij dat wilt ? Ik heb mijn paard geleerd dat hij stil moet staan als ik dat ook doe ! en achterwaarst als ik dat wil ! als ie dat kan kun je eens wat "enge spullen " mee nemen ! en daar lekker mee gaan oefenen ! en dat uitbreiden ! en dan kun je een keertje met een ervaren paard en ruiter de weg op ! en de schriktraining zou ik ook met een ander paard doen !
suc6 !

cupacakex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:26

veel schriktraining doen en alles uitbundig belonen.
het vooral niet forceren.
en neem een ervaren paard en ruiter mee als je naar buiten gaat! scheel een hele hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:42

lizzy1 schreef:
Zorg dat je pony een hoofdstel aan heeft zodat je iets te vertellen hebt en neem een pony mee die wel verkeersmak is. Gewoon met je pony achter de andere pony aan lopen en mocht je groot verkeer tegenkomen kun je altijd in een inrit je pony naar het 'grote verkeer' toedraaien zodat ie ziet wat er gebeurd.
Zorg dat je zelf overtuigend naar je pony overkomt zodat hij je vertrouwt en niet angstig wordt door je eigen onzekerheid.

Waarom een hoofdstel om?
Dit is dan weer een ding wat ik niet snap.
Ik ben met zo'n zelfde gevalletje als TS bezig.
Ik vind niet dat je het hoofdstel om moet doen,omdat je dan iets te vertellen hebt,omdat je bang bent dat het anders mis gaat,dan zijn jullie er als duo nog niet klaar voor.
Bij mij is de richtlijn dat als je paard braaf aan een halster mee kan lopen op vreemd terrein,niet overal van schrikt en gewoon ontspannen mee kan lopen,pas dan is hij klaar om mee naar buiten te gaan.

Ik heb de paarden aan huis staan ,ik doe eerst basis dingen en (schrik)trainingen in de bak (dan laat ik bijv. mijn moeder in het stuk naast de bak de auto starten,of ik laat iemand de bosmaaier aanzetten) ,gaat dat goed? Dan probeer ik het eens in de weide,als dat goed gaat ga ik de boomgaard of tuin in,en uiteindelijk het grote land in (Dat grenst aan het bos),als ze dan braaf zijn ga ik aan de linkerkant van het land af,loop ik naar de ingang aan de andere zijde en ga ik weer het land op,dan hebben ze een idee van het bos. Ging dit braaf en zonder problemen? Dan neem ik mijn Shetlander mee (die is super bomproof,is niet bang en schrikt bijna niet),mijn vader of moeder neemt de Shetlander mee,ik neem de jonkie mee,onderweg doen we bijv. wat VD op een open veld,dan weer terug naar huis,gaat prima!
Wat ik altijd meeneem als ik naar buiten ga is mijn stick+string,paard krijgt een (touw)halster om en ik neem voor de zekerheid (als er iets kapot gaat o.i.d) een extra halster en touw mee,daarnaast m'n telefoon,voor noodgevallen. Als het de eerste keer is gaan we met drie personen,één voor het jonge paard,één voor het begeleidende paard en één persoon die kan bijspringen als het mis gaat.

Bovenstaande kost maanden de tijd,je moet zeker weten dat je paard er klaar voor is,als de eerste keer een ramp wordt kost dat veel tijd/energie om het allemaal te herstellen,zonde. Bovenstaande geldt ook niet voor alle paarden,kijk per paard of hij er klaar voor is,doe het heel ontspannen en rustig,vooral niets overhaasten.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:18

ik zou veel borstelen, grondwerk doen, schriktrainingen en dit evt met een ervaren paard als ondersteuning. aangezien de pony nog weinig kent en jou ook nog goed moet leren kennen zijn dit ook mooie dingen om een band op te bouwen. door veel te oefenen zul je ook ondervinden hoe de pony reageert op nieuwe situaties/ dingen en weet je ook hoe hij ongeveer zal reageren als je op straat met hem bent. zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar het werken aan het halster of een freestylehalster.
succes

Daphne445

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:05

Ik zou met een al ervaren paard naar buiten gaan en dan voor t begin kleine stukjes. Je kan ook in de bak oefenen met dingen die je buiten tegen kan komen zoals van die kliko's

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:20

Ik heb met mijn 3 jarige buiten gewandeld bit in en ketting er aan, vervolgens met een mak paard van stal mee gewandeld. Die van mij was dan al wel gelukkig gewend aan trekkers en vrachtwagens omdat hij opgegroeid is op een boerderij maar put deksels en containers zijn ook eng ;). Pas wel op en ga nooit alleen met je pony naar buiten zorg altijd dat er iemand bij is

Succes!!

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:22

ja gewoon met een ervaren paard naar buiten gaan en steeds een stukje verder. :D