Aan één kant schuimen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Aan één kant schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:05

Naast mijn eigen pony verzorg en berijd ik ook het paard van de staleigenaar. Dit paard zat tot voor kort nogal "vast" aan één kant en daarom had ik voorgesteld om de paardentandarts te laten komen. Ongeveer 3 à 4 weken geleden is dit paard behandeld (flink vijlwerk) en sindsdien is ze fijner te rijden. Nu wissel ik het rijden af met longeren en het valt mij op dat ze bij het longeren maar aan één kant begint te schuimen. Aan haar rechterkant komen er letterlijk grote witte vlokken uit haar mondhoek, terwijl haar linkerkant helemaal droog is. Ik heb de betreffende paardentandarts gebeld en die vertelde mij dat zij zelf verder niets kon doen en dat ze ook werkelijk geen idee heeft wat het zou kunnen inhouden. Ze zou het bij collega's navragen. Wellicht dat één van jullie een zelfde situatie heeft meegemaakt en mij kan vertellen wat het zou kunnen zijn?

opisop_shop

Re: Aan één kant schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:07

die van mij heeft het met rijden, hij schuimt aan zijn moeilijkere kant meer dan aan zijn makkelijkere kant. Dat is bij ons niet heel gek, omdat ik met rijden meer/anders inwerk op de moeilijke kant.
Maar met longeren is het iets gekker, omdat jij dan niet inwerkt op het bit.
schuimt ze aan haar moeilijke kant neem ik aan meer?
En hoe loopt ze aan de longe qua buiging enzo?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:20

Ze liep vóór ze door de tandarts werd behandeld heel sterk met haar hoofd naar links gedraaid als ik haar rechtsom reed (dus met de klok mee). Zowel onder de man als voor de kar. Dat probleem is met rijden gelukkig verholpen, maar met longeren heeft ze het nog héél licht. Ik longeer alleen met een halster. Het viel me vanmorgen wel op dat ze linksom (dus tegen de klok in) in het begin wat moeilijk op gang kon komen, maar dat werd later beter. Ik heb heel sterk de neiging om een chiropractor te laten komen, maar de eigenaar vond het in eerste instantie al onnodig om een tandarts te laten kijken. Nu is hij daar wel op terug gekomen. Voor hetzelfde geld hoeft het niet en is het toch een probleem met het gebit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:22

Mijn paard heeft het ook, schuimt aan de rechterkant erg veel en links nauwelijks. Ze heeft meer moeite met inbuigen naar rechts, maar houdt haar linker kaak strakker. Daar heeft het mee te maken denk ik. Als ik haar helemaal fijn los ontspannen heb, schuimt ze aan beide zijdes even veel. Helaas is ze heel moeilijk totaal ontspannen te krijgen...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:29

mijn merrie doet dit met rijden. die houd de rechterkant meer vast en schuimt daar dan niet terwijl ze dit links wel doet. ik denk inderdaad ook dat jou vzpraardje zijn kaak aan 1 kant vast zet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 07:25

Dank jullie wel voor het reageren. +:)+
Het valt mij op dat ze het alleen bij het longeren doet. Tijdens het rijden heeft ze sinds het vijlen nergens last van en schuimt ze aan beide zijden evenveel. Ook is ze dan heel nageeflijk (met zo goed als geen druk op de teugels) en loopt ze heel ontspannen. Voordat ze door de tandarts geholpen werd, had ze daar wel heel duidelijk last van en liep ze dus met haar hoofd helemaal scheef en hield ze inderdaad vast aan één kant. Ik snap niet waarom ze het met longeren zo overduidelijk heeft, omdat er dan geen sprake is van een bit en druk in haar mond. Ook staat er geen druk op de longeerlijn, want deze hangt als een soort waslijntje tussen ons in. Ze loopt dan echt op eigen benen. Misschien moet ik het naast me neer leggen, maar het houdt me toch bezig. :o ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:50

Het kan zijn dat ze aan de kant dat niet niet schuimt dat dat misschien haar moeilijke/sterke kant is. Doordat ie op die kant dan zo sterk is knelt ie misschien wel zijn lippen aan die kant wat meer op elkaar en daardoor krijg je aan de andere kant nog meer schuin. Dit denk ik ieder geval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:21

Dank je wel voor het reageren. ;) Dit is inderdaad haar moeilijke kant, maar het verbaasd me dat ze het alleen met longeren heeft en niet met rijden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:21

Shenavallie schreef:
Dank je wel voor het reageren. ;) Dit is inderdaad haar moeilijke kant, maar het verbaasd me dat ze het alleen met longeren heeft en niet met rijden.

Misschien doe je aan de kant dat er geen schuim is automatis de lijn strakker en dat ze de ''pijn'' (groot woord) probeert te verdelen om die kant goed aan te spannen. Zelfde als mijn vorige reactie: Het kan maar het hoeft niet. Ik denk zo maar weet natuurlijk niet hoe jij longeert :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 20:24

1997suus schreef:
Shenavallie schreef:

Misschien doe je aan de kant dat er geen schuim is automatis de lijn strakker en dat ze de ''pijn'' (groot woord) probeert te verdelen om die kant goed aan te spannen. Zelfde als mijn vorige reactie: Het kan maar het hoeft niet. Ik denk zo maar weet natuurlijk niet hoe jij longeert :o

Ik zal er van de week nog eens extra op letten ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:46

@1997Suus: Vandaag heb ik haar gelongeerd en goed opgelet. Op beide kanten loopt ze zowel in stap, draf als galop met een boog in de lijn. Er is van daaruit dus geen druk, gelukkig. En weer liep ze maar aan één kant te schuimen. Toch maar eens aan de eigenaar vragen of ik een chiropractor mag laten komen. Kan sowieso nooit kwaad. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:32

Doet mijn paard ook. Die is rechts minder soepel, dus op de linkerhand, is ie best moeilijk. Daar schuimt ie dus ook het meest :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:18

Met rijden of, net als in dit geval, alleen met longeren? Met rijden schuimt ze gewoon aan twee zijden, alleen met longeren niet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:25

Met rijden let ik er eigelijk nooit zo op. Maar hierbij kan ik het ook makkelijker corrigeren, het vastpakken van het bit. Met longeren kan ie makkelijker vasthouden aan 1 kant.

Heb het tot nu toe vooral gezien met longeren, maar zal er eens op letten als ik rij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:32

Longeer jij met een hoofdstel/bit in? Ik longeer alleen met een halster. Met een bit in zou ik het me direct voor kunnen stellen dat die mogelijkheid (vasthouden) er is, maar met alleen een halster kan ik zo 1,2,3 niet de link leggen. Tenzij ze vast zit ergens anders in haar lijf en dat dat doorwerkt naar haar mond. :?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:33

Ik longeer meestal met hoofdstel, dus dan pakt ie idd het bit vast ;)