Problemen met naar de wei brengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Problemen met naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:17

hoi!

Ik heb een 10 jarige kwpn merrie van 1.74 m. In de omgang en met het rijden is ze het liefste paard dat ik ken! Maar met buitenzetten is ze echt een draak. Ik heb al veel dingen geprobeerd maar niks helpt, ben benieuwd of iemand nog goede ideeën heeft en mij kan helpen.
Het zit zo:
's-ochtends gaat ze de wei op, uit de stal halen gaat prima en ze loopt rustig mee, maar zodra ze dichter bij de wei komt trekt ze zich los en galoppeert naar de wei. Er bestaat geen mogelijkheid om haar te houden want ze gaat gewoon en is ontzettend sterk. Heb al een hengstenketting geprobeerd maar daar wordt het alleen erger van. Hoofdstel heb ik nog niet geprobeerd omdat ik bang ben dat ze zich toch lostrekt en in de teugels gaat staan of mijn hoofdstel kapot trekt. Ook probeerde ik om haar steeds stil te zetten en dan belonen en weer verder, of met snoepjes maar het helpt niet veel of maar tijdelijk. Het wordt nu steeds erger en ze begint steeds eerder met rennen. Ze loopt heel rustig en dan ineens gaat ze, niet eerst dribbelen of wild doen, gewoon uit het niets.
Het is ook goed om te weten dat ze een dominant paard is tegenover andere paarden.
Ik zou graag willen dat ze gewoon zonder pijnlijke methodes naar mij luistert en respect heeft. Ze doet het nu al bijna 4 jaar, ze wordt wel vaak door iemand anders buiten gezet, ik heb nog een maand vakantie dus kan haar dan zelf buiten zetten.

Ik hoop dat jullie tips hebben!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:21

edit: ivm discussie :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:31

Ik weet niet hoe je de hengstenketting om doet? Wij hebben voor onze dram(a)-merrie aan aparte ketting gemaakt, die gaat helemaal om de neus, dus om de neus- en kinriem. De ketting heeft een grote ring aan het ene uiteinde en een kleinere (smallere) aan het andere eind. De kleine ring doen we door de grote, de kleine gaat vervolgens aan het halstertouw. Als het paard gaat trekken, snoert de ketting direct stevig aan. Tot nu toe helpt dit, maar ik moet er bij zeggen dat ik het af en toe aan mijn man overlaat om vast te houden. Want dat is de truc: als je direct bij de eerste ruk loslaat, is het effect 0,00. Maar lukt het om vast te houden, dan voelt het paard de pijn en houdt op met trekken - en gaat het vaak weer weken goed....(Het gedrag is echt bij vlagen, volgens mij gaat het met de hengstigheid op en neer - tja, vrouwen hè).

Zonder pijn is misschien beter, maar wij hebben echt veel geprobeerd (eerder of later naar buiten, met worteltjes, alleen of juist met een ander paard, achterstevoren ;), veel geoefend met 'meelopen' in verschillende situaties...) maar het lijkt er een beetje op dat wat er éénmaal in zit, er niet uit te krijgen is. Ik heb me daar bij neergelegd - zoals het nu gaat vind ik het acceptabel, vooral omdat af en toe één keer flink optreden het probleem weer voor een tijdje oplost...
Laatst bijgewerkt door Kendra op 12-08-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:33

Wij gebruikten alleen met de moeilijkste paarden de kamelen manier. Hoezo kamelen manier? Zo doen de verzorgers op schiphol het met moeilijke kamelen en het werkt dus ook heel goed met lastige paarden. Je hebt dus een hengstenketting nodig en die maak je aan de andere kant van je halster vast. Aan het oog dus waar je ze normaal tussen 2 kettingen zou zetten. En aan de kant waar je niet loopt. Dan haal je de ketting over de oren en dan door het bovenste oog van je halster(waar je loopt) en dan door het onderste oog, maar niet onder de kin. Als ze dus er vandoor wil geef je een keer een enorme ruk aan het touw. Ja sneu, zielig, maar ze schrikken en het werkt heel goed. Als het goed is snappen ze het vaak na 2 keer al en kun je haar gewoon buiten zetten. Ik heb met deze methode de moeilijkste hengst van stal altijd gewoon buiten kunnen zetten. En ik ben echt maar een ukkie hoor :D

Latisha

Re: Problemen met naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:43

het probleem is dat ze gewoon zo hard en zo plotseling trekt dat je niet vast KAN houden... en ze lijkt ook weinig om pijn te geven...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:51

Geen sterke handige man :o ?
ik doe het meeste ook zelf, maar merk wel dat als het echt op kracht aankomt een man toch niet verkeerd is...

Ik heb trouwens ook wel een extra touw aan het halster gedaan, een lange leadrope, zodat ik haar toch kon houden ook al was ze los. Is ook een verrassingseffect - ze denken dat ze los zijn en dan zitten ze toch nog vast. Je moet dan wel zeker weten dat je haar daar aan kunt houden, want loslopen met een leadrope vind ik wel gevaarlijk. Als zo'n touw zich rondom de benen slingert...

Wat ook een tip kan zijn, is er voor zorgen dat je paard het hoofd naar je toe draait - vaak springen ze namelijk bij je langs en dat wil dan iets minder goed.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:54

ik weet niet hoe lang het naar de wei is, maar ik heb ook een paard die vanuit het niets er vandoor schiet naar de wei. ik heb dit opgelost door het paard steeds achteruit naar de wei te laten lopen, naar 2 weken ging ze uiteidelijk rustig mee. en heeft ze weer een terugval dan lopen we weer achteruit. Hopelijk heb je hier iets aan.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:03

Probleem is met die hengstenketting dat ik die ook weer los moet maken... waar ik eigenlijk geen tijd voor heb. Achteruit lopen zou een goed idee zijn maar het is best wel een stukkie naar de wei.. kan het wel proberen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:06

Je paard heeft je mooi door. Er zal ongetwijfeld een signaal zijn waaraan je kunt zien dat ze wil gaan vertrekken, spanning in de hals, neus omhoog doen, een bepaald punt waar je bent, het in zicht komen van haar vriendinnen, de wei die al open staat....
Kijk en voel goed, praat je hele 'wandeling' eens met iemand door. Het kan niet zo zijn dat ze je altijd verrast....
Jij moet het moment gaan bepalen dat je nog wel in kunt grijpen, dus net voor zij bedenkt dat rennen ook leuk is. Loop met haar in voltes, leid haar af. Laat voorlopig iemand voor jullie uit lopen met een longeer zweep. Niet om te meppen maar voor ht respect.
Wat wint ze er mee met dat weg spurten, kun je die beloning weghalen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:13

Latisha schreef:
Probleem is met die hengstenketting dat ik die ook weer los moet maken... waar ik eigenlijk geen tijd voor heb. Achteruit lopen zou een goed idee zijn maar het is best wel een stukkie naar de wei.. kan het wel proberen!

Wat gaat ze doen als ze in de wei is? Eten? Wij brengen ons dram-paard altijd mét kettinkje naar een nieuw stukje gras. zij mag een hap nemen en daarna hebben we alle tijd om het kettinkje los te maken....
Je moet even investeren, maar meestal worden ze daarna wel weer (een poosje :D ) braaf....

Achteruitlopen hielp bij ons trouwens niet - wij moeten ook wel een paar honderd meter naar de wei en de merrie werd alleen maar gekker...

In principe ben ik het heel erg eens met mrie, ware het niet dat ik niet het gevoel heb dat dit gedrag gebrek is aan respect, het lijkt wel alsof ze niet anders kán.....ze schaamt zich ook diep, iedere keer weer! Toont berouw en is weer een tijdje braaf, totdat.... Bij die van ons gaat het op en neer met de hengstigheid, dus de hormonen zitten ook dwars! Het bijzondere is ook wel dat een aantal van haar kinderen precies hetzelfde gedrag vertoont. En dan zou je denken dat je in de opvoeding daar iets aan kunt doen...nouwww, dat valt toch wel een beetje tegen! Het gaat wel wat beter dan met mams, maar het zit blijkbaar ook in de genen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:25

zeker gebrek aan respect, en inderdaad het ene paard is de andere niet net als bij mensen , het zit er soms gewoon ingebakken.
Ik ben zelf van het achteruit zetten, en pas weer gaan lopen als madame luistert , ze moet dan gewoon achter je blijven. Nu doe ik vrij veel grondwerk dus ik wil gewoon echt respect van de paardjes waar ik mee bezig ben, maar ze krijgen ook respect en liefde terug van mij hoor, het is niet zo dat ze alleen maar moeten luisteren. Maar kan me voorstellen dat zo'n grote sterkte dame geen lolletje is om zo op het land te zetten.
Heel veel sterke

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:32

En vooral...niet al te veel drukte over maken!
Meestal rennen ze toch wel naar de wei, dus het is eerder lastig dan gevaarlijk (gelukkig).
Het is hooguit een paar minuten per dag, en hoewel het HEEL ERG ONDEUGEND blijft, moet ik er ook altijd om lachen! Deze merrie is verder een schat van een paard, alleen gooit ze af en toe haar 700 kg in de strijd om zelfstandig een sprintje te trekken, nou ja....

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:39

Wat ik meestal dan deed, is met de hand het halster vasthouden met die elleboog in zn nek duwen zo zn hoofd proberen voor je te krijgen met de andere hand een extra halstertouw voor zeker heid , op die manier loopt het paard niet vooruit en kan zo geen voorwaarste kracht zetten , ik duw me met mijn gewicht in zn hals bjina bji zn schouder op moment dat ie me te sterk word gaat hij eerder een rondje om me heen ipv rechtuit omdat hij constant stelling heefd en zich niet sterk kan maken , wilt ie zich wel sterk maken dan draai ik een rondje , ja soms net zo vaak dat ik er ook du van werd , maar het hielp
Ik ben zelf echt geen sterk persoon, maar dit was mn beste tactiek, niet doen bij paarden die nogal snel de lucht ingaan, al heb je wel voor de zekerheid een extra halster touw . en in de stal schold ik hem eerst helemaal verrot hihi geloof 3 keer gedaan , kreeg meestal de slappe lach , maar goed

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:53

Kan het niet zo zijn dat ze op die manier naar de weide is gebracht voor ze bij jullie kwam? Ik ben wel eens op een stal geweest waarop ze op deze manier de paarden naar de wei brachten. Touwtjes spannen met een touw om de hals naar het zandpad brengen en dan los laten. Dus iedere keer op die plek gingen ze ook weg! Dit is natuurlijk geen oplossing maar dat kan wel een oorzaak zijn. Ik heb ook geen idee hoe je het zou kunnen oplossen. Wel heb je een soort leadrope van Mieke verdonk. Maar dat is "lastig" om en af doen. Succes ermee iig

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 01:06

Achteruit lopen, of anders steeds op stal zetten als ze zich lostrekt, en na 10 min weer opnieuw proberen.
Je kunt ook een bit aan een halster maken, gewoon met ijzerdraad, dan kun je het halster afdoen en kun je het laten hangen.
En als je de hengstenketting over haar neus doet? Of door haar mond? Klinkt mischien hard maar het paard heeft totaaaaal geen respect voor je ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 01:44

De oplossing kan kort worden samengevat in een woord: Grondwerk. Touwhalster, leadrope en carrot stick met string aanschaffen, en grondwerk meenemen. Hengstenketting is een quick fix, lekker in de kast laten liggen...

Op het moment dat het grondwerk is bevestigd, paard naar het land toebrengen, achterhand van je vandaan laten draaien, halster afdoen. Paard laten wachten tot jij een seintje geeft dat hij echt weg mag...

Op momenten dat ze haar gewicht in de strijd gooit, kun je aan andere oplossingen denken. Zo kun je een sluisje maken waar ze inmoet waar je touwhalster af kunt doen, en waar ze geduldig moet staan wachten tot je het andere touwtje openmaakt. Kan schrikdraad zijn, of van een ander en steviger materiaal.
Je moet het patroon doorbreken. Al betekend dat dat je op het erf grondwerk moet gaan doen, al betekend dat dat je een uur lang met het paard aan het halster op dat weiland moet gaan wandelen....doorbreek het patroon.
Andere hardware, hengstenkettingen en hoofdstellen gaan het probleem niet oplossen.
Grondwerk wel....

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 02:00

wij hadden ook zo'n merrie. hebben we opgelsot door telkens terug naar de stal te keren
zij gaf wel enkele signalen voor ze op hol sloeg dus probeer er enkele te vinden.
we gingen gewoon naar de weide, en van zodra onze merrie signalen vertoonde dat ze ging aanzetten, nog voor ze zich sterk kon maken, keerde ik om en ging terug naar de stal. zo leerde ze dat ik beslis waar we heen gaan. heb ik heel veel moeten doen maar na een tijdje had ze wel door dat ze enkel op de weide mocht als ze braaf was.
weet niet of dit kan helpen, maar het is het proberen waard :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 02:11

Meestal heb je voor dit soort situatie's helemaal geen sterke man nodig.
Ín jouw geval heeft je paard al door dat het áltijd werkt dus die geeft niet zomaar op, die zal je dus meeslepen ja, dan is een sterke man wel handig.
Maar beter is gewoon slim te zijn.

Ik denk dat een hengstenketting en een longeerlijn of lang halstertouw genoeg zijn (iig geen lijn die maar 1 meter lang is). Beetje afhankelijk van het paar
d; ketting onder of over de kin, achter de oren of desnoods door de mond, is wel lomp maar normaal gesproken hoef je 't maar één of twee keer te doen en is het probleem over.
Probeer het voor te zijn, dus houd haar scherp in de gaten, zodra je ziet dat het hoofd iets teveel omhoog gaat, de oren iets te gespitst raken enz, geef je al een rukje. Zet ze een halve stap voorwaarts direkt echt een harde ruk, laat ze 't maar even voelen. (dit alleen omdat jij zegt dat ze dus doorrent ookal trek je terug)
De longeerlijn zodat je haar ook kunt houden als je 't niet binnen een stap kunt controleren. Houd de lijn iets langer en los hangen, laat haar een of twee stappen zetten en als je lijn op spanning komt trek je hard terug. Bij voorkeur probeer je meer zijwaarts te staan van haar, dan heeft het meer effect.

Zo heb ik als meisje van 60 kilo een Tinkerdame van 600 kilo geleerd te wachten voor ze de weide in ging.
Zij ging keurig het hek binnen maar daarna rende ze keihard weg, was ook niet te houden. Op het juiste moment terugtrekken resulteerde in een steigerend en trekkend paard maar dat was een paar minuten en toen had ze door dat het toch beter werkte om gewoon te wachten tot het touw werd los gemaakt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:23

Sorry maar dat een grote man is wel handig staal nergens op, natuurlijk zijn die sterker als een meisje zoals ik, maar het moet geen kracht gevecht worden want dan wint het paard altijd!

Waarom gaat het paard in de kletter? Is hij bang of heeft hij gewoon geen geduld?
en wat doet hij als je hem gewoon omtrekt als hij begint te rennen?
Want dat lukt meestal wel, gewoon gelijk bij de eerst te snelle pas omdraaien!

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:53

Ik zou het niet zoeken ik andere halsters, maar in meer opvoeding. Nu wordt ze beloond voor haar trekken, ze mag namelijk naar de wei. Als je een paar dagen vrij hebt kun je een keer aan het onderdeel opvoeding werken door elke keer als ze sterk wordt om te keren en haar weer op stal te zetten. Een half uurtje later kun je het weer proberen. Het kan zijn dat je dan de eerste dag helemaal niet bij de wei aankomt, maar als je dit herhaald moet het muntje vallen. En niet wachten tot ze zich bijna lostrekt, maar al bij de eerste aanspanningen gewoon omdraaien en terug. Slecht gedrag wordt dan niet beloond.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:45

Je kan het hek naar de wei dicht doen en als ze ontsnapt pak je hem en loop je naar de stal en probeer je het nog een keer.

Stefanie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:42

Misschien moet je eens advies vragen aan de dierenarts.
Of met een ander paard "het voorbeeld" geven, misschien dat je paard het dan ook doet?
Veel succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:16

Ik ga met cassidy mee. Al heb je voor dit probleem niet persé een carrot stick nodig denk ik.

Door de leadrope heb je meer touw en dus meer tijd om te reageren dan bij een gewoon touw. Het touwhalster is een stuk lichter, maar scherper wanneer er druk op staat. Een touwhalster breekt niet!

Bij grondwerk is het vooral belangrijk dat je op je lichaamstaal let. Paarden zien feilloos of je instabiel bent op dat moment (geen leidermateriaal) of even niet weet wat je moet doen. Je kan allemaal trucjes uit gaan voeren, maar als je gevoel er niet achter zit, ziet het paard dat.

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:40

Dit is zeker en vast een opvoedkundig probleem, een dominantie probleem.
Je bent niet persé een leider als je naast je paard loopt, het moet echt wel doorkomen, er mag geen twijfel zijn.

Inge_Benny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:02

mijn pontje doet t ook steeds
nu is t een shetlander maar nog steeds niet leuk
hij is erg sterk
Als ie wil gaan rennen stop ik draai ik om sluit m 5 minuten op in stal en loop terug
meestal word ie nog gekker maar na 3x had ie door dat ie niet naar wei mogt al ie ging rennen
t is nu net een engeltje