schuren: onderdanig of vertrouwd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saf

schuren: onderdanig of vertrouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 21:47

Ik heb een heel lief paardje maar na het rijden heeft ze regelmatig een jeukend zweethoofd en schuurt daarom aan mij. Ik beschouw dit altijd als slecht gedrag en straf haar daarvoor. Maar nu zijn er dus al regelmatig mensen op mij afgestapt en volgens hen ben ik niet een onderdanige schuurpaal maar juist een vertrouwd persoon en hoef ik haar niet te straffen. Nou ben ik wel benieuwd geworden naar meerdere meningen, dus wat vinden jullie; onderdanig of vertrouwd?

M_D_H

Re: schuren: onderdanig of vertrouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:50

ik heb altijd geleerd dat je dan een onderdanige schuurpaal ben...
en als ik heel eerlijk ben geloof ik daar nog steeds in...
als ik kijk naar de paarden bij ons, ze schuren altijd bij het paard wat onderhun staat.
zo wordt er b.v. bij de mijne nooit geschuurd tenzij hij er zelf mee begint(toestemming geeft als het ware)

maar het is natuurlijk wel zo dat ze nooit zouden schuren bij iemand die ze niet zouden vertrouwen :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:52

Persoonlijk vindt ik het best respectloos als een paard even lekker tegen je aan gaat schuren.
En dat is ook wat ik zie in de groep paarden bij ons. Een rang lagere hoeft het echt niet te proberen bij de leider. Andersom gebeurt het wel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:52

Ik laat het alleen toe als ze het goed aanbieden (dus in een onderdanige mode, en ze komen niet zomaar ruw mijn ruimte binnen). En dan nog ben ik degene die kriebelt en duidelijk maakt tot hoever ze mag gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:53

Niet toestaan want dan hebben ze geen respect voor je. Gewoon zacht het hoofd opzij drukken.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:31

M_D_H schreef:
maar het is natuurlijk wel zo dat ze nooit zouden schuren bij iemand die ze niet zouden vertrouwen :+

hahha :D

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:58

Maar dat ze dan niet aan je mogen schuren is dan toch symptoonbestrijding?
Blijkbaar zien ze jou dan als onderdanig. Lijkt me dat je dat probleem dan op moet zien te lossen.
Niet het schuren zelf, toch?

(als het idd waar is dat ze dat doen omdat ze jou zien als onderdanig)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:03

nou... ik zie het meer als het begin van een probleem zeg maar :)
ze zullen toch altijd een paar keer probleren de grens te overscheiden en vaak doen ze dat met iets kleins waarbij het niet zo opvalt...
jou voorbij lopen waneer je stilstaat b.v.(je paard hoort achter je schouder te blijven met zijn schouder)
tegen je aan duwen/schuren, je heel subtiel uit hun persoonlijke ruimte manouvreren...
als jij al niet heel duidelijk boven je paard staat(of je paard begint met puberen) dan zullen ze dit soort kleine dingen proberen om boven jou te komen staan als leider...
dus voor een gedeelte heb je gelijk, dit afstraffen is een symptoom bestrijding, aan de andere kant is dit nog maar het begin... het is nog niet echt een probleem, eerder een klein, euhm... communicatie verschil :)
als jij en duidelijker wordt in jou "machtspositie"(niet echt het goede woord maar wel duidelijk :P) en je paard steeds terug op de plaats blijft zetten als ze dit doet ben je er wel binnen een week vanaf (als je een paard met een snel begrip hebt :+)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:08

Ik vind het irritant, het kan me niet schelen wat ze ermee bedoelen, het mag gewoon niet!
Maaaar.... Ik ben niet te beroerd om alle jeukerige plekjes even te krabben als ze dat lief aangeven. :)
Staan ze zo heerlijk te genieten altijd, met dat koppie helemaal scheef. "jaaa baas dat plekje bedoelde ik, ohhh wat fijn."

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:11

@M_D_H; dat klinkt erg logisch, zo had ik het nog niet bekeken. Ik zag het meer als een teken van dat ze blijkbaar 'boven' jou staan, maar inderdaad, het is misschien ook een manier om boven jou te KOMEN staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:13

beide jij bent onderdanig en een vertrouw persoon, maar voor mij is het een teken van weinig respect. Mijn paarden hebben ook jeuk aan hun hoofd en willen schuren bij het afdoen van het hoofdstel, maar ik straf het consequent af. Pas als ik het hoofdstel weggehangen heb, wrijf ik met mijn hand over de plaats waar de riempjes gehangen hebben en dan mogen ze daar tegen aan schuren, maar niet tegen mijn arm, schouder, borst of rug...

lisanne911

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:17

Mijn paard doet dat ook altijd na het rijden en ik vind ook heel erg iritant maar ik had er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht dat ze het misschien zou doen omdat ik dan een vertrouwd persoon of zo zou zijn!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:18

ik doe ongeveer het zelfde petitparis, maar ik heb de grens nog iets duidelijker zeg maar :+
ik wrijf niet eens over de plaats waar ze jeuk hebben, ze hebben een vast plaatsje waar ze zelf mogen schuren :D :+ :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:22

Waar mijn lijf niet tegen kan mag niet.
Of dat nu schuren, bijten, trappen of over me heen lopen is. Vragen om hulp bij jeuk, doodmaken dazen, enz. geen probleem. Dat kan ook zacht genoeg dat mijn lijf er wel tegen kan.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:48

Die van mij doet het tegen de bakrand, als we daar langs richting stal lopen, en zelfs dat mag niet, kost me me hoofdstel en 2 tellen later gaat hij af. maar ik kan me niet voorstellen dat ze respect heeft voor de bakrand >;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:53

Nu wordt ik ook benieuwd, ik zie veel mensen die meegaan in onderdanig/dominant, geen respect etc.

Maar: Waarom gebruikt mijn paard een hoger in rang staand paard als schuurpaal wanneer de vliegen hem irriteren en laat dit in hoger rang staand paard (alfa in dit geval) dit toe?

Dan zou de theorie niet helemaal op gaan?

Ik wil het overigens ook niet hebben, maar puur uit eigenbecherming, buik-en kopstoten zit ik niet op te wachten, die dieren hebben zo'n harde schedel :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:11

mischien is jou kudde wel een uitzondering op de regel adil?
want ik merk bij ons in de kuddes dus echt dat er niet geschuurd wordt bij de alfa :)
het gaat zeg maar trapgewijs op volgorde van rangorde naar beneden :+ alfa(toevallig mijn poown) schuurt bij iedereen, het paard daar onder schuurt bij iedereen op de alfa na, het paard daar weer onder schuurt bij iedereen op de paarden die boven hem staan na en ga zo maar door :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:18

zou een paard daar echt over nadenken?Over rangorden enzo?
Volgens mij heeft hij gewoon jeuk door het hoofdstel,en wat doe je dan?Schuren....en het liefst zo snel mogelijk.
Toestaan?Nee,natuurlijk niet.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:19

Mijn verzorgpaard had ook altijd de neiging om tegen mij aan te gaan schuren.
Toen heb ik haar aangeleerd dat als haar hoofdstel af is dat ze even mag schuren tegen de paal op de poetsplaats. Als ze dan klaar is draait ze meestal al haar hoofd naar me toe zodat ik het halster aan kan doen. Sindsdien schuurt ze eigelijk bijna nooit meer tegen me aan. Doet ze dit wel dan duw ik haar een stukje naar achteren en is de boodschap wel duidelijk.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:21

Mijn paardje, die nu de jongste is van de groep ruinen waar hij instaat, mag ook schuren bij de leider van de groep en eigenlijk bij alle andere paarden, op twee na. Gezellig knabbelen mag hij niet bij de leider, tenzij de leider hem dat als opdracht oplegt :D
Dus helemaal gaat het niet op, als je naar de groep paarden kijkt. Wat volgens mij ook komt omdat een groep paarden die door ons mensen samengesteld is en in dit geval ook nog eens alleen ruinen omvat, gewoonweg géén kudde is en dus ook niet geheel vergeleken kan worden met een kudde :+

Overigens sta ik het ook niet toe. Dat is niet vanuit het oogpunt dat ik dan onderdanig zou zijn (wat misschien best zo zal zijn dan), maar het doet pijn en het is grensverleggend. Een keer schuren, vanwege de dazen, betekent de volgende keer schuren voor gewone jeuk, betekent de keer daarna schuren voor een beetje jeuk. En dan eerst zonder iets om het hoofd, daarna met een hoofdstel of halster en uiteindelijk met graasmasker en al. En dat doet pijn :j ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:21

Dan vraag ik me toch af bij wie de alleronderste in rang dan mag schuren.....

En in de kudde van mijn paard is er geen trapsgewijze rangorde, dat blijkt steeds maar weer. Er is er eentje die wel als alfa gezien kan worden (die haalt mijn paard bijv weer bij de kudde als ik hem terug zet) maar ik zie ook tekenen dat X onder Y, Y onder Z en Z weer onder X staat. Die alfa schuurt regelmatig zijn hoofd aan staart van mijn paard (no problem) maar ik zie Jippe ook regelmatig met een laag hoofd en wat schudden de vraag stellen en dan mag hij bij de alfa gewoon even zijn hoofd schuren langs de hals van alfa om de vliegen weg te halen.

Volgens mij liggen die rangordes niet zo strak als wij denken en is er veel meer samenwerking aan de gang tussen paarden dan wij denken. En waarom zou de alfa de ranglagere niet helpen met die vervelende kriebelvliegen? Ze weten allemaal hoe lastig die krengen zijn.

Mijn paard wil ook altijd gekrabbeld worden, maar hij komt dus niet zomaar boem met zijn hoofd tegen me aan. Ik doe eerst hoofdstel af en dan vraagt hij met een schuine stand van zijn hoofd om even gekrabd te worden. Ik geef hem toestemming door dus zelf met mijn handen die natte plekjes te wrijven. Jippe doet erg graag zijn ogen even aan mijn arm (wanneer ik dat toesta) dus als vervolg hierop en dat snap ik ook wel (lekker zacht voor zijn ogen). Paard heeft verder prima respect voor me hoor.

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:41

Aan mij wordt alleen geschuurd als ik het zelf aanbied, en dus zelf begin met kriebelen. :j

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:08

@zilfstar: Dat klopt ook wel hoor. Er is aangetoond in onderzoek dat er bij paarden (en vele andere diersoorten) geen sprake is van een trapsgewijze rangorde. Niet alleen bij paarden in gevangenschap, maar ook bij paarden in het wild. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:37

Mijn merrie mag best aan mij schuren als ze het even vraagt en zachtjes doet en nee, ze is niet dominant. Ik vind het altijd erg vermoeiend hoe mensen overal maar "dominant" als etiketje aanhangen, zeker bij dit soort dingen. Er zijn ook tussen paarden onderling genoeg voorbeelden waar vriendschap belangrijker is dan dominantie :j

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:48

Als een paard tegen je aan schuurt zegt hij eigenlijk dat jij zijn eigendom bent, dat mag je bestraffen, want jij bent de baas. Een paard dat lager in rang is mag niet schuren tegen een paard dat hoger in rang staat, dus ook niet tegen jou.