Mijn paard heeft een beetje een gekke gewoonte ontwikkeld bij het omdoen van het hoofdstel.
Het is niet gemeen bedoeld, maar ze doet het wel steeds overdrevener en daarom wil ik graag weten of iemand tips heeft waarmee ik dit gedrag wellicht af kan leren. Het is namelijk zo:
Bij het omdoen van het hoofdstel is ze altijd al heel meewerkend geweest. Ze doet mooi van te voren haar mond open, zodat ik het bit zo in kan doen. Tegenwoordig wordt dit een beetje te. Ik doe het halster af en als ik dan de teugels over haar hals doe, doet ze haar mond al open en doet ze net of ze het bit pakt. Ze pakt dan dus meestal de teugel of de neusriem o.i.d. omdat het bit nog niet bij haar mond in de buurt is. Ze 'hapt' dan net zolang tot ze het bit in de mond heeft. Daarna is ze weer 'rustig'. Het is niet happen naar je hand en ze probeert je ook niet te bijten, maar als het nog erger wordt, dan zou ze best een per ongeluk een velletje van mijn arm kunnen pakken. Ik zou graag willen dat ze weer wacht met haar mond opendoen, tot ik het bit bij haar mond heb.
Nu pak ik het als volgt aan. Ik probeer haar te corrigeren met mijn stem als ze begint te happen naar het bit. En dan wacht ik even met het omdoen van het hoofdstel. Ik haal het als het ware weer bij haar mond vandaag. Maar ik zou graag willen weten hoe jullie het aan zouden pakken als ze dit doet. Ik wil graag dat ze wacht met het opendoen van haar mond. Zo is er ook geen risico dat ze toch eens hapt naar mijn arm. Of zouden jullie het zo laten en het beschouwen als gewoon meewerkend gedrag?