Na periode vrij "niet meer zadelmak" ?? (western)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Na periode vrij "niet meer zadelmak" ?? (western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 07:33

Beetje vreemde titel maar wist het niet te omschrijven...

Ik heb een Quarter van nu 6 jaar en hij is nu ruim 1.5 jaar van mij.
Paardje is er wel eentje met een verhaal maar hij gaat de goede kant op.

Paardje is met 2 jaar zadelmak gemaakt en gereden door 2 trainers maar heeft het niet kunnen verwerken in zijn koppie denk ik. Ik denk dat de basis te snel is gegaan en weet niet of het probleem ook daar ligt.

Wanneer ik in begin toen ik hem net had wilde zadelen was hij erg gespannen en met pad opleggen erg nerveus, ook het zadel vond hij erg spannend. Moest hem vastzetten want los was geen optie. Eerste weken was opstappen ook drama, hij rende weg zodra je voet loskwam van de grond. Paardje heeft ook singeldwang en singel vast gaat met geduld, gaatje voor gaatje iets strakker, na naar de bak stappen nog gaatje en voor opstappen nog een gaatje. Dit heeft zich allemaal met veel rust en geduld opgelost en het gaat prima. Paardje is los op stal te zadelen en staat braaf stil. Ook bij opstappen blijft hij braaf stilstaan aan een los teugeltje en is hij na wegstappen na paar passen ontspannen.

Paard is nagekeken door DA, is bij TA geweest en heeft behandelingen van de osteo gehad omdat hij ook nog eens ernstige hanetred heeft en zich vastzette in de lendenen. Hij is overigens nu prima in orde. Alles zal wel met elkaar te maken hebben. Ik kan er prima mee overweg en hij doet het inmiddels super.

Ik loop echter tegen een ding aan:
Ik ben 3 weken met vakantie geweest en wilden hem na twee dagen longeren weer oppakken met rijden.
Echter, zodra ik de pad op zijn rug wilde leggen was hij weer terug bij af, snuiven, wegdraaien en heel gespannen. Na eventjes rustig aan liet hij dat weer toe, het zadel was weer dezelfde reactie, erg gespannen.... alsof hij het weer voor het eerst ziet. Nadat hij gezadeld was heb ik hem aan de longe gedaan en lekker laten lopen, hij was na 5 minuten weer zichzelf.

Nu heb ik vaker gehad dat hij na een korte periode van niet rijden weer ontzettend moest wennen aan zadelen en opstappen.
Daarom ook zadel en paard laten nakijken en dat is in orde.
Zolang ik er maar elke dag op ga zitten is er niets aan de hand, dan is dat gedrag ook over en staat hij stil, is ontspannen en ik rij zo weg..

Wat zou dit zijn ??Het gebeurt puur wanneer hij even niet gewerkt heeft.
Dus na een periode van vrij (varierend van enkele dagen tot nu dus 3 weken), waarbij hij overdag in de wei loopt en 's avonds in de rijbaan staat met vrije uitloop vindt hij het zadelen opnieuw erg spannend....
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 09-08-11 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Re: Na periode vrij "niet meer zadelmak" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:36

Iets niet goed gegaan? :P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:37

Uh?

Je hebt een paardje van 6 jaar, is 1.5 jaar ingereden, toen op rust gegaan, en nu kent ie niks?
Hehe, weinig info zo :)

Zou je het beter kunnen verwoorden wat het probleem is?

CarinaR

Re: Na periode vrij "niet meer zadelmak" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:38

Ik volg m ook niet helemaal.
Wat doet ie dan

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:38

EngeltjeS schreef:
Uh?

Je hebt een paardje van 6 jaar, is 1.5 jaar ingereden, toen op rust gegaan, en nu kent ie niks?
Hehe, weinig info zo :)
:=
Zou je het beter kunnen verwoorden wat het probleem is?

Ik heb het idee dat ze nog niet klaar was met OP en per ongeluk op plaatsen drukte :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:44

Wat doet hij precies? Niet meer zadelmak kan niet, want dat kun je maar een keer laten doen. Singelnijd of allezins andere rugproblemen zijn niet uit te sluiten, ook niet dat het zadel na die periode niet meer past.

Ga grondwerk doen, met zadel op. Laat hem ook eens over een balkje springen. Desnoods zet je het paard een halve dag los met zadel op. Hij moet bewegen en het zadel voelen, bij iedere beweging die hij maakt.
Verder aanpakken zoals met zadelmak maken. Gewicht in het zadel, even hangen, vraag er begeleiding bij.
Eventueel rug voor die tijd laten controleren. En ook of het zadel nog past.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 07:53

klopt.....rustig aan allemaal..... ik was nog bezig met het verhaal en het ging mis....
Cassidy....zie de rest van het verhaal.

CarinaR

Re: Na periode vrij "niet meer zadelmak" ?? (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:00

Klinkt als een dier wat erg regelmaat nodig heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:01

O, thanks had ik nog niet gezien.
Ik denk zomaar dat de sacking out niet goed is gedaan. Ik zou wat aandacht aan grondwerk besteden, en dan met name de sacking out met rare objecten zoals wapperende plastic zakjes.
Je zegt dat rug ed. is gecontroleerd. De rare reacties die je krijgt, komen die als je met dingen zoals pad gaat wapperen of bij aanraking? Ben je er zeker van dat hij goed ziet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:04

Neem de tijd voor het zadelen, iedere keer weer. Loop met de pad rond je paard, zonder dat je paard er iets mee moet, of je het op je paard wilt leggen. Wacht tot je paard er aandacht aan gaat geven. Haal het dan rustig langs de schouder, en loop weer weg als je paard daarbij ontspant. Benader je paard dan weer, en als het rustig blijft leg je de pad langzaam, al wrijvend over het lijf op de rug. Het zadel hetzelfde. Laat duidelijk zien wat je gaat doen, en geef je paard de tijd om hierop te reageren. Als je het ritueel (het duurt even) elke keer herhaalt, zal je paard steeds makkelijker toestaan om zich te laten zadelen.

Het ritueel zal na een paar dagen niet rijden waarschijnlijk meer tijd in beslag nemen als wanneer je het de dag ervoor nog gedaan hebt, maar neem iedere keer weer echt de tijd om je paard te laten ontspannen bij het zadelen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 08:42

Cassidy: hij ziet prima. Dat is het probleem niet....en zolang ik elke dag bezig ben maakt het niks uit. Hij is heel nieuwsgierig en verder nergens bang voor....de bladblazer voor het eerst gezien en meteen kun je in zijn manen blazen zonder dat hij bang is....allerlei objecten moet hij meteen zien en aanraken. Het is puur wanneer hij even niks doet dat hij met zadelen zo reageert.

Angela: Ik neem altijd de tijd bij hem, je kunt niet "even snel" iets doen met dit paard wat zadelenen rijden betreft. Al 1.5 jaar ben ik heel bewust met hem bezig omdat hij zo in de war was. Juist omdat hij zo erg was de eerste periode,(achteraf begrijp ik waarom de verkoper hem eerst "liet zien" in de round pen en daarna bij opstappen meteen wegdraafde....) het maakt hem echt allemaal niks uit wat je met de pad doet, elke dag opnieuw... boeit hem niks,zolang het maar dagelijks gebeurt... alleen dus wanneer hij een paar dagen niet is gereden reageert hij zo. Als ik elke dag wat doe is hij erg makkelijk en boeit het hem niet. Het probleem zit hemerin wanneer ik een weekend weg ben en ze doen niets...dan begint het maandags of dinsdag wanneer ik wil rijden weer....
Dan moet ik wéér rustig aan doen met de pad, met het zadel....

Dat blijft dus zo na ruim1.5 jaar en ik vind het vreemd dat een paard zo blijft reageren op het zadelen na een periode van even niet rijden.
Wanneer het een fysiek probleem zou zijn zou hij imo juist lastiger moeten worden naarmate hij meer belast wordt. En dat heb ik al laten nakijken.

Denk dat het een beetje zijn "ding " is.
Wanneer hij bv iets niet begrijpt met rijden, slaat hij dicht...weet niks meer en valt in herhaling met wat hij het laatste heeft gedaan. Dan moet ik terug naar stap, rustig laten worden en weer opnieuw opppakken met een andere oefening, daarna gaat alles weer prima. Inmiddels gaat dat ook veel beter... dus ik vrees dat idd de basis niet goed genoeg bevestigd was..

CarinaR: ik denk dat je gelijk hebt maar soms kan dat nu eenmaal niet en staan ze een dag of 2 op de wei.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:00

Mijn paard is tien en heeft net een maand rust gehad (blessure). Ben er gister na een paar dagen longeren weer voor het eerst opgegaan. Ze liep weer zoals ze liep toen ik haar voor de allereerste keer reed. Tong eruit, hoofd schudden, NIET op de hoefslag willen lopen, scheef. Vreselijk :P. Was ook nog voor de eerste keer op een nieuwe stal.
Terwijl ik weet dat ze ook heel mooi kan lopen, alleen dat moet ik niet verwachten na een maand niet rijden. Dat gaat niet bij haar. Je moet regelmatig met haar bezig zijn, dan gaat alles prima.
Wat ik wil zeggen: een gedeelte zit in basisopvoeding, een gedeelte in mogelijke lichamelijke klachten, maar ook een gedeelte in het karakter van het paard. Daar kan je niet veel aandoen, behalve iedere keer weer rustig overnieuw beginnen en belonen als het goed gaat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:24

2005: ik denk ook dat hij nu eenmaal zo is en dat ik gewoon door moet gaan zoals nu. En me moet realiseren dat ik na een periode van niks doen even opnieuw moet beginnen. Ik was benieuwd of mensen die dit ook hadden een oplossing ervoor hadden.
Ben blij met hem, hij is er voor het gezelschap van mijn oudje gekomen en dat ik er een leuk rijpaard aan overhoud is alleen maar meegenomen.Ik wist waar ik aan begon met hem dus doe er alles aan. Mocht het allemaal niet lukken dan gaat hij lekker grasjes eten met mijn oudje als decoratie...haha

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:27

ik ken het probleem en er is geen echte oplossing voor, anders dan gewoon volhouden. Die slechte herinneringen moeten slijten, en na een paar weken rust komen toch weer eerst de vervelende herinneringen boven en niet de goede. Maar het wordt echt beter zolang je met rust en liefde bezig blijft, en dat komt wel goed zo te lezen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:15

gelukkig zit ik redelijk op hetzelfde denk niveau als de mensen die hier reageren.
Bedankt in elk geval voor alle reacties !!!! Ga gewoon verder met mijn mannetje...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:13

RT-P -> OPG

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:24

Heeft ie t al na 2 dagen stil staan dan?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:36

ja... maakt niks uit, of ik nu een weekendje weg ben of een week of 3 weken...begint gewoon opnieuw.
En alleen daarmee, hoofdstel, neusriem, halster, poetsen, maakt allemaal niets uit. Puur gespannen als een snaar, grote ogen, grote neusgaten wanneer de pad eraan komt, terwijl daarvoor poetsen, eventueel vastzetten, wassen toiletteren etc geen probleem is.
En wanneer ik de dag erna dan weer aankom met dezelfde pad of een andere is het ok.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:39

herkenbaar. Echt gewoon geduld hebben, maar het komt goed.

Ik heb trouwens goede ervaringen met een magnesiumsupplement, kreeg ik ook als tip van iemand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:53

En als je nu een hele dag alleen maar opzadelt, afzadelt, weer opzadelt, afzadelt, tot hij ontspannen is als je de pad op zijn rug legt of het zadel op zijn rug legt?

Op het moment dat het zadel op zijn rug ligt, voelt hij hem al snel niet meer. Net als wij een horloge niet meer voelen dat we om hebben.
Het is de handeling van opdoen en eventueel aansingelen. Als je dat een keer doet, dan kan het niet bezinken. Als je een dag lang alleen maar opzadelt en afzadelt, al is dat 100 keer, moet je verandering zien.
En in hoeverre die dan blijvend is, moet de tijd leren...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 07:31

:)) Dat heb ik dus gisteren direct gedaan....ok...geen 100x maar 2x..haha. Mijn oudje op stal gezet en Cody ernaast.(Hij is rustiger wanneer ze samen op stal staan). Gewone ritueel van poetsen, padje gepakt...geen probleem....toen zadel erbij....béétje spanning maar gewoon gezadeld ( niet aangesingeld) en daarna alles er weer af.
Daarna Cody weer gezadeld en ging prima, aan de longe gehad en losgelaten mét zadel op....alsof hij nooit anders doet...zucht....vandaag ga ik er weer op zitten...maar ik blijf proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:59

Jeetje wat apart. je zou denken dat jij hem nu voldoende goede ervaringen hebt gegeven en de laatste goede ervaring moet blijven hangen. Zeker als je hem daarna enkele dagen of weken laat staan zou dat er nog inzitten normaal.Maar goed, dat weet je zelf maar al te goed.

Is het een idee om abnormaal leuk te eindigen? Dus als je stopt hem echt overdreven belonen en desnoods toch maar iets lekkers geven ( ook al ben ik dara niet van ) Wel als je er nog op zit pf zadel er nog op ligt. Dus miosscjien heel veel aandacht besteden aan het goed eindigen en dat het allerleukste maken?
Is maar een idee he?!

Succes want apart is het wel. En een beetje zonde voor jou misschien. Ook al wist je dit en heb je voldoende ervaring, het is zo een knap ding!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:13

Tja, alles geprobeerd en hij is werkelijk heel braaf weer...gewoon gezadeld en gereden, zonder spanning NIKS. Dus alles heeft geen zin, het is puur de eerste dag of 2 dagen na een tijdje niks doen.
2 opties: óf gewoon accepteren en dan maar even rustig aan opnieuw die dagen voortaan
óf gewoon nooit meer vrij geven, WHAHAAA!!!! dan maar optie 1