gedragsprob als paard zelfzeker is of disbalans in kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

gedragsprob als paard zelfzeker is of disbalans in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:49

Sinds 2 jaar heb ik mijn paard. In het begin heeft hij me veel uitgetest, ik heb toen veel grondwerk met hem gedaan en het beterde enorm. Ik had geen problemen met hem, hij was braaf voor iedereen. Sinds april staat hij op een nieuwe (tijdelijke) plek. Hij staat daar zoals ervoor 24/7 buiten in een kudde. Hij staat altijd onderste in rang in de groep, en ook op deze plek geen verschil. In juni is hij een maand weg geweest voor training (hij is net 6 jaar geworden). Toen hij terug kwam was hij wat assertiever en zelfverzekerder, maar nog steeds makkelijk in omgang.
De balans in de huidige kudde is niet goed te noemen. Het gaat om 6 ruinen en 1 (pis)merrie die de boel controleert. De paarden maken geregeld ruzie en proberen leiderschap over te nemen. Er vallen geregeld klappen.. Ondertussen merk ik dat het karakter van mijn paard ook weer verslechterd. Hij wordt opdringerig en duwt sommige eigenaars die niet zo kordaat zijn aan de kant zodra zij hun paard van de weide halen. Ook geregeld moet ik mijn leiderschap over hem opnieuw bevestigen en test hij me vaak uit.
Kan dit gedrag liggen door de disbalans in de kudde of eerder dat mijn paard zo zelfzeker is geworden?

witteRaaf

Re: gedragsprob als paard zelfzeker is of disbalans in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:36

niemand een idee?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:41

Ik dacht dat een groep ruinen met maar 1 merrie sowieso niet zo'n goed idee is.
De ruinen kunnen dan gaan vechten om de merrie.

Ik weet niet of het met jouw paard daarmee te maken heeft?
Het kan natuurlijk ook dat jouw paard nu ouder wordt en daardoor zelfverzekerder?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:42

Kan ook nog een combinatie van die twee zijn ;)
Met die leeftijd wordt hij zoetjes aan volwassen, het kan zijn dat hij een meer "volwassen" plek wil gaan regelen voor zichzelf. Daarnaast is een rommelige, ongestructureerde groep niet erg goed voor de omgangsvormen van een paard. In de groep is lomp doen kennelijk de normale gang van zaken en dat gaat hij mogelijk ook overnemen.
Persoonlijk zou ik niet graag een groep hebben van allemaal ruinen met maar 1 merrie. Dan kun je beter een groep zonder merrie hebben of een meer gelijk verdeelde groep merries en ruinen, waarbij er een fatsoenlijke leidmerrie is.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:47

Mijn paard is ook een ruin tussen 4 andere ruinen en 1 merrie en dat geeft eigenlijk nooit problemen. Nu is die van mij wel heujl dominant en eigenlijk wel de baas (heb zelfs sterk de indruk dat hij boven de merrie staat). In het begin was er wat gerommel in de kudde, omdat iederen z'n plekje moest zoeken, maar inmiddels is het heel zeldzaam dat er eens klappen vallen.

Misschien is jouw paard -gelukkig maar- zelfzekerder geworden op die andere plek en wilt hij nu ook hogerop in de rangorde en is er daarom gerommel... Kan hij het niet halen tegenover de paarden, dan wel tegenover mensen.

Als het zo door blijft gaan kan je misschien eens kijken of je paard niet in een andere kudde geplaatst kan worden? Soms klikt het gewoon echt niet en dan heeft het ook geen zin meer om te blijven aanmodderen. Denk ook aan de lichamelijke ongemakken dat deze soort stress kan opleveren voor je paard (ik denk aan maagzweren ed)...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:05

Paardlief gaat binnenkort naar een rustiger plekje :). ik hoop daar terug wat meer de band te krijgen met hem die ik daarvoor had

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:23

+:)+ Ik denkdat je een goede beslissing hebt gemaakt!