Probleem met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jackie1995

Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:17

Hallo allemaal,

Sinds kort wil Robijn niet meer de trailer in, voorheen liep hij er altijd in 1 keer in. Hij loopt er met een snelle gang op af met zijn oren naar voren, loopt met de voorbenen op de laadklep, maar blijft daarna als een steen staan! Hebben hem er al 3 keer ingekregen door met een longeerlijn achter zijn billen druk te geven, maar wil gewoon dat hij er weer goed in loopt! Als hij eenmaal op de trailer staat is er niets aan de hand en lijkt niet gestresst.
Ligt het er misschien aan dat het een nieuwe trailer is of neemt hij me gewoon een beetje in de maling?

Heb je misschien een paar tips voor mij waardoor ik deze situatie kan verbeteren/oplossen?

Alvast bedankt!
Groetjes Jackie

Happie

Re: Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:20

Weet niet of je de mogelijkheid hebt maar ze de trailer eens in de wei en ga er dan zelf in zitten. Meeste paarden zijn redelijk nieuwschierig en komen dan wel even kijken. Of zet zijn voer is in de trailer en dan niet meteen helemaal voorin maar stapje voor stapje. Zat er verschil tussen je oude en nieuwe trailer? Wellich een andere kleur of iets? Su6 in elk geval

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:23

Happie schreef:
Weet niet of je de mogelijkheid hebt maar ze de trailer eens in de wei en ga er dan zelf in zitten. Meeste paarden zijn redelijk nieuwschierig en komen dan wel even kijken. Of zet zijn voer is in de trailer en dan niet meteen helemaal voorin maar stapje voor stapje. Zat er verschil tussen je oude en nieuwe trailer? Wellich een andere kleur of iets? Su6 in elk geval

We hadden eerst geen trailer, meestal hebben we die gehuurd. Voorheen is ze 4 keer in een vrachtwagen ''trailer'' gestapt, 2 keer in een anderhalfs paardentrailer zonder tussenschot zegmaar, en 2 jaar geleden in een 2paardstrailer die we nu ook hebben :)

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:51

Mijn stalgenootje heeft hetzelfde ongeveer gehad. Zij heeft een training trailerladen gevolgd waarin ze tips heb gekregen om haar paard weer in de trailer te krijgen. Dit was echt heel goed geweest. Het trailerladen gaat goed.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:10

En als jij met je gezicht naar voren gericht in 1x doorloopt de trailer in? Misschien helpt dat?

Verder ruikt een nieuwe trailer misschien vreemd voor je paard. Lokken met voer is eventueel no een optie? Gewoon wat hooi/handje voer in de trailer leggen.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:56

Zijn de banden goed opgepompt van de trailer? Mijn paard durfde er ineens ook niet meer in. Toen ik erachter kwam dat de bandenspanning te laag was, was het probleem snel opgelost.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:49

Hoe is je rijgedrag met trailer? Rij je wel rustig genoeg?

Wanneer een paard de trailer niet op wil komt dat vaak door een nare ervaring tijdens het reizen.

Voor het laden heb je zelf vooral geduld en doorzettingsvermogen nodig. Wordt niet boos, laat je niet afleiden, hou je paard recht, laat hem rustig naast je lopen. Als hij stopt, wacht je rustig totdat hij wel weer naar voren wil. Als hij ook maar een cm naar li of re wil roep je boos nee en hou je halt om van daaruit weer recht ri trailer te stappen.

Eigenlijk is het heel simpel :)

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:15

Wij hebben dit probleem ook gehad met een paard, ik denk idd dat dit een beetje aan de rijstijl van de bestuurder lag (niet gewend met paarden te rijden). Nu ik zelf rij is er niets meer aan de hand.
Wij deden altijd 2 longeerlijnen vastmaken aan beide zijden van de trailer zodat het paard niet links en niet rechts bij de klep langs kon en dan met strakke lijnen ieder naar de andere kant lopen, zodat er zeg maar een kruis achter de kont van het paard onstaat (je moet de lijnen wel ter hoogte van de billen houden en niet op de hakken oid) je kunt zo een beetje druk zetten als het paard een stap moet doen en gewoon wachten, aangezien het paard niet achteruit kan zal hij vanzelf een keer de trailer in lopen.. en idd rustig blijven, niet schreeuwen, slaan ect.. helpt niets en je staat zelf voor paal :-P

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:00

is het een splinter nieuwe, dan zitten er nog geen paarden luchtjes aan, best raar voor het paard dan . hangt er een hooi net in en ligt er wat stro op de bodem zo dat het paardachtig is en goed ruikt voor het paard ?? is het wel een 2de hands dan hoop ik dat het staken tijdelijk is. zelf pas ik als nodig ook de longeer lijn toe zoals hierboven omschreven. maar blijf vooral rustig, niet schreeuwen en met zwepen beginnen te prutsen, het op de trailer gaa moet als ontspannen worden ervaren en niet als een vreselijk iets. als je de mogelijkheid hebt gewoon eens gaan oefenen als je alle tijd hebt en helemaal niet weg hoeft met de trailer. succes

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:13

Heel veel oefenen en aan je paard laten zien dat de trailer echt niet eng is.

Succes!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:19

Herkenbaar probleem. Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen met heel veel geduld, oefening en een emmer voer aan de voorkant van de trailer. Ik doe het nu zo, paard blijft met de voorbenen op de klep staan, dan wacht ik even of hij uit zichzelf nog komt. Zo niet, in de achteruit en opnieuw de trailer op lopen en dan dat steeds herhalen en dan loopt mijn paard uiteindelijk toch achter me aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:21

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:23

Ik lees mee, want heb het zelfde probleem.
Paard liep altijd prima op de trailer. 1x heeft ie wat langer op de trailer moeten staan op concours en sindsdien heeft ie er geen zin meer in. 2 lijnen langs z'n kont is al voldoende, dan staat ie er met een paar seconden op en verder is hij super relaxed, maar uit zichzelf doet hij het dus niet meer.

Zou ook graag alleen willen laden ...

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:26

Ik heb dit probleem ook met het paard (gehad). Ik krijg haar nu vaak binnen een kwartier te trailer op, dit kostte ons eerst een paar uren. Op het begint ging ik het met een longeerlijn problemen, wat heel veel verzet en stress opleverde bij haar.

Ik heb nu een touwhalster bij haar om tijdens het laden, zodat ik iets meer druk kan zetten (gekregen tijdens een trailercursus). Verder heb ik nu heel veel geduld met haar. Ik dwing haar niet, maar nodig haar steeds uit of ze wil komen. Als ik merk dat ze blokkeert dan laat ik haar weer wat passen achteruit lopen en vraag ik haar opnieuw om naar voren te lopen. Het heeft even tijd nodig, maar we zijn nu nog maar een kwartier bezig (Dit was eerst een paar uren, met veel stress/dwang).

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:37

Abacab schreef:
Hoe is je rijgedrag met trailer? Rij je wel rustig genoeg?

Wanneer een paard de trailer niet op wil komt dat vaak door een nare ervaring tijdens het reizen.

Voor het laden heb je zelf vooral geduld en doorzettingsvermogen nodig. Wordt niet boos, laat je niet afleiden, hou je paard recht, laat hem rustig naast je lopen. Als hij stopt, wacht je rustig totdat hij wel weer naar voren wil. Als hij ook maar een cm naar li of re wil roep je boos nee en hou je halt om van daaruit weer recht ri trailer te stappen.

Eigenlijk is het heel simpel :)

voordat ik boos ''nee'' heb geroepen staat mijn pony alweer naast de trailer dat is een beetje het probleem haha :P

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:38

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:50

De V mist, moet paardenvervoer zijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:33

Lokken met eten werkt bij veel paarden toch juist niet? Je zult idd heel veel geduld moeten hebben, denken om je lichaamstaal en vragen of je paard je wilt volgen. Heel veel oefenen! Veel eigenaren trainen het paard helemaal suf op de dressuur of het springen, maar vergeten dat je trailerladen ook moet trainen.

Kom je er niet uit? Vraag dan een deskundige om hulp!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:36

Zodra ik bij mij boze emoties ga uiten dan gaat zij alleen maar meer verzet tonen. Denk dat dit bij elk paard anders is, maar mijne moet ik echt met heel veel geduld en respect ''vragen''. Op de wedstrijd hoor je dan altijd mensen van: Geef hem een rotschop en laat zien wie de baas is of ze komen met longeerzweep/longeerlijn aan, maar dat werkt juist averechts bij die van mij. Ik laat trouwens wel in met zweepje erbij, maar daarmee vraag ik haar steeds om een stapje naar voren te doen en daarmee kan ik haar rustig corrigeren als ze naar achteren loopt. Ik oefen op dit moment een paar keer in de week met trailerladen.

Lokken met eten werkt bij die van mij inderdaad ook niet, ze is op zo'n moment niet eens geinteresseerd in voedsel.

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:27

Sommige paarden zijn niet genoeg food-minded om daarmee te kunnen overhalen om de trailer in te stappen. Dat E-book is echt een aanrader trouwens.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:49

Joosiien schreef:
Zodra ik bij mij boze emoties ga uiten dan gaat zij alleen maar meer verzet tonen. Denk dat dit bij elk paard anders is, maar mijne moet ik echt met heel veel geduld en respect ''vragen''. Op de wedstrijd hoor je dan altijd mensen van: Geef hem een rotschop en laat zien wie de baas is of ze komen met longeerzweep/longeerlijn aan, maar dat werkt juist averechts bij die van mij. Ik laat trouwens wel in met zweepje erbij, maar daarmee vraag ik haar steeds om een stapje naar voren te doen en daarmee kan ik haar rustig corrigeren als ze naar achteren loopt. Ik oefen op dit moment een paar keer in de week met trailerladen.

Lokken met eten werkt bij die van mij inderdaad ook niet, ze is op zo'n moment niet eens geinteresseerd in voedsel.

Klinkt bekend ! Je hebt zeker ook bij Esther de Vries een trailer laad cursus gevolgd :D
Ik in ieder geval wel en mijn paard loopt nu een stuk sneller de trailer op, ik ben blij dat ik die cursus gedaan heb.
Het scheelt nu een hoop stress bij mij en mijn paard :j

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:51

Joosiien schreef:

Het aparte is dat stemverheffen en een beetje boos worden soms bij mijn paard wel helpt. Ik heb geen idee hoe het komt maar blijkbaar is voor hem dan duidelijk dat de grens is bereikt. En het is echt niet uit angst of weet ik het wat dat hij dan wel de trailer op loopt, want hij staat net zo prima relaxt als anders. Hij is dan echt grenzen aan het opzoeken.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:23

Lenie schreef:
Klinkt bekend ! Je hebt zeker ook bij Esther de Vries een trailer laad cursus gevolgd :D
Ik in ieder geval wel en het paard loopt nu een stuk sneller de trailer op, ik ben blij dat ik die cursus gedaan heb.
Het scheelt nu een hoop stress bij mij en het paard :j

Nee, bij balingehof! http://www.balingehof.nl/

Supertinkie: Oke, dat lijkt mij wel fijn. Mijn reageert niet op een lief ''overhaal'' stemmetje, maar wel op een boze stem, want dan gaat ze protesteren!

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:17

Aardig wat goede tips hier! Ik heb er zelf ook problemen mee, maar ik denk dat het met een beetje voer in de trailer wel moet lukken.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:48

Met geduld bereik je het meeste, slaan en boos worden verergert de zaak.
Veel oefenen en zorgen dat die trailer best wel een leuk iets is, veel belonen als hij een stap naar voren doet.