paard doet beetje "gevaarlijk " bij het uit de wei halen,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_vita

paard doet beetje "gevaarlijk " bij het uit de wei halen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:06

Hoi,

Ik heb een pony , vita. Vita staat nu is een weilandje (waar redelijk veel gras staat) met 2 koeien (de koeien vind ze geweldig , nog leuker als paarden) maar nu wil ik d'r savons/ smiddags uit de wei halen om te gaan rijden of op stal te zetten , maar dan doet ze SOMS haar oren in haar nek en gaat ze weglopen, of een rondje om je heen lopen , maar dan kun je d'r niet tepakken krijgen. en soms gaat ze een beetje op je af draven en dan net ofals ze ja aan wil vallen maar dat doet ze NIET.

Wie helpt mee? 't is namelijk een beetje vervelend.

Liefss Lisa..

amberhaike

Re: paard doet "gevaarlijk " bij het uit de wei halen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:11

Ga eens wat vaker naar dr toe, even aaien en dan weer weg. Dan kom je niet alleen als je wat van dr moet maar ook voor de gezelligheid
of;
Iedere keer dat ze vervelend doet, omdraaien en weglopen en een poosje later weer proberen. Ze mag alleen mee als ze 'aardig' doet. Als et goed is krijgt ze vanzelf in de gaten dat boos doen geen zin heeft want dan mag ze niet mee.
Misschien dat je er iets mee kan, maar aan jou de keus of je het zo wil doen ;)

lisa_vita

Re: paard doet beetje "gevaarlijk " bij het uit de wei halen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:20

die 1e werk denk ik het beste want bij die 2e krijgt ze een soort van d'r zin omdat ze dan nog langer mag eten , maar die 1e is ene goed idee,

BEDANKT!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:04

Het lijkt erop alsof ze jou weg wil sturen, iets dat een leider alleen zal doen. Met andere woorden jij bent op dat moment niet de leider. Een eenvoudige methode om haar dit duidelijk te maken is door haar weg te sturen, desnoods neem je een stuk touw mee of een zweep als je je dan veiliger voelt, maar jaag haar maar eens flink weg als ze zich zo achterlijk gedraagd. Ook als je haar eigenlijk wilde pakken. Pas als ze zich onderdanig opstelt stop je met opjagen en krijgt ze van jou toestemming om weer dichterbij te komen. Jij bepaald wanneer ze mag komen en niet zij.

kimxramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:08

Iedere keer dat je haar uit de wei haalt, neem je wat lekkers mee, even knuffelen en belonen. dan komt ze steeds meer en beter naar je toe

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:17

Belonen voor aanvalsgedrag? Lijkt me niet een heel strak plan hoor..

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:35

Drijf haar 1 kant uit met een touw, hielp bij mij ook
1

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:42

troi schreef:
Het lijkt erop alsof ze jou weg wil sturen, iets dat een leider alleen zal doen. Met andere woorden jij bent op dat moment niet de leider. Een eenvoudige methode om haar dit duidelijk te maken is door haar weg te sturen, desnoods neem je een stuk touw mee of een zweep als je je dan veiliger voelt, maar jaag haar maar eens flink weg als ze zich zo achterlijk gedraagd. Ook als je haar eigenlijk wilde pakken. Pas als ze zich onderdanig opstelt stop je met opjagen en krijgt ze van jou toestemming om weer dichterbij te komen. Jij bepaald wanneer ze mag komen en niet zij.

:j En als ze idd aanvalsgedrag naar jou toe vertoont door mét oren plat naar je toe te komen, dan een loeier van een lel verkopen en meteen alsnog wegjagen. Dit soort gedrag absoluuuut niet accepteren, dit is een begin maar het eindigd ermee dat je je eigen poown niet meer kunt benaderen in de wei.

Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:31

Hij weet (denk ik) dat als jij komt hij moet rijden/werken, kom vaaker na hem toe voor alleen een poetsbeurt of wat aaitjes! Hopelijk gata hjet dsan beter!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:37

Een knal verkopen lijkt me ook niet zo handig voor het vervolg van het vangen, je wilt uiteindelijk dat hij naar je toekomt en mee gaat, liefst met de oren naar voren. Ik zou het gedrag zoveel mogelijk negeren en doen of er niets aan de hand is, gewoon een snoepje meenemen om hem te vangen of gewoon een snoepje gaan geven. Hij moet leren dat het niet erg is dat er mensen in 'zijn' weiland komen, ik zou me niet niet laten bang maken door het gedrag en rechtstreeks naar hem toelopen, laat niet merken dat je onder de indruk bent (als je dat wel bent). Hopelijk gaat het over, maar dat zal best even een tijdje duren.

Oh ja, nog even over die tik verkopen; ik had vroeger een pony en die scheurde weg zodra ik in de buurt kwam, kon soms 3 keer het land op en neer, kon er woest om worden. Maar als ik hem dan dan kreeg ie toch een snoepje oid, want het goede gedrag moet worden beloond. Je kunt ze beter leren wat ze wel moeten doen ipv wat ze niet moeten doen, daar blijf je zelf ook positiever bij ;)

Succes!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:34

De baas wordt je niet met snoepjes.
Dit paard is inderdaad de baas, ik ga mee met de 3e reactie.

Heb m'n verzorgpony, een dominant kreng, ook wel eens een schop verkocht omdat ze naar me trapte. Is ze nu bang voor me? Rent ze voor me weg? Nee, ze is mij meer als de baas gaan zien. Goed gedrag wel belonen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:12

Hij doet het niet altijd zoals te lezen is, bovendien dreigt de pony en slaat of bijt hij niet, wanneer een paard gericht slaat dan weet ik 'm ook wel te vinden.... Wanneer je laat zien dat je je van dreigen niets van aantrekt en doorloopt ben je ook al baas. Een snoepje is niet om te lijmen of slijmen, maar wel voor de prettige ervaring, geef het snoepje of een aai en ga weer weg en de andere keer geef je een snoepje en neem je 'm wel mee om te rijden, dat je komt moet leuk zijn dan heeft ie ook geen reden om je weg te jagen.
Ik ga zelf liever voor een benadering vanuit het positieve!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:00

Doet ze het ook wanneer andere mensen haar uit de wei halen? Kijken ook eens goed naar je eigen lichaams houding voordat je de wei in loopt. Ga je met het idee dat ze je misschien bijt of trapt of loop je rechtop zelfverzekerd en denkt je ik haal haar even uit de wei.

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:16

dit gedrag ( zoals ik het lees) vertonen paarden ook in een kudde om te laten zien dat ze de baas of leider zijn. op elkaars plekje gaan staan e.d.

als ze dit doet zou ik haar eerst een paar keer van haar plek afsturen. het is heus niet als je haar een paar keer wegjaagt dat ze nooit meer naar je toekomt, maar zo laat je wel zien dat jij degene bent die de regie heeft.

natuurlijk kan je daarnaast ook vaak even langsgaan voor een knuffel of aai

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:38

heee bedankt allemaal voor de reacties,

ik denk dat een klap met de zweep geven geen goed plan is.Want dan word ze bang voor me dat heeft ze altijd, ik moet haar foute gedrag niet staffen met een klap ( ook niet met rijden, tijdens springen als ze weigert, want dan heeft ze er geen vertrouwen meer in , wel even laten weten wie de baas is met het been maar verder niks) want dan gaat ze deheltijd voor me wegrennen omdat ze bang is dat ik haar een mep verkoop'.

Ik ben elke dag vaak hem geweest om gewoon even te aaien of wat lekkers te geven , de 1e paar keer deed ze het nog maar ik nergeerde dit, en toen was bij haar de lol eraf en nu gaat het altijd super.

en ik ben niet bang voor haar ofzo, want ik weet toch een klap geven doet ze niet, zo is ze niet, :o

BEDANKT allemaal.

xx.