Hoe respect krijgen van pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

Hoe respect krijgen van pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:48

Onze heer hier is nooit echt helemaal respectvol voor ons geweest....maar heb dit wat genegeerd en dacht dat dit kwam omdat hij hier nieuw was enz.
We hebben hem nu een maand en het is echt wel verergerd....ten koste van het vertrouwen van m'n dochter.
Hij steigert als hij geen zin heeft om mee te werken, loopt achter ons aan met de oren plat...ook als hij aan de hand wandelt en hij iets van ons afwandeld...komt hij met korte snelle stappen achter ons aan en maakt dan soms wat geluiden erbij, oren plat en probeert hij heel vaak te bijten. M'n dochtertje durft bijna niet meer in z'n buurt te komen en al helemaal niet alleen....uit angst dat hij iets stout zou doen.

Hoe kan ik alsnog zijn respect afdwingen voor ons?
Want anders moet ik jammer genoeg een nieuwe thuis voor hem zoeken...bij mensen die miss wat kordater zijn dan ikzelf. ;(
BTW: is de eerste keer dat we een pony hebben.

Khoop dat jullie me kunnen helpen...wil zo graag dit proberen en hopen dat het zal lukken...want als hij in z'n goed humeur is het echt zo'n schatje.

troi

Re: Hoe respect krijgen van pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:59

Dat kun je het beste doen door samen met je dochter iemand te zoeken die grondwerkles geeft en goed kan uitleggen. Je leert er ontzettend veel van en je krijgt een ontzettend goede band met je dier, iets dat helemaal voor je dochter erg leuk zal zijn. Ik kan je zelfs aanraden om het rijden voorlopig te stoppen (en dus ook de rijles) en je eerst hierop te focussen, ik vermoed zo dat er een wereld voor jullie open gaat!

De handigste manier om aan zo iemand te komen is een advertentie op bokt waar je even je woonplaats bij zet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:02

Ik zou eerst zelf, en dan samen met je dochter, lessen in grondwerk gaan nemen bij iemand die inderdaad goed kordaat is. De meeste mensen vinden het zweverig klinken, maar grondwerk is juist ideaal om een paard te laten weten waar zijn plek is. Maar niet zelf gaan lopen prutsen, begeleiding zoeken.
Als het dan goed gaat bij jou, kun je langzaam maar zeker ook je dochter laten proberen.

Maar het kan inderdaad zijn dat als de pony zich zo gedraagt, hij niet geschikt is voor kinderen, dan is het jammer maar helaas, ik zou hem dan ook niet houden...
Geef hem nog wel een kans, wie weet hoe lief hij is als hij zijn plek kent...

Hé troi, dat was mijn idee! :+

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:05

Zoals troi al zei grondwerkles nemen en zo ie zo grondwerk doen. Ga misschien ook je meer verdiepen in de Natural Horsemanship kant, hier leer je een geweldige, respectvolle, natuurlijke band op te bouwen. En laat inderdaad het rijden even achter je. Ik heb zelf ook een shet die een half jaar geleden ook zo ontzettend was, ik kon het toen bijna onhandelbaar noemen.. Ik heb er knetterhard voor moeten trainen, en oefenen, en ben begonnen bij 0. Toen ze in deze lente hoefbevangen werd (per ongeluk), hadden we haar echt alles gegeven wat ze nodig had, en dat baatte. Nu kunnen we zelfs heerlijk op haar rijden, dus neem het van mij aan, begin bij 0, ga je verdiepen in grondwerk (en neem misschien les), en wie weet staat er dan een hoop geluk voor je klaar!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:06

Ik ga mee met de rest, we kunnen hier wel vanalles gaan neerpennen, maar het in de praktijk uitgelegd en voorgedaan krijgen werkt véél beter. Dus, grondwerkles, samen met je dochter. Ik heb zelf ook grondwerklessen gevolgd met mijn paard, begonnen voor de leuk, want ik dacht dat alles wel ok was, tot we bij bepaalde oefeningen kwamen en paard niet zo goed bleek te luisteren :') Nu zijn we echt op elkaar ingespeeld.

En verder... achter je aan lopen met oren plat etc niet tolereren, zet dan maar een stap in de richting van het paard, arm omhoog erbij als het moet, en laat hém maar wijken voor jullie. Dat zijn kleine dingetjes, maar als je dat consequent volhoudt heeft het wel een grote impact op de omgang in zijn geheel.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:08

Ik had iemand laten komen....3x om wat grondwerk te doen.....maar zij ging voor de enorme zachte aanpak en nu heb ik dit al helemaal tot resultaat bekomen. :-( Dusja...kwil gerust nog eens iemand laten komen om ons dit aan te leren....want dat was hetgeen we eigenlijk wilde om zo zijn vertrouwen te winnen en zijn respect. Maarja, mislukt en kunnen we helemaal opnieuw beginnen, als dit nog gaat tenminste. zelfs zei vertrouwde het totaal niet en zei dat ik er nog enorm werk aan zou hebben....en dat hij miss idd niet echt geschikt zou zijn voor jonge kids.

Tja, hij is ons verkocht als kinderpony.....maar jammer genoeg blijkt dit idd zo niet te zijn op sommige vlakken.
Hij is 17 en kdacht dat deze jongen al genoeg gewend zou zijn om mee te werken. Maar blijkbaar te goed gelovig geweest?
Hij laat zich rechts goed poetsen enz....ik ben er wel steeds bij en laat haar nooit alleen bij hem.....maar links doet hij nu moeilijk, deed het in het begin ook goed. Voetjes geven, de ene moment super en de andere moment doet hij enorm moeilijk. Er is een DA langs gekomen om wat testjes te doen en zijn spuitjes te geven enz...en hij was gezond verklaard, zonder zichtbare problemen.

Hij laat zich niet longeren en als m'n dochtertje al eens wil rijden op hem weigert hij en volgt hij mij....maar zelfs dat durf ik niet meer, m'n dochtertje erop te zetten door z'n gedrag....en dochtertje durft er ook niet meer op. :-(

Khoop echt dat ik het kan oplossen.....echt.....vandaar dat ik tips zoek of iemand die idd in het belgische limburg woont en eens wil langskomen om ons wat tips en tricks irl te leren.
Laatst bijgewerkt door Vke op 07-08-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:11

Woon je in de buurt van maastricht? Daar zit namelijk net over de belgische grens spirithorses. Een club die erg veel ervaring heeft met lastige paarden en goede resultaten schijnt te boeken. Wellicht een telefoontje waard. En anders een advertentie zetten bij EA gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:16

Zou het helpen als iemand die wel ervaring heeft opgebouwd maar geen officiële lesgever etc. is eens gaat kijken en met de pony werken? Ikzelf woon vlakbij, en heb er wel interesse in om eens te gaan kijken om te zien hoe de pony reageert op alles. Ik heb recent heel wat ervaring opgebouwd met die van mij .. Hij steigerde niet, maar liep je wel gewoon omver :+ Dankzij hem heb ik heel veel geleerd met betrekking tot het 'lezen van paarden' zoals ze dat noemen, uiteraard met hulp. Maar ergens heb ik het idee dat, door de ervaring met mijn eigen pony, misschien wel voor een stukje kan helpen. Maar langs de andere kant ben ik geen officiële instructeur en heb ik geen ervaring met dozijnen probleempaarden ... Zou hier een echte professional bij moeten komen? (die al geweest is maar de zaak er ook niet beter op heeft gemaakt := ).

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:20

[***] schreef:
Zou het helpen als iemand die wel ervaring heeft opgebouwd maar geen officiële lesgever etc. is eens gaat kijken en met de pony werken? Ikzelf woon vlakbij, en heb er wel interesse in om eens te gaan kijken om te zien hoe de pony reageert op alles. Ik heb recent heel wat ervaring opgebouwd met die van mij .. Hij steigerde niet, maar liep je wel gewoon omver :+ Dankzij hem heb ik heel veel geleerd met betrekking tot het 'lezen van paarden' zoals ze dat noemen, uiteraard met hulp. Maar ergens heb ik het idee dat, door de ervaring met mijn eigen pony, misschien wel voor een stukje kan helpen. Maar langs de andere kant ben ik geen officiële instructeur en heb ik geen ervaring met dozijnen probleempaarden ... Zou hier een echte professional bij moeten komen? (die al geweest is maar de zaak er ook niet beter op heeft gemaakt := ).

steeds welkom....dat weet je en al is het iets wat ik bijleer en resultaat geeft ben ik echt al enorm blij...want wil hem liever niet wegdoen en wie weet waar gaat hij terecht komen.
thx alvast

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:47

@TS: de meeste pony's/paarden worden geschikt gemaakt als kinderpony, met een consequente aanpak kan jouw pony dit ook worden (ik zeg niet altijd, maar meestal...) Mijn paard (1m60) loopt ook met kinderen en mentaal gehandicapten op zijn rug rond, waar hij drie jaar geleden enkel al steigerend door de piste ging. Je zal er werk aan hebben, maar een consequente opvoeding maakt brave paarden :)

Spirithorses is inderdaad misschien een goeie! Ze zitten net wel in België, wel vlakbij Maastricht.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:32

Solleke_Noah schreef:
@TS: de meeste pony's/paarden worden geschikt gemaakt als kinderpony, met een consequente aanpak kan jouw pony dit ook worden (ik zeg niet altijd, maar meestal...) Mijn paard (1m60) loopt ook met kinderen en mentaal gehandicapten op zijn rug rond, waar hij drie jaar geleden enkel al steigerend door de piste ging. Je zal er werk aan hebben, maar een consequente opvoeding maakt brave paarden :)

Spirithorses is inderdaad misschien een goeie! Ze zitten net wel in België, wel vlakbij Maastricht.

en hoe heb jij het voor elkaar gekregen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:06

Grondwerkles en heel correct zijn :) Paard was niet de gemakkelijkste (heeft een steiger-periode gehad dat hij enkel op twee benen kon gaan en ik geef eerlijk toe dat ik op het einde echt schrik had om nog te rijden). Maar hij weet nu gewoon 'ho' is 'ho', op stap op stap, enz. terwijl ik ernaast sta, niet duwen, trekken, omverlopen, wat dan ook. Zowiezo als er kinderen bijzijn zit ik er heel hard bovenop en mag hij bij wijze van spreken geen pas zetten die ik niet vraag. Als ik alleen met hem bezig ben mag hij z'n grapjes wel eens bovenhalen :)

Ik had wel een goeie lesgever, echt no-nonsens, een man ook, weet niet of dat verschil maakt maar hij had wel een hele correcte, consequente aanpak. Hij trainde ook altijd eerst zelf een tien minuten met mijn paard, om te kijken hoe die op alles reageerde, en dan moest ik het zelf gaan doen. Gaf ook 'huiswerk' mee en legde de lat elke week wat verder. Ik was heel tevreden over hem :)

edit: als je dan les gevolgd hebt, kan je voor de eerste keren rijden van je dochter er dus naast blijven, en zorg dan dat de pony goed naar je luistert (je doet dus wat grondwerkoefeningen zoals stappen, stoppen, stappen, draaien en blijven plakken etc met je dochter erop), zodat hij zijn goede gedrag met jou ernaast doorzet met je dochter erop. Zo kan je dochter ook terug wat ontspannen op jouw pony er eerst wat genieten van het rijden, alleen rijden komt erna dan wel.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:51

Ik zie dat je ook van België bent, vanwaar precies? Wie was deze man die jou les gaf?
Tja...ik moet nu ook echt wel hard zijn voor hem en dat is niet fijn....maar hoop dat we er beter uitkomen op deze manier.
En hulp en tips zijn nog steeds welkom.

grtz

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:36

Ik zie dat je de dierenarts naar hem heb laten komen. Het kan goed zijn dat er lichamelijk iets aan de hand is. Soms is het goed om verder te kijken dan een dierenarts. Je kan een een keer een chiroprakter naar hem laten kijken of hem eens laten masseren. Dit geeft verbluffende effecten. Gedrag kan voorkomen uit ongemakken bij een paard. Mijn 4 jarige haflinger tilde zijn achterbenen moeizaam op, maakte steds een schoppende beweging. Hij is echt een schat en doet geen vlieg kwaat. Eerst dacht ik dat dit pubergedrag was. Ik heb hem nu 2 keer laten masseren en tilt zijn achterbenen rustig op. Zozie je maar dat gedrag kan komen uit een ongemak.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:29

Vke schreef:
Ik zie dat je ook van België bent, vanwaar precies? Wie was deze man die jou les gaf?
Tja...ik moet nu ook echt wel hard zijn voor hem en dat is niet fijn....maar hoop dat we er beter uitkomen op deze manier.
En hulp en tips zijn nog steeds welkom.

grtz

spirithorses in belgie vlakbij maastricht werd al een paar keer genoemd. Neem daar eens kontakt mee op.
Ze gaan op een ontzettend eerlijke manier om met paarden; consequent, echt niet hard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:15

Grondwerk hoeft geeneens gelijk, begin maar eens met consequent zijn.
Mijn pony was precies het zelfde, en ik was niet van plan om in die toestand aan grondwerk te beginnen,
uit eindelijk wel gedaan alleen dat is niet wat het probleem echt heeft opgelost.

Wat ik zou doen als ik jou was, was die pony verschrikkelijk op zijn donder geven
als hij steigert. Ik heb bij mijn pony het in het begin "goed gevonden", oftewel ik heb het genegeerd omdat
ik er van schok en het best wel eng vond, maar ik had er na een tijdje zo genoeg van,
dat ik elke x als ze steigerde haar toch eventjes mijn halster touw liet voelen.
Dat even vol houden en het was over. Nee is nee en steigeren mag gewoon niet!
Die tik hoeft niet hard te zijn, maar geef gewoon eens een zwaai met je halstertouw en raak haar niet te hard,
maar doe het zo dat ze er door verrast is.

Nogmaals, ik geef mijn paard nooit een tik, behalfe als ze bijt, schop, steigert of op weg naar stal staakt,
want je moet grenzen aan geven en in de wei geven ze elkaar ook schoppen hoor. ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:20

Eerst een goed gesprek met de heer en als dat niet helpt helemaal in elkaar trappen... Dat zal hem leren!! ~~}>

Nee geintje natuurlijk 8)7 , begin met consequent zijn en kan spelenderwijs eens wat grondwerk met je dochter. Het is natuurlijk helemaal niet leuk dat ze bang is voor haar pony!

Ga eerst zelf met hem aan de slag en later samen met je dochter.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:26

Fred_Kroket schreef:
Eerst een goed gesprek met de heer en als dat niet helpt helemaal in elkaar trappen... Dat zal hem leren!! ~~}>

Reageer je op mijn post of is het gewoon een grapje?
want ik heb het totaal niet over je paard in elkaar trappen, daarmee win je namelijk niks,
maar ik heb het over een corrigerende tik die gewoon de grenzen aan geeft.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:51

HorsesWoman schreef:
Fred_Kroket schreef:

Reageer je op mijn post of is het gewoon een grapje?
want ik heb het totaal niet over je paard in elkaar trappen, daarmee win je namelijk niks,
maar ik heb het over een corrigerende tik die gewoon de grenzen aan geeft.

Wat denk je zelf... Ik noem eronder toch een paar serieuze tips? En er staat: Nee geintje natuurlijk...