Al zoveel geprobeert maar buitenrijden lijkt onmogelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Al zoveel geprobeert maar buitenrijden lijkt onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:18

Hallo bokkers,
Voorheen op andere stallen kon ik altijd probleemloos buiten rijden met mijn paard.
Hij is onwijs nuchter en voor niks en niemand bang maar ik kan gewoon op deze stalling waar ik nu
al 6 a 7 jaar met hem sta nog steeds niet naar buiten.

Heb veel al geprobeerd en er lang mee bezig geweest dit leek te werken maar na een tijdje zijn we toch weer terug bij af.
Heb het volgende geprobeerd:
- aan de hand stappen richting buitenrijdgebied. Dit stapje voor stapje opbouw steeds iets verder. Dit altijd positief afsluiten.
- met een ander paard naar buiten. Daarna een stukje alleen verder op pad.

Steeds lijkt het goed te gaan maar op het moment dat ik denk dat hij er klaar voor was ging het tog weer mis. Dan gaat hij staken, hinniken (zeg gerust gillen) en keert hij gewoon om.
Mocht hij niet omkeren is hij heel onrustig en al heel snel in het zweet omdat hij zich zo druk maakt. Vaak leg ik me er dan bij neer dat het gewoon niet gaat met hem.
Maar vroeger vond hij buitenrijden alleen altijd onwijs leuk.
Heb ook het gevoel dat hij bang is om weg te gaan van stal.

Wie heeft tips?

(ik gebruik trouwens geen hulpteugels of iets dergelijs)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:40

Rijst als eerste de vraag: wat is er op deze stal anders dan op de vorige stallen waar je hebt gestaan?

BigOne

Re: Al zoveel geprobeert maar buitenrijden lijkt onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:59

Als hij zich zo druk maakt dan eens een keer niet toegeven maar gewoon doorstappen, hij krijgt er niets van dat hij zo bezweet is, als je maar blijft stappen. Zolang het geen gevaar voor hem en jou oplevert dan niet zo snel opgeven want dat hebben ze juist heel snel door. Als hij buiten het hoorbereik van de andere paarden is( en dat is nogal een stuk) dan is er waarschijnlijk niets meer aan de hand.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:04

Ehm.. ik weet natuurlijk niet precies hoe het gaat.
Neem 1 tip van mn aan: Op het moment dat het net goed gaat (eerder niet) uitgebreid belonen, en probeer dit steeds een stapje voor stapje mee verder te gaan (zoals je al deed).

Is er misschien op de plek waar het meestal fout gaat niet iets 'engs' te bekennen? Bij het paard van mn vriendin 'gilt' (hinniken wat lijkt op gillen; zoals jij het ook beschreef) het ook uit zodra ze een tasje ziet liggen op de grond..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:09

Doet hij alleen moeilijk als je in je eentje weggaat? Of wil hij zelfs naast een ander paard niet van stal weg?

Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt om alleen mee naar buiten te gaan. Mijn paard is ook zo. In haar eentje doet ze niks anders dan stressen en manieren verzinnen om zich 180° om te draaien en weer naar stal te rennen. Met een ander paard ernaast is het een heel aangenaam wandelpaard.

Ik heb me er gewoon bij neergelegd dat alleen naar buiten gaan niet voor me is weggelegd met dit paard. Ik spreek regelmatig af met stalgenoten en vind dat eigenlijk nog gezelliger ook.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:13

Ow ik zie dat je in de buurt woont!!!
Ik zou echt zeggen neem contact met Suzanne Verhoog/ www.equimon.nl op!

Ik weet haast zeker dat zij je gaat kunnen helpen :j

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:14

Met de trailer naar een andere plek gaan en daar lekker buiten rijden. Zo weet ze niet hoe ze terug moet komen en zal jou moeten leren vertrouwen. Ze vertrouwd jou nu totaal niet en wil zo snel mogelijk naar een vertrouwde omgeving terug

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:17

Dat je iedere keer terug bij af bent, is toch echt je eigen schuld hoor. Klinkt hard maar zo is het wel. Vergelijk het maar met een onhandelbaar kind dat net zo lang gaat gillen tot die zijn zin krijgt. Jij doet met je paard eigenlijk hetzelfde als de ouders van dat onhandelbare kind.
Mijn paard wil ook niet alleen naar buiten maar aangezien ik nooit iemand meekrijg, zal hij toch echt wel moeten. Hij kan gillen en lopen klieren wat hij wil, maar ik ben echt de baas en als ik zeg dat we naar buiten gaan, dan gaan we naar buiten. Overigens las ik een goede tip jaren geleden al hier op Bokt van iemand die ook zo'n paard had, dat ging stil staan en niet meer vooruit te branden was. Zij ging gewoon stil staan met hem, maar zolang hij niet vooruit wilde moest hij nageven. Vooruit was ontspannen, lange teugel, niet vooruit was dus nageven. Twee keer heeft zij op ongeveer dezelfde plek gestaan, zelfs kwamen er mensen vragen of ze een pizza moesten bestellen voor haar, kan je nagaan dat ze daar een hele tijd gestaan heeft. Daarna was het over met de fratsen en was hij gewoon braaf. Wat zij kan, kan jij dus ook. Gewoon gaan met die banaan en geen streken meer dulden.
Succes en veel buiten rijd plezier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:17

salome_maybe schreef:
Met de trailer naar een andere plek gaan en daar lekker buiten rijden. Zo weet ze niet hoe ze terug moet komen en zal jou moeten leren vertrouwen. Ze vertrouwd jou nu totaal niet en wil zo snel mogelijk naar een vertrouwde omgeving terug

_O- _O- Ik woonde in het zuiden van het land en reed ergens in noord-Drenthe. Op het moment dat ik een pad indraaide dat zuidelijk ging, gaf ze gas bij! Niet weten waar huis is, jaja.......

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:56

ElanII schreef:
Dat je iedere keer terug bij af bent, is toch echt je eigen schuld hoor. Klinkt hard maar zo is het wel. Vergelijk het maar met een onhandelbaar kind dat net zo lang gaat gillen tot die zijn zin krijgt. Jij doet met je paard eigenlijk hetzelfde als de ouders van dat onhandelbare kind.
Mijn paard wil ook niet alleen naar buiten maar aangezien ik nooit iemand meekrijg, zal hij toch echt wel moeten. Hij kan gillen en lopen klieren wat hij wil, maar ik ben echt de baas en als ik zeg dat we naar buiten gaan, dan gaan we naar buiten. Overigens las ik een goede tip jaren geleden al hier op Bokt van iemand die ook zo'n paard had, dat ging stil staan en niet meer vooruit te branden was. Zij ging gewoon stil staan met hem, maar zolang hij niet vooruit wilde moest hij nageven. Vooruit was ontspannen, lange teugel, niet vooruit was dus nageven. Twee keer heeft zij op ongeveer dezelfde plek gestaan, zelfs kwamen er mensen vragen of ze een pizza moesten bestellen voor haar, kan je nagaan dat ze daar een hele tijd gestaan heeft. Daarna was het over met de fratsen en was hij gewoon braaf. Wat zij kan, kan jij dus ook. Gewoon gaan met die banaan en geen streken meer dulden.
Succes en veel buiten rijd plezier.

Ik geef er ook niet aan toe. Als hij zich zo gedraagt rijd ik gewoon door met hem ook als hij helemaal bezweet is maak ik mijn ronde gewoon af. Maar het moet naar mijn idee ook anders kunnen dan hoe het nu gaat en gewoon een relaxt rondje kunnen rijden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:57

ikke schreef:
Rijst als eerste de vraag: wat is er op deze stal anders dan op de vorige stallen waar je hebt gestaan?

Ik denk dat het probleem ligt bij zijn verleden. Bij de vorige eigenaar is hij veel verhuisd en bij mij is dit ook zijn 2de stalling. Miss is hij bang niet meer terug te keren

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:58

Met een ander paard erbij blijft hij trouwens ook heel onrustig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:01

Ash_ schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat het probleem ligt bij zijn verleden. Bij de vorige eigenaar is hij veel verhuisd en bij mij is dit ook zijn 2de stalling. Miss is hij bang niet meer terug te keren

Ash_ schreef:
Met een ander paard erbij blijft hij trouwens ook heel onrustig.

Dan denk ik toch echt dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:03

ik denk dat je gewoon moet doorgaan hoe je bezig bent, dat hij uiteindelijk stukje bij beetje rustiger word, en hem duidelijk maakt, nu gaan we alleen naar buiten!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:04

Dat hoop ik indd ook.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:08

Ash_ schreef:
Ik geef er ook niet aan toe. Als hij zich zo gedraagt rijd ik gewoon door met hem ook als hij helemaal bezweet is maak ik mijn ronde gewoon af. Maar het moet naar mijn idee ook anders kunnen dan hoe het nu gaat en gewoon een relaxt rondje kunnen rijden.

Ash_ schreef:
Mocht hij niet omkeren is hij heel onrustig en al heel snel in het zweet omdat hij zich zo druk maakt. Vaak leg ik me er dan bij neer dat het gewoon niet gaat met hem.

Wat bedoel je dan met bovenstaande te zeggen (even gequote uit je openingspost).
Ik maak hier toch duidelijk uit op dat je hem zijn zin geeft. In ieder geval geef jij het op en dat snapt hij heel goed, dus dat maakt het voor hem lonend om te blijven "klieren". Hij hoeft dan tenminste niet meer alleen met je naar buiten. Verder kan het ook nog zo zijn dat jij heel gespannen bent nu het niet zo goed gaat, omdat je verwacht dat hij vervelend gaat doen. Ook dat voelt je paard haarfijn aan. Ik weet niet of je les hebt ? en of dat iemand is die ziet dat jouw paard je spiegelt, dus jou helpt meer te ontspannen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:11

Ik bedoel hier meer mee dat ik na afloop van de buitenrit (dus niet tijdens, ik ga dus niet terug omdat hij dan heeft wat hij wilt) me er soms bij neer moet leggen dat het gewoon weer bijna niet ging om ontspannen te rijden en dat ik de keer erop er eerst 3 keer over na denk of ik uberhaupt wel naar buiten moet gaan met hem.

Ik heb indd les maar tijdens de les (in de bak) is er over het algemeen hier niks van te zien. Maar mogelijk ben ik wel meer gespannen indd tijdens de buitenrit. Ga ik in de gaten houden.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:29

Ash_ schreef:
Ik bedoel hier meer mee dat ik na afloop van de buitenrit (dus niet tijdens, ik ga dus niet terug omdat hij dan heeft wat hij wilt) me er soms bij neer moet leggen dat het gewoon weer bijna niet ging om ontspannen te rijden en dat ik de keer erop er eerst 3 keer over na denk of ik uberhaupt wel naar buiten moet gaan met hem.

Ik heb indd les maar tijdens de les (in de bak) is er over het algemeen hier niks van te zien. Maar mogelijk ben ik wel meer gespannen indd tijdens de buitenrit. Ga ik in de gaten houden.

Natuurlijk ben je meer gespannen en dat is ook logisch, want je zit toch in spanning van zal het deze keer wel goed gaan... Ik zal je een voorbeeld geven van hoe het spiegelen van paarden op de ruiter werkt.
Ik heb speciaal les van iemand die oefeningen met mij doet, ademhalingsoefeningen vooral, naast het paard. Na de oefeningen pas erop. Zij heeft mij uitgelegd hoe spiegelen werkt. Vorige week had ik les en de week daarvoor een hele drukke week gehad op het werk. Tijdens het instappen vertelde ik daarover. Omdat dan onbewust de gevoelens terugkeren van de drukte (stress), ging ik anders ademhalen en mijn paard reageerde onmiddellijk door zich te spannen. Zo reageert jouw paard dus ook op jou, echt op de minste spanning, je ademhaling die hoger in je lichaam plaatsvindt, je hartslag die sneller wordt. Jij geeft op die manier eigenlijk aan dat er "gevaar" dreigt. Vraag je instructrice of ze hiermee bekend is en of zij ook oefeningen met jou wil doen. Mocht je meer willen weten, dan mag je me altijd een pb sturen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:34

Super bedankt voor deze uitleg.
Is indd iets om aan te werken. Ik ga aan haar vragen of ze hier mee bekend is en of ze mij zou willen helpen hiermee.

Super bedankt

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:47

De uitleg hierboven is zeker super!!

Hoe je het omschrijft heb ik het idee en wat je zelf ook al zei, is dat je paard bang is dat ie niet weer terug komt.
Probeer eens van mij paart eerst 5 stappen buiten het terrein te gaan en belonen als je dat rustig doet. Daarna weer terug en klaar. Dit uitbouwen met elke keer extra meters en voordat het slecht gaat weer terug. Dit kan misschien lang duren maar hopelijk heb je na een tijd er wel profijt van.
En dan in combi van hierboven, jij rustig en kalm in je lichaam en hem dan kan bevestigen dat er niks aan de hand is en dat je gewoon weer terug gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:39

Je paard ringeloort je. Ik denk dat hij naar buiten gaan wat spannend vind. En als je dan naar buiten gaat en hij komt met dit soort acties weg dan is het eind zoek. Dan gaat hij het alleen maar spannender vinden want blijkbaar vind jij het goed dat hij vlucht. Dit patroon zie ik wel eens bij een onzeker paard in combinatie met een onzekere ruiter. En dat gaat elkaar dan versterken. Zachtjes opbouwen heeft daarom in mijn ogen ook gen zin, er is een zure appel en daarmoet doorheengegeten worden.

Mijn vriendin had hetzelfde probleem.
Eerst hebben we besproken wat zij ging doen als hij probeerde om te draaien, Hoe streng durf je te zijn tegen een paard, wat is aanpakken? Een tikje of een zieper met het zweepje, sporen of geen sporen, dat hebben we allemaal eerst doorgesproken.
In het geval van dit paard besloten we door te draaien tot 360 graden en een goeie klets met de zweep en been er aan. Dan stond hij in elk geval weer met z'n neus naar de kant die we op wilde. Meestal draaide hij linksom dus dan weet je ook aan welke kant je het handigst je zweepje kunt houden. (Dit stuk van de oefening is niet leuk, niet voor jou niet voor het paard, maar helaas wel nodig) Verder spraken we af dat ik een meter of 15 achter het paard mee zou lopen. Soms had ik eerder door dat hij zou gaan draaien en waarschuwde dan. Verder kon ik haar advies geven over hoe lang de teugel, wat wel en niet toestaan, haar snelheid van reageren en ook of ze hem wel streng genoeg aanpakte.
De volgende stap was niet alleen weer met zijn neus de goeie kant op staan, maar vanuit die positie meteen een stukje naar voren draven. (was dat even een denkertje, iedere keer als hij zijn truukje uithaalde schoot hij er minder mee op.)
Vervolgens nam ik steeds meer afstand zodat hij minder op mij kon leunen voor zijn zelfvertrouwen..
Daarna ging ik op mijn eigen paard achter haar rijden. Het was belangrijk hem te laten voelen dat hij een leider mocht zijn (dat had dit paard nodig, ik weet niet of dat bij het jouwe ook zo is.)
Dit was ook zo'n paard wat wel eens schrok maar waarbij je er geen goed aan deed het paard dan even te laten kijken waar hij van geschrokken was. Bij deze moest je vooral negeren dat er iets te schikken viel, daarmee leerde hij meer op zijn ruiter te vertrouwen en niet zo kleinzielig te doen en dat gedrag werd beloond. Bedenk dus van te voren wat past bij jouw paard, volg niet wat er in de boekjes staat, denk zelf na...

We hebben veel moeten oefenen echt elke dag en soms zelf twee keer op een dag. Mijn vriendin was af en toe bijna wanhopig. Maar het is gelukt in drie weken hadden we het voor elkaar. Ze kan nu met hem naar buiten, zowel in de groep als alleen. Zowel paard als ruiter zijn zekerder van zichzelf geworden. Door deze oefeningen zijn ze dat allebei geworden. Mooi hè
Heel af en toe doet hij nog een poging, maar mijn vriendin voelt het eerder aan komen, en is er niet meer bang voor. Haar paard wordt altijd hetzelfde gecorrigeerd en dan is het weer goed. Hij is het ook leuk gaan vinden buiten rijden met als gevolg dat hij te voorwaarts wordt. (leuk hè paarden) Nu zijn we bezig met zoveel zelfvertrouwen en gehoorzaamheid opbouwen dat ze beiden ook comfortabel met een losteugeltje buiten kunnen rijden. Ook daar gaan we komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 02:09

Ik ga met bovenstaande vraag mee: wat er op deze stal anders is dan op andere stallen?
Heb je al eens laten controleren of je paard wel voldoende ziet? Kan best dat zijn zicht achteruit is gegaan.
Ik ga er van uit dat je je paard op een buitenrit aan het werk houdt. Zo niet, ga eens wat aandacht besteden aan grondwerk, en bekijk onderstaand filmpje eens?

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g ... F4941570D7

Je zou ook even contact opnemen met Healing Touch for Animals Nederland (http://www.petsandpeople.nl), zij zouden eens kunnen kijken of ze je paard weer in balans kunnen brengen zodat het wel lukt om buiten te gaan rijden. Ik heb ze bij mijn paarden gehad bij ondersteuning van het genezingsproces na ziekte, een operatie en ook om vooral mijn oudste merrie weer in balans te brengen na verandering van omgeving.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:32

uuhhhh............ik had kan ik inmiddels wel stellen ook zo'n drakepit. en ik trok me daar nooit zoveel van aan, omdat meneer het toch nooit won, ik ben immers de baas, niet hij, tot het moment dat hij ineens net voor een auto de weg op sprong. ik schrok me rot, en die bestuurder van die auto waarschijnlijk ook. Weg vertrouwen. Vervolgens heeft hij een paar weken (!) staan nixen in de wei, en daarna ben ik stapje voor stapje weer begonnen, grondoefeningen. rijden in de bak. en de eerste keer samen met 3 anderen de weg op. en vervolgens alleen. ik ben er zelf geen voorstander van, maar om ongelukken te voorkomen heb ik toen met een thiedeman teugel gereden. geen vuiltje aan de lucht. en nu nog steeds geen vuiltje aan de lucht. goed, hij snuift nog wel, hij kijkt zijn ogen nog steeds uit, maar groot maken, omdraaien en wegsprinten, dat doet meneer (fries, 1.70) niet meer. dit tot grote vreugde van zijn baasje trouwens. Misschien is die volgorde ook wel wat voor jou en je paard. Even nixen (alleen poetsen en de nodige aandacht) grondoefeningen, rijden in de bak, en vervolgens de weg weer op. bij mij heeft het zo geholpen.

suc6

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:59

Blijkbaar doe je toch iets in dit hele verhaal verkeerd. Paarden leren door het leggen van associaties, en jouw paard heeft nu de associatie: buiten rijden -> spanning geleerd. Vaak is hierbij de prikkel tot het gedrag de ruiter zelf. Als jij gespannen bent, is je paard dat ook: jij als leider geeft aan door jouw spanning dat er iets niet goed is. Jouw paard kan dan alleen maar met angst reageren. Dit kun je hertrainen door de precieze prikkel en context van de prikkel te achterhalen en die weg te nemen of je paard eraan te wennen. Via een forum zijn deze moelijk te achterhalen: vaak heeft een paard zelfs niet 1 maar meerdere associaties gelegd en die moet je eerst ontrafelen, en dat kan je alleen maar door je paard en jou te observeren tijdens zo'n buitenrit.