Paard trapt naar elke pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Paard trapt naar elke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:31

Hallo, ik zit met een probleem.

Mijn pony (arabische merrie), trapt tijdens het rijden en in de wei. Naar elk ander paard/pony dat te dicht bij haar in de buurt komt.
Nu wordt ze dus apart gezet in de wei met een andere arabische merrie waar ze het redelijk mee kan vinden.
Maar voor het rijden is dit echt een probleem voor mij.
Mijn vriendinnen durven niet meer naast mij te rijden omdat ze bang zijn dat hun pony getrapt wordt door mijn pony, wat ook zeker gebeurt als ze te dicht bij komen.
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft, want ik vind het echt lastig worden.

Groetjes, Eline

troi

Re: Paard trapt naar elke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:40

Als jij op haar zit ben jij de baas, dus is het jouw taak om haar dat trappen af te leren.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:45

Flink laten weten dat jij de baas bent, als ze iets moeilijk kijkt naar een andere pony al laten weten dat ze normaal moet doen, even een schop geven en als ze probeert uit te halen een flinke klap achter de oren geven!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:48

[quote="Fleurrr_"]Flink laten weten dat jij de baas bent, als ze iets moeilijk kijkt naar een andere pony al laten weten dat ze normaal moet doen, even een schop geven en als ze probeert uit te halen een flinke klap achter de oren geven![/quote]
:? goed idee hoor.
flink op de kop beuken is goed voor het vertrouwen ook ja :x

Je zou met grondwerken wat duidelijk moeten maken dat jij de leider bent en niet je paard.
Zolang die verstandhouding niet duidelijk is kan je doen wat je wilt maar gaat het je niet lukken vrees ik.
Je hebt hier een dominantie probleem te pakken, ga je er niet goed mee om dan maak je dat probleem alleen maar groter

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:57

maar ze doet het niet naar mensen, alleen bij paarden (vooral merrie's).
In de omgang met mensen is ze heel braaf. En bij vreemde paarden die ze niet kent is het juist nog erger. Dan wil ze die bijna aanvallen, maar dit laat ik niet toe (ik begrens haar dan goed en draai haar kont naarbuiten zodat ze niet kan trappen, en ze krijgt wel een flinke tik soms)

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 03:41

soms, daar wringt het schoentje.
in het opvoeden van dieren (wat je hun leven lang doet) moet je consequent zijn. jij bepaald wat mag en wat niet maf. doet ze iets goed? dan wordt ze beloond. doe ze iets fout? dan wordt ze gestraft.
simple as that
maar niet, de ene keer door de vingers zien,en de andere keer weer niet. als je het 1x door de vingers ziet ben je nog verder af dan bij het begin want dan blijven ze proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:03

Het is toch echt een dominantie probleem hoor. Paard bij ons op de manege deed het ook, alleen in de beginnersles omdat die ruiters hem niet baas konden. Je zal het gedrag voor moeten zijn. Grondwerk heb ik geen ervaring mee, maar je kan het ook zoeken in je paard flink bezig houden zodat haar aandacht bij jou is. Let goed op haar gedrag, vaak voel je het wel aankomen (lijkt me) als ze uit wil halen. Zorg dat je die momenten voor bent.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:27

Als je een probleem hebt met je paard, dan moet je dat probleem niet uit de weg gaan maar oplossen op het moment dat het tot uiting komt. Of je zoekt een situatie op zodat het probleem tot uiting komt, zodat je het op het juiste moment op kan lossen. Jouw paard slaat naar andere paarden/merries als je aan het rijden bent, nou, dan ga je bij andere paarden rijden, ben je zelf ook voorbereid, en bij het eerste teken van dreigen naar een ander geef je haar met een stemhulp een waarschuwing met ook een fikse tik erbij (absoluut niet op haar hoofd, maar gewoon met de zweep tegen haar achterste). Dan is het een kwestie van heel streng zijn en doorgaans hoef je dan alleen nog een stemhulp te geven en zo kan je dat gedrag afbouwen.
Dat is ook absoluut niet zielig, want als je jouw paardje bij mijn paard in de wei zou zetten en ze vertoont dat gedrag, reken maar dat hij haar dan op een hele harde manier op haar plaats zet. Paarden zijn nu eenmaal niet zachtzinnig onder elkaar. Dus streng zijn, ben je dat niet, dan heb je alleen jezelf ermee.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:53

oke bedankt voor de reacties, ik zal nu consecuent zijn. En ik voel het meestal ook aankomen, eerst drijgt ze met haar oren, dan snuift ze een keer en dan wil ze trappen. Ik zal het nu ook duidelijk straffen met een tik met de zweep en stemhulp.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:59

Waarschuw al vanaf het begin de mensen die samen met jou in de bak rijden dat ze niet té dicht mogen komen.
Dit voorkomt meestal al de meeste problemen. :)
Zorg dat je paard niet de tijd heeft om te denken van: "En nu ga ik dat paard eens een klap geven!"
Zet haar goed aan het werk, en zorg dat ze met iets bezig is als er een paard voorbijkomt.
Probeer haar alleen te laten denken aan een bepaalde oefening, hierbij denk ik bv. aan iets eenvoudigs: Schoudervoor, .. of zelfs gewoon aan de teugel rijden.
Je paard bezighouden moet niet altijd met iets exstreem moelijk maar jij moet handelen vóór zij het doet.
Als ze haar oren in de nek legt als er een paard voorbijkomt, geef je ze een schop en waarschuw je kwaad met je stem.
Als ze toch probeert te slaan, geef haar dan een pets op haar kont.
Dit gedrag heeft niets te maken met dat zij de baas over JOU is.
Je moet uiteraard ten allen tijden je paard onder controle hebben, maar dit gedrag is niet naar jou, dit is naar paarden.
Er constand op los zitten meppen elke keer als ze haar oren in de nek legt, heeft geen zin!
Want gewoon oren in de nek leggen en boos kijken maakt niet zoveel uit, maar jij moet dan wel weten dat dit een voorbereiding op en mep kan zijn naar een paard.
Daarom moet je eerst waarschuwen. Straffen kan pas wanneer ze het écht van plan is.
Succes! :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:13

De meiden waar ik altijd mee rijd, die weten dat ze niet te dicht in de buurt mogen komen van mijn pony, en daar houden ze ook rekening mee.
Met een wedstrijd knoop ik een rood lint in haar staart.
Ik geef ook pas een tik met de zweep als ze ook echt trapt, daarvoor dreig in een keer met m'n stem.
Ik zal nu voor goede afleiding zorgen, als ik langs een ander paard rij :)
bedankt voor de tips.