In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:15

Mijn paard (ruin 6,5 jaar) kent geen gulden middenweg in zijn gedrag......

In de winter is hij hyper. Ik rijd dan met BP omdat ik mij echt niet veilig voel. Elke week gooi ik hem los en laat ik hem maximaal uit zijn dak gaan. Voor het rijden longeren en nog zijn er weken dat ik er niet op ga. Hij staat dan zo laag in het krachtvoer, dat hij aan het eind van de winter schraal onder zijn wintervacht vandaan komt :(

In de zomer is het een brave dodo (in verhouding met de winter :+ ). Hij staat dan op het land en is dan een stuk braver met rijden. Tot vorige week was ik helemaal blij dat ik een braaf paard had.... tot het kouder werd en begon te regenen. Daar gingen we weer bokkend de bak door, afgewisseld met een paar snelle draaien......

Aanvullende info: Hij heeft als jong paard tussen andere paarden in de opfok gestaan en staat nu met een ander paard in een loopstal met uitloop (winter). In de zomer staat hij op het land met een ander paard. Vanaf 3.5 bezig met inrijden en daarbij begeleiding van instructrice.

Gaat dit nog over? Wie heeft hier ervaring mee?

Ik zie de winter al huiverig tegemoet :+ ............ (het plezier vergaat mij, is dat begrijpelijk?)

Aroree

Re: In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:17

Je gooit hem in de winter wel 1 keer in de week los? := Staat hij niet in een paddock 's winters?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:18

saltpepper schreef:
In de winter is hij hyper. Ik rijd dan met BP omdat ik mij echt niet veilig voel. Elke week gooi ik hem los en laat ik hem maximaal uit zijn dak gaan. Voor het rijden longeren en nog zijn er weken dat ik er niet op ga. Hij staat dan zo laag in het krachtvoer, dat hij aan het eind van de winter schraal onder zijn wintervacht vandaan komt :(

ik denk dat ik hier het probleem al lees...........hij gaat te weinig los .....en soms doet hij weken niks....
paard doet voor zijn energielevel gewoon te weinig...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:20

Hoi,

ik weet niet of het over gaat.
Maar misschien kun je in de winter meer hooi etc voeren zodat hij niet zo schraal wordt. officeel hebben paarden niet perse veel krachtvoer nodig, dus als je dat laag houd kun je het beste veel hooi bijvoeren.

Groetjes

en 1x per week ik ook wel erg weinig offcourse.
mijn paard staat dag en nacht buiten en die is ook drukken in de winter.
en dan heeft ze echt voldoende beweging

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:21

Inderdaad..1 keer per week?? Ik zou ook uit mijn dak gaan van ellende als ik de hele week in de wc opgesloten zou worden!
Weinig eten geven zodat hij er aan het eind van de winter schraal uitziet is natuurlijk niet goed. Hij zou dan in elk geval flink hooi moeten krijgen.
Met andere woorden, nu al gaan zoeken voor een oplossing voor de winter zodat hij lekker ELKE dag minimaal een paar uur naar buiten kan en liefst met een vriendje natuurlijk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:22

Hoe groot is de uitloop? Mijn merrie had vroeger hetzelfde, maar sinds ze 24/7 buiten staat is het probleem opgelost.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:27

Probeer heb meusli zonder haver te geven met luzerne, als extraatje en verder heel veel ruwvoer.
Hiervan wordt je paard echt niet hyper!

Verder iedere dag beweging, los/longeren en rijden..
Als mijn paard 1x per week buiten komt is ie ook niet te gebruiken..en zou ik er ook niet opgaan, logisch..

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:47

Aanvullende info:in de winter staat hij in een loopstal met paddock met ander paard. Naast het paar keer in de week rijden/ longeren gooi ik hem in de winter 1 a 2 x in de week los in de grote bak (rodeo!!!!!!!). Ik denk dat hij 5 a 6 in de week beweging krijgt.

Rantsoen in de winter: 3 x daags flinke hoeveelheid hooi. Twee keer daags een klein bodempje Pavo Bikkels (en ja, dan nog hyper).

Op het gebied van welzijn (vriendje, voldoende hooi, voldoende beweging, instructrice etc) heb ik volgens mij alles wel op orde. Daar zoek ik het probleem dan ook niet zo zeer.

Maar waar komt het grote verschil in gedrag vandaan?
Laatst bijgewerkt door saltpepper op 05-08-11 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:49

ik zou het probleem wel daar zoeken, want ergens anders zit het echt niet.

anders zou het in de zomer ook zo moeten zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:52

Hoe groot is de uitloop? Want als hij daar niet kan rennen, en op het land wel, dan zou ik vaker gaan losgooien. Waarom niet iedere dag, na het rijden, nog even losgooien? Als je paard het nodig heeft, dan gewoon lekker doen. En doordat je het na het rijden doet, weet je of hij nog energie over had, en is hij niet "leeg" als je erop wilt.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:54

Ik weet wel dat paarden frisser kunnen als het kouder wordt.
Misschien heeft jouw paard het iets erger.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:56

saltpepper schreef:
Aanvullende info:in de winter staat hij in een loopstal met paddock met ander paard. Naast het paar keer in de week rijden/ longeren gooi ik hem in de winter 1 a 2 x in de week los in de grote bak (rodeo!!!!!!!). Ik denk dat hij 5 a 6 in de week beweging krijgt.

Rantsoen in de winter: 3 x daags flinke hoeveelheid hooi. Twee keer daags een klein bodempje Pavo Bikkels (en ja, dan nog hyper).

Op het gebied van welzijn (vriendje, voldoende hooi, voldoende beweging, instructrice etc) heb ik volgens mij alles wel op orde. Daar zoek ik het probleem dan ook niet zo zeer.

Maar waar komt het grote verschil in gedrag vandaan?

vaak doen ze in de loopstal niks, dat is te eigen en vaak te klein
dit klinkt als een paard wat dagelijks even los moet en daarbij goed aan t werk moet

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:05

Het bijzondere met rijden in de winter is: heel actief beginnen maar na 20/ 30 minuten is hij "op" (dit is te zien aan zijn gangen, hoofd afhangen, niet meer reageren op prikkels etc). Aan het begin van het rijden reageert hij op elke prikkel juist heftig (wind, ander paard etc) maar als hij zijn energie verspilt heeft niet meer. Zijn energie doseert hij niet. Het "goed aan het werk zetten" lukt daardoor niet.

De uitloop is idd niet zodanig groot dat hij kan rennen (circa 60/ 70 m2) maar hij kan wel lekker rondneuzen,rollen en indrukken opdoen.

In omgang een heel leuk paard: veel interactie met hem (komt altijd, wil graag mijn zweepje hebben om er mee te dirigeren, kroelt graag etc).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:10

De uitloop is inderdaad ech te klein om te kunnen rennen. Ik zou toch voor losgooien gaan na het rijden (met jou erop aan het werk is iets anders als zelf rondrennen).

Daarnaast je voer onder de loep nemen. Paard van een vriendin van mij is in de winter ook altijd veel heter als in de zomer, en ze geeft haar paard in de zomer haver bij, en in de winter juist niet. Dit heeft een een stuk gelijkmatiger gemaakt (bij haar hebben de paarden in de zomer ook meer ruimte als in de winter).

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:12

misschien kun je zijn rantsoen aanvullen met magnesium ofzo.
Ik zou als ik jou was eens contact zoeken met Pavo helpdesk, zij kunnen goede adviezen geven.

Mijn paard is in de winter ook wel wat frisser, maar ik vindt het ook vreemd dat hij naar 20/30 minuten al op is. Dan zou ik denken, hier klopt iets niet!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:14

saltpepper schreef:
Het bijzondere met rijden in de winter is: heel actief beginnen maar na 20/ 30 minuten is hij "op" (dit is te zien aan zijn gangen, hoofd afhangen, niet meer reageren op prikkels etc). Aan het begin van het rijden reageert hij op elke prikkel juist heftig (wind, ander paard etc) maar als hij zijn energie verspilt heeft niet meer. Zijn energie doseert hij niet. Het "goed aan het werk zetten" lukt daardoor niet.

De uitloop is idd niet zodanig groot dat hij kan rennen (circa 60/ 70 m2) maar hij kan wel lekker rondneuzen,rollen en indrukken opdoen.
In omgang een heel leuk paard: veel interactie met hem (komt altijd, wil graag mijn zweepje hebben om er mee te dirigeren, kroelt graag etc).

Maar dit heeft toch geen enkele invloed op zijn energie niveau? Hooguit dat hij misschien nog drukker wordt omdat hij van alles meemaakt (wind, sneeuw etc.) maar die stress er niet uit kan gooien dmv rennen.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:31

Ik snap wel dat het lastig en vervelend is als je paardje zich zo 'misdraagt' in de winter. Toch heb ik eerst wat vraagjes:

- Krijgt hij in de zomer ook brokken bijgevoerd?
- Heeft hij een deken op in de winter, zo ja, hoe ga je daarmee om als je gaat rijden?
- Heeft hij hetzelfde vriendje in de uitloop als in het weiland? (i.v.m. spelen --> verbrand ook veel 'gekkigheid'-energie)
- Is het voor jou echt niet mogelijk om hem vaker als 1 a 2 keer in de week in een grote paddock te zetten? Uitloop is geweldig begrijp me niet verkeerd, maar zoals al eerder gezegd, in het weiland kan hij wanneer hij daar zin in heeft een sprintje trekken, in de uitloop niet helaas.
- Daag je hem wel genoeg uit tijdens het rijden? In de zomer, en vooral als het warm is, is die van mij ook kalm en relaxed, ook al doen we niks intensiefs. Maar in de winter moet ik hem toch meer uitdagen om zijn aandacht bij mij te houden.

Verder, ik ben er niet zo'n voorstander van want ik vraag me af in hoeverre het echt werkt, kun je misschien een supplement aanschaffen dat hem wat rustiger maakt. Zodat hij misschien wat minder reageert op prikkels van buitenaf met het rijden. Daarnaast zou ik een goed schema aanhouden van hoeveel hij doet, want weken stilstaan in de winter om daarna weer 5 a 6 keer te gaan rijden is voor zijn conditie (waarvan je zegt, na 20/30minuten is hij zo moe dat hij niet vooruit te branden is) niet echt optimaal. Dan krijg je inderdaad van die uitbarstingen van energie, om daarna totaal in te storten.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:33

De mijne heeft het ook heel erg. En die staat zomer en winter even veel buiten. Van sochtends 8 tot savonds 6.
Zodra het weer wat spokeriger of frisser wordt, gaat ze letterlijk spoken.
Ze wordt niet gemeen, maar is moeilijk te rijden, omdat haar concentratie vooral wordt opgeslokt door bakkabouters en aanverwanten. Zelfs na 3 kwartier zijn de dezelfde hoekjes waar die dingen zitte nog steeds eng.

Het enige wat ik kan bedenken is er meer aan rijden, toch in het begin goed aan het werk zetten, en niet accepteren dat hij rodeo of wat dan ook met je doet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:35

BEN bang voor je dat het niet overgaat
IK heb er ook zo een en ze is inmiddelg 13 jaar

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:38

Hij staat echt gewoon te klein, dus ik zou je paard anders huisvesten en evt. een uitrijdeken opdoen met losrijden, als hij tenminste onder deken / geschoren staat in de winter.
Lijkt mij een kwestie van energie teveel.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:45

Ik heb een New Forest pony gehad met ook zo'n dubbele persoonlijkheid. In de zomer kon je er een klein kind op zetten en in de winter ben ik regelmatig bokkend door de bak gegaan. Toen was het een kwestie van uitzitten en vervolgens gewoon verder rijden (maar dat was 15 jaar terug, dat zou ik nu ook niet meer zou kunnen haha). Die pony moest gewoon vanwege de kou even rennen ofzo... geen idee of om warm te worden of om energie kwijt te raken... ik reed in de winter ook vaak maar 2x per week, 1x in de verenigingsles en 1x priveles. Mijn eigen buitenbak was vaak niet te berijden 's winters waardoor ze ook veel minder beweging kreeg. Terwijl ik er in de zomer meestal elke dag op zat. We hebben wel geprobeerd met minder krachtvoer in de winter maar dat hielp niet heel veel.
Paarden voelen zich vaak veel beter bij wat lagere temperaturen, misschien is het gewoon het karakter van jouw paard en heeft ie bij warm weer gewoon niet zoveel zin om gek te doen dat ie daarom dan braver is...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:48

Die bakkabouters gaan ze ook zoeken als ze te weinig geprikkeld worden tijdens het rijden.
Ga continue met hem aan de gang, schouderbinnenwaarts, overgangen, doe geen rondje het zelfde, stap- draf- stap- draf en weer in galop, houdt hem bezig zodat hij de bakkabouters vergeet!
Als je niet veel doet tijdens je training gaan ze dingen zoeken..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:49

Mijn paard heeft de bakkabouters al geschoten, nog voor ik opgestapt ben.....

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:04

Kimmej schreef:
Ik snap wel dat het lastig en vervelend is als je paardje zich zo 'misdraagt' in de winter. Toch heb ik eerst wat vraagjes:

- Krijgt hij in de zomer ook brokken bijgevoerd? Nee, wel dagelijks een pavo koek.
- Heeft hij een deken op in de winter, zo ja, hoe ga je daarmee om als je gaat rijden? Hij heeft in de winterperiode geen deken op. Aanmaak van wintervacht valr binen de perken. Na eventueel zweten na het rijden een zweetdeken op. - Heeft hij hetzelfde vriendje in de uitloop als in het weiland? (i.v.m. spelen --> verbrand ook veel 'gekkigheid'-energie). Hij heeft gehele jaar door zelfde vriiendje. - Is het voor jou echt niet mogelijk om hem vaker als 1 a 2 keer in de week in een grote paddock te zetten? Uitloop is geweldig begrijp me niet verkeerd, maar zoals al eerder gezegd, in het weiland kan hij wanneer hij daar zin in heeft een sprintje trekken, in de uitloop niet helaas. Ik heb ook nog te maken met andere stalgenoten. Als het mogelijk is (m.a.w. er is bijna niemand anders op stal) dan doe ik het. - Daag je hem wel genoeg uit tijdens het rijden? In de zomer, en vooral als het warm is, is die van mij ook kalm en relaxed, ook al doen we niks intensiefs. Maar in de winter moet ik hem toch meer uitdagen om zijn aandacht bij mij te houden. Dat probeer ik wel. Gelukkig ook goede begeleiding van instructrice.
Verder, ik ben er niet zo'n voorstander van want ik vraag me af in hoeverre het echt werkt, kun je misschien een supplement aanschaffen dat hem wat rustiger maakt. Zodat hij misschien wat minder reageert op prikkels van buitenaf met het rijden. Daarnaast zou ik een goed schema aanhouden van hoeveel hij doet, want weken stilstaan in de winter om daarna weer 5 a 6 keer te gaan rijden is voor zijn conditie (waarvan je zegt, na 20/30minuten is hij zo moe dat hij niet vooruit te branden is) niet echt optimaal. Dan krijg je inderdaad van die uitbarstingen van energie, om daarna totaal in te storten.

Ik heb idd van de winter op een kalander bijgehouden hoe zijn gedrag was. Aantekeningen van een willekeurige week:
zondag 2 jan: buiten rondje gereden (voornamelijk gestapt door park) rustig
maandag 3 jan: in de bak gereden. Onrustig, toch weinig gebokt.
Dinsdag 4 jan: eerst gelongeerd, erg wild. Daarna in de bak gereden, hij bleef onrustig.
Woensdag: nvt
Donderdag 6 jan: Eerst gelongeerd(wild), daarna losgegooid (wild) daarna weer gelongeerd (rustig). Totaal 45 minuten.
Vrijdag 7 jan: les. 30 minuten gereden (geen 45 minuten, hij was nml "op")
Zaterdag 8 jan: aan de hand rondje door omgeving gestapt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:07

Misschien kun je toch elke keer voor je gaat rijden in de winter hem losgooien of longeren. De eerste keren vergooit hij dan misschien al z'n energie, maar op een gegeven moment zou hij er toch van moeten leren dat hij weet dat hij daarna nog aan het werk moet en een beetje zuiniger zijn op z'n energie terwijl hij toch het ergste eerst even kwijt kan.