leren longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

legerpetje

leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 02:28

hoi allemaal!
ik ben lisette en ik ben nu 15 jaar (bijna 16)
ik heb nu al een tijdje een verzorgpony waar ik een paar probleempjes mee had tijdens het rijden qua snelheid en te snel reageren
en ik had in een topic ook gevraagt hoe ik dat moest oplossen en er ook bij verteld dat de eigenaresse nogal snel straft (als in slaan en een schop geven).
dat is intussen opgelost, vera (die verzorgpony) vertrouwt me nu wel want ze loopt nu achter me aan door de bak als ik haar met alleen een halster om laat lopen zelfs als ze daarvoor over balkjes moet lopen! :P ik heb haar nu ook aan de teugel leren lopen en rijd intussen ook zonder zadel en alleen met een halster en 2 halstertouwen.
laatst wilde ik proberen te longeren of het in ieder geval aan te leren, de eigenaresse zei al dat ze dat niet kon (de eerste keer dat we daar kwamen dus ik vertrouwde het al niet helemaal). nu blijkt ze bang te zijn voor zwiepende touwen en de longeerzweep zelfs als ik mijn vrije hand beweeg word ze al bang, ik heb haar een beetje laten zien dat een zweep op zich niet eng is door haar eroverheen te laten stappen en haar langzaam dichter in de buurt te laten komen, ze durft eroverheen te stappen en erlangs te lopen als hij rechtop staat ze durft er ook onderdoor en ik kan haar er voor zichtig mee aanraken in haar nek (koste veel moeite om dat te kunnen). zolang ik naast haar rondjes loop en mijn vriendin in het midden met het touw (en soms ook longeerzweep) staat gaat het goed maar als ik er niet naast loop word ze doodsbang, ze gaat haar achterbenen van je wegdraaien en met haar hoofd naar degene met het touw vast staan en soms probeert ze ook weg te rennen. ik vind het echt heel zielig voor haar want ik denk dat die eigenaresse hier iets mee te maken heeft paarden worden niet opeens bang van een zweep/zwiepend touw/uitgestoken handen tijdens het longeren.
bij het aan de teugel lopen hielp een geïmproviseerde martingaal (van een halstertouw) volgens mij begreep ze namelijk de hulp die ik gaf niet, ze ging er alleen maar harder van rennen! met die martingaal heb ik de hulp gegeven en ze deed binnen 5 minuten haar hoofd perfect! en toen heb ik de martingaal afgedaan en daarna was het ook perfect! de dag erna deed ze het nog steeds! dus ik denk dat ze en bang is voor de zweep en handen enzovoorts maar dat ze ook niet snapt wat ik van haar wil, al kost het me 10 jaar om het haar te leren ik heb er veel voor over ik wil haar vooral laten zien dat niet de hele wereld hetzelfde is als haar eigenaresse want daar is ze als de doods voor.

dan nu de vraag :P: hoe laat ik haar zien wat ik wil dat ze doet? en hoe moet ik haar laten zien dat zwepen en zwiepende touwen niet eng zijn?

ik wil haar echt helpen maar ik en mijn vriendin weten bijna niet wat we moeten doen
groetjes Lisette:D
(_)(_)(_) Vera /3

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 07:38

Je maakt wel hele lange zinnen en gebruikt geen hoofdletters: dat maakt het moeilijk voor mij om je verhaal te begrijpen.

Als je je verzorgpony nog helemaal niks kent van longeren, zou ik niet zelf aan gaan klooien. Haal er iemand bij die heel veel verstand heeft van longeren en ga dan samen aan de slag.

Als je verzorgpony het longeren wel snapt, maar alleen bang is voor de zweep, kan je er ook iemand bij halen. Laat de eigenaar eens longeren en ga eens kijken hoe zij dat doet. Van kijken leer je veel: misschien deed jij toch een klein dingetje fout en snapt je verzorgpony je daarom niet.
En als de eigenaar niet kan: Heb je les met je verzorgpony? Zo ja; vraag je instructeur/instructrice eens om haar te komen longeren.

Als je geen les hebt, dan kan het geen kwaad om eens een lesje te nemen. Veel instructeurs komen aan huis en je hebt ook instructeurs die les geven in het longeren. Zoek wel een gediplomeerde instructeur uit! Je kunt onder andere hier op Bokt zoeken naar instructeurs in jouw regio.

Ik vind persoonlijk ook dat je veel te veel waarde hecht aan het 'aan de teugel' lopen: nagevelijkheid moet komen door ontspanning en een paard wat actief van achter naar voren (in zijn lijf) wordt gereden. Het wordt niet bereikt door dwang van hulpteugels of door de ruiterhand.
Ik denk dat de hulp die je gaf voor 'aan de teugel' te maken had met druk op de teugel (trekken), of niet? Een logische reactie van je paard is dan inderdaad om te gaan rennen: die van mij zou dat ook doen.
Zelf hulpteugels improviseren lijkt mij ook geen goed plan: het is onveilig en je weet niet of de inwerking ervan hetzelfde is als de echte variant.
Daarnaast is een martingaal enkel bedoeld om te voorkomen dat het paard zijn hoofd in de lucht gooit en zich op die manier te sterk maakt voor de ruiter; het is geen dwangmiddel om te zorgen dat een paard netjes in een krulletje gaat lopen.
Ik moet eerlijk zeggen: als ik een verzorgster had voor mijn paard en als die zo met haar zou 'experimenteren', dan zou ik die verzorgster laten gaan...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:16

IK denk dat je eerst verder moet gaan met haar leren dat zwepen niet eng zijn, nu kun je haar aanraken met de zweep. Voer dat steeds een beetje verder, dus dat je het hele lichaam kan aanraken en doorgaan met zwiepen naast haar etc etc tot je vol over en naast haar kunt zwiepen zonder dat ze dat eng vindt. Dan vervolgens hetzelfde doen met het touw. Is dat voor elkaar, dan zou ik weer voorzichtig het longeren oppakken.
Gaat je waarschijnlijk wel wat tijd kosten maar je bent al zo mooi op weg met die zweep dat het zonde zou zijn als je het niet af zou maken en je kunt er erg veel profijt van hebben. Een pony die een angst kwijt is en steeds meer leert dat jij echt te vertrouwen bent.

Edit een leerzame voorbeeld van waar je naartoe wilt voor zweep: http://www.youtube.com/watch?v=Z-RtgH3DMB0 en voor longeertouw: http://www.youtube.com/watch?v=SRkUqyU5 ... re=related, trouwens belangrijk puntje, deze dame neemt beide zijden mee!

Ik ben op dreef, hier een paard die het nog moet leren: http://www.youtube.com/watch?v=3HW1DfIx ... re=related, belangrijk puntje bij dee video, pas als het paard stilstaat haalt ze het enge weg, erg belangrijk namelijk want zo leert het paard dat weglopen niks helpt en stilstaan wel. Dus zal het dier de volgende keer eerder stil gaan staan (en dan weer beloont worden met het weggaan van het enge ding) en zo ook leren dat het allemaal zo eng nog niet is.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:44

De You Tube filpjes zijn mooi hoor, maar eigenlijk geen goed voorbeeld. Het zijn allemaal paarden die het geen moer kan schelen of die zweep nu wel of niet over ze heen gaat, ze hebben overduidelijk nog geen negatieve ervaringen met zwepen gehad en staan er vrij onbevangen tegenover. Het paard van de TS is echter bang, en dit moet je dus niet bij een paard doen wat al bang is, zeker niet als je niet weer hoe!!! TS: je kunt hier meer me verpesten dan je goed doet, dit is werk voor een professional, zoek hulp!

Hoe oud is trouwens die eigenaresse? Ik zie in deze en je andere topics dat zij het grootste probleem van deze pony is, is er niemand die eens even een praatje met haar kan gaan maken? Als zij zo blijft slaan en schoppen zal je pony toch steeds blijven vervallen in het gedrag wat jij met al je goede bedoelingen er nu juist uit probeert te trainen. Ik denk dat zij hoofdzakelijk degene is die een hertraining nodig heeft ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:04

legerpetje schreef:
zolang ik naast haar rondjes loop en mijn vriendin in het midden met het touw (en soms ook longeerzweep) staat gaat het goed maar als ik er niet naast loop word ze doodsbang, ze gaat haar achterbenen van je wegdraaien en met haar hoofd naar degene met het touw vast staan en soms probeert ze ook weg te rennen.

Ik denk niet dat ze doodsbang is. Een paard is een vluchtdier en als ze doodsbang zou zijn zou ze het op een lopen zetten en niet met dr hoofd naar je toe gaan staan.

In mijn ogen heeft de eigenaresse je de waarheid verteld en snapt ze gewoon niet wat er van haar verlangd wordt.

Overigens vind ik het niet zo netjes dat je op een openbaar forum zo over de eigenaresse schrijft, haar paard haar regels.

Als je mijn paard verzorgde en ik kwam hier achter had jij geen verzorgpaardje meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:06

dianaw33 schreef:
De You Tube filpjes zijn mooi hoor, maar eigenlijk geen goed voorbeeld. Het zijn allemaal paarden die het geen moer kan schelen of die zweep nu wel of niet over ze heen gaat, ze hebben overduidelijk nog geen negatieve ervaringen met zwepen gehad en staan er vrij onbevangen tegenover.

Zoals ik bij de filmpjes heb gezet, dit is waar je naartoe wilt, deze dieren kan het nu geen moer meer schelen, een fase dat vrijwel elk paard/pony kan bereiken. Het feit dat TS nu na oefening de hals van de pony kan aanraken is hierin een beginstap. En als ik haar verhaal zo lees heeft ze hier behoorlijk voor moeten oefenen. Maw TS is erg goed bezig. Wat ik met deze filmpjes wil laten zien is dat er, met geduld, nog veel meer mogelijk is. En dat dat zeker de moeite waard is. Les hierin nemen zou ik idd ook zeker aanraden, dat ben ik met je eens.

xIRIS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:59

Met mijn verzorg pony werkt het juist andersom, ze doet niks voor de zweep.. je kan hem zo over der rug laten glijden en het doet haar niks.

legerpetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:39

mairead schreef:
Je maakt wel hele lange zinnen en gebruikt geen hoofdletters: dat maakt het moeilijk voor mij om je verhaal te begrijpen.

Als je je verzorgpony nog helemaal niks kent van longeren, zou ik niet zelf aan gaan klooien. Haal er iemand bij die heel veel verstand heeft van longeren en ga dan samen aan de slag.

Als je verzorgpony het longeren wel snapt, maar alleen bang is voor de zweep, kan je er ook iemand bij halen. Laat de eigenaar eens longeren en ga eens kijken hoe zij dat doet. Van kijken leer je veel: misschien deed jij toch een klein dingetje fout en snapt je verzorgpony je daarom niet.
En als de eigenaar niet kan: Heb je les met je verzorgpony? Zo ja; vraag je instructeur/instructrice eens om haar te komen longeren.

Als je geen les hebt, dan kan het geen kwaad om eens een lesje te nemen. Veel instructeurs komen aan huis en je hebt ook instructeurs die les geven in het longeren. Zoek wel een gediplomeerde instructeur uit! Je kunt onder andere hier op Bokt zoeken naar instructeurs in jouw regio.

Ik vind persoonlijk ook dat je veel te veel waarde hecht aan het 'aan de teugel' lopen: nagevelijkheid moet komen door ontspanning en een paard wat actief van achter naar voren (in zijn lijf) wordt gereden. Het wordt niet bereikt door dwang van hulpteugels of door de ruiterhand.
Ik denk dat de hulp die je gaf voor 'aan de teugel' te maken had met druk op de teugel (trekken), of niet? Een logische reactie van je paard is dan inderdaad om te gaan rennen: die van mij zou dat ook doen.
Zelf hulpteugels improviseren lijkt mij ook geen goed plan: het is onveilig en je weet niet of de inwerking ervan hetzelfde is als de echte variant.
Daarnaast is een martingaal enkel bedoeld om te voorkomen dat het paard zijn hoofd in de lucht gooit en zich op die manier te sterk maakt voor de ruiter; het is geen dwangmiddel om te zorgen dat een paard netjes in een krulletje gaat lopen.
Ik moet eerlijk zeggen: als ik een verzorgster had voor mijn paard en als die zo met haar zou 'experimenteren', dan zou ik die verzorgster laten gaan...

je hebt het toch duidelijk niet begrepen ten 1e de eigenaresse mept dat beest voor natuurlijke reacties en heb jij foto's gezien van hoe ze liep? haar neus stak bovenuit ik expirimenteer niet zomaar weetje hoelang ik train met haar en wie ik advies vraag? nee. ik krijg les op een manege die instructrice vraag ik om hulp ik ga echt niet zomaar wat doen hoor! om dit soort reacties word ik dus wel echt pissig ik bedoel heb ik iets fout gedaan? dat beest was af bang van die zweep ik heb er niks mee uitgevroten dat zal die eigenaresse wel gedaan hebben.

legerpetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:41

troi schreef:
IK denk dat je eerst verder moet gaan met haar leren dat zwepen niet eng zijn, nu kun je haar aanraken met de zweep. Voer dat steeds een beetje verder, dus dat je het hele lichaam kan aanraken en doorgaan met zwiepen naast haar etc etc tot je vol over en naast haar kunt zwiepen zonder dat ze dat eng vindt. Dan vervolgens hetzelfde doen met het touw. Is dat voor elkaar, dan zou ik weer voorzichtig het longeren oppakken.
Gaat je waarschijnlijk wel wat tijd kosten maar je bent al zo mooi op weg met die zweep dat het zonde zou zijn als je het niet af zou maken en je kunt er erg veel profijt van hebben. Een pony die een angst kwijt is en steeds meer leert dat jij echt te vertrouwen bent.

Edit een leerzame voorbeeld van waar je naartoe wilt voor zweep: http://www.youtube.com/watch?v=Z-RtgH3DMB0 en voor longeertouw: http://www.youtube.com/watch?v=SRkUqyU5 ... re=related, trouwens belangrijk puntje, deze dame neemt beide zijden mee!

Ik ben op dreef, hier een paard die het nog moet leren: http://www.youtube.com/watch?v=3HW1DfIx ... re=related, belangrijk puntje bij dee video, pas als het paard stilstaat haalt ze het enge weg, erg belangrijk namelijk want zo leert het paard dat weglopen niks helpt en stilstaan wel. Dus zal het dier de volgende keer eerder stil gaan staan (en dan weer beloont worden met het weggaan van het enge ding) en zo ook leren dat het allemaal zo eng nog niet is.

kijk hier heb ik wat aan :) hier ben ik dus ook al mee bezig ik kan haar nu al wat aan raken met de zweep maar ik moet soms wel eventjes ruimte geven aan haar want het is zo erg dat soms als het ook maar iets te snel gaat ze al heel hard weg galopeert maar vandaag ging het wel super :)

legerpetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:44

dianaw33 schreef:
De You Tube filpjes zijn mooi hoor, maar eigenlijk geen goed voorbeeld. Het zijn allemaal paarden die het geen moer kan schelen of die zweep nu wel of niet over ze heen gaat, ze hebben overduidelijk nog geen negatieve ervaringen met zwepen gehad en staan er vrij onbevangen tegenover. Het paard van de TS is echter bang, en dit moet je dus niet bij een paard doen wat al bang is, zeker niet als je niet weer hoe!!! TS: je kunt hier meer me verpesten dan je goed doet, dit is werk voor een professional, zoek hulp!

Hoe oud is trouwens die eigenaresse? Ik zie in deze en je andere topics dat zij het grootste probleem van deze pony is, is er niemand die eens even een praatje met haar kan gaan maken? Als zij zo blijft slaan en schoppen zal je pony toch steeds blijven vervallen in het gedrag wat jij met al je goede bedoelingen er nu juist uit probeert te trainen. Ik denk dat zij hoofdzakelijk degene is die een hertraining nodig heeft ;)

ik weet wat ik kan aanrichten daarom pak ik het ook wat rustigger aan dan normaal, ze is al redelijk beschadigd door nare ervaringen met zwepen e.d. dat kan je gewoon zien
mensen nemen me gewoon niet serieus alleen maar omdat ik 15 ben wie zegt dat je dan geen goede ervaring kan hebben, mijn instructrice helpt me en mijn tante (die overigens 1 paard heeft en al een aantal veulens heeft gehad). dat praatje heeft geen zin aardig tegen mensen is ze wel en wie neemt er nou een "kind" serieus behalve zijn of haar ouders?

legerpetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:48

troi schreef:
dianaw33 schreef:
De You Tube filpjes zijn mooi hoor, maar eigenlijk geen goed voorbeeld. Het zijn allemaal paarden die het geen moer kan schelen of die zweep nu wel of niet over ze heen gaat, ze hebben overduidelijk nog geen negatieve ervaringen met zwepen gehad en staan er vrij onbevangen tegenover.

Zoals ik bij de filmpjes heb gezet, dit is waar je naartoe wilt, deze dieren kan het nu geen moer meer schelen, een fase dat vrijwel elk paard/pony kan bereiken. Het feit dat TS nu na oefening de hals van de pony kan aanraken is hierin een beginstap. En als ik haar verhaal zo lees heeft ze hier behoorlijk voor moeten oefenen. Maw TS is erg goed bezig. Wat ik met deze filmpjes wil laten zien is dat er, met geduld, nog veel meer mogelijk is. En dat dat zeker de moeite waard is. Les hierin nemen zou ik idd ook zeker aanraden, dat ben ik met je eens.

:) weetje wat het is, ik houd echt enorm van die pony zo'n bang heb ik nooit eerder met een paard/pony gehad ik heb er dan ook alle tijd/moeite en geduld voor over als ik haar kan leren niet bang te zijn voor zwepen zou dat toch ook fijn zijn voor haar? dan heeft ze een last minder op haar rug. het enige waar ik echt enorm van baal is dat mensen me gewoon niet serieus nemen, wie zegt dat ik haar aan de teugel dwing? ik heb er heel hard aan gewerkt en rustig aan ik kan wel een keer een foto neerzetten waaraan je kan zien hoe ze loopt zonder martingaal, ik klink misschien dom maar soms worden mensen van mijn leeftijd echt enorm onderschat!

legerpetje

Re: leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:51

en trouwens het lijkt me een raar verhaal dat ze niet kan longeren want ze is zadelmak
de eigenaresse zei dat ze niet kon longeren maar die steekt er geen tijd in, toen ik er kwam was haar conditie 0,0 en nu kan ze al redelijk wat het longeren wil ik ook gebruiken om haar conditie in orde te houden want die verbeterd langzaam en ik wil de vordering er een beetje in houden als dat kan. vera doet het uitstekent! ik heb trouwens ook veeeeeeel youtube filmpjes gekeken voor ik eraan ben begonnen en weet er nu aardig wat vanaf, ik begin niet zomaar onwetend een touw eraan te klikken en doodleuk met een zweep rond te meppen.