ik ben lisette en ik ben nu 15 jaar (bijna 16)
ik heb nu al een tijdje een verzorgpony waar ik een paar probleempjes mee had tijdens het rijden qua snelheid en te snel reageren
en ik had in een topic ook gevraagt hoe ik dat moest oplossen en er ook bij verteld dat de eigenaresse nogal snel straft (als in slaan en een schop geven).
dat is intussen opgelost, vera (die verzorgpony) vertrouwt me nu wel want ze loopt nu achter me aan door de bak als ik haar met alleen een halster om laat lopen zelfs als ze daarvoor over balkjes moet lopen!
ik heb haar nu ook aan de teugel leren lopen en rijd intussen ook zonder zadel en alleen met een halster en 2 halstertouwen.laatst wilde ik proberen te longeren of het in ieder geval aan te leren, de eigenaresse zei al dat ze dat niet kon (de eerste keer dat we daar kwamen dus ik vertrouwde het al niet helemaal). nu blijkt ze bang te zijn voor zwiepende touwen en de longeerzweep zelfs als ik mijn vrije hand beweeg word ze al bang, ik heb haar een beetje laten zien dat een zweep op zich niet eng is door haar eroverheen te laten stappen en haar langzaam dichter in de buurt te laten komen, ze durft eroverheen te stappen en erlangs te lopen als hij rechtop staat ze durft er ook onderdoor en ik kan haar er voor zichtig mee aanraken in haar nek (koste veel moeite om dat te kunnen). zolang ik naast haar rondjes loop en mijn vriendin in het midden met het touw (en soms ook longeerzweep) staat gaat het goed maar als ik er niet naast loop word ze doodsbang, ze gaat haar achterbenen van je wegdraaien en met haar hoofd naar degene met het touw vast staan en soms probeert ze ook weg te rennen. ik vind het echt heel zielig voor haar want ik denk dat die eigenaresse hier iets mee te maken heeft paarden worden niet opeens bang van een zweep/zwiepend touw/uitgestoken handen tijdens het longeren.
bij het aan de teugel lopen hielp een geïmproviseerde martingaal (van een halstertouw) volgens mij begreep ze namelijk de hulp die ik gaf niet, ze ging er alleen maar harder van rennen! met die martingaal heb ik de hulp gegeven en ze deed binnen 5 minuten haar hoofd perfect! en toen heb ik de martingaal afgedaan en daarna was het ook perfect! de dag erna deed ze het nog steeds! dus ik denk dat ze en bang is voor de zweep en handen enzovoorts maar dat ze ook niet snapt wat ik van haar wil, al kost het me 10 jaar om het haar te leren ik heb er veel voor over ik wil haar vooral laten zien dat niet de hele wereld hetzelfde is als haar eigenaresse want daar is ze als de doods voor.
dan nu de vraag
: hoe laat ik haar zien wat ik wil dat ze doet? en hoe moet ik haar laten zien dat zwepen en zwiepende touwen niet eng zijn?ik wil haar echt helpen maar ik en mijn vriendin weten bijna niet wat we moeten doen
groetjes Lisette:D
(_)(_)(_) Vera
hier ben ik dus ook al mee bezig ik kan haar nu al wat aan raken met de zweep maar ik moet soms wel eventjes ruimte geven aan haar want het is zo erg dat soms als het ook maar iets te snel gaat ze al heel hard weg galopeert maar vandaag ging het wel super