Pony valt mensen aan op wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustLaura

Pony valt mensen aan op wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:14

Hey mede-bokkers,

Ik heb een heus probleem:
Mijn pony valt mensen en dieren aan op de weide.
Ik merkte in het begin dat hij altijd achter honden of kippen liep op z'n wei (deed ie altijd al),
maar vorige week heeft hij een kind gebeten die de weide wou oversteken. (buurmeisje)
Ze heeft nu een grote beet in haar arm en onder haar borst. Ik schaam me in m'n pony zijn plaats!
Ze vertelde dat ie op haar afkwam lopen en in rondes rond haar begon te lopen, haar op drijven.
Daarna kwam ie naar voren en beet hij haar 2 keer. Zelf kent ze niks van paarden, dus ze kon
haar niet verdedigen. Uiteindelijk werd z'n cirkel zo groot dat ze kon wegrennen!
Wat doe ik aan dit gedrag? Ik snap niet waarom hij dit doet, want niemand doet hem iets!
Het is een serieus probleem dat dringend moet aangepakt worden, want het kon nog vele erger aflopen!
Weet iemand waarom hij dit doet? Ik denk zelf dat hij zijn weide als territorium beschouwd en dat hij alle
'indringers' daarom wegjaagd.. Zo is hij heel gevaarlijk bezig..

Groetjes..

Somebitch

Re: Pony valt mensen aan op wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:15

Staat hij alleen op de wei? Hoelang staat hij op de wei?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:17

dominantie probleem.
Geen kids meer in de wei laten zonder volwassene er bij.
En het paard heel erg duidelijk gaan maken dat dit ongewenst gedrag is.
Van mij zou hij een flinke draai om zijn oren krijgen als hij alleen al zuur durft te kijken naar me

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:17

Somebitch schreef:
Staat hij alleen op de wei? Hoelang staat hij op de wei?

Hij kan binnen en buiten wanneer ie wil en staat alleen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:18

Waarom staat hij alleen? Een paard is een kuddedier en voelt zich duidelijk niet veilig alleen in de wei / stal. Kan je er geen maatje bijzetten? Dan denk ik dat je probleem ook al ver verholpen is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:21

Tja het alleen staan daar begint het de elende al mee!
Geen paard/pony hoort alleen te staan,jou pony zal wel finaal gefrustreerd zijn omdat ie geen soortgenoot om zich heen heeft.Daarbij heeft ie zich een behoorlijk portie dominantie aangewend.
Dus de "kuren" die een pony normaal op zn soortgenoot zou uitleven doet ie nu op de mens,want tja wat is er anders voor het dier?
Mijn tip,pony erbij en serieus aanpakken als ie nog es wil bijten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:22

Waarom moest je buurmeisje in de wei zijn?
Je moet nooit kinderen en zeker kinderen die niets met paarden hebben zonder toezicht van een oudere persoon de wei in laten.
Je paard vertoont duidelijk dominant gedrag. Opzich vrij normaal als hij nooit op z'n plaats gezet wordt. Ten eerste moet je zorgen dat mensen niet de wei in gaan zonder dat er iemand bij is die wel de baas is over de pony.
Lopen er vaak mensen door je wei? En waarom dan?

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:23

Heb 2 shetjes (over eentje ervan gaat het hier) en ze kunnen het echt niet met elkaar vinden, daarom heb ik ze appart staan, maar ze kunnen elkaar wel aanraken..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:24

Is hij ook alleen opgegroeid? Zonder opvoedig van andere paarden?
Denk dat het nooit goed is voor een paard om alleen te staan. Dit gedrag kan voortkomen uit nooit door andere paarden gecorrigeerde gedrag. Misschien heeft bij nooit de paardentaal geleerd? En het feit dat hij alleen staat kan er voor zorgen dat een paard psychisch uit balans is. Ik bestempel dit voor paarden als abnormaal gedrag. Misschien is hij gefrustreerd en kan hij het dan lekker afreageren.
Hoe doet hij naar jou toe als je de wei binnenkomt?

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:27

TinePine schreef:
Is hij ook alleen opgegroeid? Zonder opvoedig van andere paarden?
Denk dat het nooit goed is voor een paard om alleen te staan. Dit gedrag kan voortkomen uit nooit door andere paarden gecorrigeerde gedrag. Misschien heeft bij nooit de paardentaal geleerd? En het feit dat hij alleen staat kan er voor zorgen dat een paard psychisch uit balans is. Ik bestempel dit voor paarden als abnormaal gedrag. Misschien is hij gefrustreerd en kan hij het dan lekker afreageren.
Hoe doet hij naar jou toe als je de wei binnenkomt?

Weet niet of hij alleen is opgegroeid, maar voor ik hem kocht heeft ie ook altijd alleen op de wei gestaan..
Tegen mij doet ie niks hoewel ie soms speels uit de hoek kan komen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:27

JustLaura schreef:
Heb 2 shetjes (over eentje ervan gaat het hier) en ze kunnen het echt niet met elkaar vinden, daarom heb ik ze appart staan, maar ze kunnen elkaar wel aanraken..

Aanraken, ja.. Spelen :n

Het is echt belangrijk dat je een maatje zoekt. Je paard hoort niet alleen te staan in een wei. Ook niet als hij andere paarden kan zien of ruiken.

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:43

Ga de wei in met een zweepje en loop net zo lang rond daar tot hij een poging doet tot bijten, trappen enz.
Geef je hem een tik op z'n kont en maak je duidelijk dat je dit gedrag niet wilt.
Als hij wegrent laat je hem met rust tot hij het weer probeert.
Als hij zijn "excuses komt maken" beloon je hem omdat hij nu wel lief is.
Als hij het nog een keer probeert geef je hem weer een goede draai om z'n oren.
Net zo lang tot hij begrijpt dat je dit gedrag NOOIT wil hebben.
Probeer dit ook met anderen volwassenen zodat hij eraan went dat hij het ook niet bij anderen moet doen.

Ga ook regelmatig de wei in om alleen wat lekkers te geven.
Zo leert hij aan dat hij lief moet zijn omdat hij dan misschien wat krijgt.

En als je een maatje bij hem in de wei zet.
Bijv. een shettie of een geitje zal dat echt helpen.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:50

Hoe is die?
hengst of wat?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:08

Wel raar dat kinderen zoals jouw buurmeisje, zomaar een weiland mogen doorlopen waar een pony in staat?
Zelfs als zou het een erg lief paard zijn, wat geen vlieg kwaad doet, dan nog zou ik het raar vinden.

Hoe is de pony dan verder in de omgang, en met rijden?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:26

Hoe oud is ie ?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:33

Zoals eerder gezegd dominantie probleem. Hij 'verdedigt' zijn territorium en zag je buurmeisje als bedreiging..

Het feit dat hij alleen staat zou ik ook niet aanraden idd.. En maakt het oplossen ook wat moeiijker. Paarden zijn kuddedieren en horen niet alleen te staan, dat hij je ander ponie ook niet tolereert onderstreept te meer dat hij een dominantie probleem heeft.

Ik denk dat grondwerk een hoop kan schelen maar als hij alleen blijft staan weet ik eigenlijk niet of je dit probleem op kan lossen..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:38

Ben het met Joycane eens.

Vind het alleen wat flauwekul om te zeggen dat hij niet alleen mag staan,kan niet met de andere opschieten toch?
Ik heb ook een ruin en een hengst alleen staan.
Ruin laat zich steeds schoppen en trapt niet weer terug en ik heb geen zin in blessures.Hij kan wel neuzen met de anderen.
Hengst is nogal logisch datie alleen staat,kan de anderen trouwens wel zien.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:40

loriene schreef:

Vind het alleen wat flauwekul om te zeggen dat hij niet alleen mag staan,kan niet met de andere opschieten toch?
Ruin laat zich steeds schoppen en trapt niet weer terug en ik heb geen zin in blessures.Hij kan wel neuzen met de anderen.

Daar heb je wel een punt. Ik vraag me alleen af of ze elkaar wel kunnen zien of echt helemaal apart staan.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:55

Pak hem even goed aan duidelijk maken dat hij dat niet mag doen.
En hoe zit het met die andere pony? zit daar alleen een draadje tussen of staat hij verder weg?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:02

Als ze iig contact kunnen hebben zou dat het probleem niet moeten mogen zijn... Mijn hengst staat inmiddels ook ''alleen'' met draadje tussen en aan weerskanten een paard en is helemaal happy (heeft op vorige stal geheel onverwacht en onbedoeld een paar dagen helemaal in zn uppie op het erf gestaan en was echt over zn theewater, dus dat verschil merk je wel. Paard aan de andere kant van het draad voelt voor het paard iig niet alleen..). Maar; als hij altijd alleen heeft gestaan kan dat idd heel goed de oorzaak zijn. Mijn idee zou iig zijn om er (tijdelijk) een ander paard bij te zetten dat hem even duidelijk maakt hoe het werkt in de wereld..

Verder ga ik mee met de al gegeven tips. Even laten weten wat gewenst gedrag is en wat ongewenst gedrag is. En inderdaad, wat deed dat meisje daar?? Mijn uk is enorm lief maar zou daar ook niet vrolijk van worden, zomaar iemand zonder verstand van paarden bij m :n

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:37

Een paard is niet voor niets een kuddedier. Dit paard wilt spelen, is misschien nooit opgevoed omdat hij zijn hele leven al alleen zou kunnen staan.. Wat wil je dan? De schuld bij het paard neerleggen.. Ja.. Dat is makkelijk. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:48

loriene schreef:

Waarom zou het logisch zijn dat een hengst alleen staat? Daar kan makkelijk een ruin bij of een andere hengst natuurlijk. Geen enkel paard zou alleen moeten staan, een paard is een kudde dier, je zou denken dat iedereen nu zo langzamerhand wel eens weet dat een paard alleen niet moet kunnen!
Wat betreft de bijtende Shetlander, sowieso geen kinderen alleen tussen de paarden, en zo snel mogelijk een vriendje zoeken voor de Shet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:59

aerdenhout1 schreef:
loriene schreef:

Waarom zou het logisch zijn dat een hengst alleen staat? Daar kan makkelijk een ruin bij of een andere hengst natuurlijk. Geen enkel paard zou alleen moeten staan, een paard is een kudde dier, je zou denken dat iedereen nu zo langzamerhand wel eens weet dat een paard alleen niet moet kunnen!
Wat betreft de bijtende Shetlander, sowieso geen kinderen alleen tussen de paarden, en zo snel mogelijk een vriendje zoeken voor de Shet.

_/-\o_ Helemaal mee eens! _/-\o_

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:23

Ook al kunnen ze het niet met elkaar vinden, als een paard overdominant of aggresief is, kan het erg helpen om hem in een kudde te zetten.

Dan staan er pony's boven en onder hem (Waarschijnlijk) en zal hij ook een keer op zijn plek gezet worden.

Als dit geen optie is, zet je andere shetje samen met hem in een heeeeele grote wei.

Als paard 1 agresief word naar je shetje 2 en ze weg jaagt, kunnen ze dan gewoon uit de buurt blijven.

In een kleine wei zal hij blijven aanvallen...

Paarden voeden elkaar op!!!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:45

Er staan zoveel hengsten alleen,die van ons kan in de box wel neuzen met een ruin maar in het land doe ik echt geen ruin erbij.
Hij heeft al gedekt en dekt ook gewoon de ruin.
Hoef geen ongelukken.
Altijd dat gezeur dat een paard niet alleen kan!!
Bij ons kunnen ze mekaar allemaal zien,3 hebben we bijelkaar en 2 apart.Gaat heel goed.