ga ik te snel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

ga ik te snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:14

hallo
ik heb sinds zaterdag de 23e een 8 jarige ruin onbeleerd. kent wel al zadel , hoofdstel. nog nooit op gereden ( zover wij weten )
volgends de vorige eigenaar die hem zelf maar 3 maanden heeft gehad istie ondervoed geweest en mishandeld .
enige wat zei met hem gedaan heb is gewnadeld en gepoets.

er was duidelijk te zien dattie nog spier moest krijgen maar niet veel

nu heb ik hem al aan de longe gehad,veel overgangen gemaakt en hij reageerde gelijk op alleen stemhulpen hoefde geeneens te drijven en al moetie de andere kant op hoef ik alleen mijn hand uit te steken . . dit 2 dagen gedaan ( had hem zaterdag zondag begon ik met trainen.)
dinsdag besloot ik balkjes er bij te leggen . ook hier ging die zonder moeite over heen . weer 2 dagen gedaan. toen maar zadeltjes en hoofdstelletje passen . gaf hij niet veel om . allemaal doodnormaal voor hem .
naja weer gaan longeren nog steeds nu met een sprongetje er bij.
heb hem gewassen vond hij beetje spannend maar was al snel over

daarna gaan proberen op het zadel te hangen enzovoorts. staat hij nog niet helemaal toe

ga ik nu te snel in de 5 dagen dat ik hem heb ? of is het juist goed dat ik hem deze afwisseling in longeren al zo snel geef ?voor mij lijkt het op zijn eigen tempo te gaan. maar ik weet dus niet zeker of het wel goed is .

dus wat zou ik doen . dit tempo aanhouden , versnellen of langzamer gaan ?
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 29-07-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

NaatSaloon

Re: ga ik te snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:21

Ik weet natuurlijk niet hoe je paardje is. Alleen is het sprongetje niet iets te snel? Hoe oud is hij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:24

Uhm, begrijp ik nou goed dat je paard net verhuisd is en dat je de eerste dagen al een paar keer hebt gelongeerd met alles erop en eraan, er een zadel op hebt gelegd en wil gaan hangen? Ik weet niet of ik dat nou zo zou doen. Zou 'm eerst een week of 2 wat aan z'n nieuwe omgeving laten wennen, en aan jou. Als je nu te hard gaat moet je straks heel veel stapjes achteruit.

En ja, ik ben na 3 dagen op m'n paard gaan zitten, in sneltempo gingen we langs het kanaal, ik met m'n handen letterlijk bij m'n oren. Had ik dus niet moeten doen. En mijne was toen 9, was al een paar jaar rijpaard en heeft een heel zoet karakter. Achteraf had ik het allemaal anders moeten doen :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-07-11 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:26

@naatsaloon naja het is een krusing welsh/quarter van 8 jaar oud . heeft veel meegemaakt maar is bij mij zo mak als een lammetje behalve als ik op het zadel ga hangen dat vindie nog dood eng. daar wacht ik voorlopig nog mee ik wou even zijn reactie erop weten .

@ hestejente 8 jaar vind ik niet jong voor een onbeleerd paard. en hij doet alsof die al aardig gewent is . en ik longeer alleen met halster , dus niet met alles erop en eraan. en niet amger dan 20 minuten training op een dag

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:27

Met alles erop en eraan bedoel ik tempowisselingen, balkjes enz. Dus niet gewoon: paard in het rond sturen om te kijken hoe hij loopt en bij wijze van wennen aan elkaar op de grond maar meteen hup aan de slag.

Had me in de leeftijd vergist, net nog even OP nagelezen :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:31

Ja, ik vind dat je te snel gaat. Ook al is hij 8 het is praktisch een groen paard en imo heb je hem nu een beetje overdonderd met alles, longeren, hangen, zadel etc. Geef hem genoeg tijd om alles te verwerken, tussentijds een of meerdere rustdag(en) kan echt geen kwaad.

Dat je het zo vraagt zegt ook al wel dat je het zelf ook een beetje snel vind gaan, denk ik.

Heb je ervaring met beleren?

Succes ermee!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:32

Weet je zeker dat dit paard van 8 jaar (dat misschien uit een handelscircuit komt?), echt nooit een zadel op heeft gehad? Hij pakt het zo snel op....
Waar je in ieder geval voor uit moet kijken is dat je paard geen spierpijn krijgt - af en toe een dagje rust is niet verkeerd.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:33

Laat hem lekker even een paar dagen wennen en zijn hoofd leeg maken.
Ga daarna lekker longeren doe een keer het zadel op met uitgeklapte beugels enzz.. zo steeds een stapje verder. Zorg wel dat je met zijn 2e bent met het hangen.
hoe reageerde je paard op het bitje? Er zijn veel paarden die beleerd zijn TOT EN MET het opstappen. omdat dat gewoonweg niet lukt.
tip ga ook rechts in de beugel hangen voor je gaat zitten zodat je paard zich niet terpletter schrikt dat er aan de rechterkant ineens wat hangt!
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 29-07-11 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:33

hestejente schreef:
Met alles erop en eraan bedoel ik tempowisselingen, balkjes enz. Dus niet gewoon: paard in het rond sturen om te kijken hoe hij loopt en bij wijze van wennen aan elkaar op de grond maar meteen hup aan de slag.

Had me in de leeftijd vergist, net nog even OP nagelezen :)

oh oke dat met alles erop en der aan , naja de temp wisselingen doe ik vooral om spier te krijgen zo heb ik het geleerd van de fokker waar ik gewerkt heb. en ik hoef bij hem alleen maar te zeggen draf , en hij zit in draf en stap hij zit in stap . balkjes waren er maar 3 per keer .. en ongeveer 5 rondjes 2 ene kant op 3 andere kant op , dan 3 keer in stap en 2 keer in draf . mischien had ik dat ook nog even in de eerste post moeten zetten

@ depende

naja blijkbaar istie dus niet groen . dat wil ik er ook mee zeggen . ik weet vrij weinig van het paard maar zoals hij nu doet lijkt hij zeker niet groen. alleen kwa rijden groen .

ik heb ervaring met beleren van zowel jonge paarden als oude paarden , hengsten merries , kwpners tot haflingers . heb op een fokstal gewerkt waar ik paardne moets beleren .

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:34

@ kendra .

. hij kende het zadel en hoofdstel al wel. alleen nooit iemand opgezeten

heb even het begin post iets veranderd , hij is du s niet helemaal groen . ik weet gewoon vrij weinig over hem en weet dus niet wat er allemaaal al methem gedaan is maar kwa in zijn doen en laten doettie het alsof het de normaalste zaak terwereld is en doet het gewoon prima
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 29-07-11 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:36

Weet je dat zeker, is het geen probleempaard dat uit het handelscircuit komt?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:38

@kendra, ik heb geen idee ik weet bijna niks over hem , zelfs zijn paspoort is raar bijouders staat N.V.T ipv onbekend . en allemaal dat soort rare dingen . alleen naam kleur geslacht en geboortje jaar is bekend

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:49

Tempowisselingen en balkjes zijn ook fijn en nuttig bij longeren :) Ik zou dat alleen al niet meteen de 2e dag dat je hem hebt doen. Zeg ik ook achteraf. Kijk, je hebt dat paard net. Je weet vrijwel niets over hem en alles is nieuw voor hem. Denk dat hij nu wat overrompeld is door alles, en dat je er nog wel eens last mee zou kunnen krijgen dat je nu te veel doet tegen de tijd dat hij is geacclimatiseerd.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:53

@hestejente

hmm ja dat is wel zo. ik porbeer ook nog steeds hier uit te vogelen wat nou het verleden van het beestje is want ik kom echt niet uit zijn paspoort XD

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:58

Idd rustig aan doen en hem de tijd geven om na te denken :j dan kan hij het verwerken en wordt hij niet overdonderd :) miss de komende 2 weken 2x per week longeren en verder wat tutten en rommelen bijvoorbeeld? Ik vind vertrouwen heel belangrijk met beleren en dat is er niet zomaar natuurlijk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:01

Wat voor paspoort heeft hij dan?

Kijk gewoon eens wat hij doet als je een paar dagen met 'm gaat tutten. Wie weet wil hij juist graag aan de slag en verveelt hij zich als je weinig met 'm doet. Je hebt nou eenmaal paarden die vervelend worden als ze geen werkjes hebben. Je weet nog vrijwel niets over het paard. Toch juist leuk dan om te zien of hij veel werk nodig heeft, of het juist prettig vindt om gewoon een beetje te wennen of dat het 'm niet uitmaakt? Je hebt nog zo'n 20 jaar de tijd om van alles met 'm te doen, en dat is leuker als je 'm nu niet overvraagt en goed kijkt naar wat hij aangeeft. Voor zover je daar binnen een week uit komt :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:16

ravvie schreef:
@kendra, ik heb geen idee ik weet bijna niks over hem , zelfs zijn paspoort is raar bijouders staat N.V.T ipv onbekend . en allemaal dat soort rare dingen . alleen naam kleur geslacht en geboortje jaar is bekend

wat was eigenlijk de aanleiding om dit paard te kopen? Hoe heb je 'm gevonden? Bijvoorbeeld op Marktplaats gekeken of kende je de eigenaar al? Kom ie bij een handelstal, fokker of particulier vandaan? Ben je van tevore wezen kijken/poetsen/bezig geweest met 'm?
En heb je 'm laten keuren voor je 'm kocht??

Vind een paard van 8 jaar, onbeleerd en waar weinig info over meekomt toch niet helemaal oké klinken :=
Wil niet altijd wat zeggen hoor, maar vandaar mijn bovenstaande vragen

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 09:45

@dilan1993. ik moest van men ouders alles zelf gaan betalen . dus ik ging op marktplaats op zoek naar een wat goedkoper paard die ik kon betalen . ik ben wezen kijken en het was echt een schat van een beest. dierenarts heeft hem onderzocht en er was medisch niks mis mee , tandarts erbij gehaald en daarna nog is de hoefsmid. medisch is dus niks mis met hem . de gene waar ik hem van kocht moest teveel tijd in hem steken waardoor ze geen tijd meer had voor haar eigen paarden , dus verkocht ze hem zodat ze de tijd weer had om haar eigen paarden te rijden.

ze vertelde toen ik kwam kijken dat hij in het verleden dus mishandeld zou zijn . bang was voor mensen en het halster touw . maar ik kon daar helemaal niks van merken , ze zei dattie moeilijk uit de wei te halen was enzo . maar ik haal hem er zo uit. halstertouw is voor hem ook gewoon geen probleem. hij reageert dus op alle stemhulpen vanaf de grond . waardoor ik het verhaal van verwaarlozing en mishandeling niet meer begon te geloven omdattie het bij mij zo prima doen .
ik ben altijd al wel geweest om dieren die het wat minder hebben te kopen en weer optevoeden , op fokstal kregen we namelijk ook regelmatig parden die ingereden moesten worden of heropgevoed . van simpele dingen zoals dat paard dat niet wil lopen , juist te veel loopt en ook zelfs die iedereen er gelijk weer af wou gooien.
( de paarden die kwamen hadden niks medisch ) .

ik denk dat dat een beetje de reden is waarom ik deze knol wou hebben , hij is bij gewoon zo lief . je kan uren lang met hem wandelen langs de weg al zou je dat willen . hij komt al naar mij toe enzo . alleen istie nog niet zo dol op andere mensen maar dat vind ik logisch als je 3 maanden afgezonderd heb gestaan van mensen . en wie weet hoelang daarvoor nog .

hij heeft naa mijn idee gewoon een normaal paspoort op de weinig informatie en ouders N.V.T na ...
ik probeer nu ook zijn vorige eigenaren op te zoeken om wat meer over hem te weten te komen en waarom hij weg ging telkens .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:32

Als het paard het je gewoon aanbiedt kun je rustig doorgaan zoals je bezig bent. Blijf controleren of het echt allemaal OK is voor hem, maar het klinkt alsof hij al het nodige kent en bovendien vertrouwen in jou heeft.
Wees je er wel van bewust dat quarters (en dus ook halve quarters) nog wel eens erg baasgericht braaf willen zijn en niet altijd even duidelijk aangeven als iets een probleem zou kunnen zijn. Blijf dus steeds je basisvertrouwen controleren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:28

Oké. als de DA 'm heeft onderzocht, kun je er idd vanuit gaan dat het paard goed gezond is :j Snap het wel hoor, dat je voor dit paard ben gevallen (zou een actie voor mij kunnen zijn).

Voor de training van dit paard, ik zou gewoon kijken hoe het gaat. Loop je ergens vast, neem er rustig de tijd voor, zodat het paard niet van streek raakt. Beetje overdreven belonen als ie iets goed doet mag best :j En zorg dat je altijd goed afsluit, zodat je paard er een fijne herinnering aan overhoud.

Geld in principe voor alle paarden, maar bij jonge paarden of paarden die mishandeld zijn is het goed om hier extra op te letten.

x__Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:25

Ik vind niet dat je te snel gaat.
Zolang jij verstaat/voelt dat je paard het ok vind, zou ik gewoon rustig verderdoen.
Ik heb een arabische volbloed gekocht van 7j en hij kende eigenlijk niks.
Juist een zadel en hoofdstel. Ongeveer jouw geval dus. Heb hem dag 1 bij ons gerust gelaten.
Dag 2 heb ik hem aan de longe gezet met zadel en hoofdstel en heb ik geprobeerd om erop te kruipen. Hij liet dit toe, dus heb ik er gelijk een rondje mee gestapt toen ik erop zat met de hulp van mijn vader.
Hij was superbraaf en van die dag is het eigenlijk alleen mar de goede richting uitgegaan.
Naar mijn mening kan je niet echt iets verkeerd doen.. Het paard is op 7j meer dan volgroeid dus aan zijn rug hoef je niet echt te denken. Juist zien dat je niet TE lang longeerd of te lang met hem werkt, dat hij het niet beu wordt. Voor de rest lijkt dit me een OK paardje. Wat ik je wel aanraadt, is op de moment dat je opstapt of effectief gaat hangen en paar pasjes vooruit, enorm voorzichtig zijn.
Een vriend van mij is zowat handelaar is.
Een 7jaarse niet geleerde voor een lage prijs is altijd verdacht. Het paard is waarschijnlijk al geprobeerd geweest maar mss niet te leren of misschien is er gewoon de tijd niet voor geweest om het te leren. Voorzichtig zijn is de boodschap.