Weet iemand nog slimme rijoefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iris050

Weet iemand nog slimme rijoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:10

hoihoi
ik rij nu ongeveer 5 jaar, maar heb nooit wedstrijden gereden, het ging mij meer om de verbinding tussen jou en het paard, maar nu wil ik wel wat verder, en wil dus leuke oefeningen doen met mijn pony...
ze is een kruising tussen welsh en haflinger, en 16 jaar, zelf ben ik 14, dus wil oefeningen die bij mij en de pony passen, weet jij een leuke Boefening? reageer alsjeblieft!!!

KozieZ

Re: Weet iemand nog slimme rijoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:10

Wat doe je nu vooral met je pony? Als je dat hier neerzet, wordt het makkelijker om tips te geven wat je nog meer kan oefenen :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:12

PriscaZ schreef:
Wat doe je nu vooral met je pony? Als je dat hier neerzet, wordt het makkelijker om tips te geven wat je nog meer kan oefenen :)

Zou idd wel handig zijn :)
Zijn grondwerk ofeningen ook goed btw?

Edit: Hoe lang heb je je pony al?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:17

wat voor iedere pony wel goed is, is overgangen en tempo wisselingen rijden :j zo krijg je je pony goed aan het been, en zal je alleen je been maar licht hoeven aandrukken voor een reactie.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:35

Ik doe nu in de les veel slangevoltes en voltes openen en sluiten. Omdat m'n paard scheef is en hij links losser moet worden/ meer moet gaan strekken.

Verder doen we ook wel eens tempowisselingen en gewoon simpele figuren rijden.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:40

Zijgangen. Wijken kan elk paard, en schouderbinnenwaarts is ook een leuke afwisseling.
Verder.... Vanuit stap naar gallop, en als dat lukt ook van gallop naar stap (Het laatste vind ik persoonlijk erg moeilijk.)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:13

Iemand die in de les met voltes openen en sluiten en slangevoltes bezig is, zou ik niet aanraden om zelf schouderbinnenwaarts(M-oefening), wijken (L-oefening), of stap-galop/galop-stap te doen (Z-oefening). Dat zou ik pas gaan doen, als je het van je instructrice geleerd hebt hoe het moet. Ze vraagt zelf tenslotte ook om B-oefeningen in haar openingspost. :)

Ik zou gaan variëren met wat je al oefent. Alles door elkaar oefenen en figuren rijden die eigenlijk geen officiële figuren zijn. Wat ik bijvoorbeeld een leuke vind, is een slangevolte met in iedere boog een kleine volte. Of tijdens de slangevolte op de middenlijn halt houden (vanuit stap of draf) en dan ook meteen goed actief weer wegstappen/draven. Of dan nog leuker, slangevolte met voltes in de bogen en halthouden op de middenlijn :D

Als je springmateriaal hebt, is het ook wel leuk om staanders in een slalom te zetten. In grote bogen er omheen, in kleine bogen, in kleine voltes er omheen. Je kunt flink variëren.

Verder kan je voor het rechtrichten en het op 2 teugels lopen op de binnenhoefslag rijden. Dus net 2 meter ernaast of zo. Dan kan je pony niet steunen op de bakrand (en jij ook niet ;)) en moet jij dus je pony recht laten lopen.

Bedoel je zulke ideeën? Hopelijk heb je er iets aan :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:21

PriscaZ schreef:
Iemand die in de les met voltes openen en sluiten en slangevoltes bezig is, zou ik niet aanraden om zelf schouderbinnenwaarts(M-oefening), wijken (L-oefening), of stap-galop/galop-stap te doen (Z-oefening). Dat zou ik pas gaan doen, als je het van je instructrice geleerd hebt hoe het moet. Ze vraagt zelf tenslotte ook om B-oefeningen in haar openingspost. :)

Bedankt voor de opmerking :). Ik heb wel al schouderbinnenwaarts en stap-gallop overgangen geleerd (Ik ben nog nergens gestart). Kennelijk werkt het bij jullie niet zo.. :(:)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:24

Ik heb tips opgeschreven voor Dilan zie ik nu... En het topic is van Iris...

Iris: als je zou willen reageren met waar jij mee bezig bent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:28

Wat ook een leuke oefening is, is een slangevolte rijden met 4 bogen met daarin elke keer dat je de hoefslag raakt een kleine volte, en dan weer verder met je slangenvolte.
Ook kan je op een slangenvolte de eerste keer op het rechte stuk een overgang van draf terug naar stap/halt maken en weer aandraven en de volgende boog op het rechte stuk juist een paar pasjes wegrijden in middendraf.
En als je je pony helemaal aan het denken wil houden (en jezelf ook :') ) dan kan je deze twee ook nog combineren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:44

PriscaZ schreef:
Ik heb tips opgeschreven voor Dilan zie ik nu... En het topic is van Iris...

Iris: als je zou willen reageren met waar jij mee bezig bent :D

haha, achja, denk dat het voor ieder paard goed is om zulke dingen te doen ;)

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:42

Veel tempowisselingen rijden, zodat je paardje goed op je been gaat reageren. Of veel nepovergangen rijden (dus doen of wilt stappen, een paar passen stappen en dan weer aandraven) zodat het paard lekker actief blijft lopen en niet inzakt na een overgang.