Veulen sabbelt overal op.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Veulen sabbelt overal op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:52

Hai!

Ik rijd sinds kort een merrie bij.
Deze merrie heeft een veulen aan de voet van 15 juni.

Nu zadel ik de merrie op in de box, aangezien er verder geen was plaats aanwezig is.
Maar het veulen loopt mij gigantisch in de weg.
Begint overal aan te sabbelen en te knagen, zo ook aan mij :')
En eist alle aandacht op(wat ze ook krijgt)
Als je haar even aan de kant wilt 'duwen' verzet ze zich..

Al met al is het een super lief veulen, en niks mis mee, maar ik word een betje gek van dat gesabbel en geknaag.
Want voor ik het weet ben ik helemaal ondergesabbelt.

Wat kan ik doen zodat niet m'n hele zadel naar de filistijnen gaat?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:20

Haha, volgensmij is dit een standaard veulen-probleem...
Je kan in iedergeval zorgen dat ze een mineralen-blok (of iets dergelijks) in haar stal heeft hangen...
Da's lekker, gezond, en tijdverdrijving...

Mischien kan je de merrie net buiten de stal vastzetten, dicht genoeg bij het veulen om geen paniek te veroorzaken, ver weg genoeg om je zadel veilig te houden??
Anders kan je je veulen ook tijdens het opzadelen een paar handjes gras geven, off een wilgentak of iets dergelijks... Dan is haar aandacht ergens anders...:)

Succes!!

Ps: Ik zou haar niet hiervoor straffen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:24

Ook bij een veulen kun je en dien je al een begin te maken met het aanleren van wijken voor druk. Als jij duwt en zij terugduwt en je daar niet op reageert, creer je een paard die leert zijn gewicht tegen je te gaan gebruiken. Dat is niet erg bij een veulen, maar wel erg bij een volwassen paard, wat dat veulen uiteindelijk gaat worden. Ik zal even kijken of ik wat filmpjes kan vinden.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=_8I98-bKSOo

Het overal aan sabbelen is een fase, baby's doen dat ook, ze krijgen tandjes en gaan ook met hun mond van alles ontdekken. Ik zou daar op dit moment geen aandacht aan schenken. Mineralen blok zou ik dan weer niet ophangen, van teveel zout kan een veulen aan de diarrhee raken.

En verder ben ik geen voorstander van het rijden van een merrie met veulen aan de voet. Het vermoed het veulen onnodig. Als je voor een veulen kiest, kies dan helemaal voor dat veulen en ga niet van twee walletjes eten. De merrie is na het spenen snel genoeg weer op conditie, en dan heb je alle tijd en aandacht van haar om echt aan het werk te gaan.

noahlady

Re: Veulen sabbelt overal op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:33

haha, echt een veulen probleem,haha
inderdaad een fase, baby's doen ook alles in de mond, haha
niet teveel aandacht aan schenken, ook geen "negatieve" aandacht,door haar weg te duwen enzo.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:38

@cassidy, bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoeld, maar het is mijn paard niet, en veulen gaat slapen als mama uit de box is en staat weer op als mama weer klaar is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:46

Dan zou ik de merrie buiten de box opzadelen. Heb je ook geen last van sabbelend veulen.
En op het moment dat jij bijrijdt, kun jij ook beslissen om niet te rijden bij een merrie met veulen aan de voet. Of ben je bang dat je je bijrijdpaard dan kwijt raakt?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:49

Cassidy schreef:
Dan zou ik de merrie buiten de box opzadelen. Heb je ook geen last van sabbelend veulen.
En op het moment dat jij bijrijdt, kun jij ook beslissen om niet te rijden bij een merrie met veulen aan de voet. Of ben je bang dat je je bijrijdpaard dan kwijt raakt?

Oké prima, bedankt voor je reactie :)

Nee, daar ben ik niet bang voor.
Ik vertrouw de eigenaar en hij vertrouwd mij, ik ben er dan ook zeker van dat hij nooit iets zal doen wat echt niet kan.
En aangezien het veulen zo rustig blijft kan het best :)
Kijk, mocht het veulen de hele stal afbreken, dan wordt het een ander verhaal..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:39

Voor de buitenwereld is een veulen dat alleen gelaten wordt heel rustig, maar in feite geeft hij zich over, verliest zijn wil om te knokken. Voor ons mensen lijkt het dat hij zelfstandig wordt en rustig blijft, maar het is een psychische dreun voor hem, die op die leeftijd als hij zijn moeder nog hard nodig heeft beslist onnodig is. En de kans is ook groot dat de melkproductie van de merrie terugloopt als je ze scheidt, ook al is het maar voor een uur. Wil je dat op je geweten hebben?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:22

het zal wel overgaan denk ik als ze wat ouder word. speelsigheid dat elke baby heeft.
toevallig hebben wij nou een kitten, en die bijt en krabt ook overal op.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:43

Haha ik ken het! Mijn verzorg paard heeft ook een veulen van maart. Deze is nog steeds niet afgespeent want veulen is kreupel geworden. Maar wat je kan doen is als veulen aan jou gaat knagen bij zijn borst een stukje vel pakken en een beetje in knijpen. Veulen weet dan dat ie verkeert zit. het is niet zielig want als het veulen bij moeder drinkt en bijt bijv. wat hard in der uier dan zal ze ook wel bijten. Mijn verzorg paard ging zelfs trappen. Dus dat je kan proberen. En negeren wat het veulen aan zadels en dekjes knabbelt. Dan word het saai omdat veulen van jullie altijd aandacht krijgt, zeg je.