kroelen aan te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

kroelen aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:32

Mijn paard kon een paar maanden geleden niet tonen dat ze kriebelen lekker vond.
Ze vond het raar en stapte bij me vandaan. Bij andere paarden ging ze wel genegenheid
zoeken (doet ze in het filmpje ook even bij mij) en met haar hoofd tegen ze aan staan,
maar kroelen kwam er niet van..

Als ze haar hapjes gaven ging ze in het begin van ze weg.. een aantal keren later ging
ze ze likken..

Inmiddels komt na vele kroelsessies met mij (en soms ook aan mij incl. likken en hapjes
in mn trui.. vandaag ook even, maar toen had ik de camera er niet op staan) haar neusje
EINDELIJK eens in beweging.

Ze gaat er zelfs heeeelemaal voor staan. :o

Als ik dit zo vol houd.. zou ze dan met andere paarden ook de interactie "knabbelen" beter
begrijpen en ze terug kroelen? Of reageert ze nu enkel op mij? Aan haar orenspel te zien
vind ze het wel leuk..

(dit was trouwens de 1e keer dat ze ook echt als een giraffe ging staan om te genieten,
ze wordt er ook helemaal ontspannen van.. zie onderhals.. toen ik aan het einde wegliep..
niet te zien op de film.. en haar nog even een paar klopjes gaf ging ze haar lippen aflikken)

De vraag is dus (even voor de duidelijkheid)

Zou ze straks snappen dat dit sociale interactie is die met paarden onderling ook zo werkt?
En dus ipv hangen en likken andere paarden ook terug gaan kroelen??

En nog een extra vraag.. waarom gaan ze nu eigenlijk likken? Ze doet het wel vaker als ik
met haar aan het tutten ben of dingetjes oefen en ik merk dat ze "ontspant" Is het ontspanning?
Of het loslaten van stress??? Ze had niet echt stress vandaag.. was juist heel relaxed namelijk..
Of is het dat ze aangeeft dat ze op haar gemak is?

Ps. ik let heel veel op haar oren en neus idd :')

stoonen

Re: kroelen aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:52

likken en kauwen is een uiting van acceptatie en dat het goed is zo,
dat ze het lekker vind wat je nu doet op die plaats van de foto kan ook zijn dat ze last heeft van haar hals spieren die ze misschien dan beter kan ontspannen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:05

Zou goed kunnen want het is precies op de plek thv van de halslijn net voor de schoft op allebei
de kanten waar ze het het lekkerst vond.

Daar moeten haar spieren nog wat aansterken. Met trainen zijn we daar vooral mee bezig door
van achteruit naar voren naar de hand toe te rijden zodat ze zelf haar halslijn vormt.

Links en rechts reageert ze hetzelfde op exact dezelfde plek alleen had ik die plek aan 1 kant
al uitgebreid gekriebeld :=

Dat ze het soms lekker vind als ik "speel" met haar halsspieren als ik tijdens de training al aan
haar gemerkt heb dat ze spierpijn heeft dat wist ik. Dan doet ze haar hoofd iets schuin en na
een paar minuten voel ik die hele spier los komen.

Maar toch is dat een andere manier van fijn vinden, dan "neust" ze ook niet. Dan kun je alleen
aan haar "op half stok" hangende orenspel aflezen dat ze het fijn vind dat ik haar daar aanraak.

Dat neuzen met haar neus doet ze sommige dagen als reactie op over haar gehele bovenhalslijn
en het wordt steeds meer als ik haar een soort van "hap" met mijn nagels in haar manenkam.

Omdat ze helemaal niet sociaal was tegenover andere paarden en heel schuw tegenover mensen
ben ik benieuwd of ik dmv menselijk contact toch die socializering er in kan krijgen. Mij kroelt ze
af en toe wel terug namelijk (met haar lip en hapjes geven) Nog niet zo vaak.. maar heel soms wel.

En dat gedrag probeer ik te triggeren.. (alleen omdat ik ook die hapjes geef.. ze "hapt" nooit naar me
bij eten of gewoon borstelen of aaien) Gelukkig is ze heel voorzichtig en pakt ze als ze mij kroelt alleen
mn shirt vast en hapt ze niet "overdreven"

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:56

Wat een super filmpje ! :wow: Dat doe je goed, je paard is ontspannen, geniet en staat heerlijk op rust achter.
Een paard zal een mens nooit als ander paard zien, dat kan niet. Maar je kan als mens wel nadoen hoe paarden elkaar genegenheid geven en geruststellen: door bijvoorbeeld zachtjes met je hand de schoft te kriebelen. Of je legt je arm over de hals en kriebelt aan de andere kant van waar je staat. Die handeling geeft geborgenheid. Paarden vinden het vaak ook ontspannend als je zachtjes over het voorhoofd wrijft, het deel tussen de ogen richting maantop.
Wat je ook kan doen is zachtjes haar lijf met je vingertoppen masseren, begin aan de bovenkant van de hals en ga zo richting de staartwortel, maak ronde bewegingen. De meeste paarden vinden dat erg fijn. De paardenhuid is erg gevoelig (kijk maar naar een reactie als er een vlieg zit). Dus werk er naar toe dat je je paard over het hele lijf kan aanraken.

Probeer ook eens lijfelijk contact te zoeken als je paard los staat in een paddock. Probeer dan eens wat uit met aanraken en mocht ze van je wegstappen, geen nood, dan wil ze gewoon niet.

Op de manier zoals jij het nu doet krijg je wel een hele goede band met je paard. Veel plezier !!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:10

Op het voorhoofd kriebel ik wel vaker en dan duwt ze haar hoofd helemaal tegen me aan :=
Ook mijn vingers door haar voorpluk halen vind ze heerlijk.

Dat masseren heb ik nog niet geprobeerd over het hele lijf. Wel langs de onderhals en bovenhalsspieren
omdat ze daar nog weleens spierpijntjes heeft. Ze gaat er dan helemaal voor staan en na een tijdje
rondjes draaien met mijn handen en heen en weer wrijven voel ik dat de spieren loslaten. Echt een heel
gek gevoel.

Gisteren voor mn wedstrijd waren we allebei wat gespannen. Begon al met invlechten.. toen ben ik tegen
haar gaan kletsen en ben ik haar hals en schoft gaan kriebelen en idd met 1 arm over haar heen aan de
andere kant kriebelen (stond op een krukje) toen ging ze helemaal tegen me aan leunen <3 en toen werd
ze ook relaxed en stond ze heerlijk stil en kon ik de rest van mn roosjes afmaken :))

Als ze losloopt komt ze wel vaker bij me "buurten" dan gaat ze achter me staan en snuffelt aan mn haar,
gaat op rust staan en als ik haar dan aai en gewoon ineens wegloop stapt ze achter me aan. En soms stapt
ze van me weg en gat verderop in het zonnetje staan tutten. Kan er overigens wel gewoon heenlopen.. dan
kijkt ze naar me en neust ze richting mn handen om te kijken of ik haar wat lekkers heb meegebracht.
(voer haar niet als ze los staat, alleen in dr voerbak ) :+

Soms vind ze het heeeerlijk als ik haar dan ga staan kroelen. En als ik door haar manenkam kriebel dan ben
ik haar vriendin _O-

Wel heel leuk inderdaad want ik merk wel dat het ontspannend is voor haar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 17:37

en vandaag

het begin hapert.. heel irri..

Ik weet dat ze voor veel mensen te dichtbij mn boezem komt, maar ze gaat met haar
neus heen en weer en spant en ontspant haar onderlip. Ze gebruikt haar tanden niet,
als ze te enthousiast wordt (ik weet dat ze dan hele kleine hapjes geeft) stap ik opzij :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 11:49

Omdat ik het toch wel grappig vind te vermelden..

Blijkbaar is het "aanzetten" van het paardengedrag wat betreft kroelen toch wel mogelijk..

Eerst gaf ze geen reactie op kriebelen en het nadoen van knauwen bij mij. Ook bij andere paarden deed ze niet kriebelen of knauwen.
Ze ging tegen ze aan staan met haar hoofd terwijl ze gekroeld werd en soms ging ze ze staan likken.

Na meerdere kroelsessies op "jeukige" plekjes ging haar neus wat wiebelen, ik hield mn hand er dan voor.. eerst ging ze alleen snuffelen,
later ging ze mn hand "neuzen", na een aantal keren zocht ze mij op om terug te "neuzen" (wat voor mij voelt als kietelen)
Dit begon ze ook een beetje te doen bij andere paarden, neusje heen en weer langs de schoft, rug en flank.

Uiteindelijk begon ze het lekker en ook leuk te vinden en ging ze mij zachtjes staan kriebelen en knauwen, zachtjes stond ik toe.. als ze
wat te fanatiek ging reageren stapte ik weg (net zoals paarden ook doen als de een te ruw wordt) in het begin reageerde ze alleen bij
de manenkam en bij de schoft.. inmiddels reageert ze op meerdere plekken in haar hals, bij haar schoft en ook op haar billen vind ze het
fijn aangeraakt te worden. (ze reageert ook op de massageborstel en rosborstel veeeeeel relaxter en ontspant helemaal terwijl ze in
februari-maart het helemaal niet fijn vond gerost te worden toen ze haar vacht verloor.. erg leuk om zo'n verandering mee te maken)

Inmiddels vind ze het heerlijk als ik haar masseer of door haar manen ga.. en ook bij andere paarden gaat ze inmiddels staan knauwen
(tot ze uit enthousiasme wat te ruw naar haar zin worden.. want ja.. ik doe altijd zachtjes := ) Ze stapt dan ook gewoon een pas opzij.

Ze heeft inmiddels een paar "kroel"maatjes waar ze heel graag mee staat te tutten en ze bloeit op van een paard dat heel stilletjes en
als een einzelganger reageerde naar een paard dat aan ieder paard even wil neuzen als ze voorbij komen en dan pas beslist of ze iemand
leuk vind of dat ze er niet zoveel mee heeft. Vind ze ze leuk wil ze naar ze toe, vind ze ze niet zo interessant is ze vooral met mij bezig.

Kijken wat ik aan het uitvoeren ben als ik om haar heen loop te huppelen.

Druk elkaar aan het kroelen:
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:59

Ik vraag me af wat een paard voor een jeugd heeft gehad als simpele sociale vaardigheden als kroelen niet in het programma zitten...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:06

Haha geweldig!
Ik heb ook altijd hele kroelsessies met m'n vz-paard. :)

Ik denk als je zo lekker doorgaat, dat ze dan net zo lekker staat terug te kroelen als mijn vz-paard doet..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:13

Ik moet ook echt eens een filmpje ervan maken. Mijn trekpaard staat er ook echt voor en als iemand dan met de rug naar haar staat gaat ze jou ook krabbelen op je schouder (alleen moet ze leren op te passen dat ze je niet bijt).

Hier zie je het een beetje maar niet goed.
http://www.youtube.com/user/verosjaak#p/u/1/quJ6N4z2laA

@ Martine: leuk hoor, maar vind je het niet een beetje gevaarlijk zo bij je gezicht? Ik heb verhalen gehoord en sindsdien doe ik ook niet echt meer kusjes vragen van mijn vz-paard. Heel soms en dan ook echt oppervlakkig :')

@cassidy, ach mijn paard kroelde wel met andere paarden maar niet met mij. Alle plekjes afgestruind en jaren niets kunnen vinden. Pas sinds haar weidemaatje overleden was en ze een tijdje alleen stond gaf ze aan welke plekje ze lekker vond. Nu heeft ze een nieuw weidemaatje maar vind kroelen met mij nog helemaal het einde.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:18

Cassidy ik heb het paard sinds januari... dus ik heb geen idee.. wat ik wel weet is dat voor ze bij
mij kwam een "verwaarloosd" gebit had. Kon niet verder opendoen dan 4 centimeter, kreeg de kiezen
niet op elkaar vanwege de haken die door het ontzien van kiezen met waarschijnlijk doorkomen zijn
vergroeid en kauwde op haar wangen en moest haar eten vermalen op haar gehemelte. Gapen kon ze
niet.

Ik weet niet hoelang dit zo is geweest voor mij, de tandarts zei dat ze nog nooit geweest is en hij is
1,5 uur bezig geweest met machinaal slijpen zodat de kiezen op elkaar konden komen.. en ik heb haar
maandenlang grote appels gegeven zodat ze haar kaakspieren op ging rekken.. waarschijnlijk heeft ze
slecht voedingstoffen op kunnen nemen omdat ze haar eten slecht kon vermalen.

Inmiddels kan ze heel goed gapen en wijd open ook. Ze is veel prachtig in haar vacht gaan zitten en is
ook lekker bijgetrokken op haar lijf. Ze was nooit onvriendelijk maar wel heel "kat uit de boom" kijkerig,
inmiddels is ze naar alles en iedereen nieuwsgierig. In het begin schrok ze al als er een speld viel en kon
ze heel rillerig reageren.. inmiddels kan ik haar handdoeken op haar hoofd gooien en peeskappen tussen
dr voeten langs gooien als ik achter haar moet zijn en even iets ben vergeten te pakken.

Het was niet dat ze heel onvriendelijk was naar andere paarden maar zonderde zich wel een beetje af,
stond ze te negeren.. nu..? Iedereen en alles is lief tenzij de paarden heel druk van karakter zijn. Dat vind
ze niet interessant. Hele dominante paarden accepteert ze wel, maar trekt ze niet naartoe.

Lompe paarden staat ze graag bij en hoe lelijk ze ook kijken, als ze haar neus tegen ze aanduwt gaan altijd
ook hun oortjes naar voren en staan ze te tuttelen.

Vind het zelf ook wel zonde dat ik niet precies weet waar ze gestaan heeft en hoe ze het daar gehad heeft,
maar ben allang blij dat ze zo uit haar schulp gekropen is en nu echt "paard" is.

Misschien heeft ze wel keurig in de opfok gestaan.. Met andere paarden op de wei gedraagt ze zich gewoon normaal.

misschien heeft ze het nooit gedaan omdat ze het nooit heeft gekund.. Of misschien wel toen ze piepjong was, maar niet afgelopen jaren..

Wie t weet mag t zeggen..

Het is iig niet zo dat ze de paardentaal niet begrijpt. Want als een paard zn oren naar achter brengt omdat ze te dichtbij komt houdt ze direct afstand en gaat ze op zichzelf haarzelf vermaken.

Er hoeft geen gedreig of slaan van het andere paard af te komen om haar op haar plek te zetten ofzo.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:51

Cassidy schreef:
Ik vraag me af wat een paard voor een jeugd heeft gehad als simpele sociale vaardigheden als kroelen niet in het programma zitten...

Ja sneu is dat he.... Ik probeer het ook bij mijn paard om het haar te leren dat aanrakingen prima zijn en niet boos hoeft te worden.
Mijn merrie kroelt dus ook nooit met paarden.... vroeger deed ze wel eens pogingen, maar ze doet het raar en verkeerd - ze pakt hele dunne velletje wat veel paarden gewoon echt pijn lijken te vinden. Ze doet het heel raar. Daarnaast is het het ene moment oke, en dan beseft ze zich opeens 'wtf wat staat dat paard eigenlijk dichtbij' en veranderd weer in een killer-horse. Met als gevolg dat maar wienig paarden uberhaupt nog bij haar in de buurt durven te komen. Is ze hengstig, en doet ze een poging, staan de paarden als bangerikken stil zo van; wat moet je, ga je mij nu weer bijten??? En die durven niet terug te kriebelen. Vreemde paarden die haar nog niet kennen lijken het te willen proberen, maar zijn het al snel zat als ze op haar 'mini-velletjes-trekken' methode gaat kriebelen. Heel sneu..... Inmiddels kan ik al wel op plekken kriebelen dat ze het lekker ivnd, maar dat verschilt ook per dag. Ene dag is het prima, anders dat blijft ze gespannen en heeft ze een hoofd van 'blijf van mij lijf'. Sneu.

Vind de filmpjes van de TS erg mooi om te zien, dat genietende koppie! Super hoor, heerlijk om te zien. Ik hoop dat mijn boze merrie er uiteindelijk ook goed van kan genieten. Zij uit het idd verder ook niet in terug knabbelen of ontspannen mondjes, soms wel momentjes, maar die zijn zeldzaam. Mijne heeft helaas niet in de opfok gestaan, heeft mogelijk niet lang bij haar moeder gestaan, en is vanaf 1 jaar al moeilijk met andere paarden geweest (ze is nu 8)

Ga zo door TS!!

Angelaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:53

Dit doet mijn vz paardje ook haha, als je haar krabbelt op haar schoft steekt ze haar nek uit en nodigt je zelf uit om eventjes goed te staan om je terug te kroelen haha.
Ik denk dat je het wel stimuleert op deze manier !

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:53

verography schreef:
@ [***]: leuk hoor, maar vind je het niet een beetje gevaarlijk zo bij je gezicht? Ik heb verhalen gehoord en sindsdien doe ik ook niet echt meer kusjes vragen van mijn vz-paard. Heel soms en dan ook echt oppervlakkig :')

Het is nog geen moment in me opgekomen dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik ken haar al 9 jaar, en nouja.. het blijft een dier natuurlijk maar, als het een mens was geweest had ze moeder Theresa geheten.. :')

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:20

hahaha leuk verwoord :D .

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:23

Die verhalen van je, daar ben ik aan de ene kant nieuwsgierig naar, maar aan de andere kant wil ik ze helemaal niet weten....

Ik PB je wel als mijn neus eraf ligt :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:40

Martine_R dan kun je meedoen aan My name is als Michael J., die verloor ook wel vaker zn neus :+

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:08

Haha geweldig, kan ik hem op- en af zetten.. Kan leuke effecten geven :D