lucht zuigen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne97

lucht zuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:32

hoi allemaall.
bij mij op de manege staat een super paardje dat jammer genoeg heel erg lucht zuigt.
ze doet dit door op de stal deur te bijten. hierdoor slijten haar tanden heel erg. en het is ook slecht voor dr.
ze heeft al zo'n band om haar keel maar dat helpt niks.
weten jullie misschien iets wat zou kunnen helpen??
dankjee<3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:18

Ja zo'n paard op de wei gooien in de groep. Met wat geluk stopt het als het paard het al jaren doet zit er kans in dat hij paard "verslaafd" is en je het niet meer kunt stoppen. Ook kan een maagzweer een van de oorzaken zijn.

mika11

Re: lucht zuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:22

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:27

band af laten... als ze er toch mee zuigt beschadigd die haar enkel.
De band is om te voorkomen dat er gezogen wordt... als er gezogen wordt met band heeft hij geen nut.
Verder voldoende activiteiten en/of weidegang/paddock. Veek ruwvoer (liefst hooi ipv kuil ivm zuurgraad). en nakijken van de maag door de va

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:32

idd, wat hier boven staat :j

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:02

okeee ze staat al veel in de wei met allerlei paarden. ze staat in ieder geval nooit alleen.;) ik zal vragen of de band af mag en of ze mag worden nagekeken door de veearts! bedankt!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:33

Een graasmasker kan ook helpen. Ze kan gewoon blijven eten eventueel met bix dat je er even bij blijft en als het op is de masker weer om te doen. Zo kan de band gewoon af en kan ze voldoende eten. Een pony op stal heeft sinds kort ook een masker omdat het te erg werd.

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:15

dit paard doet dit omdat hij problemen heeft waarschijnlijk begonnen met de huisvesting, door lucht te zuiger maakt hij endorfine aan, waardoor de situatie draaglijk word, door hem dit te verbieden kan hij de situatie minder goed aan en maak je het voor dat dier alleen maar erger, zo'n paard kan het beste met andere paarden lekker in het land lopen ipv opgesloten worden , het kan ook zijn dat het dier pijn heeft en met al die stuiterende manege ruiters kan dat voor hem heel lastig worden. succes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:31

1997suus schreef:
Een graasmasker kan ook helpen. Ze kan gewoon blijven eten eventueel met bix dat je er even bij blijft en als het op is de masker weer om te doen. Zo kan de band gewoon af en kan ze voldoende eten. Een pony op stal heeft sinds kort ook een masker omdat het te erg werd.

Dat is alleen maar symptoom bestrijding en in mijn ogen zelfs mishandeling. Zie het als een verslaafde die net niet bij zijn drugs kan.

Luchtzuigen doen ze niet zomaar daar is een reden voor : maag niet in orde, te weinig eten, afwisseling, stress etc etc. Door te luchtzuigen raken die paarden in een soort trance en vergeten ze alle ellende die wij mensen ze aan doen.
In feite is dit paard dus heel zielig,verborgen mishandeling.

Deze dieren moeten naar buiten , veel weidegang met maatjes, voldoende voer en hebben en check up nodig van de DA om te kijken naar maagzweren. Misschien gaat het over, misschien word het minder en misschien blijft het net zo erg als dat het nu is.

Het is jammer dat een pony zo zijn leven moet slijten op een manege. Ben bang dat TS er dan ook weinig tot niets aan kan doen.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:37

geloof me. haar leven is zo slecht nog niet op die manege. ze staat zoveeel mogelijk buiten tussen dr maatjes en word alleen maar gereden door ervaren ruiters die dus echt wel weten wat ze met haar doen.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:42

c_alsemgeest schreef:
band af laten... als ze er toch mee zuigt beschadigd die haar enkel.
De band is om te voorkomen dat er gezogen wordt... als er gezogen wordt met band heeft hij geen nut.
Verder voldoende activiteiten en/of weidegang/paddock. Veek ruwvoer (liefst hooi ipv kuil ivm zuurgraad). en nakijken van de maag door de va

helemaal mee eens ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:57

Cowgirl schreef:
Het is jammer dat een pony zo zijn leven moet slijten op een manege. Ben bang dat TS er dan ook weinig tot niets aan kan doen.

Dit vind ik wel erg kort door de bocht... bij ons staan de manege paarden ook gewoon de hele dag buiten wanneer het weer het toelaat en anders per twee in de overdekte padock.
Be de vorige stal wara ik stond was het net zo. Dus wanneer het woord 'manege' valt niet direct ervan uitgaan dat de beesten het slecht hebben en/of nooit in het land staan ;)

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:59

c_alsemgeest schreef:
Cowgirl schreef:

Dit vind ik wel erg kort door de bocht... bij ons staan de manege paarden ook gewoon de hele dag buiten wanneer het weer het toelaat en anders per twee in de overdekte padock.
Be de vorige stal wara ik stond was het net zo. Dus wanneer het woord 'manege' valt niet direct ervan uitgaan dat de beesten het slecht hebben en/of nooit in het land staan ;)

dat vind ik dus ookk ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:54