Pony is zeer dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen93

Pony is zeer dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 02:09

Hee allemaal,
Ik heb een probleempje. Ik rijd nu sinds vorige zomer een jonge pony bij. Hij is nu 4,5 ofzo en we zijn dit jaar bezig met meer vertrouwen in rijden geven en hem beter te beleren. Ik ken de pony al sinds hij 1 was ofzo, en hij was vroeger een hengst en altijd al heel dominant. Vroeger sleurde hij je overal mee naartoe, maar sinds ie is gecastreerd hebben we daar helemaal geen last meer van. Maar nu de laatste paar maanden heeft hij problemen met van de stal naar de bak lopen. Hij staakt gewoon en blijft gewoon standvastig staan. Als je probeert hem mee te trekken of hem met je hand vanachter probeert te drijven, steigert hij en loopt verder achteruit. Ik heb al met lang touw en kort- vast, met snoepjes, niet aankijken als ie staakt, geprobeerd maar hij blijft staken. Het opmerkelijke is dat hij alleen het stukje van de stal naar de bak niet wil lopen. Verder loopt hij overal braaf mee, trekt niet en vindt het ook hartstikke gezellig. Hij is gewoon heel slim, en weet dat ie dan aan het werk moet. Als er iemand bij is die achter z'n kont aanloopt, loopt hij wel gewoon door, maar dit is heel vervelend omdat ik dus er dan altijd iemand bij moet zijn als ik wil rijden. Ik wil dit probleem dus zo snel mogelijk oplossen.
Dus ik hoop dat iemand tips heeft zodat ik kan zorgen dat hij stopt met het staken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:40

Wanneer moet je paard naar de bak? Alleen voor het rijden? Als dat zo is zit je probleem daar en is het rijden voor hem geen positieve ervaring. Doe eens andere dingen in de bak dan alleen werk. Maar gewoon eens los laten lopen, even paar rondje lopen in de bak en weer terug. Je zult het rijden ook leuker moeten maken zodat hij wel graag wil werken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:27

Helemaal met bovenstaande eens, dit heeft niets met dominantie te maken, maar gewoon met het niet meer leuk vinden, of moeite hebben met, wat er in die bak gebeurt. Afwisseling en zorgen dat je je paard niet overtraint! (en dat doe je al snel als ze nog zo jong zijn!)

Carmen93

Re: Pony is zeer dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:48

Nee ik rij niet alleen in de bak, hij staat daar overdag de hele dag in als ik er niet ben. Dus dat is voor hem al een soort fijne plek, omdat hij daar altijd na een nacht in de stal in mag. Maar dat hij niet wil rijden, zou best kunnen, al proberen we het wel zoveel mogelijk af te wisselen, dat is toch meestal wel de plek waar hij moet werken. Maar het is niet alleen dat hij niet wil voor het rijden, maar ook daarna niet als het zadel er allang af is. Of bijvoorbeeld als je hem gaat longeren. Hij weet gewoon heel goed dat bij stal zijn vriendjes zijn en zijn voer.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:06

Oww, dan moet je hem gewoon hooi geven in die bak, dan is het zo over

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:12

Dan ben ik daar misschien erg hard in, maar ik zou een lange zweep meenemen en aantikken als dat nodig is. Of je moet een halstertouwtje hebben die je een flinke slinger naar achter kan geven. Zo te horen word je goed in de zeik genomen. Doet hij dit trouwens alleen bij jou of ook bij andere mensen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:46

Citaat:
Dan ben ik daar misschien erg hard in, maar ik zou een lange zweep meenemen en aantikken als dat nodig is. Of je moet een halstertouwtje hebben die je een flinke slinger naar achter kan geven. Zo te horen word je goed in de zeik genomen. Doet hij dit trouwens alleen bij jou of ook bij andere mensen?

Is wel erg ouderwets hoor, tegenwoordig doen we dat op een (dier) vriendelijkere manier ;)

natural11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:38

wat ik zou doen is kleine stapjes belonen. volhouden totdat hij een aantal stappen meeloopt, dan vervolgens omdraaien en terug naar de stal lopen. vanaf daar opnieuw richting bak lopen en een aantal stappen weer belonen met terug naar de stal lopen. je moet er wat tijd insteken maar uiteindelijk leer je hem zo dat als hij braaf meeloopt, hij eerder weer terug naar de stal mag dan wanneer hij blijft staken. dus richt je op de weg van de stal naar de bak, en niet alleen op het rijden, plan zelfs sessies in wanneer het alleen om het meelopen naar de bak gaat en je helemaal niet gaat rijden. succes ermee!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:30

dianaw33 schreef:
Citaat:

Is wel erg ouderwets hoor, tegenwoordig doen we dat op een (dier) vriendelijkere manier ;)

Nou sorry hoor maar als mijn paard me in de maling loopt te nemen krijgt hij gewoon een tik met de zweep ,als hij goedschiks niet zou willen luisteren dan maar op de minder lieve manier :')
Vragen of hij alsjeblieft mee wil lopen helpt blijkbaar niet in dit geval , dus of er is iets wat het paard echt niet leuk vind , of hij speelt inderdaad een spelletje.... in het geval van spelletje mag je best eens een keertje wat harder optreden :j maar dan moet je wel zeker weten dat hij echt een spelletje speelt.

natural11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:09

Sharkj schreef:
Citaat:
maar dan moet je wel zeker weten dat hij echt een spelletje speelt.

niet altijd even makkelijk uit te maken... en als het dan toch geen "spelletje" blijkt te zijn doe je er meer kwaads dan goeds mee.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:10

Jaa daarom dus eerst al het andere uitsluiten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:09

herkenbaar,doet de mijne ook vaak....die gaat dan ook stilstaan(niet steigeren).
Meestal helpt het bij hem tegenwoordig om met het uiteinde van de teugels een tik te geven,
maar zo heb ik eerder ook in het bos regelmatig 20 minuten stilgestaan voor en na een hek bijvoorbeeld.
Bij de mijne was het puur kijken hoever hij kon gaan.
En in combi met mijn angst voor bokken en steigeren was dat tamelijk ver.
Extreem pissig worden op hem helpt niet overigens, een perfect getimede tik wél.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:50

Gewoon even een (langere) dressuurzweep meenemen en zodra ie stil gaat staan, meteen achter je langs een tik geven. Verder houdt je je gewoon van de domme, dus niks zeggen, geen poeha maken, alleen even duidelijk corrigeren. Hij heeft niks stil te staan, punt. Dat éne momentje op een dag kunnen ze best even luisteren.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:02

Shaggysophie: misschien handig om een keer de bokt regels te lezen :).

Verder ben ik het eens met aslo.
Je zou ook eens kunnen proberen om het in de bak "leuker" te maken?
Misschien ook een paar keer gewoon naar de bak lopen, dan een rondje door de bak lopen en weer terug naar stal. Of een keer los in de bak zetten als de mogelijkheid er is.