Bit vast pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Micheline

Bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:04

Hoi,

Sinds een paar weken volg ik 1x in de week springles met mijn Haflinger en oefenen we ook verder doordeweeks, alleen vind hij het erg leuk om vlak voor de hindernis ineens naar links of naar rechts te gaan en als ik hem dan terug wil halen, pakt hij zijn bit beet en sjeest hij door de bak.
Dit doet hij overigens ook gewoon met vrij rijden en dan vooral als hij een ander paard ziet. Als ik hem dan in een volte rij bijvoorbeeld dan wijkt hij steeds meer af naar het andere paard en als ik hem dus wil corrigeren dan springt hij over naar galop en rent vol gas op het andere paard af.

Volgens mijn instructeur moet ik regelmatig oefenen van stap naar draf, terug naar stap, weer naar draf etc en dat dan bij alle 3 de gangen.
Is ook wel zo fijn met springen als hij dat zou kunnen.

Hebben jullie nog tips voor mij?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:30

Nou, ik denk dat dat de beste tip is die je kunt krijgen, voor springen heb je als allebelangrijkste tempocontrole nodig. Blijkbaar zijn je paard en jij er rijtechnisch nog niet helemaal aan toe. Oefenen dus!

Micheline

Re: Bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:40

Gelukkig zijn we al begonnen met oefenen dus ik hoop dat het goed komt, moet zeggen dat er gisteren wel verbetering was in het springen, maar ook tijdens het vrij rijden doet hij het...

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:55

Hee dat ken ik :+
maar goed, naar veel oefenen en rijden
doet ze t nu nog heeel af en toe.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:27

Als dit bij dresuren ook af en toe het geval is: eerst dat voor mekaar krijgen.
Dressuur is de basis-gehoorzaamheid.
Je kan ook proberen een keertje bitloos te rijden.

Weet je zeker dat ze lichamelijk in orde is?

Ps: zorg dat je goed weet waar je heen wilt, ben duidelijk een leider.

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 15:59

We zijn nog bezig met de basis ook inderdaad en zelfs daar doet hij het, maar het gebeurt voornamelijk als hij een paard/pony in de bak erg leuk vindt. ik heb hem ook nog maar kort hoor, dus misschien is het ook testgedrag?
Er zit wel vordering in, want als ik hem nu corrigeer dan stopt hij met dat rennen naar een ander paard.
is bitloos rijden fijn? Ik hoor er zowel negatief als positieve verhalen over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:12

Bitloos rijden kan een hele goede stap zijn, zowel voor het paard als voor de ruiter mits het goed uitgevoerd wordt! Je kan niet zomaar een bitlooshoofdstel kopen zonder enige informatie te hebben gekregen en maar wat gaan rijden.

En inderdaad mijn tip is ook, ga aan je basis werken. Probeer hem voor te zijn met zijn acties, en begrens hem met je teugel, maar vooral met je zit en je been. Zorg dat je veel overgangen gaat rijden en dat je hem goed onder controle hebt. Een tik op z'n nek met een zweepje aan de kant waar hij heen rent kan ook een goede optie zijn.
& wil hij naar rechts uitbreken en houdt hij daardoor zijn linkerkant erg vast? Maak een snelle maar duidelijke ophouding op je rechterkant en stuur hem vervolgens weer naar links, hij raakt hierdoor even in de war, waardoor jij hem makkelijker terug stuurt, succes!

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:25

Bedankt, dat tikje met een zweepje helpt wel, alleen geeft hij dan wel een bok.
We zijn druk bezig met oefenen en hij heeft het tot nu toe nog 'maar' twee keer gedaan.

Bedankt voor de tips!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:28

even stipje lees mee mijn haflinger pakt het bit vast sinds we eens een sprongetje gedaan hebben ( dus mag voor straf niet meer springen tot ze weer goed te rijden is )

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:53

Veel oefenen inderdaad, en tip die ik kreeg bij het maken van overgangen: Zodra je paard om zich heen begint te kijken, ben je te laat met de overgang, want dan is hij met andere dingen bezig dan met jou :-)

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 09:07

Humz, gisteren ben ik weer gaan rijden en toen wilde ik na een volte naar rechts en echt ineens, sprong hij naar links, omdat hij een paard die kant op zag lopen, ik dus gelijk een tik met de zweep gegeven, maar hij gaat dan heel raar draven of hij gaat vol gas over in galop en gooit zijn hoofd naar beneden, je hobbelt giga erg in het zadel.

Ik kreeg hem uiteindelijk wel op tijd terug en we gingen alsnog de kant op die ik wilde en niet hij. Moet wel zeggen dat het erg vervelend begint te worden.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:14

Als hij dan niet oplet en wegspringt, vind ik het terecht om hem een tik te geven.
Als je niet goed kan zitten, ga dan in verlichte zit. Anders word hij meteen weer afgestraft doordat er op zijn rug gebonkt wordt. (Ookal doet hij wat je wil: Vooruit gaan).

Als hij overreageert op die tik, zou ik hem gewoon even uit laten lopen.
Na een half rondje of heel rondje door de bak weer rustig terug nemen.

Maar zeker niet straffen als hij vooruit schiet voor je zweep!!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:19

het gebeurt vaak ook bij jongeren paarden. wat ik gewoon zou doen is hem goed aan het werk zetten.
en als je een hindernis nadert hem tussen 2 benen houden.

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:30

Ik ben echt een voorstander van bitloos rijden!! Het is het meest paardvriendelijke. Een bit doet pijn in de mond van een paard. Ik denk alleen dat dit niet helemaal de oplossing is, want ook als je bitloos rijd gaat een paard ervandoor als hij dat wil. Ik denk dat je inderdaad goed bij de basis moet blijven. Is je paard wel helemaal in orde? Misschien doet hem iets pijn tijdens het springen? Een leuke oefening is je paard in de vrijheid te laten springen, zodat hij wel lol houd in het springen.

Groetjes Lydia

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:36

o0eefje0o schreef:
even stipje lees mee mijn haflinger pakt het bit vast sinds we eens een sprongetje gedaan hebben ( dus mag voor straf niet meer springen tot ze weer goed te rijden is )

Hier moest ik wel even om lachen, sorrie! Denk je echt dat jou Haflinger nu denkt...jeee...ik mag niet meer springen, ik zal volgende keer maar braaf zijn???? :D
Dat je nu dressuur matig weer de puntjes op de I zet is wel goed natuurlijk! :j

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:56

Misschien is het ook handig om te bedenken waarom een paard/pony zijn bit vast pakt en wat de oorzaak daarvan is inplaats van je pony straf te geven die ze zelf niet begrijpt.