idefix4 schreef:Elke liefhebber van natural horsemanship roept nu dat je paard in jouw gebied komt. HEt is een teken van dominantie die je niet moet accepteren. Eigenlijk heeft ie op dat punt lak aan je. Laat je dus inderdaad niet onder de voet lopen door de wil van je pony en zorg dat hij leert dat hij dat alleen mag als jij het toestaat. Zo'n handdoek is dan ideaal. De mijne wacht gewoon netjes tot ie is afgestald en laat zich dan nog lekker gaan in de paddock waar hij mag rollen en schuren zo veel als hij wil, maar dan wel zonder mij.
Het is niet (per definitie) een teken van dominantie, maar het is wel een teken van (veel) te weinig respect als een paard zomaar ongevraagd gaat schuren aan mensen. Ongevraagd schuren moet je zeker direct afkappen.
Of je het kunt toestaan hangt sterk af van je paard en je relatie ermee. Mijn merrie die ik al bijna 20 jaar heb "vraagt" het door even zacht aan te tikken met haar hoofd. Zij kent ook goed de betekenis van "zachtjes" en ook van "nu even niet". M'n jonge merrie is dat nu aan het leren, die is wat minder subtiel
Zij mag ook niet aan mij schuren, ik schuur hoogstens aan haar
(met mijn handen)
De oplossing van Blijheid is inderdaad een hele mooie, want het is heel duidelijk wanneer het wel mag en wanneer niet.