Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mioux schreef:Ik zou persoonlijk zelf nooit aan het touw gaan hangen... dat is alles behalve bevoordelijk..
Vaak is geduld een goede zaak, en opjagen is lijkt mij al helemaal niet echt goed..laat staan met een zweep
Zo dwing je t paard meer als dat het zin heeft om met je mee te gaan..dus zal het ook zeker niet denken goh laat ik eens meegaan..
Ik zou anders gewoon eens een halster omdoen als ze bv in de wei staat, met een touw, en even vanuit daar gaan poetsen en stoppen na bv een 10 minuutjes en later weer proberen.. Zo ziet ze de leukigheid er ook van in, op dit moment ben ik bang dat t paardje denkt bekijk t maar, zeker als dit dus de ervaring wordt met mee moeten..
Snoepjes zou ik zelf niet doen, zo leer je het paard alleen maar te komen als je iets lekkers hebt, en wint het paard alsnog
piezze schreef:Wat ik wel eens bij een onwillig hengstveulen deed was een lang touw nemen. Deze om het paard heen doen en beide uiteinden in je rechterhand. Met je linkerhand het halstertouw en eerst aan het halstertouw vriendelijk vragen met je mee te lopen. Bij geen reactie druk op het andere touw zodat hij druk krijgt aan de achterhand. Zodra reactie natuurlijk gelijk alle druk weg en belonen (met je stem, nooit met snoep)
Wat ik ook vaak doe als ze om welke reden dan ook niet mee willen lopen is ze niet voorwaarts vragen maar schuin voorwaarts. Bij elk aarzelende stapje belonen.
Het hele eieren eten is natuurlijk dat ze graag met je meelopen. Als je ze alleen mee laat lopen naar de spuitplaats bijvoorbeeld, is de lol er snel af. Laat het leuk blijven en wees tevreden met kleine vooruitgang. Ze moeten het leuk vinden.
114561 schreef:Mioux schreef:Ik zou persoonlijk zelf nooit aan het touw gaan hangen... dat is alles behalve bevoordelijk..
Vaak is geduld een goede zaak, en opjagen is lijkt mij al helemaal niet echt goed..laat staan met een zweep
Zo dwing je t paard meer als dat het zin heeft om met je mee te gaan..dus zal het ook zeker niet denken goh laat ik eens meegaan..
Ik zou anders gewoon eens een halster omdoen als ze bv in de wei staat, met een touw, en even vanuit daar gaan poetsen en stoppen na bv een 10 minuutjes en later weer proberen.. Zo ziet ze de leukigheid er ook van in, op dit moment ben ik bang dat t paardje denkt bekijk t maar, zeker als dit dus de ervaring wordt met mee moeten..
Snoepjes zou ik zelf niet doen, zo leer je het paard alleen maar te komen als je iets lekkers hebt, en wint het paard alsnog
Je heb helemaal gelijk hoor, het is alleen zo dat ik gefrustreerd raakte, en ik weet dat je het paard dan niet moet laten winnen. Ik heb dat ook zeker na een paar mislukte pogingen opgegeven want het was voor haar niet prettig en voor mij ook niet en het was ook niet zoiets waar we gewoon 1 keertje doorheen moesten. Het is ook absoluut niet zo dat ik haar heb geslagen ofzo, ik probeerde alleen in mijn frustratie een manier te vinden die wel nut had.
Daarbij, ik snap dat ik het verkeerd doe, anders zou ik het hier ook niet neerzetten. Ik hoop gewoon dat iemand een manier heeft om mijn paard op een goede manier te motiveren.

dus snap het best Trennie schreef:Hoe verwen je een paard en wek je probleemgedrag in de hand?
Om eerlijk te zijn en met alle respect: Ongelooflijk vind ik deze tips met snoepjes geven.
En het leuk houden voor het paard dus bij ieder stapje belonen met snoep? We hebben het niet over een moeilijke of zware inspanning.
Een paard hoort respect voor je te hebben en gewoon mee te lopen, te gehoorzamen.
Wat ik doe met zo'n paard wat niet mee loopt is met de achterkant van het halstertouw tegen de zijkant achter raken van het paard raken.
Dan voor niet tegen houden.
Anders toch echt even met een zweepje erbij.
die van mij zit al bomvol spieren maar toch trek ik haar hoofd omhoog en geef haar aandacht dat ze op mij let.. tegerwoordig fluit ik naar de weide, en ook al staat ze achterin ze komt al galopperend aanrennen omdat ze het super leuk vind om te werken
Maar ze is verder wel ongelofelijk lief, dus ik denk dat ze het gewoon niet snapt ofzo. Er is ook zo weinig met haar gedaan, daarbij heeft ze altijd allen gestaan, en dus ook niet geleerd van andere paarden in de wei. 114561 schreef:Ik heb ook hulp gezocht bij mijn (ex)instructrice, maar die zegt dat ik haar maar gewoon net zo lang moet slaan tot ze vooruit loopt. Dat doe ik dus mooi niet. Ik rijd inmiddels ook niet meer bij haar, Onze ideeen verschillen nogal.
dus ik denk dat dat niet zo heel erg gaat werken helaas. Toch bedankt!