Paard kan geen voetje geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_ita

Paard kan geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:19

Hoi allemaal!

Ik zou graag wat tips van jullie krijgen over hoe je een paard het beste kan leren een voetje te geven. Mijn 5 jarige merrie kan dit namelijk niet. Zodra je haar voetje pakt, trekt ze haar been helemaal naar voren en maakt dan een beetje van die schraap/trap bewegingen waardoor het onmogelijk is om haar hoeven uit te krabben.

Dus iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen?

Jolienn

Re: Paard kan geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:20

Vasthouden :+ Net zo lang tot ze stopt met trekken. Als je loslaat heeft ze gewonnen. Laat die hoevenkrabber nog even liggen en pak m dr pas weer bij als je voetje geeft en niet meer wegtrekt.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:24

Hm oke, dan was ik dus toch niet verkeerd bezig. Ik was een beetje bang dat als ik vast zou houden haar blesseer, haha.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:04

Gewoon door pakken, Vragen voor voetje en als ze schraapt gewoon overnieuw pakken en net zo lang door gaan tot ze stopt met trekken :)

(Mijn moeder's paard doet het ook maar als ik er dan mee bezig ben en hij blijft het maar doen dan geef ik hem soms wel is een tikje tegen het been zodat die er mee moet ophouden want als je namelijk zo'n been tegen je hoofd krijg ben je niet blij :P )

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:56

Een manegepony bij ons doet dat ook, maar dan heftig! Zo'n kleine pony, en je moet met z'n vijven dat been vastklampen om haar hoeven uit te krabben. Maargoed, laat het niet zo ver komen! Hou het been vast, en oefen dat vaak zonder de hoeven te krabben. Gewoon optillen, neerzetten. Optillen, neerzetten. Als ze zo schraapbewegingen maakt, moet je blijven vasthouden! Blijft ze doorgaan, geef 'r dan een tikje.
Ik hoop dat 't werkt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:40

Hoe doet de hoefsmid het? Vraag die gewoon om tips.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:12

vaak werkt een handeling die je paard niet evrwacht goed, ze schrikken van het 'onverwachte' en laten het wangedrag achterwege.

Zodra je paard begint met het schrapen, de hoef vasthouden en zachtjes tegen de hoefwand van de andere hoef aantikken. Dit werkt niet als je dit herhaaldelijk blijft doen; varieer de 'suprise' plaatsen!

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:24

Even een quote uit een ander topic, scheelt weer tikwerk

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:45

Bedankt voor de tips allemaal:D. Ben er vandaag achtergekomen dat als ik haar afleid ze het niet/minder doet.

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:30

Je kunt ook proberen haar hoef op je knie te leggen, wel vasthouden natuurlijk, maar dan is het ook makkelijker. In ieder geval niet loslaten totdat ze rustig doet en niet meer wegtrekt

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:45

Ik zou ook als ze heel even haar voetje netjes geeft gelijk belonen want anders weet ze natuurlijk ook niet wat de bedoeling is :)