paard maand alleen in wei, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

paard maand alleen in wei, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:18

Mijn merrie moet vanwege droes even een maandje in quarantaine staan in haar eentje in de wei. Ze is verder niet echt ziek. Omdat ze in haar eentje staat wil ik haar toch vermaken op de een of andere manier. Hebben jullie hier tips voor? Zou ik bijvoorbeeld wat vrijheidsdressuur kunnen doen in het weiland? Ze mag namelijk het weiland ook niet uit gezien het besmettingsgevaar

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:27

Misschien kun je zo'n jollybal in de wei leggen, als jouw paard het leuk vind om er mee te spelen.

belinda1976

Re: paard maand alleen in wei, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:41

helemaal alleen?
dus geen andere paarden eromheen?
anders heeft namelijk nog geen nut!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:15

jeps, helemaal alleen. Paarden wel eromheen, maar met breed looppad ertussen. Paarden kunnen elkaar wel zien maar niet aanraken

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:17

Zou hem liever op stal hebben erna kan je de stal goed schoonmaken en ben je er vanaf.....ik hoop dat de weide niet langs een weg is of fiets pad.

belinda1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:18

deze ziekte verspreid zich ook door de lucht dus dit kan er nog voor zorgen dat andere paarden het krijgen zonder dat ze elkaar aanraken. denk aan een bries van je paard als dit bij een ander paard komt kan deze het dus ook krijgen

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:25

Je kan er ZELF heeel veel zijn: leesboek mee, tuinstoel mee en daar lekker IN de wei vakantie gaan houden!
Je kan in het weiland heel veel doen samen: dan ben jij gewoon haar speelmaatje: neem een skippiebal mee (3 euro bij Action) introduceer deze en doe er spelletjes mee: laat haar ernaar toe lopen, raak haar ermee aan tot (neem voora lles wel tijd) tot je ermee op haar rug mag stuiteren en de ze er zijwaarts overheen kan stappen. Als je allerlei van dit soort spelltjes MET haar doet, geef je haar ook nog eens zelfvertrouwen mee: hoe ga je om met nieuwe dingen? Dit kan ook een zeiltje zijn (begin met een vuilniszak, laat haar erop staan, blaas deze eens op, knal hem eens kapot (wel altijd veilig blijven he: pas doen, als al het andere gewoon is geworden!), etc. Heel erg leuk om te doen!
hetzelfde geld voor:
autoband (kan je leren 1 voet in te zetten: zowel voor als achtervoet)
parapluu
een vlag aan een stok
een plastic kraakzakje aan een stok
roodwit lint
etc
haal wel alles uit het weiland als je weggaat: om ongelukjes tegen te gaan, maar ook om de spelletjes (en dus het leuke gevoel) aan jou te koppelen.
Daarnaast doen de meeste paarden niets met een bal die gwoon in het weiland ligt!
Fijne vakantie toegewenst en beterschap voor je paard!
Bianca

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:30

Voldoende gras. Als ik die van mij zie...zie ik ze bijna alleen maar etend :Y)

Vrijheidsdressuur kan je doen,maar mag je ook rijden? Anders even in de wei rijden. Evt zonder zadel met hoofdstel en touw om de nek voor jezelf.
Wilgen tak geven,zo'n polsdikke ongeveer niet alleen gezond maar ook tijden vermaak om dat ene blaadje te pakken.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:31

@ coulash en dav: dank jullie voor de reacties!
@prisca: het "zweeft" niet in de lucht. Wel besmettelijk als paarden naar elkaar briezen. Pad tussen de weides is denk ik 5/6 meter breed, dus breed genoeg. En de weide ligt bij verre na niet in de weg van looppad en/of fietspad/autoweg. Voldoende geïsoleerd dus. En zou jij een jong paard van 3.5 een maand op stal zetten zonder dat ie eruit mag?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:32

HedwigO schreef:
Voldoende geïsoleerd dus. En zou jij een jong paard van 3.5 een maand op stal zetten zonder dat ie eruit mag?

Liever op de weide :j Als je voldoende afstand hebt van de rest en flink wat stroom erop zodat ze ook niet uit kunnen breken zou ik'm ook lekker op de wei doen.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:35

Dav schreef:
Liever op de weide :j Als je voldoende afstand hebt van de rest en flink wat stroom erop zodat ze ook niet uit kunnen breken zou ik'm ook lekker op de wei doen.

Precies. Er is meer dan voldoende afstand en er staat flink stroom op dat ze niet uit kan breken. Ik vind het veel gevaarlijker qua besmetting op stal dan in geïsoleerde weide. De stallen staan bij ons langs de poets/wasplaats dus als ze dan zou briezen of iets dergelijks dan ligt dat daar en dan krijg je juist verspreiding.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:43

Als je paard erg van eten houd, kun je ook spelletjes met eten doen; nieuwe gerechten voorschuiven. Tja, net zoals coulash al zei; je kan ook in het weiland 'vakantie' houden. Veel paarden vinden dat al gezellig...
Veel heb ik niet meer te vertellen want antwoord is gegeven (imo wat ik in gedachten had é, zal strax wel nog een keer kijken en zien dat er dingen tussen staan die ik zelf óók wel zou kunnen hebben bedacht..)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:58

Mijn paard heeft twee maanden apart gestaan vanwege kreupelheid, wel naast de anderen, maar toch alleen. Hij vond het verschrikkelijk...
Jolyball heeft hij welgeteld 1 keer in zijn mond gehad, daarna was ie niet meer boeiend. Ik was er vooral zelf veel om hem aandacht te geven. Elke dag uitgebreid poetsen en poepscheppen om maar bij hem te zijn. Als je paard daar weinig om geeft, zijn spelletjes misschien wel leuk! (ik kon dat niet vanwege kreupelheid, maar als ze gewoon normaal kan lopen is dat leuk!)

belinda1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:13

Toch is het beste op stal zonder een enkel paard in de buurt dit voorkomt besmetting. Buiten met andere paarden in de buurt kan besmetting veroorzaken en wat is een maand op een paardenleven? Vervelend Ja maar besmetting is erger en dan heb jij het altijd gedaan neem het zekere voor het onzekere zou ik zeggen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:22

Een beetje dikke wilgentak erin, heeft ze wat te doen. Een speelbal maar ik weet niet of ze daar veel aan heeft, zoutblokje en genoeg hooi o.i.d. geven. Verder zelf er zo vaak mogelijk zijn, schriktraining en spelletjes ;) Komt wel goed, die maand is zo voorbij!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:30

thnx voor de reacties! Zit zelf te denken aan zo`n speelbal waar snoep uit kan komen, aangezien mevrouw erg van eten houdt. Speelballen heeft ze nooit echt interesse voor getoond, als veulen al niet. Wilgentak is wel goed idee. Nou dit wordt dus haar tweede maand alleen, vind het enorm balen voor mn meissie
@belinda: haar op stal is zoals ik hierboven al uitlegde een groter gevaar op besmetting aangezien alle paarden worden gepoetst en opgezadeld op stal. De weide waarin ze staat is afgelegen en heeft ze dus geen contact met de andere paardjes, behalve ze zien vanaf grote afstand.