Schriktraining organisen. Ervaringen en tips gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Schriktraining organisen. Ervaringen en tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 18:19

Ik had het idee om bij mij op de manege een schriktraining te organiseren.

Zowel voor pensionklanten als voor de manegepaarden/pony's.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wat mijn idee was is om eerst een soort clinic te hebben, en dan later een soort wedstrijd onderdeel. Zegmaar van wie is het dapperste paard.

Nu had ik de volgende vragen:

-Wat zijn leuke/handige dingen om te gebruiken?
-Is er hier iemand die eventueel langs zou willen komen om de clinic te geven?

We hebben in totaal 45 paarden en pony's staan, dit is inclusief pensionpaarden.
Maar het is natuurlijk maar de vraag of iedereen er aan mee wil/kan doen.

Verdere tips en ervaringen kunnen uiteraard gemeld worden, graag zelfs :D

Groetjes, Floor

Angela

Re: Schriktraining organisen. Ervaringen en tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:39

Veel dingen zijn zelf te maken, waarbij je het paard aan de hand meeneemt:

Lopen met een touw met wat blikken eraan (rammelt)
Lopen met een paraplu
Tussen 2 parasols door
Onder een vliegengordijn door (wel goed hoog ophangen)
Over een zeil heenlopen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:45

Hmmm.. ik zou niet persee kiezen voor een wedstrijd. Dan ga je er een strijd van maken en je paard eerder dwingen en pushen.
Maar het idee van de schriktraining is wel super, zelf een keer gedaan en het was echt een fantastische ervaring.
Nog wat ideeën:
- bladblazer
- grasmaaier
- sproeier (erg handig, je komt er vaak genoeg 1 tegen op buitenrit)
- sirenes op een cdtje zetten en afspelen

Wat je wel écht duidelijk moet maken van te voren (tenminste ik denk dat je er zo over denkt) is dat het voor de leuk is, niks moet, maar alles mag en eventueel kan je achter een ander paard aan lopen. Zo hou je het leuk voor paard en ruiter!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:47

Goh, je kunt echt énorm veel verzinnen.
Plastic zakken, balonnen, slingers, lintjes, zeil op de grond, kliko's met een radio o.i.d. erin (iig iets wat lawaai maakt) ventilator met lintjes eraan..

Ik zou iig ook niet voor een wedstrijd gaan, maak er gewoon een gezellig dagje van waarbij mens en dier een ervaring rijker worden. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:54

Ik ben een tijd terug op een stal geweest waar het wel dmv een wedstrijdje was, en dat was gewoon enorm lachen. Je kreeg punten voor hoe gemakkelijk het paard het deed, een 3 was super, een 2 met enige twijfel, een 1 als het uiteindelijk nog wel gedaan werd, en een 0 als het echt niet ging. Er was ook een troostprijs, dus helemaal niet erg om te verliezen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:57

Als je echt een schriktraining wilt doen is het handig om er iemand bij te hebben die dan ook kan vertellen hoe je je paard wél langs dat ene enge dingetje kan krijgen etc. Dus niet alleen de bak volzetten met enge dingen en er het beste van hopen :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:01

Vraag het eens bij de bereden politie in jouw omgeving. Ik heb in Hazerswoude een training gedaan met een instructeur van de bereden politie. Helemaal leuk, compleet met rotjes in de bak! Hij had veel materiaal van stal gebruikt en uiteraard ook zelf dingen meegenomen. Daarbij weet hij precies de goede aanwijzingen te geven.
Voorbeelden van obstakels: over oranje landbouwzeil lopen, tussen terrasstoelen en onder parasol door, boog met linten, sprongetje met paraplu´s ernaast, smalle corridor van springmateriaal met felgekleurde lappen erover, ballen naar elkaar overgooien in een kring, rijden met paraplu op en natuurlijk rijden in een kring terwijl hij rotjes afsteekt. Vooral zijn aanwijzingen waren erg nuttig.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:23

Zeil, matras op grond.
Tussen 2hindernissb door ect.
Moet eten schrijf zo verder

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:28

Bedankt allemaal voor de reacties! :)
Staan leuke dingen tussen!

Jullie hebben ook wel gelijk over het wedstrijd ding, alhoewel ik het idee van Angela dan wel weer heel leuk vind! :)

@Vjesta, nee dat was ook niet de bedoeling, vandaar ook mijn vraag of er hier mensen zijn die een clinic wilden geven en ook tips geven :)

@Borg, bereden politie is inderdaad een heel goed idee! Zal het even opperen, bedankt! :)