coulash schreef:Je wint ook direct naar je eigen pony toe heel veel respect, als JIJ zorgt voor een veilige omgeving: Dat is immers de taak van de leider! Neem gewoon een lange zweep mee het land in , verleng daarmee je arm (niet om te slaan) maar maak duidelijk aan die andere pony, dat JIJ de ruimte opeist: je hoeft niet (nooit) te slaan, maar kan met die zweep wel de weg blokkeren. Dus ook als je het weiland uitloopt, ogen in je achterhoofd hebben en de weg blokkeren aan de achterzijde (daarom zou ik een lange bv longeerzweep meenmen, anders ben je gewoon niet groot genoeg)
Zo zou ik het idd ook doen. Je hoeft er niet mee te meppen, probeer eerst of het werkt door de zweep voor hem te houden, werkt het niet kun je er nog mee gaan zwaaien, denk dat ie dan niet dichterbij komt en afstand neemt. Je moet hem iig laten zien dat je er niet van gedient bent! En er is helemaal niks mis mee als jij hem op zijn plek zet, dat hoor je als leider ook te doen. Dus dat noem ik niet echt 'bemoeien' met de rangorde.. Jij hoort ook bij de rangorde als de leider!