Bemoeien met de rangorde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Bemoeien met de rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:34

Als k met mn 1e pony bezig ben, komt de ander agressief doen tegen de pony waarmee k bezig ben. Het gevolg is dat mn pony me zo op de nek springt om weg te komen haha.

Mijn vraag is; Mag je hier dan wat mee doen? Aangezien ik op dat moment de leider ben, en als k de 1e pony pak aan het halster, dan heeft de (baas in de wei) t daar maar mee te doen toch? Dus mag/kan je dat gedrag afstraffen want t is natuurlijk wel link zo..

Bedankt weer!! :)

capopjekop

Re: Bemoeien met de rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:37

Ik pak die van mij wel aan als ik met een van de pony's bezig ben en de andere gaat bazig doen. Hier loopt namelijk regelmatig een 10 jarig meisje in de wei en dan wil ik dat gedoe niet hebben. Wat ze in hun eigen tijd doen moeten ze zelf weten,maar als ik er ben hebben ze zich netjes te gedragen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:39

Jij bent inderdaad op dat moment de leider van het hele groep paarden/ponies die in het groep staan.

Als die andere weer eraan komt moet je hem gewoon vriendelijk wegjagen want hij hoort niet met de pony bezig zijn als jij met hem bezig bent.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:42

kensha schreef:
Jij bent inderdaad op dat moment de leider van het hele groep paarden/ponies die in het groep staan.

Als die andere weer eraan komt moet je hem gewoon vriendelijk wegjagen want hij hoort niet met de pony bezig zijn als jij met hem bezig bent.

als k mn pony uit de wei pluk, en weg loop, is het meestal alweer feest, want voordat ik er erg in heb, neemt de ander een sprint naar mn pony en bijt m flink in zn billen. En mn pony word daar heel stressig van, dus heb k niet echt de kans om de ander "vriendelijk" weg te jagen, haha :)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:46

Je wint ook direct naar je eigen pony toe heel veel respect, als JIJ zorgt voor een veilige omgeving: Dat is immers de taak van de leider! Neem gewoon een lange zweep mee het land in , verleng daarmee je arm (niet om te slaan) maar maak duidelijk aan die andere pony, dat JIJ de ruimte opeist: je hoeft niet (nooit) te slaan, maar kan met die zweep wel de weg blokkeren. Dus ook als je het weiland uitloopt, ogen in je achterhoofd hebben en de weg blokkeren aan de achterzijde (daarom zou ik een lange bv longeerzweep meenmen, anders ben je gewoon niet groot genoeg)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:50

Dat vind k een hele goeie tip! Bedankt :) Ik zal het straks zeker even uitproberen.

Ik heb nog even een verhaaltje wat ik gister heb meegemaakt met mn pony.. Ik ging hem dus poetsen, en hij stond er ontzettend moe/lui bij, en wou dus op een gegeven moment gaan liggen, ik heb hem optijd los gemaakt, en hij was echt in diepe slaap binnen no time! Ik ben bij hem blijven zitten, en toen ik even wegliep stond hij meteen weer op!

betekent dit dat hij gesloopt is voor het constant wegrennen voor de andere pony? een bepaalde angst? .. Die andere pony is ook echt een schatje hoor, maar de laatste tijd niet echt meer voor mn pony.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:52

coulash schreef:
Je wint ook direct naar je eigen pony toe heel veel respect, als JIJ zorgt voor een veilige omgeving: Dat is immers de taak van de leider! Neem gewoon een lange zweep mee het land in , verleng daarmee je arm (niet om te slaan) maar maak duidelijk aan die andere pony, dat JIJ de ruimte opeist: je hoeft niet (nooit) te slaan, maar kan met die zweep wel de weg blokkeren. Dus ook als je het weiland uitloopt, ogen in je achterhoofd hebben en de weg blokkeren aan de achterzijde (daarom zou ik een lange bv longeerzweep meenmen, anders ben je gewoon niet groot genoeg)

Zo zou ik het idd ook doen. Je hoeft er niet mee te meppen, probeer eerst of het werkt door de zweep voor hem te houden, werkt het niet kun je er nog mee gaan zwaaien, denk dat ie dan niet dichterbij komt en afstand neemt. Je moet hem iig laten zien dat je er niet van gedient bent! En er is helemaal niks mis mee als jij hem op zijn plek zet, dat hoor je als leider ook te doen. Dus dat noem ik niet echt 'bemoeien' met de rangorde.. Jij hoort ook bij de rangorde als de leider!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:58

Dus eigenlijk kan ik de andere pony ook 'wegjagen' als k in de wei alleen mn pony kom aaien en hij komt weer om hem weg te jagen? Want, kan het een kwestie van jaloezie zijn of iets dergelijks? Ik weet namelijk wel dat de pony erg aanhankelijk is, het is een echte knuffelaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:59

Dat kun je idd doen. Zelf kies ik ervoor om de aandacht te verdelen en zodra er eentje meer aandacht vraagt dan negeer ik die. Gaan ze de andere wegjagen dan blokkeer ik de arrogante pony juist en zeg een keer duidelijk uhuh.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:00

Ik zou de andere pony ook wegjagen/blokkeren, jij bent met je pony bezig en hij hoeft zich daar niet in te moeien.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:02

capopjekop schreef:
Dat kun je idd doen. Zelf kies ik ervoor om de aandacht te verdelen en zodra er eentje meer aandacht vraagt dan negeer ik die. Gaan ze de andere wegjagen dan blokkeer ik de arrogante pony juist en zeg een keer duidelijk uhuh.

Oke, ik vind namelijk zelf dat de aandacht juist heel eerlijk verdeelt is.. En dit is sinds deze week ook opeens onstaan, want eerst kwamen ze allebei naar me toe, en nu wilt mn pony heel blij naar me toe komen rennen zoals ie altijd al deed, maar kan dat niet omdat de ander hem weer wegjaagd, en vind t heel sneu voor mn kleine vent want hij kijkt heel zielig dan :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:41

Ik gebruik dit soort dingen juist om aan mijn pown te demonstreren dat ik de leider ben, als ik bij hem ben jaag ik alle andere weg (heb altijd stuk touw bij me op hem op te halen en daar zwaai ik mee naar de rest als ze op lichaamstaal niet aan de kant gaan, werkt prima) en ga ik even met hem bezig. Ik zie hem dan altijd ontspannen en genieten. Heerlijk!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:25

Ik heb ze beide even laten rennen, en toen ging t wel weer gewoon goed, want toen kwamen ze weer samen naar me toe, komt dit dan toch dat de 1e pony ff uit ging proberen, want deze staat er pas een week nu! :)

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:44

Ja misschien probeerde hij je inderdaad even uit, kijken hoe ver hij kon gaan :)